Angående ladan/uthuset, är det inte så att det ligger tre-kupiga tegelpannor på taket? Var rädd om dem! De ser man inte varje dag.
 
  • Gilla
Fox Lane och 1 till
  • Laddar…
hsd
Gårdssingel växer det bra i, jag vet -har eländet på gångarna
De första åren är det inga problem men sen växer det bättre än på gräsmattan till och med asp lönn björk och tall , måste rensa två gånger om året för att det ska se bra ut
 
  • Gilla
SaraS85
  • Laddar…
Jag kör makadam på min gårdsplan i sommarstugan, kommer inte ihåg fraktionen men 8-16 kanske. Fördelen är att det ligger någorlunda still och blir packat med tiden, singel rör på sig och är drygt att cykla osv på. Kör både bil, cykel, traktor och barnvagn på min gård och tycker inte att det är några större problem.

Har även makadam runt huset och på några andra ställen på tomten och jag rensar ogräs kanske 1 gång per säsong...
 
Åsa Lund
Aldrig hört talas om trekupiga pannor, Wow!
 
B babel skrev:
Angående ladan/uthuset, är det inte så att det ligger tre-kupiga tegelpannor på taket? Var rädd om dem! De ser man inte varje dag.
Jo men det stämmer. 3-kupiga betongpannor. Men dessvärre i ganska dåligt skick.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Men herregud vilket härligt projekt :) Det här är min dröm att någon gång få lös en massa pengar så jag kan köpa mig ett fint gammalt hus som jag får renovera helt från grunden i den takt jag vill.

Mäktigt jobb du gjort hittils. *Hatten av* och jag väntar med spänning på att få se mera :)
 
Riktigt roligt att du har med så många bilder och väldigt förklarande texter :) har du funderat på att ta bort mittenstolarna på verandan och sätta in en balk mellan de yttre pelarna för att få in en större dörr?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Var inte orolig för att det blir för vitt och sterilt på väggen vid trappan.
Häng några tavlor eller andra konstverk eller familjeporträtt där, eller vad ni nu gillar.
Den vita ytan är som gjord för att bli utsmyckad!
Oj vad jag skulle ha kul med en sån vägg!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hur går det för dig i renoveringen? :D
 
  • Gilla
Smelly
  • Laddar…
Åsa Lund
Oxå nyfiken
 
  • Gilla
Smelly och 1 till
  • Laddar…
Senast online: 2019-12-30

Hoppas Smelly överlevde början på det nya året och uppdaterar oss.
 
  • Gilla
Smelly
  • Laddar…
Tjenixen på er. Här kommer ett litet livstecken från den lantliga idyllen.

Jag finns kvar och så även mitt hus, jag tror att man kommer till en punkt i en renovering när man tänker "good enough" de flesta rummen är färdiga, tomten har börjat ta form och man hittar någon form av vardagslunk i sitt hus och i sin renovering. Det betyder såklart inte att renoveringen är färdig. Långt därifrån. Jag har t.ex. fortfarande inte fått upp hängrännor och stuprör på framsidan, taklister, dörrfoder och golvsocklar lyser med sin frånvaro och de gamla inner och ytterfönstren har inte mycket kitt kvar. Men hur kul är egentligen ett inlägg om fönsterrenovering? och finns det inte 20 trådar om hur svårt det är att såga hålkärlslister på rätt sätt.

En grej som jag dock lagt en hel del tankeverksamhet och pengar på är energi och uppvärmning. Mitt gamla hus har ju tre kakelugnar och tidigare gamla elradiatorer från 70-talet. Att dra in vattenburen värme skulle ju innebära en himla massa jobb och kostnader, inte bara att få in radiatorer, men sen ska det borras energibrunn och installeras värmepump. Det blir helt enkelt för dyrt. Alternativet luft-luftvärmepump är väl egentligen det bästa, men det är gott om väggar och dörrar i huset och dessutom två våningar, dessutom har jag provat luft-luftvärmepump i mitt tidigare hus och jag lärde mig aldrig att uppskatta surret, varken från fläkten inne eller aggregatet ute. Tystnaden som är när man bor med åker och skog som grannar vore lite synd att förstöra. Ni vet när man går ut sent på kvällen och kan höra tystnaden. Så vill jag fortsätta ha det.

Jag har därför valt att satsa på något så högteknologiskt som direktverkande el och solpaneler. Och det tänker jag berätta mer om i nästa inlägg.

Här kommer dock en liten sammanfattning av vad man gör när man tror att man har renoverat färdigt:

En grej som jag märkt är att när man inte riktigt är färdig så vänjer man sig vid ett stök,
Rum under renovering med tömda köksskåp och innehåll utspritt på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är i och för sig inte mitt "stökrum" med verkyg och byggmaterial utan ett resultat av att jag kommit på om jag inte gör i ordning skafferi och förrådet i köket nu så kommer det nog aldrig att bli gjort. Så här har jag tömt det mesta i köket för att komma åt att krypa och klättra runt i skafferi och förrådet och få bort spindelväv musskit och så småningom måla.

Köket är ju så fiffigt gjort att det har två stora förvaringsutrymmen. ett kallt skafferi och ett förråd.
Lantligt kök med vitmålade panelväggar och dörrar samt en rörlig telefon i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag linoljemålat dörrarna, mittendörren är en utgång till baksidan och dörren till höger går in till matsalen som jag nu gjort om till bibliotek/pysselrum för mig och min dotter.

En målsättning jag har med min renovering är att man ska få känslan av att det är en 80-årig tant som bor där. Märklig inredningsfilosofi kan tyckas men på något sätt så kräver huset en tidsenlig inredning. Skafferiet måste därför kläs med hyllpapper och gärna bård på hyllorna. Fråga i vilken möbel och inredningsbutik som helst så har de ingen aning om vad du är ute efter.

Jag löste den samtida bristen på hyllpapper i tapetaffären, tapeter är ju ganska grova, avtorkningsbara och finns i alla möjliga färger, frågar man efter uddarullar så får man ofta kolla runt lite och de kostar billigt.

Hörn av ett skafferi med linoljemålade hyllor, blommig och randig tapet, dubbelhäftande tejp och konserver på hyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter en del pyssel och stora mängder dubbelhäftande tejp (ja jag kan instämma i att det är en tveksam metod men det blev bra faktiskt) var tantskafferiet klart, sånär som på fönstret som ska målas och kittas om.

Vitt skafferi med tapetserade hyllor med blommönster och hyllpapper, samt spetskanter och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är skafferiet fyllt av diverse konserver, torrvaror, potatis och under vintern har det hållit tillräckligt kallt för att husa mejeriprodukter.

Det andra förrådet fick en fin tapet som säkert varit svindyr en gång i tiden men som uddarulle inte mer än en 20-a
Ett öppet lantligt skafferi med färgglada blommiga tapeter på dörren och väggar, med vita hyllor och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förutom tantskafferi och lyxtapetserat förråd har jag en fäbless för odling, i köket har det därför blivit en vinterträdgård med en växtlampa och lite olika sallad och kålfröer, tveksamt experiment kanske men jag tyckte det var värt ett försök.
Kökshylla med växtbelysning och flera skålar med jord och nysådda växter, omgiven av husgeråd och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och efter några veckor till min stora förtjusning fick jag och dottern äta nyskördad sallat i november.
Hemodlade grönsaker och örter under en växtlampa på en kökshylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sovrummet är också färdigt, där var det faktiskt inte så mycket jobb, den gamla spännpappen som släppt från väggarna gick att spika dit igen med lite pappspik, jag som hade sett framför mig en massa jobb och att behöva lära sig att spänna papp... men man ska inte måla fan på väggen säger de ju:
Renoveringsprojekt med kreativt målad snögubbe på orenoverad vägg, stegar och målarutrustning syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillslut var sovrummet färdigt utan några större strapatser, fick tag på en billig enfärgad beigebrun tapet som jag tyckte passade i sovrummet. Ett knep i stora rum i gamla hus är ju att undvika mönsterpassning om man är en glad amatör. Vilken som är den snedaste väggen kommer vi nog aldrig att få reda på men att ingen av väggarna är raka kan jag med säkerhet säga.
Ett barn som sitter på sängkanten i ett nyrenoverat sovrum med en byrå och en tänd lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avslutningsvis till det allra viktigaste. Fula bussen: Den var i och för sig väldigt purken när den skulle väckas efter vintervilan och batteriet behövde få lite hjälp att vakna men sedan startade den och rullade till besiktningen och rullade därifrån utan anmärkning
Röd Volkswagen transportbuss i en fordonsbesiktningshall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helt otroligt. Nu har dock den röda oljelampan börjat blinka och det piper och beter sig. Jag har bytt lite olja och gjort rent men den verkar inte riktigt vilja slockna. Även om jag är ganska orädd när det kommer till renovering av hus så undviker jag allt vad bilmeck heter, jag hoppas att den självläker.

Ha det fint, jag ska återkomma med min filosofi kring energi, solceller, wifi-element och lite smått och gott, men nu vet ni att jag lever :)
 
  • Inomhus vinterträdgård med växter och sallad under växtlampa på träbord och hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
NisseHult_473 och 67 till
  • Laddar…
Härligt att du är tillbaka du skriver så levande och trevligt så jag slår vad om att det är fler än jag som saknat dina inlägg.
hoppas du och dottern hinner njuta av livet på landet med :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Åååhhh vilket bra tips angående skafferiet. Det måste jag applicera på mitt skafferi när jag väl kommer dit i min renovering, det är inte direkt högprioriterat .
 
  • Gilla
mariedal1 och 1 till
  • Laddar…
Så kul att läsa igen vad du haft för dig! Jättefint! Och inspirerande!
Hyllremsor/bårder plus annat retro kan och spännande saker jag tipsa om att man hittar hos broarne.se
 
  • Gilla
Smelly
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.