Blir svårt med 2m-avstånd

Ångest ska du inte ha, som du sa själv, ta det lungt, tänk efter, drick kaffe så kommer det gå galant!
 
Nja,
Jag kan ha sett fel på dina bilder.
För en massa år sedan, rev jag upp ett gammalt parkettgolv, men där gick själva listbandet ända in till väggen.
Listbandet var inte gjort av stavarna utan riktigt långa bitar.
Det finns ju breda tiljor som man lägger massiva enstavs parkettgolv med. En sån tilja längs med väggen och några i bredd i dörren.
 
M magnu skrev:
Nja,
Jag kan ha sett fel på dina bilder.
För en massa år sedan, rev jag upp ett gammalt parkettgolv, men där gick själva listbandet ända in till väggen.
Listbandet var inte gjort av stavarna utan riktigt långa bitar.
Det finns ju breda tiljor som man lägger massiva enstavs parkettgolv med. En sån tilja längs med väggen och några i bredd i dörren.
Då förstår jag hur du menar. Jag har tyvärr bara 408 och 204 mm stav att jobba med.
 
Hur tjocka är stavarna?
 
Vid altandörren kapar du vanliga stavar och lägger längre fris. Se mitt exempel nedan.

Ljust trägolv med längre fris vid altandörren och vanliga stavar kapade för anpassning, verktyg syns utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CookieKing och 3 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Vid altandörren kapar du vanliga stavar och lägger längre fris. Se mitt exempel nedan.

[bild]
Tack för svar och bild. Mina smygar är dock nästan 300 mm djupa, vilket innebär att det fattas 100 mm med den längre staven.
 
N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar och bild. Mina smygar är dock nästan 300 mm djupa, vilket innebär att det fattas 100 mm med den längre staven.
Okej, så pass. Då får du helt enkelt prova dig fram lite till vad som blir snyggt. Finns ju massor av lösningar. Låt frisen gå förbi och lägg lång stav likt listband i fallande längder tills du kommer ut är ett sätt.
 
Baseco säljer långa tiljor som borde passa. Måste limmas!
 
Lagom till helgen fick vi hem 80 kvm stav. Nästa offer blir andra dotterns rum. Hoppas och tror att jag hittat rätta knycken nu.
 
  • Montering av stavparkett med hammare och distanskilar synliga på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Carl Johansson och 8 till
  • Laddar…
Visade sig att jag hade överskattat djupet på smygen något. Råkade sig så att det blev lagom med lång stav som fris + ett listband vid tröskeln.
 
  • Tröskeln vid en balkongdörr med ett fönster, visande parkettgolv med fris och listband som avslutning mot dörröppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MVJK och 14 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt! Bra beskrivet av tillvägagångssättet också. Det läggs definitivt till inspirationsbanken inför kommande renoveringar i huset.
 
A Anderscurl skrev:
Riktigt snyggt! Bra beskrivet av tillvägagångssättet också. Det läggs definitivt till inspirationsbanken inför kommande renoveringar i huset.
Tack för uppmuntran. Är som sagt en mental utmaning att limma stavparkett. Tror att det beror på en kombination av att det är så svårt att hitta konkret information om hur man gör och att det inte med enkla medel går att rätta till det som går på tok.

Mitt tipps så här långt är att överväga att spika om möjligt. Utan att ha provat är jag övertygad om att det är enklare eftersom varje lagt stav ligger. När man limmar glider allt runt som på olja och man måste hela tiden vara med och justera tidigare stavar. Dessutom kanske den mentala utmaningen blir mindre i vetskapen av att det är rimligt enkelt att byta en stav om man slinter med fräsen eller gör annan vurpa.
 
Tjusigt.
Tack för infon,
Som jag ser det finns det några moment
- Underarbete
- Läggning av Själva fiskbenspaketten
- Läggning av Frisen
- Slipning
- Lackning

Jag har alltid tyckt att slipningen och lackningen verkat svårt och funderat på att leja ut just slipning och lack.

Men du som provat, kan du rangordna de olika momentens svårighetsgrad!

Sedan kan jag säkert också ha glömt något moment!
 
Underlaget på nedre plan är slipad betong, med lite spackel på några ställen. Lejde bort det till plattsättaren som gjorde mina badrum. Inget jag kände mig kapabel till att lösa själv. På övre plan har jag bara skruvat en 6 mm plyfa på spånet. Detta eftersom jag har inspårad slang på plåtar. Det var lite obehagligt att skruva nära golvvärmen, men inga konstigheter.

När man lägger startplogen gäller det att vara noggrann. Åter igen tror jag inte att det är ett problem om man spikar. När man limmar måste man hela tiden backa och justera tidigare stavar. Ett tipps är att strunta i klinkerplattor, trianglar eller andra anordningar som är populärt bland hemmaläggare, åtminstone vid limmning. Sista rummet följde jag rådet från gubben jag köper staven av och sopade ner en stålspik i början för att låsa i en riktning. Sen är det bara att följa stavarna.

Jag tycker att stavläggningen, efter startplogen är nog så bökigt. Ett väldigt kladd och justerade då allt flyter runt på limmet. Ett alternativ som jag överväger inför det största rummet kan vara skarpa bort överflödigt lim eftersom och låta varje rad torka en stund innan nästa. Tar man varannan sida om mitten behöver man nog inte fika så länge för att det ska hinna stabilisera sig mellan varven.

Kapa, fräsa, sätta listband och fris är helt klart det roligaste och inte överdrivet svårt (med reservation för att en riktig golvläggare säkert skulle drömma ut mina insatser). Det som inte blivit riktigt som jag hoppats på är att listbandet på några ställen tandar några tiondelar mot fiskbenen. Gissar att det beror på dåligt handhavande med överhandsfräsen, kanske i kombination med att min makita har lite litet bord, vilket gör att det blir lite vingligt.
 
  • Gilla
magnu och 2 till
  • Laddar…
Av bilderna att döma tycker jag att resultatet är helt klart godkänt och jag hade varit stolt om jag gjort det själv. Eventuella små flaws vägs helt klart upp av känslan att ha gjort det själv och att det är ett äkta hantverk till skillnad från att lägga ett klickgolv.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.