B byggarätt skrev:
Hallå där om du har pengar som gräs använder du skumglas !
Skumglas används med fördel ihop med eps på följande sätt sparar pengar!
Ja, skumglas verkar bara ha en enda nackdel: priset. Annars har jag tänkt att grundlägga precis så som du beskriver. Koljern har jag tittat på, mycket intressant. Tyvärr verkar de ha gått i konkurs eller nåt.
 
Arbetet står på intet sätt still på Tomtgården! Jag har grävt och grävt och grävt känns det som. Min fantastiska grävmaskin har hållit ihop säkert 10-12 grävtimmar nu utan nåt annat än tankning! Nygrävd mark vid röd stuga, högar av jord och gräs, landsbygdsutsikt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin och uppgrävd mark vid gammalt rött trähus, klar för grundarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsplats med grävmaskin och lastbil vid uppgrävd mark nära röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskinsarm och hydraulslangar med nygrävd mark och byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det börjar ta sig. Jag är verkligen ingen grävmaskinist, men lugnt och metodiskt går det framåt. I morgon ska jag hyra en marklaser och snygga till det sista inför singelleverans. Kanske blir att gjuta sula i helgen om allt går enligt plan. Jag har bestämt mig för att gjuta en liten sula på 20x40 cm och sen mura två varv lättklinkerblock på det. Albabalk verkar krångligt att kapa så det hoppar jag.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
R Redlös skrev:
Ja, skumglas verkar bara ha en enda nackdel: priset. Annars har jag tänkt att grundlägga precis så som du beskriver. Koljern har jag tittat på, mycket intressant. Tyvärr verkar de ha gått i konkurs eller nåt.
Ja tråkigt att skumglas inte är billigare!
Det är ju en mycket bättre variant av isolering än ull av glas
Koljern tekniken borde ju gå att använda också själv med tillgång till smed eller kunnig plåtverkstad
 
Nu händer det grejer! Markarbeten avklarade och gjutform på plats! Betongbil inbokad i morgon. Eller nej, inte helt klart. Dränering och återfyllnad återstår förstås. Det blir senare. Markarbeten vid rödfärgad stuga, makadam utspridd framför, grävmaskin och paddningsmaskin syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Markarbete med makadam och paddningsmaskin framför en byggnad i förberedelse för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick fylla upp 80 cm på lägsta stället. Här börjar det ta sig. Paddning av ett av många lager. Markarbetesyta med makadam 8-22 och kompakteringsmaskin, förberedd för gjutning vid en röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Makadam 8-22, lättkrattat! Trägjutform på grusunderlag för betonggjutning med skottkärra och verktyg, sett uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träform för betonggjutning på ett lager av makadam med en skottkärra i förgrunden, fotograferad från ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjutformen börjar ta form! Fotat från vindsfönstret. Gjutformar och armering för grund på plats, med makadam och verktyg synligt, byggprojekt i början.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående markarbete med makadam och trägjutform vid sidan av ett rött trähus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så här ser det ut nu. Det blir en stadig plint under syllstocken när vi ändå är igång. Träform för betonggjutning och armeringsjärn på makadambädd vid markarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träform för gjutning och armeringsjärn på ett lager makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser armeringen ut. 3x12 mm, bockat runt alla hörn och svetsat i skarvarna.
 
  • Gilla
VolvoBm218 och 1 till
  • Laddar…
R Redlös skrev:
Nu händer det grejer! Markarbeten avklarade och gjutform på plats! Betongbil inbokad i morgon. Eller nej, inte helt klart. Dränering och återfyllnad återstår förstås. Det blir senare.[bild] [bild]
Fick fylla upp 80 cm på lägsta stället. Här börjar det ta sig. Paddning av ett av många lager.[bild]
Makadam 8-22, lättkrattat![bild] [bild]
Gjutformen börjar ta form! Fotat från vindsfönstret.[bild] [bild]
Och så här ser det ut nu. Det blir en stadig plint under syllstocken när vi ändå är igång.[bild] [bild]
Såhär ser armeringen ut. 3x12 mm, bockat runt alla hörn och svetsat i skarvarna.
Härliga bilder...
 
B byggarätt skrev:
Härliga bilder...
Tack!
 
B byggarätt skrev:
Härliga bilder...
Snyggt jobbat! Ser att du tänkt på farstukvisten också
 
R Redlös skrev:
Ja, skumglas verkar bara ha en enda nackdel: priset. Annars har jag tänkt att grundlägga precis så som du beskriver. Koljern har jag tittat på, mycket intressant. Tyvärr verkar de ha gått i konkurs eller nåt.

Besök www.koljernnordic.se

Koljern har bytt ägare och hemsida
 
Oj, det var ett tag sen jag uppdaterade ser jag! Nåväl, arbetet fortskrider. Sulan gjuten enligt plan. Väldigt smidigt med betongbil. Dock räckte inte rännan riktigt hela vägen så det blev att köra några skottkärror också. Nygjuten sula med betong och grus i formar av trä för ett byggprojekt, i en trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundmuren murad och putsad: Grundmur byggd av betongblock och gjutna fundament med grusfyllning i soligt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd grund med gjuten sula och murad putsad grundmur vid pågående husbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stommen börjar ta form. Lite klurigt med bara två sektioner Haki, blev mycket flytt av ställning. Jag kommer att hyra ställning till hela huset när vi börjar med taket v.25. Byggplats med pågående arbete, gjuten sula, början av trästomme och ställning vid gammalt timmerhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästomme för hus under konstruktion med gjuten grund och putsad grundmur på landsbygden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprojekt med pågående konstruktion av en trästomme på en gjuten grundmur, bredvid en äldre träbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en kluring, stolpe som ska hålla upp limträbalken i ytterväggen. Såklart hamnade den precis på hörnet mellan de nya murarna. Tror att detta håller ändå. Trästolpe monterad på hörnet av nygjuten grund med logvägg i bakgrunden
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att få undan lite material så började jag på bjälklaget, den skarpsynte ser att det är formvirke.. Byggställning och början på ett bjälklag i trä på en husgrund med grus och grön gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är så långt vi har kommit till dags dato.
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
K kirves skrev:
Snyggt jobbat! Ser att du tänkt på farstukvisten också
Hur menar du? Vi har en farstukvist med i planerna, men den kommer senare. Troligen efter inflyttning.
 
R Redlös skrev:
Hur menar du? Vi har en farstukvist med i planerna, men den kommer senare. Troligen efter inflyttning.
Jaha, då har jag missat något på vägen. Det såg ut som en utbyggnad av kantbalkarna för en farstubro, men var kanske för en annan del :thinking:?
 
K kirves skrev:
Jaha, då har jag missat något på vägen. Det såg ut som en utbyggnad av kantbalkarna för en farstubro, men var kanske för en annan del :thinking:?
Aha, då förstår jag! Nej, den delen ska bli matplats. Kika på planritningen i början av tråden så ser du. Vi ska bygga en glasveranda på gaveln där entrén är när vi hittar en som faller oss i smaken. Därför är den inte inritad än.
 
Vår snickare rekommenderade oss att inte använda formvirket i bjälklaget, då det kan finnas spår av kalk från gjutningen. Det är tydligen godsaker för hussvamp!

Kul utbyggnad för övrigt, rolig tråd att följa :)(y)
 
simpa81 simpa81 skrev:
Vår snickare rekommenderade oss att inte använda formvirket i bjälklaget, då det
Kul att du gillar projektet! Jo, det här med hussvamp har jag också läst och hört. Dock vill hussvampen ha rejält fuktigt också och jag tänker att blir det så fuktigt så har jag nog större problem än risk för hussvamp.
 
  • Gilla
simpa81
  • Laddar…
Låter klokt!
kanske var vår snickare som ville sälja mer virke till mig :thinking::lying:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.