Berkelus
holmberg87 holmberg87 skrev:
Sätt vindskydd på väggarna, det blir så mycket trevligare och upplevs varmare när det inte blåser och drar.
Ska bli intressant att se hur det ser ut när du är färdig och eldar.
Blir det skorsten genom taket lr vägg?
En fråga: När sponten och underlagspappen är på, så ska ströläkt på och plåttaket skruvas på denna?

Men anledningen till att man inte skruvar plåttaket direkt i pappen är ju för att pappen ska vara hel, men man spikar ju ströläkten igenom pappen? Det här känns som en rätt elementär fråga men jag fattar inte riktigt?

Behöver jag bärläkt också för detta tror du?

Plåttaket blir följande: https://www.byggmax.se/takplåt-tp20-svart-p20126
 
Berkelus Berkelus skrev:
En fråga: När sponten och underlagspappen är på, så ska ströläkt på och plåttaket skruvas på denna?

Men anledningen till att man inte skruvar plåttaket direkt i pappen är ju för att pappen ska vara hel, men man spikar ju ströläkten igenom pappen? Det här känns som en rätt elementär fråga men jag fattar inte riktigt?

Behöver jag bärläkt också för detta tror du?

Plåttaket blir följande: [länk]
Ja strö och bärläkt, plåten skruvar du i bärkäkten och det når då inte pappen.
Ströläkten spikar du men den kläms hårt fast mot pappen så det ev lilla läckaget lr fukt du kan få in kommer inte dit. Det tätar ändå.

Beroende på plåt behövs inte bärläkt men din tp20 ska ha
 
Berkelus
Uppdatering:

Nu är stommen klädd i råspont och underlagspapp. Tänkte sedan regla upp kortsidorna och sätta fönster och dörr på varsin sida. Därefter spika upp fasaden och sedan läkta och skruva dit plåt. Jag kommer täcka kortsidorna, troligtvis med natursten för att hålla bort fåglar så får mössen ha min isolering ifred!
 
  • Husstomme klädd med råspont och underlagspapp i skogsmiljö med verktyg och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre vinkel av en trästomme klädd med råspont och svart underlagspapp på golvet, byggmaterial syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggstomme klädd i råspont och svart underlagspapp i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdig byggnadsstomme klädd med råspont och svart underlagspapp i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggstomme till A-formad konstruktion klädd med råspont och underlagspapp i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stommen till en byggkonstruktion klädd i råspont och underlagspapp i en skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
Ska du ha el i stugan 12 volt eller så?
 
Antar att du inte läste monteringsanvisningen på pappen - Det skall INTE spikas genomgånde i pappen. Men lägger alltså en våd, den nedersta, och spikar den i ett zick-Zack mönster på lim-kanten överst och endast där med en cc mellan spikarna på ca 10cm.
Nästa våd skall då täcka spikskallarna och klistras mot våden under.

Du har spikat genom båda lagren, vilket gör att den inte kommer att vara tät.
Du har spikat mitt på, vilket gör att den inte blir tät.
Du har dessutom spikat för glest, vilket kan göra att pappen slits sönder över tid.
Du har även en våd som ligger upp och ned vilket innebär att den inte klistrats mot den undre.
Avstånden/skevheten mellan våderna ger även det tecken på att dom inte ligger med klisteryta mot klisteryta.
Har du tagit bort den tejp som ligger som skydd på klisterytan för att få dessa att fästa mot underliggande yta?!

Ledsen, men det där ser inte bra ut...
 
  • Gilla
  • Wow
Mats: Gårdsägare och 2 till
  • Laddar…
Berkelus
A Andy78 skrev:
Ska du ha el i stugan 12 volt eller så?
A Andy78 skrev:
Ska du ha el i stugan 12 volt eller så?
Möjligtvis 12V, men ska försöka låta bli!
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Berkelus
slacker slacker skrev:
Antar att du inte läste monteringsanvisningen på pappen - Det skall INTE spikas genomgånde i pappen. Men lägger alltså en våd, den nedersta, och spikar den i ett zick-Zack mönster på lim-kanten överst och endast där med en cc mellan spikarna på ca 10cm.
Nästa våd skall då täcka spikskallarna och klistras mot våden under.

Du har spikat genom båda lagren, vilket gör att den inte kommer att vara tät.
Du har spikat mitt på, vilket gör att den inte blir tät.
Du har dessutom spikat för glest, vilket kan göra att pappen slits sönder över tid.
Du har även en våd som ligger upp och ned vilket innebär att den inte klistrats mot den undre.
Avstånden/skevheten mellan våderna ger även det tecken på att dom inte ligger med klisteryta mot klisteryta.
Har du tagit bort den tejp som ligger som skydd på klisterytan för att få dessa att fästa mot underliggande yta?!

Ledsen, men det där ser inte bra ut...
Försökte spika mestadels i våden, men det finns ju bra mycket tunnare papp som man spikar mitt på? Inte lär det vara helt otätt nu? Jag byggde ett förråd förut (Prefab från Bauhaus) men extremt tunn ytpapp som vi spikade huller om buller med pappspik. Det var 7 år sen och taket ser fortfarande fint ut.

Vidare så ska ju plåt på också, så det lär vara rätt små mängder vatten som sipprar igenom.

Ja nästan all tejp drogs bort :)
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Tja, takvinkeln hjälper helt klart till att hålla det där torrt. Det lilla som kommer förbi plåten blir knappast stående kring någon spik!
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Berkelus
slacker slacker skrev:
Tja, takvinkeln hjälper helt klart till att hålla det där torrt. Det lilla som kommer förbi plåten blir knappast stående kring någon spik!
Mjo tänker det, men jag kan kleta på lite asfaltsklister på alla synliga spikar och liknande. Borde hålla hyffsat.
 
Berkelus
Uppdatering:

Har börjat att spika på fasaden nu, blev klar med ena kortsidan som har fönster på. En rolig sidnot om fönstret är att jag hittade detta i en gammal lada hos mina föräldrar, denna lada är byggt runt 1750 så fönstret kan vara rätt gammalt. Lite roligt att återanvända ändå.

Tillbaka till bygget, jag grundade med lite träolja och strök sedan på tjära. Blev i min åsikt väldigt passande till stugan. Imorgon ska jag försöka få på resten av fasaden och bygga ihop en dörr. Nästa steg blir sedan att få på läkten och plåttaket.

Isolering invändigt gör jag nog senare i sommar, kamin likaså.
 
  • Gammalt fönster från 1700-talet lutat mot ett träd i en skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående arbete på en stuga med ny spikad fasad och ett gammalt fönster, belägen i en skogsglänta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en stuga under konstruktion med triangulärt fönster och synligt timmerarbete, omgiven av skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny spikad träfasad med tjärbehandling på en stuga, visar träets textur och spikdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd stuga med obehandlad träfasad och ett gammalt fönster, belägen i skogen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny fasadbeklädnad av trä med ett återanvänt gammalt fönster i en stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd stugas inre med träväggar och golv, ena kortsidan med gammalt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis färdigbyggd stuga med träfasad och återanvänt gammalt fönster, omgiven av skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En timrad A-formad stuga med nytjärad fasad och ett återanvänt fönster, i en skoglig miljö med en stege vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyuppsatt träfasad på stuga med tjärbehandling, historiskt fönster från 1700-tals lada synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Påbörjad fasad av en stuga med tjärad sida och återanvänt gammalt fönster, verktyg och byggmaterial syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stuga under renovering i skogen med ny fasad och fönster, stege står lutad mot sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ssch och 3 till
  • Laddar…
Det är verkligen ett lattjolajbanbygge. Men kul att följa.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Greger Brandman och 31 till
  • Laddar…
Tycker också detta är kul att följa!

Är det inte stor risk att regnvatten mot väggen rinner ner i isolering och även in i stugan? Även fönstret ser lite utsatt ut, fast sitter ganska högt så kanske inte nås av regnet. Borde snabbt bli problem tänker jag som novis.
 
Snyggt jobbat med panelen, blir bra med tjäran på också!
 
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Ytterpanelen sitter upp och ner på ena sidan, andra sidan oklart. Kommer snabbt bli fuktskadat , ska du isolera väggar ?
 
  • Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
Panelen bör sitta utanför bjälklaget, som det är nu har du en avsats där regn och snö kommer samlas. Varför är det en generalskarv i panelen på bägge sidor? Som sagts så ska ska fjädern på spånten vara uppåt, med det är lite sent nu... Hur ska du göra med foder och bleck runt fönstret och dörren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.