Hej
Inför andra sommaren i huset så är det dags att försöka snygga till trädgården.
Gräsmattan tex behöver mycket kärlek.
På många ställen så växer det "tuvor" av något som ser ut som mycket grövre och ljusgrönare gräs vilket gör att gräsmattan blir leopardmönstrad fast i olika gröna nyanser.
Någon som kan se på bilden vad det för slags (o)gräs?
Och hur man blir av med det...?
Att gräva bort tuvorna skulle innebära kanske 10-15% av gräsmattan.
Dvs inget önskvärt alternativ.

Gräsmatta med ojämn grön färg och tuvor av grövre, ljusgrönare gräs bland vanligt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vitgröe?

Gräv upp tuvorna, kör punktbesprutning med roundup, gräv om och gör hela gräsmattan. Det är väl alternativen.
 
Det är inte vitgröe. Kan vara kvickrot men svårt att se på avstånd. Men föreslagna alternativen ovan fungerar. Effektivast är nog att gräva bort dem.

Gräsogräs är den rätta benämningen :)
 
tensiden tensiden skrev:
Vitgröe?

Gräv upp tuvorna, kör punktbesprutning med roundup, gräv om och gör hela gräsmattan. Det är väl alternativen.
Kan mycket väl stämma att det är vitgröe.
Hittade den här tråden som gör mig matt bara av att läsa den:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bekaempning-av-vitgroee-etc-i-graesmatta.277110/page-2
Finns inte på kartan att jag hinner, orkar eller vill lägga ner så mycket jobb.
Då får hellre gräsmattan vara fläckig.
Leopardgräsmatta kanske blir det nya svarta
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Fördelen med gräsogräs som kvickroten är att problemet brukar vara permanent löst så fort du grävt bort tuvan. Den fröar inte av sig och är besvärlig som vitgröen (jag är en i ovan tråd som fortfarande brottas med att bekämpa den).
 
Har också kollat lite på råd hur man fixar till gräsmattan, slutsatsen har alltid varit gör ingenting, för råden är alltid fullständigt orimliga. Skulle gärna haft en leopardmatta, mest mossa och diverse jag inte har en aning om vad det det är samt lite gräs gäller idag och det får duga.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
D doubleH skrev:
Kan mycket väl stämma att det är vitgröe.
Hittade den här tråden som gör mig matt bara av att läsa den:
[länk]
Finns inte på kartan att jag hinner, orkar eller vill lägga ner så mycket jobb.
Då får hellre gräsmattan vara fläckig.
Leopardgräsmatta kanske blir det nya svarta
Om det är vitgröe kommer inte gräsmattan att fortsätta vara fläckig utan bli alt mer vit under de närmaste åren.

Men jag tycker också det ser ut som kvickrot. Den sprider sig i sidled genom att tuvorna blir allt större.
 
ja, jag börjar också bli lite tveksam till att det är vitgröe efter att ha läst på lite om växten ifråga.
Den skall vara ettårig - men de ljugröna tuvor som växer i vår gräsmatta övervintrar definitivt.
Hade hoppats slippa ta fram spaden men det verkar ju vara enda medicinen...?
 
Blodhirs?
 
Grävde upp några tuvor idag - så här ser de enskilda "skotten" ut.

Hand i trädgårdshandske håller upp färskt gräs med rötter mot gräsplätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan läsa om kvickrot här: [länk]
Det är nog bättre att du själv jämför beskrivning och bilder.
Har redan kollat på bla Wikipedia efter första förslaget om att det KAN vara kvickrot.
Blir inte 100% övertygad då utseendet stämmer in ganska bra även på andra ogräs.
Hade förhoppningar om att någon med bättre botaniska kunskaper än mig själv skulle kunna ge ett någotsånär säkert utlåtande.
Tror inte det behövs en växtmorfolog :)
OM jag får tid o ork så misstänker jag att det blir till att gräva bort, fylla på med ny jord och stödså.
Tyvärr skulle det innebära väldigt mycket grävande - kanske får acceptera att även en kvickrotmatta är grön...
 
BirgitS
Man behöver ju inte gräva bort allt på en gång utan man kan ju koncentrera sig på t.ex. delen närmast uteplatsen först. Det som är kvar kan man ju ta lite då och då, det viktiga är att se till att det inte bildas några frön.
 
S
Jag skulle gissa på timotej!
 
S SvanteC skrev:
Jag skulle gissa på timotej!
Ja, det är inte omöjligt.
Wikipedias bild på Timotej är nog den som mest liknar det som växer i vår gräsmatta.
Och då vi klipper relativt ofta så hinner det inte utvecklas några vippor.
Frågan är då OM vi skall försöka bli av med det och hur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.