Det var bolaget som hade låst upp systemet. Nu fixade de att jag fick supevisor roll och då började allt fungera :)

Stapeldiagram som visar energiproduktion med avsnitt för energi till nätet och direktkonsumtion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Graf över energiproduktion och konsumtion med överföring till nätet, direkt användning och total förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rätt nice websida :)
 
Redigerat av moderator:
GK100 GK100 skrev:
Stressa nu inte TS i onödan med diverse mer eltekniska, installationstekniska påståenden för installationen som inte är helt korrekta/relevanta det han har visat har inga direkta brister tvärtom i många stycken. Diskutera hellre som tidigare kring olika utfall i produktionen beroende på diverse parametrar osv och erfarenheter av såna saker.
^
Ingen som stressar upp honom, vad är inte "helt korrekt" i mina inlägg?
Vad har Du för kunskapsbas som säger att det är felaktigt?

Jag utgår ifrån det jag läste på under två års planering innan Vi tog in offerter, sedan höll jag mig uppdaterad och har idag en anläggning som uppfyller alla önskemål och krav vid installationen i November 2019. Kan säga att våran installatör tyckte det var kul att montera en anläggning hos någon som var påläst ;)

@reza666 Kul att Du fick ordning så att Du kan se och hålla koll. Angående produktionen så kommer det öka på :D
 
  • Älska
reza666
  • Laddar…
af Strufve af Strufve skrev:
^
Ingen som stressar upp honom, vad är inte "helt korrekt" i mina inlägg?
Vad har Du för kunskapsbas som säger att det är felaktigt?

Jag utgår ifrån det jag läste på under två års planering innan Vi tog in offerter, sedan höll jag mig uppdaterad och har idag en anläggning som uppfyller alla önskemål och krav vid installationen i November 2019. Kan säga att våran installatör tyckte det var kul att montera en anläggning hos någon som var påläst ;)

@reza666 Kul att Du fick ordning så att Du kan se och hålla koll. Angående produktionen så kommer det öka på :D
TS har som jag ser det lite i onödan "stressats" sen tidigt i tråden av tex Arnodt med kabeldimensioner, överspänningsskydd, utförandet i delar av installationen osv. På slutet kommer så du in på samma tema med krav på polseparering, AC-brytares placering mm det ger inte så mycket i TS fall som grund för att klaga hos utförarna. I stort enda mer formella punkterna av vad bilderna visat är viss varselmärkning, skyltning och om allt inte är avslutat inte omöjligt att det kommer på plats oavsett.

Det glädjer mig att du varit noga och försökt ta in så mycket i frågan före din beställning lite av ett föredöme som hedrar dig. För egen del är jag relativt väl insatt i ganska stora delar av eltekniken och tillämpningarna i många sammanhang. Har inga problem med att göra en liten bedömning här och i de flesta andra "elfall" på BH-forum alltså inte alls för att slå mot någon det är helt onödigt och tillför sällan eller aldrig något för TS.
 
  • Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Intressant tråd.

Nu snor jag tråden litegrann ;)

Verkar vara många här som har olika paneler osv.

Nu har jag visserligen nyss valt bergvärme och satt en hel del pengar i den. Koverterat hela huset till vattenburen extra element mm när det varit så dålig värme i huset och skyhöga elräkningar.

Men solpaneler är nåt som alltid intresserat och intresserar ännu :cool:
Vattenfall har ju haft erbjudanden...men det jag hakat på litegrann att min tak är ej i söderläge o en del skugga.
Nu har det dock varit på tal att grannen och kommunen tar bort en hel del herrejösses träd så finns ju chans till sol :strong:

Men bla Vattenfall skriver på sitt finstilta "du får ej producera mer än hälften av det du förbrukar" :rolleyes:
Vad menar dom med det?
Jag har idag 20 000 kwh per år. Skulle jag nu sätta fort som fxxx paneler för 10 000kwh produktion...vad gör Vattenfall när min elförbrukning förhoppningsvis sjunker till 10 000-15 000 kwh??
Har jag då paneler som producerar ca 10 000...men dem köper bara 5000 av mig? :cry:

Eller åker jag på någon skatt eller vad om jag tex skulle producera all min el eller åtminstone den största delen?? :thinking:

Kan jag ta något annat bolag än Vattenfall som jag kan sälja min el till även om Vattenfall äger ledningarna?
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
Tack alla för alla värdefulla inlägg, hjälp, tips och info. Jag måste säga jag har själv lagt enormt mycket tid på planering och ställa krav hos leverantören men visst jag har inte fått med allt 100%. De hade som ex inte tänkt installera DC switchar, överspänningsskydd och något mer om jag inte hade krävt (tack vare era råd och tips). Nu i efterhand blev det ändå helt schysst installation kan jag tycka.

Jag fick också besked av elektrikern att kabeln vi diskuterade var 6mm så även check på det :)

Nu ska jag njuta av produktionen ;)
 
Tack alla för alla värdefulla inlägg, hjälp, tips och info. Jag måste säga jag har själv lagt enormt mycket tid på planering och ställa krav hos leverantören men visst jag har inte fått med allt 100%. De hade som ex inte tänkt installera DC switchar, överspänningsskydd och något mer om jag inte hade krävt (tack vare era råd och tips). Nu i efterhand blev det ändå helt schysst installation kan jag tycka.

Jag fick också besked av elektrikern att kabeln vi diskuterade var 6mm så även check på det :)

Nu ska jag njuta av produktionen ;)
kisumisu kisumisu skrev:
Intressant tråd.

Nu snor jag tråden litegrann ;)

Verkar vara många här som har olika paneler osv.

Nu har jag visserligen nyss valt bergvärme och satt en hel del pengar i den. Koverterat hela huset till vattenburen extra element mm när det varit så dålig värme i huset och skyhöga elräkningar.

Men solpaneler är nåt som alltid intresserat och intresserar ännu :cool:
Vattenfall har ju haft erbjudanden...men det jag hakat på litegrann att min tak är ej i söderläge o en del skugga.
Nu har det dock varit på tal att grannen och kommunen tar bort en hel del herrejösses träd så finns ju chans till sol :strong:

Men bla Vattenfall skriver på sitt finstilta "du får ej producera mer än hälften av det du förbrukar" :rolleyes:
Vad menar dom med det?
Jag har idag 20 000 kwh per år. Skulle jag nu sätta fort som fxxx paneler för 10 000kwh produktion...vad gör Vattenfall när min elförbrukning förhoppningsvis sjunker till 10 000-15 000 kwh??
Har jag då paneler som producerar ca 10 000...men dem köper bara 5000 av mig? :cry:

Eller åker jag på någon skatt eller vad om jag tex skulle producera all min el eller åtminstone den största delen?? :thinking:

Kan jag ta något annat bolag än Vattenfall som jag kan sälja min el till även om Vattenfall äger ledningarna?
Hittade en bra sida med många svar: https://solarregion.se/om-solenergi/solceller/vilka-regler-galler-om-jag-saljer-el/

Jag säljer just nu till EON och finns många fler. Firman som installerade (Svea Solar) hade också kunnat köpa min el och hanterat det. Så länge du inte producerar över mycket mer än vad du förbrukar så ska det vara lugnt vad jag förstått.
 
kisumisu
R reza666 skrev:
Tack alla för alla värdefulla inlägg, hjälp, tips och info. Jag måste säga jag har själv lagt enormt mycket tid på planering och ställa krav hos leverantören men visst jag har inte fått med allt 100%. De hade som ex inte tänkt installera DC switchar, överspänningsskydd och något mer om jag inte hade krävt (tack vare era råd och tips). Nu i efterhand blev det ändå helt schysst installation kan jag tycka.

Jag fick också besked av elektrikern att kabeln vi diskuterade var 6mm så även check på det :)

Nu ska jag njuta av produktionen ;)

Hittade en bra sida med många svar: [länk]

Jag säljer just nu till EON och finns många fler. Firman som installerade (Svea Solar) hade också kunnat köpa min el och hanterat det. Så länge du inte producerar över mycket mer än vad du förbrukar så ska det vara lugnt vad jag förstått.
Ok tack för länken får fortsätta min utforskning där. När man läser just regler etc har man nästan lust köpa sig en elbil som man laddar direkt ur panelerna utan mellanhänder (y) Givetvis olagligt men diverse regler är ju så konstiga ;) Vad jag förstått sedan tidigare får man betala någin energiskatt på diverse grejor även om man använder bara i en stuga utan vanlig el exempelvis.
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
Kimusio,
Är du säker på att det är olagligt att ladda en elbil från solcellspaneler? Många måste snart då skaka galler.
Jag råkade se att SolarEdge har just en sådan växelriktare med tillhörande laddkabel som just är avsedd för elbilsladdning. Jag tror det är 1-fasladning av elbil. SolarEdge EV-charger SE5000. En Nissan Leaf tar ju bara 1-fas ström och borde därför gå bra att ladda den.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Ok tack för länken får fortsätta min utforskning där. När man läser just regler etc har man nästan lust köpa sig en elbil som man laddar direkt ur panelerna utan mellanhänder (y) Givetvis olagligt men diverse regler är ju så konstiga ;) Vad jag förstått sedan tidigare får man betala någin energiskatt på diverse grejor även om man använder bara i en stuga utan vanlig el exempelvis.
Fick läsa lite själv där. Jag är inte super insatt men har frågat mest elbolagen och läst lite här och var så det var bra läsning även för mig.
Och visst är det löjligt med vissa regler. Tyvärr vill staten alltid ha en del av kakan. Jag har också hört att de ska införa energiskatt när det blir lagom många elbilar. Lite därför de uppmuntrar och betalar bidrag för de billaddare som skickar info till elbolagen ;)
Det kommer säkert också att vara krav. Då vet de exakt vad du drar till din bil vs allt annat. Men men så länge får man njuta.
Kör själv Hyundai Ioniq så det är gött att kunna ladda av eget el :D

Edit: Fick precis detta mail från EON. Kanske intressant för dig/er:
----------------------
Vi betalar för din överskottsproduktion
Aktuell ersättning är Spotpris* med ett påslag på 10 öre/kWh exklusive moms.
Är privatperson regleras detta på din vanliga elfaktura. Saknas elhandelsavtal på
anläggningen är ersättningen spotpris -4 öre/kWh.
För att erhålla den förhöjda ersättningen måste samtliga nedanstående kriterier vara
uppfyllda.
● Kunden använder sin elproduktion i huvudsak för eget bruk;
● Kunden har ett säkringsabonnemang om högst 63 ampere och som producerar
el vars inmatning kan ske med en effekt om högst 43,5 kilowatt;
● Kunden har under ett kalenderår tagit ut mer el från elnätet än har matats in på
elnätet;
● Kunden har ett pågående elhandelsavtal med E.ON.
Avtalstiden för överskottsproduktion löper tills vidare med en ömsesidig
uppsägningstid om trettio (30) dagar. För avtalet gäller E.ONs avtalsvillkor samt
elbranschens allmänna avtalsvillkor EL2012K (rev 2.), som finns att läsa på eon.se
eller att beställa hos kundservice.
 
Redigerat:
kisumisu
A Arnodt skrev:
Kimusio,
Är du säker på att det är olagligt att ladda en elbil från solcellspaneler? Många måste snart då skaka galler.
Jag råkade se att SolarEdge har just en sådan växelriktare med tillhörande laddkabel som just är avsedd för elbilsladdning. Jag tror det är 1-fasladning av elbil. SolarEdge EV-charger SE5000. En Nissan Leaf tar ju bara 1-fas ström och borde därför gå bra att ladda den.
Helt ärligt är jag inte säker. Men Sverige har andra regler. Min morfars stuga i Finland utan el etc har fina system. Gammalt system från 90 talet men fullt fungerande.

Den är helt enligt alla regler krävdes ingen anmälan etc.

Medans i Sverige måste allt anmälas. Så även bergvärmen. Finns ju nu alla papper att jag har bergvärme....hört att taxeringsvärdet ökar dvs även fastighetsskatt.

Så är ju även solpaneler väl att man måste ha tillåtelse etc?
Bergvärmen kan jag förstå då de påverkar grannar. Men solpaneler påverkar nu knappast grannen.

Var något Norskt program på SVT jag såg där de gjorde uppfinningar. Då var det någon som hade gjort nån mini kraftverk och då stod det bara en stor text "detta är inte tillåtet i Sverige".

Sedan känner jag en gubbe som har stuga på en ö utan el. Han sade att hans egen solkraftsanläggning är helt olaglig men kommer skatteverket nu mot all förmodan dit med båt så drar han ur sladden och säger att den ej i bruk.

Han sade att man måste betala energiskatt och det är ju helt tokigt! Först köper man utrustning för stora pengar och ska även behöva betala energiskatt.
 
Redigerat:
kisumisu
R reza666 skrev:
Och visst är det löjligt med vissa regler. Tyvärr vill staten alltid ha en del av kakan. Jag har också hört att de ska införa energiskatt när det blir lagom många elbilar. Lite därför de uppmuntrar och betalar bidrag för de billaddare som skickar info till elbolagen ;)
Det kommer säkert också att vara krav. Då vet de exakt vad du drar till din bil vs allt annat. Men men så länge får man njuta.
Kör själv Hyundai Ioniq så det är gött att kunna ladda av eget el :D

● Kunden har under ett kalenderår tagit ut mer el från elnätet än har matats in på
elnätet.
Jepp är nog gjort så att ingen ska kunna tjäna stora pengar på det.

Finns ingen logik att man inte ska kunna få överproducera. Där ser man statens miljöpolitik. Antar det handlar om skatt då Vattenfall har samma sak i sitt avtal.

Sedan om nu dem är rädda att förlora pengar tycker jag dom borde tänka tvärtom.

Alla vill inte och kan inte ens ha solpaneler. Osäker om jag ens kan ha då min tak lutar så mycket och är ej söderläge...betalar dom 10öre kwh är det nog billigare än övriga kraftkällor (t ex tvingas köpa från utland)??

Är nog bäst ha en "svart" solkraftsanläggning. Dock behöver man ju oftast inte el på sommaren så mycket plus att det kräver kvalitet bra inverters för att inte ta sönder elektroniken i t ex elbilen.
Elbilen eller kanske en pool är ju det jag skulle kunna tänka är vad man skulle behöva större mängder el på sommartid utan att behöva sälja elen vidare....kanske ska lägga det bakom öronen jag som kör bil mest sommartiden och har barn som tycker om bada :thinking:

Men man tar väl kanske även andra risker med oanmälda anläggningar tänkte på att hemförsäkring ersätter nog inte brand och andra eventuella olyckor som de sen kommer skylla på solanläggningen....:rolleyes:
 
Redigerat:
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
Kisomisu,

Man kan inte annat än hålla med dig att skattemyndigheterna är giriga och alltid försöker utblotta folket. Därför smakar en h_embr_nd snaps extra gott, då man snuvar fogden. Den genomsnittlige svensken är fattigare än en grekisk uteliggare, då svenskens förmögenhet är negativ pga alla lån han tvingats ta pga alla dyra skatter, och har kanske 2 000 000 miljoner i skulder förmögenhet alltså på minus 2 000 000 kr medan uteliggare inte har några lån alls och en förmögenhet på 0 kr. Uteliggaren är därmed 2 000 000 kr rikare än svensken.
Bygger du en solcellsanläggning som du inte ansluter till elnätet, då behöver du inte anmäla den. Ska man däremot ha en elnätsansluten solcellsanläggning då måste man fråga elnätsbolaget om lov att få ansluta sin växelriktare till hans elnät. Vill man sedan söka solcellstödet(20% av investeringskostnaden) för sin elnätsanslutna solcellsanläggning då måste man inför myndigheterna avslöja att man har en anläggning. Men man är inte tvungen att söka solcellstödet. Man behöver inte heller ansöka om tildelning av elcertifikat och ursprungsgarantier, man kan avstå det. Jag tror inte heller man behöver anmäla sin elnätsanlsutna solcellsanläggning till Energimyndigheten heller.
 
Redigerat:
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Kan bara hålla med er @Arnodt och @kisumisu
Detta är ett stort ämne så om jag ska börja skriva vad jag tänker och tycker så kommer vi på ett helt annat spår och diskussion så jag låter bra :D

@kisumisu vet inte om jag läste rätt men du får spotprist (https://elen.nu/) + 10öre.
Och det är egentligen Genomsnitt för månadens spotpris + 10öre tror jag. Skulle idag vara ca 30-40öre+10öre
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
A Arnodt skrev:
Kisomisu,

Man kan inte annat än hålla med dig att skattemyndigheterna är giriga och alltid försöker utblotta folket. Därför smakar en h_embr_nd snaps extra gott, då man snuvar fogden. Den genomsnittlige svensken är fattigare än en grekisk uteliggare, då svenskens förmögenhet är negativ pga alla lån han tvingats ta pga alla dyra skatter, och har kanske 2 000 000 miljoner i skulder förmögenhet alltså på minus 2 000 000 kr medan uteliggare inte har några lån alls och en förmögenhet på 0 kr. Uteliggaren är därmed 2 000 000 kr rikare än svensken.
Bygger du en solcellsanläggning som du inte ansluter till elnätet, då behöver du inte anmäla den. Ska man däremot ha en elnätsansluten solcellsanläggning då måste man fråga elnätsbolaget om lov att få ansluta sin växelriktare till hans elnät. Vill man sedan söka solcellstödet(20% av investeringskostnaden) för sin elnätsanslutna solcellsanläggning då måste man inför myndigheterna avslöja att man har en anläggning. Men man är inte tvungen att söka solcellstödet. Man behöver inte heller ansöka om tildelning av elcertifikat och ursprungsgarantier, man kan avstå det. Jag tror inte heller man behöver anmäla sin elnätsanlsutna solcellsanläggning till Energimyndigheten heller.
Precis det är det som är största felet i det svenska systemet.

Lite offtopic nu, men ingenting är ju perfekt.
I USA är det försäkringar som betalar sjukhus etc. Nu är det kanske bättre service i deras bolag men inom den nordiska får man bannemig bråka ordentligt när något händer för att få nåt.

Så jag har inget emot betala lite skatt. Men just sådant här att man straffar oss vanliga människor som jobbat och sparat ihop pengar är förjävligt :mad: Gör ju också att fler fifflar och köper solcellsanläggningar tex från utlandet. Svårt av skattemyndighet då spåra något :rolleyes:

Köper man en dyr solcellsanläggning från Sverige betalar man ju redan där skatt till staten....men girig ska väl ha mer :thinking:

Jo så är det ju litegrann. Nu har du avslöjat en skattehemlighet ;)
Är väl så även med rotavdrag...."aha han har nytt kök 2020 rotavdrag hos köksinstallatören... jamen då plussar vi på lite fastighetsskatt när köket är nyrenoverat" :thinking:

Visst vet jag att man tvungen ange själv. Men var nog en hel del som inte gjort det. Svårt hävda emot om man haft rotavdrag för nåt visst....:crysmile:
 
Redigerat:
kisumisu
R reza666 skrev:
Kan bara hålla med er @Arnodt och @kisumisu
Detta är ett stort ämne så om jag ska börja skriva vad jag tänker och tycker så kommer vi på ett helt annat spår och diskussion så jag låter bra :D

@kisumisu vet inte om jag läste rätt men du får spotprist ([länk]) + 10öre.
Och det är egentligen Genomsnitt för månadens spotpris + 10öre tror jag. Skulle idag vara ca 30-40öre+10öre
Jo det är lätt hamna på sidospår ;)

Aha jamen då var det ju bättre det i alla fall.
Men förstår fortfarande inte varför man måste förbruka mer än man producerar...:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.