Tycker det är lite märkligt varför man valt aluminiumkabel just där?
Eftersom den används som antenn så antog jag att det hade med resistansen i materialet att göra och att det inte fungerar med vanlig koppartråd.

Men man kan ju absolut prova att bränna dit lite koppartråd o se vad som händer.
 
Köpte min automower 2014 och förra året var det dags att byta batteri, vilket jag gjorde i mars. Fungerade bra hela säsongen och även när jag satte ut den igen för tre veckor sedan.

Men helt plötsligt vägrade den att lämna laddstationen. Jag drog då ut den och panelen var helt släckt. Gick inte att få igång den, provade med av/på. Satte tillbaks den i laddstationen och fönstret tändes igen, batteriet visade fullt. Drog ut den ur laddstationen igen och justerade inställningarna som alla var borta.

Tryckte på start och klipparen började röra sig sakta och sökte efter guidelinan direkt. Jag öppnade luckan då visade batteriet nästan noll.

Lampan på laddstationen lyser grönt.
Någon som kan gissa/veta vad som är fel? Kanske dags att köpa ny klippare?
 
T Thordh skrev:
Köpte min automower 2014 och förra året var det dags att byta batteri, vilket jag gjorde i mars. Fungerade bra hela säsongen och även när jag satte ut den igen för tre veckor sedan.

Men helt plötsligt vägrade den att lämna laddstationen. Jag drog då ut den och panelen var helt släckt. Gick inte att få igång den, provade med av/på. Satte tillbaks den i laddstationen och fönstret tändes igen, batteriet visade fullt. Drog ut den ur laddstationen igen och justerade inställningarna som alla var borta.

Tryckte på start och klipparen började röra sig sakta och sökte efter guidelinan direkt. Jag öppnade luckan då visade batteriet nästan noll.

Lampan på laddstationen lyser grönt.
Någon som kan gissa/veta vad som är fel? Kanske dags att köpa ny klippare?

Sätt den i laddaren och aktivera info-meny (håll inne 0 några sekunder). Avläs laddström/spänning, det kan ge ledtråd till vad som är fel.
 
  • Gilla
Thordh
  • Laddar…
Tack för tipset etompau!

Spänning: 21,4V
Laddnivå: 1200 mAh
Ström: 0 mA

Säger det något?
 
Då laddar den ju inte alls.
 
Är det originalbatteri eller pirat?
 
olabroberg olabroberg skrev:
Då laddar den ju inte alls.
Men skärmen visar att batteriet är fulladdat när klipparen står i laddstationen.
 
S SvPa skrev:
Är det originalbatteri eller pirat?
Det är original, inköpt för ett år sedan.
 
Jag är ganska säker på att laddaren inte stängs av när batteriet är fullt. Den bör fortfarande underhållsladda batteriet så strömmen borde iallafall inte vara 0 mA.
Kan jag tycka iallafall.
 
olabroberg olabroberg skrev:
Jag är ganska säker på att laddaren inte stängs av när batteriet är fullt. Den bör fortfarande underhållsladda batteriet så strömmen borde iallafall inte vara 0 mA.
Kan jag tycka iallafall.
I så fall kan det väl vara fel på laddstationen? Trots att den lyser med grön lampa?
 
T Thordh skrev:
I så fall kan det väl vara fel på laddstationen? Trots att den lyser med grön lampa?

Mät på laddblecken på laddstationen, bör vara 27-28 V. Tror ej att laddfunktionen sitter i själva laddaren utan det är integrerat i klipparen.
Har du kollat att laddblecken är rena, ingen oxid eller smuts? Rengör vid behov med lite sandpapper.
 
  • Gilla
Thordh
  • Laddar…
T Thordh skrev:
Tack för tipset etompau!

Spänning: 21,4V
Laddnivå: 1200 mAh
Ström: 0 mA

Säger det något?

Ta ut den från laddaren och gör samma kontroll. Strömmen ska bli negativ, Håll koll på hur spänningen ändras (sjunker).
 
E etompau skrev:
Mät på laddblecken på laddstationen, bör vara 27-28 V. Tror ej att laddfunktionen sitter i själva laddaren utan det är integrerat i klipparen.
Har du kollat att laddblecken är rena, ingen oxid eller smuts? Rengör vid behov med lite sandpapper.
Spänningen på laddstationens bleck var ca 27,5 V. På själva klipparens bleck fick jag ingen spänning alls. Har putsat alla blecken lite.

För en timme sedan så öppnande jag luckan när klipparen stod i laddstationen och öppnade "info" menyn igen. När jag avslutade med "auto", "start" och stängde luckan så gick klipparen ut direkt och började klippa... den var säkert ute minst en timme och står nu i laddaren igen. men har en känsla av att mina bekymmer med detta inte är över än...
 
Redigerat:
T Thordh skrev:
Spänningen på laddstationens bleck var ca 27,5 V. På själva klipparens bleck fick jag ingen spänning alls. Har putsat alla blecken lite.

För en timme sedan så öppnande jag luckan när klipparen stod i laddstationen och öppnade "info" menyn igen. När jag avslutade med "auto", "start" och stängde luckan så gick klipparen ut direkt och började klippa... den var säkert ute minst en timme och står nu i laddaren igen. men har en känsla av att mina bekymmer med detta inte är över än...
Klipper den i en timme så låter det som att batteriet är OK.
 
Jag har råkat ut för oxid där kabelarna från batteriet går in på styrkortet, då uppträdde klipparen som att den fick låg spänning direkt. Gjorde rent och klipparen fungerade bra igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.