Eftersom man ofta läser om kunder som är missnöjda med hantverkare så tänkte jag att vi kunde vända på det och diskutera kunder som aldrig blir nöjda , som inte betalar, som inte förstår mm.

Är jag en gnällig gubbe som inte tycker det är ok att kunder håller inne pengar för att dem inte tycker att del fått en genomgång av ditt värmesystem, fast dem fått det 5 ggr ? Hur många gånger måste jag förklara samma sak ?
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Du får helt enkelt bli bättre på att förklara dvs ratta in stationerna vartefter så sändare och mottagare är på samma våglängd. Och som proffs får du då likt som är uppe i de andra trådarna vara den som ställer in för bästa mottagning.

Alternativt får du be några troll i avtalsfrågor om hjälp men du får vara med på att de inte stöttar så bra i full belysning av vår närbelägna stjärna.
 
  • Gilla
Lajnus och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C Calore skrev:
Eftersom man ofta läser om kunder som är missnöjda med hantverkare så tänkte jag att vi kunde vända på det och diskutera kunder som aldrig blir nöjda , som inte betalar, som inte förstår mm.

Är jag en gnällig gubbe som inte tycker det är ok att kunder håller inne pengar för att dem inte tycker att del fått en genomgång av ditt värmesystem, fast dem fått det 5 ggr ? Hur många gånger måste jag förklara samma sak ?
Det beror på vad ni har avtalat. Har du avtalat om en viss utbildning så ska du leverera den innan betalning för den delen. Har du inte avtalat om det så gör kunden fel som inte betalar för någon annan tjänst du tydligen har levererat.
 
Vi har avtalat om en viss utbildning, och jag har levererat den 5 ggr. 1200 andra kunder har varit nöjda med den .
 
Vissa mäniskor är bara aldrig nöjda såna är det ingen idé att diskutera med skicka en påminnelse sen vidare till inkasso/kom.
Haft aldeles för många såna i mitt yrkesliv.kommer ni överens om nuvarande problem så hittar dom ett nytt mata inte trollen:)
 
  • Gilla
connywesth och 4 till
  • Laddar…
1 gång ska ju räcka. Annars får han väl köpa till fler utbildningstimmar. Du ska väl inte behöva lida för det.
Annars kan du ju vara schysst att bjuda på telefontid. Det tycker jag hör till.
 
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
1 gång ska ju räcka. Annars får han väl köpa till fler utbildningstimmar. Du ska väl inte behöva lida för det.
Annars kan du ju vara schysst att bjuda på telefontid. Det tycker jag hör till.
Jag har bjudit på 100 tals timmar telefon tid och minst lika mkt i förklarande mail.

Det är slut med det nu, jag tänker att kunden kanske är XXX och då är det 0 extra sekunder som gäller .



Edit: Redigerat av Moderator
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Jag hade en i grannsocken som var rent omöjlig till att vilja betala och göra rätt för sig.
Alltid var det något i ren ovilja att betala med allehanda skulder. Radien där han ej kunde få hjälp blev allt större. Förhandlingar och förlikningar och inställda betalningar. Var beloppet större funkade en förlikning att få något än att vänta år på rätt i domstol.

Tillslut gick det naturligtvis skitvägen med personlig konkurs och utmätning av fastigheter.
Han plockade då ned fastmontage i huset, garage och verkstad uthus mm.

Delgivningsmän stod och vaktade på honom vid olika tider, men han kom undan länge

Trodde att om det såg för djävligt ut skulle ingen bjuda på kronolles aktion. Förstörde fastigheten så att säga.

Det var en som köpte fastigheterna urbilligt. Många hade hoppat pga div knepiga hyreskontrakt han hade skrivit med sin morfar som på något sätt skulle omöjliggöra användning av fastigheterna.

Tillslut var det en jurist som köpte för en spottstyver. Sade upp alla falska kontrakt.

Det finns märkliga människor i vår hage.
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
C
Även om kunden skulle vara en jubelidiot, vad det är för värmesystem som kan kräva 5 omgångar utbildning, 100-tals timmar telefonsupport och dito mejlsupport?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Rossi Ecat?
 
  • Gilla
  • Haha
dennis_f och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Även om kunden skulle vara en jubelidiot, vad det är för värmesystem som kan kräva 5 omgångar utbildning, 100-tals timmar telefonsupport och dito mejlsupport?
inget egentligen
Endast förmågan att mota och förstå information.
Vi är alla duktiga på någonting.
Sen har vi alla svårare för någonting också
Sen har vi kategorin som kote beskriver.

Det finns en kategori av kunder jag direkt
Säger nej till . 999 gånger av 1000
Är det problem med betalningen
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Vilken kategori är det?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Alla med en titel jurist / advokat
Mina erfarenheter och gruppen som jobbar
Ihop har upplevt samma sak .
Det spelar ingen roll hur mycket papper man skriver innan . Dom hittar alltid kryphål.
Mycket bättre för magsåret att hoppa över dom jobben
Det blir inget över och emmelanåt får man betala för man gjort jobb

Dom ända som tjänar på det är deras branschkollegor . Då det görs upp
I förlikning. Medans vi betalar för rättshjälp
Också.
Avböjer direkt .
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Även om kunden skulle vara en jubelidiot, vad det är för värmesystem som kan kräva 5 omgångar utbildning, 100-tals timmar telefonsupport och dito mejlsupport?
100 tals timmar genom åren givetvis. Det förstod du säkert, men du måste anmärka lite för att må bra .

Vilken typ av system . Värmepumpar , ved anläggningar, fjv centraler kunder förstår ypperligt lite.

I det aktuella fallet var det en värmepumpsanläggning
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
S
vi installerade en luftvärmepump hos en kund, hon betalade och allt var frid och fröjd, efter 1 månad felanmälde hon den, men det var inga fel, vi fick gå igenom funktionerna med henne igen. Under ett halvår fick vi åka dit varje månad och förklara för henne, sista gången förklarade vi också att nu blir det fakturering om vi måste göra om detta igen, sen sluta hon höra av sig...

efter ett par år fick vi en beställning på att byta samtliga elradiatorer i huset, då ville hon ha en ny genomgång av värmepumpen, den tiden fick hon ju betala då vi ändå var där o bytte radiatorer :)
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.