banjoragge banjoragge skrev:
Jag körde lacknafta med eftertvätt med thinner. Det blev väldigt rent, men rekommenderas INTE!
Nä fyfan vilken sörja det måste bli av det. :crysmile: Helt klart värt att hyra slipen, även om det var drygt.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Nu har vi spikat vilka mattor det ska bli, tillverkaren är Tarkett.

Etikett med texten "Tarkett Aquarelle Wetroom border Raw Concrete Light Grey" mot en bakgrund av mönstrad matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Textur av en grå Tarkett Aquarelle Wetroom wall matta med textdetaljer om produktserien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mönstrad Tarkett Aquarelle Design Wetroom golvplatta i färgen Istanbul, Dark Grey.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Urval av Tarkett golvprover i olika mönster och nyanser uppvisade på ett displayställ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Det blir nog bra! :)
 
Snyggt val av mattor, dock vill jag höja varningens finger gällande golvmattan.
Väldigt snygga mattor i designkollektionen men är väldigt svåra att få täta i svetsen/lödningen.
Just designmattorna är inte uppbyggda på samma sätt som resten av våtrumskollektionen.
 
  • Gilla
DanielDan och 1 till
  • Laddar…
L Larsson93 skrev:
Snyggt val av mattor, dock vill jag höja varningens finger gällande golvmattan.
Väldigt snygga mattor i designkollektionen men är väldigt svåra att få täta i svetsen/lödningen.
Just designmattorna är inte uppbyggda på samma sätt som resten av våtrumskollektionen.
Inga större problem för mig, det blir golvläggarens bekymmer. Rent tekniskt så är jag inte rädd för fukt, finns inget trä i huskonstruktionen förutom i taket, och vi ska ha badkar.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Inga större problem för mig, det blir golvläggarens bekymmer. Rent tekniskt så är jag inte rädd för fukt, finns inget trä i huskonstruktionen förutom i taket, och vi ska ha badkar.
Sant att det är golvläggarens bekymmer :)
Men även tarketts egna tekniker kunde knappt få den tät..
Låter som du är trygg i ditt beslut så kör på det :cool:
 
När radiatorn demonterats passar vi på att måla om det såklart!

Lite renslipning av ytrost och sen jämna till ytan, tre olika färger har det haft, först en ljus turkos, samma färg som döljer sig under nuvarande våtrumstapet, därefter en solrosgul för att till slut bli vitt. Demonterad vit radiator ligger förberedd för målning, med slipmaterial och färgburkar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Radiator på ställning med flagnande flerfärgat målarlager redo för ommålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyomålad vit radiator på ett stativ i en verkstadslokal, renoveringsprocessen efter borttagning av ytrost och färglager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverad vit radiator med slät yta, fri från rost, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Vilken färg använde ni till elementet. Jag har målat något element men men den mattare färg. Tycker ert element blev väldigt fint.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
ama3282 ama3282 skrev:
Vilken färg använde ni till elementet. Jag har målat något element men men den mattare färg. Tycker ert element blev väldigt fint.
Det är målat med 2-kpmponents billack, dvs inget man hittar i bygghandeln, däremot kan man få det på sprayburk hos vissa billackhandlare på nätet. Viktigt då att det är 2K annars blir det inte så blankt och hårt. :)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Rörläggaren har varit här och satt nya avloppsrör, de gamla var betydligt snyggare, om nu avloppsrör kan vara det. :D
Nyinstallerade avloppsrör i grått med synliga kopplingar och ventiler, i ett utrymme redo för golvbrunnsgjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya och gamla avloppsrör på gräs med en leksakslastbil och en öppen brunn redo för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ny brunn redo att gjutas på plats.
Nyinstallerade avloppsrör i ett betonggolv med rörändar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du menar säkert bara utvändigt. :rolleyes:Klä in dem eller måla dem med silverfärg.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Du menar säkert bara utvändigt. :rolleyes:Klä in dem eller måla dem med silverfärg.
Invändigt var de faktiskt inte alls så anfrätt som befarat, det borgar väl för resten av systemet. Bra godstjocklek.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Behövde ni lastmaskin för att få ut dem? Är det blyrör?(y)
 
  • Gilla
  • Haha
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Behövde ni lastmaskin för att få ut dem? Är det blyrör?(y)
Har inte alla en egen hjullastare? :crysmile:
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Uppdatering.

Efter att rörmokaren gjort klart avlopp och ny dragning för vatten har snickaren gjutit igen hålen, och gjort om ventilationsschaktet där vattnet nu kommer ut för utanpåliggande dragning.
Renoverat rum med nyfönster, gipsskivor på väggarna och byggarbetets verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsrum med nya gipsade väggar, rörledningar och byte av fönster, dammsugare och rörsporter syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Han har även gipsat väggarna och bytt fönster. Vi passade även på att byta ut fönsterbänken mot en ny Carraraskiva. Vilket lyft från den gamla gråbruna kalkstenen. Kalksten kan va snyggt, men just den som satt här var bedrövlig. Efter att ha bytt ut den tog vi även beslutet att ha en likadan skiva på kommoden, istället för en tradig laminatdito. Lite dyrare (typ 10 gånger dyrare:crysmile:) men det kommer bli så mycket mer kvalitétskänsla.
Nyinstallerad Carraraskiva som fönsterbänk med synligt fönster och lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När detta var gjort var det en veckas väntan på att golvläggaren skulle komma och påbörja sitt jobb och i måndags var det dax för första flytningen. Det gamla lagret som jag så mödosamt hade slipat rent från asfalt släppte helt från bjälklaget när snickaren bilade bort brunn och frilade de andra rören så det var bara att ta bort det lagret helt och lägga på ett nytt.
Nyrenoverat rum med nylagt, vått avjämningslager på golvet, gipsskivor på väggarna och ett fönster innan golvbeläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera slukhålet vid radiatorröret, rören är inbilade från källaren i en vägg av hålsten och gör en S-böj upp hit. Golvläggaren proppade det, men när han gått för dagen så släppte proppen och vi har nu lite fyllning i väggen. :D

Efter en dags vila var det så dax att spackla upp väggarna och flyta fallet. Vilket jobb, riktigt grym är han. (y)
Renoverat badrum med nygjuten golv och gipsade, ospacklade väggar, nytt fönster och synlig avloppsanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det ”bara” avslipning innan han kan börja lägga och sätta mattorna! :D
 
  • Gilla
fredrikchail och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.