Hej

Vi går i tankarna på att bygga hus, där byggtiden blir närmare två år då vi tänkt att göra en del själva

Har då fått tipset att bygga garaget först, för att då kunna förvara material där under byggtiden, fick då tanken att om man inreder övervåningen på garaget likt en lägenhet, så skulle man kunna bo där under byggtiden och spara en hel del pengar, men även tid då vi för tillfället bor 6 mil ifrån där vi letar tomt

Men till frågan, är detta lagligt?

Finns de något bra ställe där man kan läsa på kring reglerna för byggtiden?
 
  • Gilla
Gotesomm
  • Laddar…
Hej, bra idé att använda garaget under byggtiden. Om det nu inte går av olika skäl vad gäller boendet så funkar ju alltid plan B; en (bättre beg) husvagn på tomten som du kan sälja när du är klar.
 
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
Bo kan man alltid göra men det kanske blir svårt att skriva sig där ?
 
Du måste ha slutbesked eller interimistiskt slutbesked för att få flytta in.

Så tror jag är fallet men inte 100% säker.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Där jag bor finns ett pågående husbygge, de har bott i garaget, som byggdes först, i över 10 år !!!
Själva huset verka nu bli klart vilket år som helst. Hur det löst lagligheten att bo i garaget vet jag dock inte.
Bekanta bodde i husvagn, tror även de födde barn, medans de byggde ett hus av lösvirke under flera år. SVT gjorde ett TV program om deras bygge, tror de hette "Elisabets ????"
Kanske går att hitta i SVTs öppet arkiv ??
 
  • Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Du måste ha slutbesked eller interimistiskt slutbesked för att få flytta in.

Så tror jag är fallet men inte 100% säker.
Är just det som jag tror kan röra till det, när jag nu sökte på "interimistiskt slutbesked" fann jag dock en tråd med samma frågeställning, Där föreslog en att man kan söka separata bygglov och på så sett få lov att bo i garaget, förutsatt att de klarat slutbeskedet

Tack för tipset
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Bo kan man alltid göra men det kanske blir svårt att skriva sig där ?
Aa är ju även problemet med post och liknande, men de går ju alltid stå skriver på en annan adress

är mest orolig för böter mer mera ifall man blir påkommen gällande flyttat in innan slutbesked
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Hej, bra idé att använda garaget under byggtiden. Om det nu inte går av olika skäl vad gäller boendet så funkar ju alltid plan B; en (bättre beg) husvagn på tomten som du kan sälja när du är klar.
Får kika på det, är mest det med dusch och toalett jag tänker kan bli ett problem

med en lägenhet så hade man ju behållit samma levnadsstandard som nu

Tack för tipset
 
Isakare Isakare skrev:
Där jag bor finns ett pågående husbygge, de har bott i garaget, som byggdes först, i över 10 år !!!
Själva huset verka nu bli klart vilket år som helst. Hur det löst lagligheten att bo i garaget vet jag dock inte.
Bekanta bodde i husvagn, tror även de födde barn, medans de byggde ett hus av lösvirke under flera år. SVT gjorde ett TV program om deras bygge, tror de hette "Elisabets ????"
Kanske går att hitta i SVTs öppet arkiv ??
Det gäller nog att sätta en deadline så man inte fastnar, är ju risken ifall levnadsstandarden är för hög i garaget hehe

ska kika i svts arkiv, tack för tipset
 
Du lär nog tyvärr behöva uppfylla tillgänglighetskraven, alltså kök, vardagsrum, badrum och ett sovrum på bottenvåningen om det inte finns hiss.
 
Lulaua Lulaua skrev:
Du lär nog tyvärr behöva uppfylla tillgänglighetskraven, alltså kök, vardagsrum, badrum och ett sovrum på bottenvåningen om det inte finns hiss.
Eller tillgänglighet till övervåningen på enklare sätt än trappa. T.ex. hiss eller ramp med rätt lutning.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Eller tillgänglighet till övervåningen på enklare sätt än trappa. T.ex. hiss eller ramp med rätt lutning.
En bekant har en dörr till övervåningen precis bredvid billyften (oklart varför) i deras garage med lägenhet över men hade vart kul
och se kommuns reaktion om man kallade billyften för hiss

varken ramp eller hiss är känns möjligt, så får kika mer på om de finns kryphål eller om de kan bli okej att använda badrummet men inte mer och sedan bo i husvagn/villavagn, för i den informationen jag hittat hittills så verkar kommunerna räkna det som att man tagit bostaden i bruk när man sovit där första gången
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
M Mlindahl skrev:
Kolla med [länk] @skydiver hur dom har gjort om han kanske kan hjälpa dig?
Tack för tipset! läste första inlägget och de var ju inne på exakt samma spår!

Ska läsa igenom hela tråden först bara, så man inte ställer frågor som redan ställts i onödan
 
  • Gilla
Mlindahl och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Sätt in en dusch kabin och wc. Skulle kommunen annonsera sitt intresse för inspektion när hela bygget är klart, är det bara att demontera cabin och wc. Det man inte vet, har man inte ont av!

Staffan
 
  • Gilla
hp73 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.