Fairlane
M Martysmart skrev:
Jag har aldrig sagt att priser sjunker exakt lika mycket som hur mycket man kan låna men du verkar hävda att det inte påverkar alls. Tittar du i första inlägget så hänvisas till rättsfall med nedsänkning på över 300tkr pga 7000kr i felaktig förbrukning. Jag tycker det är tillräckligt bevis för att det påverkar värdet på ett hus.
Jag har aldrig skrivit att det inte påverkar alls. Jag skrev att det inte är försumbart, men nära på.
70' fick man nedsatt på ett hus för 3,3 miljoner. Det är inte mycket och äldigt långt ifrån 400'-800'. Om du inte menade att det fanns en koppling till 400'-800' så förstår jag inte varför dels tog upp det och dels försvarade det med en jämförelse med avgift till brf.


M Martysmart skrev:
Om du kan sänka din förbrukningen kraftigt så att du kan ge ett mycket lägre förbrukningsvärde vid försäljning så påverkar det priset. Det finns faktiskt en anledning till att man installerar bergvärme, solceller och annat som sänker förbrukning. Om detta finns installerat med lägre förbrukning som följd så ökar värdet. Sedan kan du tro och tycka vad du vill och det verkar svårt att förstå!
Ja, priset påverkas om jag installerar en värmepump, ungefär lika mycket som installationen av värmepumpen kostar, inte mer,snarare mindre.

Om man jämför med rättsfallet så står det "Ett av dessa fel utgjordes av en el- och vedkostnad som översteg den kostnad som säljaren uppgivit.". Så då är ju frågan hur man uppgivit detta. Om man har sagt "De senaste 5 åren har vi köpt ved för X kronor och värmepumpen har dragit Y kronor" och sen vi överlåtelsen så har man skickat med kvitton på ved och exakta mätningar förvärmepumpens förbrukning, ja då är det lätt att visa på att det inte stämmer. Tittar man bara på total förbrukning och inte tar hänsyn att till det finns annan förbruknig, exempelvis laddning av elbil, ja då blir det konstigt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har aldrig skrivit att det inte påverkar alls. Jag skrev att det inte är försumbart, men nära på.
70' fick man nedsatt på ett hus för 3,3 miljoner. Det är inte mycket och äldigt långt ifrån 400'-800'. Om du inte menade att det fanns en koppling till 400'-800' så förstår jag inte varför dels tog upp det och dels försvarade det med en jämförelse med avgift till brf.



Ja, priset påverkas om jag installerar en värmepump, ungefär lika mycket som installationen av värmepumpen kostar, inte mer,snarare mindre.

Om man jämför med rättsfallet så står det "Ett av dessa fel utgjordes av en el- och vedkostnad som översteg den kostnad som säljaren uppgivit.". Så då är ju frågan hur man uppgivit detta. Om man har sagt "De senaste 5 åren har vi köpt ved för X kronor och värmepumpen har dragit Y kronor" och sen vi överlåtelsen så har man skickat med kvitton på ved och exakta mätningar förvärmepumpens förbrukning, ja då är det lätt att visa på att det inte stämmer. Tittar man bara på total förbrukning och inte tar hänsyn att till det finns annan förbruknig, exempelvis laddning av elbil, ja då blir det konstigt.
En bergvärmeinstallation kostar 150-200tkr och sänker uppvärmnings kostnaden med kanske 6000-8000kr. Då har du själv svarat på att det höjer värdet med 150-200tkr. På motsvarande sätt bör värdet sjunka om du har 6000-8000kr högre driftskostnad vilket var fallet i denna frågeställning. De påverkar med andra ord värdet väsentligt.

Om uppgifterna om förbrukningen beror på annat så som pool elbil etc så är ju frågeställningen fel. Då bör säljaren eller som gjort energideklarationen svara på detta och ange det när man frågar varför förbrukningen är högre och ber om ett avdrag.

Sam1981 Sam1981 skrev:
Fint, tack för info.

Detta hus har genomgående vattenburen golvvärme och frånluftsvärmepump från 98! Kostnaden för elförbrukning och överföring är 21000sek (med denna ägares förbrukning) så nästan lika mycket som de fasta avgifterna på nätavgift och skatt (18000sek). Detta enligt vattenfall.

Enplanshus på 135kvm.
Låter bra!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har aldrig skrivit att det inte påverkar alls. Jag skrev att det inte är försumbart, men nära på.
70' fick man nedsatt på ett hus för 3,3 miljoner. Det är inte mycket och äldigt långt ifrån 400'-800'. Om du inte menade att det fanns en koppling till 400'-800' så förstår jag inte varför dels tog upp det och dels försvarade det med en jämförelse med avgift till brf.



Ja, priset påverkas om jag installerar en värmepump, ungefär lika mycket som installationen av värmepumpen kostar, inte mer,snarare mindre.

Om man jämför med rättsfallet så står det "Ett av dessa fel utgjordes av en el- och vedkostnad som översteg den kostnad som säljaren uppgivit.". Så då är ju frågan hur man uppgivit detta. Om man har sagt "De senaste 5 åren har vi köpt ved för X kronor och värmepumpen har dragit Y kronor" och sen vi överlåtelsen så har man skickat med kvitton på ved och exakta mätningar förvärmepumpens förbrukning, ja då är det lätt att visa på att det inte stämmer. Tittar man bara på total förbrukning och inte tar hänsyn att till det finns annan förbruknig, exempelvis laddning av elbil, ja då blir det konstigt.
nu skrev jag att förslaget var att begära avdrag på 70% av kostnaden i 5 år alltså ca 25tkr. Om man tar upp hur mycket man skulle kunna låna för den motsvarande kostnad så ter det sig som en bra deal. Kanske småpengar för dig men tillräckligt för att köpa en värmepump för pooluppvärmning.

Dessutom kostar det inget att sakligt fråga efter prisreducering om man motiverar varför. Om svaret blir nej med en bra motivering så hotar man givetvis inte med att gå vidare.
Nu har ju dock Sam nämnt att säljaren kan vara rätt dryg och en person man inte vill ha särskilt mycket kontakt med. Då kanske man inte vill ringa dem om allehanda rådgivning i framtiden heller.

Jag skrev kopplingen till lånet också för att många inklusive dig själv inte tänker på vad det motsvarar i lånevärde.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Fairlane
M Martysmart skrev:
En bergvärmeinstallation kostar 150-200tkr och sänker uppvärmnings kostnaden med kanske 6000-8000kr. Då har du själv svarat på att det höjer värdet med 150-200tkr. På motsvarande sätt bör värdet sjunka om du har 6000-8000kr högre driftskostnad vilket var fallet i denna frågeställning. De påverkar med andra ord värdet väsentligt.
Varför inte jämföra med en luft-vatten-värmepump som är billigare?
Dessutom påverkas värdet mindre än hela kostnaden, vilket jag skrev. Även om det är en slant så är det väldigt långt från din siffra om 400'-800', så nu kanske du förstår att 400'-800' var en meningslös siffra att dra in i diskussionen?

M Martysmart skrev:
Om uppgifterna om förbrukningen beror på annat så som pool elbil etc så är ju frågeställningen fel. Då bör säljaren eller som gjort energideklarationen svara på detta och ange det när man frågar varför förbrukningen är högre och ber om ett avdrag.
Energideklarationen visar ju på en lägre förbrukning än vad säljaren uppgett.
Energideklarationen är ett synerligen trubbigt instrument,men det ger ändåett bättre jämförelsevärde än att bara titta på elförbrukningen för en enskild familj ett visst år.

Taget från FMI:
Anger normala kostnader för att äga och sköta bostaden. Kostnaderna ska redovisas så utförligt att köparen kan bedöma hur ett köp skulle påverka ekonomin.

Driftskostnader för en fastighet är exempelvis kostnader för uppvärmning, sophämtning, vatten och avlopp, sotning, fastighetsavgift, tomträttsavgäld och avgifter för samfällighetsföreningar. Hushållsström och hemförsäkring räknas inte till driftskostnader.
Varför ska man uppge att man laddat enbilar, haft en flyttbar bubbelpool med uppvärming etc inkopplad?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Varför inte jämföra med en luft-vatten-värmepump som är billigare?

Därför att du inte får samma förbrukningsänkning om du redan har en frånluftvärmepump. Det blir ju som att byta ifrån en elpatron till en annan som drar ungefär lika mycket!!!!

Herregud! Ska du nu argumentera för att det finns frekvensstyrda pumpar så landar dom på drygt 100tkr med installation och då är det inte säkert att du sänker med 6000-7000kr. Nu slipper du ta upp det!


Dessutom påverkas värdet mindre än hela kostnaden, vilket jag skrev. Även om det är en slant så är det väldigt långt från din siffra om 400'-800', så nu kanske du förstår att 400'-800' var en meningslös siffra att dra in i diskussionen?

Det håller jag inte med om och det finns säkert någon som tycker att det tillfört något till diskussionen. Du kan argumentera hur mycket du vill men faktum är att 6000-7000kr (25%) i högre driftskostnad har en påverkan på värdet på en normal fastighet.


Energideklarationen visar ju på en lägre förbrukning än vad säljaren uppgett.
Energideklarationen är ett synerligen trubbigt instrument,men det ger ändåett bättre jämförelsevärde än att bara titta på elförbrukningen för en enskild familj ett visst år.

Taget från FMI:

Varför ska man uppge att man laddat enbilar, haft en flyttbar bubbelpool med uppvärming etc inkopplad?
 
Fairlane
NU citerade du lite märkligt så det är svårt att följa, men några kommentarer:

Du säger att 6000 kr per år motsvarar räntekostnad på 400'-800' och antydde att det finns en koppling mellan 6000 kr och 400'-800' kronor vilket jag anser att det inte gör. Om jag kan minska förbrukningen med 6000 kr per år med en värmepump så kan husets värde aldrig påverkas mer än kostnaden för den installationen. Om det sen är en LLVP, en LVVP, bergvärme eller något annat spelar mindre roll. Om de alla sparar in 6000 kr per år så kan de knappast påverka värdet på bostaden lika mycket, enkelt.

Två identiiska hus, den ena med elpatron, den andra med bergvärmepump som är 10 år gammal. Huset med bergvärmepumpen förbrukar el motsvarande 6000 kr mindre om året. Tror du värdeskillnaden mellan husen är 400'-800' eller något klart lägre?

Sne kvarstårhur man bevisar att säljaren uppgett felaktiga värden. Jag är lite nyfiken på vilket instrument som är lämpligt att använda för att mäta elförbrukningen för uppvärmningen förra året.

Och frågan med andra förbrukare, som elbilen, som inte ska räknas med enligt FMI borde säljaren ha specificerat för att inte riskera hamna i rätten mot dig?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
NU citerade du lite märkligt så det är svårt att följa, men några kommentarer:

Du säger att 6000 kr per år motsvarar räntekostnad på 400'-800' och antydde att det finns en koppling mellan 6000 kr och 400'-800' kronor vilket jag anser att det inte gör. Om jag kan minska förbrukningen med 6000 kr per år med en värmepump så kan husets värde aldrig påverkas mer än kostnaden för den installationen. Om det sen är en LLVP, en LVVP, bergvärme eller något annat spelar mindre roll. Om de alla sparar in 6000 kr per år så kan de knappast påverka värdet på bostaden lika mycket, enkelt.

Två identiiska hus, den ena med elpatron, den andra med bergvärmepump som är 10 år gammal. Huset med bergvärmepumpen förbrukar el motsvarande 6000 kr mindre om året. Tror du värdeskillnaden mellan husen är 400'-800' eller något klart lägre?

Sne kvarstårhur man bevisar att säljaren uppgett felaktiga värden. Jag är lite nyfiken på vilket instrument som är lämpligt att använda för att mäta elförbrukningen för uppvärmningen förra året.

Och frågan med andra förbrukare, som elbilen, som inte ska räknas med enligt FMI borde säljaren ha specificerat för att inte riskera hamna i rätten mot dig?
Min tolkning av FMIs riktlinjer för hur man redovisar driftkostnad för energi är att den helt enkelt ska inkludera uppvärmning a fastigheten, håller ni med? (utan att ha läst att det stod explicit att man inte ska ta med andra elförburkare, som pool i mitt fall, men det kanske du gjort Fairlane?)
 
Redigerat:
Fairlane
Jag håller med, uppvärming av bostad. Poolen ser jag mer som hushållsström, som inte skall räknas med. Laddning av elbilar etc är definitivt något som inte bör räknas med.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller med, uppvärming av bostad. Poolen ser jag mer som hushållsström, som inte skall räknas med. Laddning av elbilar etc är definitivt något som inte bör räknas med.
Så, var det då rentav rimligt för säljaren att redovisa denna driftkostnad utifrån sin förbrukning (påminner att den är tagen från energideklarationen, 21000kwh) ? Dvs de tog inte med hushålls el och pool helt enkelt och hamnade på 25tsek.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Fairlane
Som jag ser det är det åtminstone inte orimligt.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Som jag ser det är det åtminstone inte orimligt.
Åtminstone inge skälig grund till mer disk kanske.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
B
Sam1981 Sam1981 skrev:
Nej men som totalkostnad (de har angett elförbrukning 25000 sek/år). De måste ha syftat på kostnaden exl skatt och nätavgift.

Är det så man gör?
ni kan inte gå på vad de säger för kostnad, utan bara kWh, priset kan ju variera.
Men pool drar ju en hel del.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
S
Sam1981 Sam1981 skrev:
Jag vet egentligen inte vad för årsförbrukning jag har fått från säljaren. Närmast uppgiften som jag fått från säljare (20900kwh) kommer det som står i energideklarationen från 2015 (18000kwh).

Annars kan det också vara säljarens faktiska användning som jag fick ut från vattenfall (28000kwh) minus poolen. Dvs de har "räknat ut" och angett enbart vad deras fastighet kostar i drift.

En annan möjlighet kan vara att de har tagit en historisk period där de hade lägre förbrukning.

Säljaren sa att uppgiften är en "uppskattning", men tro mig när jag säger att jag har inte på länge pratat med en sån stridslysten idiot så jag orkade inte prata länge och fråga mer om underlaget för denna uppskattning.
Du har inte funderat på om ditt beteende triggar andra? I det här fallet säljaren. Uppenbarligen är det ju så. Lugna ner dig!
 
Fairlane Fairlane skrev:
NU citerade du lite märkligt så det är svårt att följa, men några kommentarer:

Du säger att 6000 kr per år motsvarar räntekostnad på 400'-800' och antydde att det finns en koppling mellan 6000 kr och 400'-800' kronor vilket jag anser att det inte gör. Om jag kan minska förbrukningen med 6000 kr per år med en värmepump så kan husets värde aldrig påverkas mer än kostnaden för den installationen. Om det sen är en LLVP, en LVVP, bergvärme eller något annat spelar mindre roll. Om de alla sparar in 6000 kr per år så kan de knappast påverka värdet på bostaden lika mycket, enkelt.

Två identiiska hus, den ena med elpatron, den andra med bergvärmepump som är 10 år gammal. Huset med bergvärmepumpen förbrukar el motsvarande 6000 kr mindre om året. Tror du värdeskillnaden mellan husen är 400'-800' eller något klart lägre?

Sne kvarstårhur man bevisar att säljaren uppgett felaktiga värden. Jag är lite nyfiken på vilket instrument som är lämpligt att använda för att mäta elförbrukningen för uppvärmningen förra året.

Och frågan med andra förbrukare, som elbilen, som inte ska räknas med enligt FMI borde säljaren ha specificerat för att inte riskera hamna i rätten mot dig?
Ge dig nu! Du verkar inte ta till dig av vad man svarar. Det framstår som rätt dumt om du hänvisar till att jag skulle ha syftat på att man skulle kunna Kunna mäta el för ett år sedan. Det finns inga tidsmaskiner vad jag vet! Men domen visar på att det finns ett värdepåverkan av en fastighets förbrukning. Du får gärna argumentera emot det också men det låter dumt!
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Du har inte funderat på om ditt beteende triggar andra? I det här fallet säljaren. Uppenbarligen är det ju så. Lugna ner dig!
Vad vet du om mitt beteende och om jag är lugn eller ej? Jag kan inte ta ansvar för andras problem och triggers, utan kan endast ansvara för min kommunikation vilket i detta fall har varit helt normal tycker jag. Har jag frågar att ställa till säljare för köp av villa på x antal miljoner så vore jag korkad att inte ställa de särskilt när jag misstänker fel, och de misstankarna har inte varit helt konstiga med tanke på denna långa tråd, och nämnd rättsfall.

Osakliga kommentarer med inget bidrag till diskussionen undanbedes.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.