kisumisu kisumisu skrev:
Så jag har inget emot betala lite skatt. Men just sådant här att man straffar oss vanliga människor som jobbat och sparat ihop pengar är förjävligt :mad: Gör ju också att fler fifflar och köper solcellsanläggningar tex från utlandet. Svårt av skattemyndighet då spåra något :rolleyes:
Ju så sa jag innan MEN när man ser att i USA printar de ut 2 triljoner och de pratar upp emot 6 triljoner så börjar man undra varför de inte kan printa pengar till allt annat vi betalar "skatt" för. Ju min nya tanke är att hålla oss "fattiga". Många fler länder har startat sina printer också. Kolla här
https://howmuch.net/articles/worlds-economic-programs-against-coronavirus
Denna är också intressant: www.usdebtclock.org/

kisumisu kisumisu skrev:
Men förstår fortfarande inte varför man måste förbruka mer än man producerar...:thinking:
Lite så med allt tyvärr i Sverige, man ska helt enkelt inte tjäna pengar :D , staten ska ha kontroll och makten.

Generellt så litar jag inte på banker/regeringen/media. Lite därför jag är i Crypto och tror framtiden ligger där. Vet att många inte gillar Bitcoin / Ethereum men så länge pengar ägs och styrs av regeringen/banker så kan vi aldrig vara riktigt fria. Jag tror att precis som med religion så måste pengar vara fritt från regeringen. Det är målet med cryptovaluta. En "open / decentralized / uncensored" system.
Kolla på internetdagarna i Stockholm där Andreas Antonopoulos förklarar konceptet: (han är en av de bästa talarna som förklarar crypto ruskigt bra, skrivit några böcker också):

ps. Sa jag är passionerad om denna topic :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Musikläraren
  • Laddar…
kisumisu
R reza666 skrev:
Ju så sa jag innan MEN när man ser att i USA printar de ut 2 triljoner och de pratar upp emot 6 triljoner så börjar man undra varför de inte kan printa pengar till allt annat vi betalar "skatt" för. Ju min nya tanke är att hålla oss "fattiga". Många fler länder har startat sina printer också. Kolla här
[länk]
Denna är också intressant: www.usdebtclock.org/


Lite så med allt tyvärr i Sverige, man ska helt enkelt inte tjäna pengar :D , staten ska ha kontroll och makten.

Generellt så litar jag inte på banker/regeringen/media. Lite därför jag är i Crypto och tror framtiden ligger där. Vet att många inte gillar Bitcoin / Ethereum men så länge pengar ägs och styrs av regeringen/banker så kan vi aldrig vara riktigt fria. Jag tror att precis som med religion så måste pengar vara fritt från regeringen. Det är målet med cryptovaluta. En "open / decentralized / uncensored" system.
Kolla på internetdagarna i Stockholm där Andreas Antonopoulos förklarar konceptet: (han är en av de bästa talarna som förklarar crypto ruskigt bra, skrivit några böcker också):
[media]
ps. Sa jag är passionerad om denna topic :D
Jepp det är intressant och sen har vi ju alla dessa banker. Det är ju alltid någon som ska tjäna pengar.

Huslånen ökar, vi som sparar får ingenting...tom banken gav rådet "bästa sparandet idag är att betala av huslånen".

Sedan kan man inte skylla allt på corona. Inte än i alla fall. Men det kommer nog påverka en hel del tänker bara på vår grannland Finland.

Tycker man har gått i överdrift där!
Sedan har det blivit en slags landskamp det skylls på Sverige o bla bla bla bla....blir riktigt irriterad! Kommer nog köra ett tag bojkott mot Finland också fast dem öppnar gränserna....

Hursomhelst om vi återgår till ämnet är ju just solpaneler en bra investering att investera pengar i. Men man får nog göra det utan bidrag och använda att ladda elbil eller pool med ;)

Är nog bästa sättet få valuta för hårt arbetade pengar :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
Ja, den tokdumma regel eller krav, eller vad man ska kalla tokskapet, att en privatperson under ett kalenderår ska behöva köpa lika många kWh som han matar ut på allmänna elnätet, för att få sätta på sitt visitkort "mikroproducent" är ganska obegriplig.
Regimens syfte med solcellstödet är för att locka privatpersoner att lägga sina surt förvärvade och dyrt beskattade pengar på att köpa en solcellsanläggning som producerar förnyelsebar energi. De flesta har dock inga pengar utan lånar till det.
Om privatpersonen bygger en litet större anläggning kommer ju mer förnyelsebar energi att produceras till nytta för anläggningsägarnas grannar som då kan använde den överskottsströmmen. Kan ju inte vara en nackdel, utan stor fördel för samhället. Det är inte alls genomtänkt av regimen som för närvarande styr.

Bestraffningen från ens elnätsbolag för oacceptabel förnyelsebar energiproduktion kan bli frågan om att de vill ha betalt för så kallat inmatningsabonnemang. EON tog för "Huvudsaklig produktion" ca år 2017 ca 175 kr/månad, inkl. moms, för sådant elnätsabonnemang. "Huvudsaklig förbrukning" ca år 2017 tog EON 0 kr/mån, inkl. moms.
I detta sammanhang kan det sitta bra med EON miljöpolicy år 2016, som bifogas nedan. Som är ett vämjeligt skryt hur de värnar om miljön och verkar för förnyelsebar energiproduktion.

Ett elnätsbolag är inte tvingade att bestraffa ett alltför miljövänligt beteende hos sin kund, utan kan helt fritt välja att avstå bestraffning.
 
Redigerat:
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jepp det är intressant och sen har vi ju alla dessa banker. Det är ju alltid någon som ska tjäna pengar.

Huslånen ökar, vi som sparar får ingenting...tom banken gav rådet "bästa sparandet idag är att betala av huslånen".

Sedan kan man inte skylla allt på corona. Inte än i alla fall. Men det kommer nog påverka en hel del tänker bara på vår grannland Finland.

Tycker man har gått i överdrift där!
Sedan har det blivit en slags landskamp det skylls på Sverige o bla bla bla bla....blir riktigt irriterad! Kommer nog köra ett tag bojkott mot Finland också fast dem öppnar gränserna....

Hursomhelst om vi återgår till ämnet är ju just solpaneler en bra investering att investera pengar i. Men man får nog göra det utan bidrag och använda att ladda elbil eller pool med ;)

Är nog bästa sättet få valuta för hårt arbetade pengar :rofl:
Ah exakt. Börsen har gått upp i över 10 år nu med fejkade pengar så någon gång skulle bubblan spricka. Corona var nog nålen som fick luften att gå ur. Nu försöker de ändå printa ofantliga pengar och pumpa ännu mer med stock buy back. Tror inte det kommer att hålla länge till innan börsen dyker ner igen.
Jag gillar sånt som ger passiv intäkter och solpaneler är en bra sådan. Bra för miljön + passiv "inkomst". Det är vad jag får med crypto med. Får just nu 8% ränta + snart spotify + netflix utan kostnad :)

Och visst är det sjukt att man inte "får" producera mer och straffas för det. Helt obegripligt.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
R reza666 skrev:
Ah exakt. Börsen har gått upp i över 10 år nu med fejkade pengar så någon gång skulle bubblan spricka. Corona var nog nålen som fick luften att gå ur. Nu försöker de ändå printa ofantliga pengar och pumpa ännu mer med stock buy back. Tror inte det kommer att hålla länge till innan börsen dyker ner igen.
Jag gillar sånt som ger passiv intäkter och solpaneler är en bra sådan. Bra för miljön + passiv "inkomst". Det är vad jag får med crypto med. Får just nu 8% ränta + snart spotify + netflix utan kostnad :)

Och visst är det sjukt att man inte "får" producera mer och straffas för det. Helt obegripligt.
Japp passiva inkomster är bra!

Är lite så jag med tänker.

Man väljer inte alltid den billigaste, enklaste vägen på saker. Ibland lönar det sig våga satsa på andra saker!

Är många som ser direkt negativa sakerna bara t ex när man pratar om elbil. Dem tänker inte så långt att man jan ladda den "gratis" med t ex solenergi ;)
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
kisumisu
A Arnodt skrev:
Ja, den tokdumma regel eller krav, eller vad man ska kalla tokskapet, att en privatperson under ett kalenderår ska behöva köpa lika många kWh som han matar ut på allmänna elnätet, för att få sätta på sitt visitkort "mikroproducent" är ganska obegriplig.
Regimens syfte med solcellstödet är för att locka privatpersoner att lägga sina surt förvärvade och dyrt beskattade pengar på att köpa en solcellsanläggning som producerar förnyelsebar energi. De flesta har dock inga pengar utan lånar till det.
Om privatpersonen bygger en litet större anläggning kommer ju mer förnyelsebar energi att produceras till nytta för anläggningsägarnas grannar som då kan använde den överskottsströmmen. Kan ju inte vara en nackdel, utan stor fördel för samhället. Det är inte alls genomtänkt av regimen som för närvarande styr.

Bestraffningen från ens elnätsbolag för oacceptabel förnyelsebar energiproduktion kan bli frågan om att de vill ha betalt för så kallat inmatningsabonnemang. EON tog för "Huvudsaklig produktion" ca år 2017 ca 175 kr/månad, inkl. moms, för sådant elnätsabonnemang. "Huvudsaklig förbrukning" ca år 2017 tog EON 0 kr/mån, inkl. moms.
I detta sammanhang kan det sitta bra med EON miljöpolicy år 2016, som bifogas nedan. Som är ett vämjeligt skryt hur de värnar om miljön och verkar för förnyelsebar energiproduktion.

Ett elnätsbolag är inte tvingade att bestraffa ett alltför miljövänligt beteende hos sin kund, utan kan helt fritt välja att avstå bestraffning.
Miljötänk är bara tänk på jantelag :p

Dock finns den här idiotismen i andra länder med. Misstänker starkt det är så i Spanien med. Observera att det är nu bara mina spekulationer.

I Grekland är det nästan undantag om inte ett hus värmer varmvatten med solen och har solpaneler. Medans i Spanien fick man riktigt leta sig fram för att se solpaneler :thinking:

Skulle jag bo i ett sådant land med sol året om och ingen snö, så skulle ju det första jag gjorde skruva upp solpaneler som jag bla kan köra gratis AC på :cool:

Men bor man här i Norrland behöver man nästan sälja vidare. På sommaren behöver man så lite el. Om man nu inte laddar bilen eller något sådant.
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Miljötänk är bara tänk på jantelag :p

Dock finns den här idiotismen i andra länder med. Misstänker starkt det är så i Spanien med. Observera att det är nu bara mina spekulationer.

I Grekland är det nästan undantag om inte ett hus värmer varmvatten med solen och har solpaneler. Medans i Spanien fick man riktigt leta sig fram för att se solpaneler :thinking:

Skulle jag bo i ett sådant land med sol året om och ingen snö, så skulle ju det första jag gjorde skruva upp solpaneler som jag bla kan köra gratis AC på :cool:

Men bor man här i Norrland behöver man nästan sälja vidare. På sommaren behöver man så lite el. Om man nu inte laddar bilen eller något sådant.
Det där med Spanien är kanske samma dilemma som Iran.
Försökte övertala några som var på besök här att de ska installera solpaneler. Fick höra att de betalar typ 50-70kr i månaden för el så där dog diskussionen (stort hus/lägenhet med AC på konstant). Plus att de har inte så bra paneler, installatörer, säkerhet (folk kan sno) etc etc.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
R reza666 skrev:
Det där med Spanien är kanske samma dilemma som Iran.
Försökte övertala några som var på besök här att de ska installera solpaneler. Fick höra att de betalar typ 50-70kr i månaden för el så där dog diskussionen (stort hus/lägenhet med AC på konstant). Plus att de har inte så bra paneler, installatörer, säkerhet (folk kan sno) etc etc.
Hahaha ja det var ju en bra förklaring :D

Men om man nu ska tro youtube, så är el rätt så dyrt i Spanien men det kanske beror mellan vilka länder man jämför också :thinking:

Vore kul höra från någon Spanjor eller nån svensk som bosatt sig där hur det är!
Bara av ren nyfikenhet förstår att det finns dem på denna forum (o även andra forum) som vill bara diskutera allt ur svenskt perspektiv.
 
I Spanien används gas till mycket. Varmvattenberedaren drivs med gas. Spisen drivs med gas. Folk köper gasflaskor och släpar på, eller det finns gasledning i huset. El förbrukas nästan bara för lyset. Strömpriset kallas till och med "pristarif för lyse".

I Madrid verkade det för 2018 vara:
3,113 Euro/kW kontrakterat(kanske är per månad?)
plus
0,000557 Euro/kWh

Alltså har man max 10 kW och förbrukar 2000 kWh/år, blir det:
10*12*3,113 + 2000 x 0,000557 = 374,67 Euro, dvs ca 4121 kr per år.
Oklart om detta bara är själva nätöverföringsavgiften. Tillkommer då kanske själva strömpriset.

Det verkar som om själva strömmen kostar ca 0,12 Euro/kWh, dvs 1,35 kr/kWh, t.ex.från Endesa(energibolag i Spanien).

Enligt Eurostat kostade i Spanien år 2018 1 st kWh 0,25 Euro, dvs 2,75 kr. Det är troligen både nätavgift och själva strömmen. Kanske därför gas används så mycket?

Det är samma virrvarv och obegripliga elräkningar i Spanien, som i Sverige, verkar det, med en massa färgglada diagram och stapeldiagram för att avleda uppmärksamheten från det dyra strömpriset. De verkar redan ha effekttariff i Spanien för småkonsumenter, som privatpersoner ju är.

Kanske någon som bor i Spanien kan lägga en kopia av sin elräkningen här och förklara.
 
Redigerat:
  • Gilla
reza666 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Ja just. Gas används ju flitigt på många ställen.

O visst är ju gas rätt bra.
Varmvattenberedare som tar lika lite plats som fjärrvärmeväxlare plus konstant med varmvatten så länge man har gas.

Spis som är bättre laga mat på.

Finns ju många fördelar som vi nordbor inte tagit tillvara.
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
....När man läser just regler etc har man nästan lust köpa sig en elbil som man laddar direkt ur panelerna utan mellanhänder (y) Givetvis olagligt men diverse regler är ju så konstiga ;)
Så länge som det inte är skatt på solen så är det inte olagligt.
 
Ju jag älskar gas med, när vi flyttade inte så gick pannan med gas främst + el.
Sen visade sig att gas priset började gå upp så det var typ sak samma. Plus att när jag fick problem med pannan vilket hände flera gånger under vintertid så kunde inte vem som helst komma då det krävs speciell licens för gaspannor.
Till slut gav jag upp och köpte elpanna (Nibbe F750) men behöll gas till min spis. Det kostar lite att ha kvar det men
jag älskar att laga mat med gas. Det är en helt annan känsla :D

Förresten mina paneler gör sitt jobb ganska bra :D
I genomsnitt har jag just nu 90kWh
Stapeldiagram över energiproduktion och konsumtion med solpaneler i april 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
kisumisu kisumisu skrev:
Precis det är det som är största felet i det svenska systemet.

Lite offtopic nu, men ingenting är ju perfekt.
I USA är det försäkringar som betalar sjukhus etc. Nu är det kanske bättre service i deras bolag men inom den nordiska får man bannemig bråka ordentligt när något händer för att få nåt.

Så jag har inget emot betala lite skatt. Men just sådant här att man straffar oss vanliga människor som jobbat och sparat ihop pengar är förjävligt :mad: Gör ju också att fler fifflar och köper solcellsanläggningar tex från utlandet. Svårt av skattemyndighet då spåra något :rolleyes:

Köper man en dyr solcellsanläggning från Sverige betalar man ju redan där skatt till staten....men girig ska väl ha mer :thinking:

Jo så är det ju litegrann. Nu har du avslöjat en skattehemlighet ;)
Är väl så även med rotavdrag...."aha han har nytt kök 2020 rotavdrag hos köksinstallatören... jamen då plussar vi på lite fastighetsskatt när köket är nyrenoverat" :thinking:

Visst vet jag att man tvungen ange själv. Men var nog en hel del som inte gjort det. Svårt hävda emot om man haft rotavdrag för nåt visst....:crysmile:
Du vet inte så värst mycket om vare sig fastighetsskatt eller import eller?
 
kisumisu
R reza666 skrev:
Ju jag älskar gas med, när vi flyttade inte så gick pannan med gas främst + el.
Sen visade sig att gas priset började gå upp så det var typ sak samma. Plus att när jag fick problem med pannan vilket hände flera gånger under vintertid så kunde inte vem som helst komma då det krävs speciell licens för gaspannor.
Till slut gav jag upp och köpte elpanna (Nibbe F750) men behöll gas till min spis. Det kostar lite att ha kvar det men
jag älskar att laga mat med gas. Det är en helt annan känsla :D

Förresten mina paneler gör sitt jobb ganska bra :D
I genomsnitt har jag just nu 90kWh
[bild]
Ja ser ju bra ut :)

Jo är helt annat matlagning även om även induktion har nu kommit och är lite som gas.

Är väl det som är största nackdelen att alla kan inte och får inte heller laga. Sedan är det ju inte så kul få läcka.

Men visst har tanken slagit mig ha gasspis. Är ju egentligen inget som hindrar. Gas är rätt så dyrt i Sverige men i Finland får man gasflaskor mycket billigare.
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
kisumisu
F fsn skrev:
Du vet inte så värst mycket om vare sig fastighetsskatt eller import eller?
Vad tänkte du?

Nä är ingen skatteexpert och är medveten att vi har idag nåt som heter maxtaxa. Men nog finns det kvar att man värderar huset efter vad man har.

Jag har i alla fall fått dessa blanketter från skatteverket där man skall gå igenom att allt stämmer. Har man dusch, har man 2 dusch. När är det byggt osv. Har själv fått en massa poäng där.

Så inte är fastighetsskatt helt avskaffat.

Sedan så slår den inte till lika hårt för oss som bor utanför Stockholm. Är få människor som pratar fastighetsskatt i norrland :crysmile:
Märks också på standarden många har moderna kök, badrum mm.

Sedan när det gäller import av varor tänkte jag mest på. Köper jag en vara från ett annat land så gynnar jag ju det landet. Visst idag har det blivit hårdare med postnord men från andra EU länder går det ju köpa utan moms o annat i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.