S
C cpalm skrev:
Enligt min uppfattning kan du behålla kolfilterfläkten, det är inte där problemet ligger.
Sen kan du, som du är inne på, kanske förlänga frånluften så att donet sitter på t.ex. gaveln i utrymmet mellan överskåp och tak?
Och se till att utloppet från kolfilterfläkten sitter i anslutning till detta.
Vet du om frånluftsventilen måste ligga fritt? Eller kan det vara inuti ett skåp, om skåpet har "hål i dörren" ex. i form av ventilationsgaller? Ett alternativ vore ju då att sätta frånluften på väggen i utrymmet mellan överskåp och tak. Annars tänker jag att frånluftsventilen måste dras fram så att insuget ligger fritt ut mot rummet.

Jag hittar dock inga krav specifikt för detta. Men någon här kanske vet?
 
Claes Sörmland
Jag hänger inte med. Går skåpen hela vägen upp till taket? Annars är det standard att frånluftsventilen sitter på väggytan mellan skåp och tak. Så här: (Lånade en bild från en annan tråd.)

Kökskåp som inte når upp till taket med en frånluftsventil på väggen ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag hänger inte med. Går skåpen hela vägen upp till taket? Annars är det standard att frånluftsventilen sitter på väggytan mellan skåp och tak. Så här: (Lånade en bild från en annan tråd.)

[bild]
Skåpen går i princip hela vägen upp till taket i mitt fall. Det finns bara ca. 7-8cm mellan skåp och tak. Där sitter det idag en list med ventilationshål då kolfilterfläkten blåser upp luften ovanför skåpet. Den lösningen du visar går enbart i mitt fall om man skulle använda någon annan form av ventilationkanal som passar i utrymmet. Det kan vara möjligt då jag ser att det finns kvadratiska kanaler. Frågan är om det blir bra.

Jag utgår dock ifrån att ventilen måste ligga fritt (som på din bild) och att den inte får ligga i ett skåp (även om det skåpet har hål i dörren i form av ett ventilationsgaller.

Kanske är det ändå lättast att byta ut kolfilterfläkten till en spiskåpa som kopplas till frånluften...

I lägenheten under min (som är nästan identisk) är det ännu värre för där saknas det även de 7-8cm som jag har mellan skåp och tak (dvs. skåpen går hela vägen upp till taket). [se bild].
 
  • Köksskåp som sträcker sig nära taket med litet utrymme överst i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Eller sätt ventilen på skåpgaveln högst upp till vänster. Det stjäl dock lite utrymme för röret högst uppe i skåpet.
 
  • Gilla
Sebastian Bay
  • Laddar…
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller sätt ventilen på skåpgaveln högst upp till vänster. Det stjäl dock lite utrymme för röret högst uppe i skåpet.
Ah, smart. Det är absolut en möjlighet som säkert skulle funka för OVK-inspektören men som i verkligheten skulle flytta ventilen 100 cm från där den är nu (precis på andra sidan väggen i sovalkoven utan dörr) - vilket gör att det känns rätt bizzart.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Sebastian Bay skrev:
Ah, smart. Det är absolut en möjlighet som säkert skulle funka för OVK-inspektören men som i verkligheten skulle flytta ventilen 100 cm från där den är nu (precis på andra sidan väggen i sovalkoven utan dörr) - vilket gör att det känns rätt bizzart.
Regler ger ofta bisarra utfall när de ska tillämpas i verkligheten.
 
  • Gilla
Sebastian Bay
  • Laddar…
S
Detta är bilder från min lägenhet. Jag har en lite annan lösning än grannens nästan exakt likadana lägenhet (grannen fick också underkänt). Jag tror att i mitt fall ska jag försöka dra ventilationen ovanpå, och ut ovanför, kylen längst till höger i bild. Då blir de nog glada... Men i verkligheten är det verkligen svårt att se syftet. Känns extra surt när jag har en godkänd OVK på befintlig lösning. Jag önskar det fanns någon som kunde avgöra vad som verkligen gäller. Men men.

Tack för alla tips och idéer. Väldigt uppskattat!
 
  • Interiörbild som visar köksskåp och en diskret ventilationsgrill ovanpå ett kylskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med ljusa skåp, inbyggd ugn till höger och ventilation ovanför kylskåpet längst till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexibel ventilationskanal ovanpå ett köksskåp i en lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Den första kontrollen inte är en OVK (Obligatorisk VentilationsKontroll) utan en annan sorts kontroll som ombyggaren har låtit göra själv.

Det måste för den som utför en OVK gå att mäta luftflödet med hjälp av den tratt som instrumentet har. En alltför lång ventil kan göra det omöjligt att få tratten över hela ventilen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S
BirgitS BirgitS skrev:
Den första kontrollen inte är en OVK (Obligatorisk VentilationsKontroll) utan en annan sorts kontroll som ombyggaren har låtit göra själv.

Det måste för den som utför en OVK gå att mäta luftflödet med hjälp av den tratt som instrumentet har. En alltför lång ventil kan göra det omöjligt att få tratten över hela ventilen.
Ok! Sant, men jag tror att de prövat mot samma regelverk iaf. Bra poäng att man måste se till att frånluftsventilen möjliggör flödesmätning.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Den första kontrollen inte är en OVK (Obligatorisk VentilationsKontroll) utan en annan sorts kontroll som ombyggaren har låtit göra själv.
Hur kan du se det på protokollet? Det står ju t o m att det är utfört enligt BFS 2011:16 OVK1 högst upp till vänster. D v s en OVK i dagligt tal.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur kan du se det på protokollet? Det står ju t o m att det är utfört enligt BFS 2011:16 OVK1 högst upp till vänster. D v s en OVK i dagligt tal.
Utförd enligt samma regler (förhoppningsvis) ja men det var ju inte den obligatoriska kontroll som en BRF är tvungen att göra.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Utförd enligt samma regler (förhoppningsvis) ja men det var ju inte den obligatoriska kontroll som en BRF är tvungen att göra.
OM BRFen som fastighetsägare har gjort denna kontroll, genom att till exempel att uppdra åt den ombyggande medlemmen att genomföra den, så borde den vara giltig. Det finns ett minimintervall för OVK:er men det finns vad jag vet ingen gräns för hur ofta de kan göras. Och får man nedslag på OVK nr 1 så ska man ju åtgärda det snarast och då gör man väl en uppföljande OVK nr 2 för att verifiera att problemet är löst.

Eller har jag helt missförstått förordningen?
 
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
OM BRFen som fastighetsägare har gjort denna kontroll, genom att till exempel att uppdra åt den ombyggande medlemmen att genomföra den, så borde den vara giltig. Det finns ett minimintervall för OVK:er men det finns vad jag vet ingen gräns för hur ofta de kan göras. Och får man nedslag på OVK nr 1 så ska man ju åtgärda det snarast och då gör man väl en uppföljande OVK nr 2 för att verifiera att problemet är löst.

Eller har jag helt missförstått förordningen?
Som jag förstår det så genomförde förra ägaren besiktningen pga. ett krav från kommunen i samband med ombyggnationen. Positivt slutbesked gavs också från kommunen. I den dokumentationen omnämns det som OVK.

Föreningen genomförde OVK pga. andra regler. men (vad jag förstår) mot samma regelverk. Dvs. kraven är samma för båda besiktningarna om jag förstår allt rätt, och ventilationen har verkar ha prövats mot samma regelverk båda gångerna.

Jag tycker detta blir märkligare av att kommunen godkänt ombyggnationen (inkl OVK). Men kommer nu ev. att utfärda vite för att föreningen inte har godkänd OVK på min lägenhet (om jag inte åtgärdar eller får rätt), samtidigt som inget i sak har ändrats. [Det är långt dit iofs, då kommunen inte utfärdat något föreläggande ännu. Kanske borde man låta kommunen göra det för att (kanske) kunna få kommunen att ta ställning till vad som är rätt i sak. Om det är möjligt).
 
  • Dokumentlista för byggprojekt visar OVK protokoll och beslut från kommunen, blå text är överstruket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sebastian Bay skrev:
Som jag förstår det så genomförde förra ägaren besiktningen pga. ett krav från kommunen i samband med ombyggnationen. Positivt slutbesked gavs också från kommunen. I den dokumentationen omnämns det som OVK.

Föreningen genomförde OVK pga. andra regler. men (vad jag förstår) mot samma regelverk. Dvs. kraven är samma för båda besiktningarna om jag förstår allt rätt, och ventilationen har verkar ha prövats mot samma regelverk båda gångerna.

Jag tycker detta blir märkligare av att kommunen godkänt ombyggnationen (inkl OVK). Men kommer nu ev. att utfärda vite för att föreningen inte har godkänd OVK på min lägenhet (om jag inte åtgärdar eller får rätt), samtidigt som inget i sak har ändrats. [Det är långt dit iofs, då kommunen inte utfärdat något föreläggande ännu. Kanske borde man låta kommunen göra det för att (kanske) kunna få kommunen att ta ställning till vad som är rätt i sak. Om det är möjligt).
S Sebastian Bay skrev:
Som jag förstår det så genomförde förra ägaren besiktningen pga. ett krav från kommunen i samband med ombyggnationen. Positivt slutbesked gavs också från kommunen. I den dokumentationen omnämns det som OVK.

Föreningen genomförde OVK pga. andra regler. men (vad jag förstår) mot samma regelverk. Dvs. kraven är samma för båda besiktningarna om jag förstår allt rätt, och ventilationen har verkar ha prövats mot samma regelverk båda gångerna.

Jag tycker detta blir märkligare av att kommunen godkänt ombyggnationen (inkl OVK). Men kommer nu ev. att utfärda vite för att föreningen inte har godkänd OVK på min lägenhet (om jag inte åtgärdar eller får rätt), samtidigt som inget i sak har ändrats. [Det är långt dit iofs, då kommunen inte utfärdat något föreläggande ännu. Kanske borde man låta kommunen göra det för att (kanske) kunna få kommunen att ta ställning till vad som är rätt i sak. Om det är möjligt).
Det är den senaste versionen av OVK som gäller. Att försöka tvinga kommunen till ett ställningstagande genom att ifrågasätta ett vite är tveksamt, det kommer knappast att fungera. Det är föreningen som får avgöra detta, ett vite drabbar föreningen. Om kommunen skulle göra en utredning kommer kostnaden troligen att drabba den ansvariga, alltså föreningen.
Jag vet inte om du redan informerat om detta, vad säger den person/ företag som utförde den första kontrollen, som i vart fall den som gjorde föreningens OVK i praktiken inte tycker är korrekt utförd. Var du på plats och kunde informera den som utförde OVK om den tidigare kontrollen som godkänt lösningen för ombyggnad beträffande ventilation?
 
Om det nu är senaste OVK som gäller är det väl bara att beställa en ny av den som gjorde den godkända kontrollen? Eller finns det regler som bestämmer vem som gör en uppföljning?
 
  • Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.