Status
Tråden går ej att kommentera.
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det var inget etiskt tänk där över huvud taget.

Tvärs emot all empirisk erfarenhet gav jag mig på ytterligare ett försök till en jämförelse. Det var dumt av mig.

Jag försökte belysa att det finns annat att ta hänsyn till än att alla Svenskar ska bli så gamla som möjligt.

Det finns absolut enorma värden i att folk inte dör i förtid. Men det finns också värden i att folk får behålla sin frihet. Och om man nu ändå ska begränsa folks frihet, då ska man skjuta in sig på det som ger mest "bang for the bucks".

Att påminna folk om att tvätta händerna och hålla avståndet i butiker är billigt och får stor effekt. Att låsa in 100.000 Italien-resenärer om dagen på hotell i 14 veckor, sjuka eller ej, är extremt dyrt och ineffektivt om alla grannländer också är infekterade.

(Det är klart att det hade kunnat vara en idé, om man var helt säker på att smittan bara fanns i Italien och att ändra länder också följde samma princip.)

Är det FHM uppgift att bedömma eknomiska aspekter av smittspridningen och agerat utifrån det?

Finns det inte andra mer demokratiska institutioner som är bätter skickade att göra det.

Jag känner inte att vi haft ett val att vi offrar det äldre om ekonomin så kräver och vilket parti som stod för det. Vilktet för övrigt inte ens gäller.

Men i klartext. Detta är ingen situation någon ville ha, inte minst FHM. Allt annat är efterkonstruktioner.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Det finns inget ”passera vinkeln” på en exponentiell tillväxtkurva. Den har samma form hela vägen. Den som hittade på hockeyklubbmetaforen är skyldig till en hel del missuppfattningar.
Eller passerat knät som Tegnell har sagt ett antal gånger. Jag antar att du klagar på den formuleringen från han också?

Jag är väl medveten om hur det fungerar i praktiken, jag försökte bara göra det tydligare för de som mest sett detta i form av grafer i pressen och inte kan matematiken bakom.
 
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
T
tusenett skrev:
Varför är det viktigt om den är framtagen av MSB/FHM?
Ser du bara fördelarna eller kan du se nackdelarna?
Den behöver inte vara framtagen av MSB men jag kan tycka att för att den ska ge förtroende så är det viktigt att den är sanktionerad av våra myndigheter och inte ett privat alternativ.

Jag ser absolut de risker med integritet som finns, jag är i normala fall mycket tveksam till allt för omfattande övervakning men när jag tänker på vilka alternativ som finns så landar jag i att det är det minst dåliga.

Om man delar upp alternativen i mycket förenklade huvudspår så har vi följande fram tills dess att ett eventuellt vaccin/läkemedel kommer:

  1. Total lock down. Jag ser en lock-down som en kortsiktig strategi för att få ner antalet smittade så att man kan fortsätta med en annan strategi, alternativt bygga upp resurser under tiden. Det är inte en hållbar långsiktig strategi
  2. Ha, som i Sverige, relativt få restriktioner/rekommendationer. Fördelen är att vi kan hålla på med restriktionerna under en lång tid, vilket är sannolikt det vi också måste göra. Nackdelarna är att vi på kort sikt får många avlidna. Jag ser också problem om viruset muterar till en farligare variant eller immunitet inte går att uppnå med det här spåret och det är faktorer vi måste ta höjd för att det kan inträffa.
  3. Att aktivt arbeta med testning, smittspårning och isolering enligt WHO´s rekommendationer och automatisera smittspårningen mha en app. Fördelarna är att vi kan börja släppa på en del restriktioner och återgå till något slags nytt normalläge samt få igång ekonomin samtidigt som vi håller nere dödstalen. Nackdelar är de som jag nämnde i inledningen.

Jag landar hela tiden att man måste aktivt arbeta med smittspårning även efter det att vi nått den berömda toppen på kurvan om vi ska kunna få igång ekonomin inom en rimlig tid och för att vara förberedda om/när våg två kommer.
 
Redigerat:
T
T tanaris skrev:
Nej, jag skulle förmodligen inte använda en sån app. Jag ser det inte som rimligt att man skulle lyckas ta fram den under press och samtidigt få alla säkerhetsbitar på exakt rätt plats. Det är möjligt att det finns några fördelar, men räknar man på det är jag ganska säker på att nackdelarna överväger.
Då skulle du alltså i det här fallet agera mot FHM's rekommendationer om de rekommenderar en sådan app.
 
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Det hade kostat 0,1 % av vad det kostar nu
Källa på det och kan du garantera att vi inte bara hade försenad spridningen tills smittan kom från USA, UK eller Danmark till oss?
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför slank Dan Eliasson ur denna affär så enkelt?
Vad har karln för hållhakar på alla möjliga som gör att han aldrig blir granskad ...?
Ja, Var har Dan hållit hus? Är han sjuk i covid-19?
Han hoppar väl bara in när det redan skapats problem? Det gäller bara inte bli sittande med Svarte Petter, att få skulden. :oops:
En snabb googling visar att han uttalat sig vid ett tillfälle om den svenska beredskapen mot covid-19, Expressen 2/3. Jag tycket kan utrycker sig väl. Det är 2 år sen han uttalade sig senast (enl Google).

Han ingår i ett internationellt nätverk och är prisad för sitt nya ledarskap. Därför traskar han runt på ena statliga myndigheten efter den andra och förbättrar (ledarskapet). En tillfällighet undrar Kristiabstadsbladet?
 
  • Haha
tompas11
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
4. Det är klart att FHM var medveten om risken för att coronaviruset kunde sprida sig till äldreboenden. Det var ju därför det påtalade att det var viktigt att skydda de äldre, dvs. de försökte minska risken. Något annat kan de inte göra.
Det är ju positivt att vi är åtminstone överens om nånting att FHM var medveten om risken. Däremot kunde de göra mycket mer. De kunde mha restriktioner fördröja förloppet så att kommunerna hade mer tid på sig att förbereda sig.
Detta kunde de göra med gjorde inte, betyget sänks till noll och förtroende för myndigheten borta.
Ekonomin kunde blivit skadad ett par månader. Men hellre det än att lämna de äldre till sitt eget öde.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
T
T TAR12 skrev:
Då skulle du alltså i det här fallet agera mot FHM's rekommendationer om de rekommenderar en sådan app.
Mycket möjligt, men det beror ju på de exakta förutsättningarna i ett sånt läge.
 
A
T TAR12 skrev:
Då skulle du alltså i det här fallet agera mot FHM's rekommendationer om de rekommenderar en sådan app.
Information angående den Norska appen:
”You can delete your personal information at any time by using the delete functionality in the app, or you can delete the app. You can also choose whether to turn the logging features on or off.”

Om FHM ska rekommendera att ladda ner en likadan app måste de också rimligen rekommendera att man inte stänger av loggningen, att man inte raderar appen och att man inte raderar sin personliga information.

Norska folkhälsomyndigheten ”Vi uppmuntrar så många som möjligt att ladda ned den”, dvs ej en rekommendation om man ska vara petig.

Jag tror inte en sådan app skulle rekommenderas från FHM att alla laddar ner, jag tror appen blir helt frivillig att ladda ner och använda.
 
Som det är nu så kommer vi aldrig hamna i ett läge där en app kommer göra någon större skillnad.

Det finns ingen chans att testa så mycket att det kommer fungera. Hur ska vi kunna ta reda på ett utgångsläge om vilka som är smittade och inte? Speciellt om det finns så många asymtotiska?

Hela idén med appen är ju att man vet vilka som är smittade "från början", så man kan följa hur den smittan sprids vidare. Nu finns det alltför många redan ute i samhället.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vi kom till Arlanda 25/2 och hade de anslagen du hänvisar till funnits vid ankomst hade vi inte missat dem.
Nu vet jag inte vilken terminal du var på men åtminstone på terminal 5 så satt dessa anslag den 24/2 vid 20.30.
Det var flera mindre i terminalen och många stora vid bagagebanden.
Detta vet jag till 100% då jag stod och diskuterade innehållet med en av mina döttrar.

edit, vid närmare eftertanke så såg jag skyltar även på terminal 2 vid säkerhetskontrollen, jag läste på en då några i sällskapet nyttjade toan innan vi gick ut till bilen på P21.
 
Redigerat:
  • Gilla
Skruvebulten och 3 till
  • Laddar…
T
tusenett skrev:
Information angående den Norska appen:
”You can delete your personal information at any time by using the delete functionality in the app, or you can delete the app. You can also choose whether to turn the logging features on or off.”

Om FHM ska rekommendera att ladda ner en likadan app måste de också rimligen rekommendera att man inte stänger av loggningen, att man inte raderar appen och att man inte raderar sin personliga information.

Jag tror inte en sådan app skulle rekommenderas från FHM att alla laddar ner, jag tror appen blir helt frivillig att ladda ner och använda.
Jag håller med dig om att det måste bygga på frivillighet, men jag förstår inte riktigt varför FHM inte skulle kunna rekommendera en sådan app?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T
P patst577 skrev:
Som det är nu så kommer vi aldrig hamna i ett läge där en app kommer göra någon större skillnad.

Det finns ingen chans att testa så mycket att det kommer fungera. Hur ska vi kunna ta reda på ett utgångsläge om vilka som är smittade och inte? Speciellt om det finns så många asymtotiska?

Hela idén med appen är ju att man vet vilka som är smittade "från början", så man kan följa hur den smittan sprids vidare. Nu finns det alltför många redan ute i samhället.
För att köra igång med appen så krävs det att man har ett hanterbart antal smittade så det är nog för sent i Stockholm, men vi har många orter i Sverige där smittspridningen inte är så stor. Det handlar också om att vara förberedd när/om våg två kommer eller om viruset muterar.
 
T TAR12 skrev:
För att köra igång med appen så krävs det att man har ett hanterbart antal smittade så det är nog för sent i Stockholm, men vi har många orter i Sverige där smittspridningen inte är så stor. Det handlar också om att vara förberedd när/om våg två kommer eller om viruset muterar.
Jag tror aldrig vi kommer komma till det läget i Sverige med tanke på hur utbredd smittan är. Enda chansen är efter en total lock-down, om det tillslut blir nödvändigt. Jag ser dock inte att det är troligt.
 
Jag undrar hur smittspridningen, och antalet döda i Sverige, sett ut om stockholmare använt munskydd och handskar när de åkt tunnelbana?

Samma procedur för vårdpersonal som reser kollektivt, i hela Sverige, och då speciellt gällande för de som jobbar med äldre.

På Centrala platser som tex Centralstationen och T-centralen kunde man väl desinficera blanka ytor t2 ggr/dag?
Fast vem skulle bestämma det eller betala?

Jag köpte årets första mjukglass här om dagen. Bippningen misslyckades så jag fick trycka kod. Vid Kortläsaren hade det placerats en tvätttuss för fingret. Lysande initiativ. Någon som tänkt :thinking: Och tagit initiativ (y)

Men hur många svenskar klarar ens av att ta på sig ”tossor” på tex vårdcentralen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.