L Leif i Skåne skrev:
Den vänstra burken Butinox syntetisk träolja.
Här är en bild tagen 4 år senare, trallen är nystädad med Biltemas transparenta + Oxalsyra för blekning, skall prova att köra ett år utan träolja får se våren 2021.
[bild]
Har du oljat varje år eller var det en gång för fyra år sedan?
 
Vad fint det blev! Vad har ni för växter på bilderna?
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
M Mikasw skrev:
Har du oljat varje år eller var det en gång för fyra år sedan?
Jag har oljat varje år, men i år 2020 tänkte jag prova ett år utan olja.
Bilden i inlägg #45 är ny från April 2020.
I princip blir trädäcket grått och fullt av nedfall från luften varje år. Men nu i CORONA tider blir det kanske mindre. Vid midnattsbadet i poolen 39˚C såg vi plötsligt stjärnor mellan fixstjärnorna som Karlavagnen, det har vi inte sett dom två senaste åren!
 
D daVinci skrev:
Hur gör du med skruvarna när du hyvlar. Var dom så pass neddragna innan?
Eller fick du dra ned dom innan du hyvlade?
Jag sänkte alla, eller ja, nästan alla.
 
Busster Busster skrev:
Riktigt snyggt faktiskt.

Hoppas det håller sig och att du har ork och minne att lägga upp en ny bild nästa år. Skruvade själv ihop ett 70m2 pooldäck för en massa år sedan och kommer inte använda lärk igen. :lying:

jag gillar den ljusa ytan, men den håller bara över säsong. Jag har slipat, såpat, oljat (med svindyr lärkolja special) och borstat men med samma resultat efter vintern. :surprised: Däcket är grått och tråkigt och har varit fullt av träludd många vårar. Dessutom har en del brädor här och var ruttnat och är helt mjuka. Dessvärre är mitt däck skruvat underifrån. Inga synliga skruvskallar men inte direkt lockande att demontera! :lying::D
Detta däcket fanns ju redan på plats när vi köpte huset och jag föredrar att renovera än att slänga om det är möjligt.

Det ska bli väldigt spännande att se hur det kommer att se ut efter ett tag.

Jag ska verkligen försöka att uppdatera i tråden efter hand.
 
  • Gilla
Busster
  • Laddar…
Nybyggd vit trädäck med omgivande gröna växter och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det färdigt.
 
  • Nybyggd träaltan vid husvägg med skuggor och intilliggande gröna växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
De Stilj och 1 till
  • Laddar…
Motalamange Motalamange skrev:
Vad fint det blev! Vad har ni för växter på bilderna?
Tack ❤️

Det är bambu och någon form av gräs.
 
En sak som ni bör fundera på är att "runda av hörnen".
Då runda "hörn" kommer hålla längre och för mer våld, även mindre risk för att bilda stickor/osv från just hörnen.
Syns rätt dåligt på bilderna om detta har gjorts heller inte men jag skulle säga att nej det har inte avrudnats nånting.
Och tex på sista bilden så har du ett litet hack som jag ringat in på bilden som troligen hade haft svårare att uppstå med rundat hörn.
Trägolv med röd cirkel runt litet hack som indikerar behov av avrundade hörn för att undvika skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det behövs inte så mycket avrundat för att göra en hel del men kan ju ta ett tag beroende på vad man använder.
Tex slipa till hörnet i 45° och ta bort 1mm gör mycket.
Bäst kontroll får man ju med sandpapper o slipkloss men tar ju tid istället.
Och skulle ju helst ha gjorts innan oljning/målning.
 
Katarsis Katarsis skrev:
Slipade med 60-papper två gånger och 120 en gång. Syns knappt någon skillnad med gjorde under för komforten. [bild] [bild]
Off topic, men jäkligt fina växter! är det bambu?
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
anettelarsson anettelarsson skrev:
Off topic, men jäkligt fina växter! är det bambu?
Tack så mycket. Ja det stämmer att det är bambu.
 
  • Gilla
anettelarsson
  • Laddar…
Möblerat och klart. Nu ska jag fixa lite skugga över matplatsen och sen blir det att bygga pool. Grävare kommer på fredag Utemöbelset på träaltan med soffa och fåtölj, omringat av gröna växter och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utemöbler på trätrall med omgivande växtlighet i soligt trädgårdsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Johannes Kullgren och 3 till
  • Laddar…
Tre månader senare ser det ut så här.

Det är mycket av pigmentet som har försvunnit och det märks för man blir vit under fötterna av att gå på det.

Dock är det fortfarande väldigt fint och nu syns åringen tydligt igenom pigmentet. Det påminner mycket om drivved.

På den ena bilden kan ni se att jag dockat på med vanligt tryckt trall. Den har också ljusnar då en del pigment flyttats dit på våra fötter.
 
  • Trätrall som har bleknat efter tre månader, visar ådring och liknar drivved, med dockad ny trall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett delvis blekt trätrallgolv med synliga ådringar vid en pool med angränsande nypålagd mörkare trall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BastuBerra
  • Laddar…
Tjenare Katarsis
Hur funkar däcket idag? blir ni fortfarande vita på tassarna?
Har studerat denna tråd och andra idag då jag är på väg att behandla vår ett år gamla tryckimpregnerade trall. Du avvek ju från originalreceptet, kan det vara orsaken till utfällningen och att man kanske undviker den med mindre pigment?
Ser iaf kanon ut på bilderna!
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
K Kenza skrev:
Tjenare Katarsis
Hur funkar däcket idag? blir ni fortfarande vita på tassarna?
Har studerat denna tråd och andra idag då jag är på väg att behandla vår ett år gamla tryckimpregnerade trall. Du avvek ju från originalreceptet, kan det vara orsaken till utfällningen och att man kanske undviker den med mindre pigment?
Ser iaf kanon ut på bilderna!
Det recept jag lade ut kan du köra på efter 2 år och på helt obehandlad tryckimpregnerat trä. Alltså ingen olja innan! Det bygger på att trät suger upp blandningen. Då funkar det!
 
banjoragge banjoragge skrev:
Det recept jag lade ut kan du köra på efter 2 år och på helt obehandlad tryckimpregnerat trä. Alltså ingen olja innan! Det bygger på att trät suger upp blandningen. Då funkar det!
Kanon! Tack banjoragge.
Det är alltså för tidigt att göra det nu ca 14-15 månader efter det var klart? Lägger upp en bild på hur det ser ut idag, vissa brädor har inte blivit gråa ännu, så jag antar att det är bättre att vänta... Träaltan med brädor i varierande grå nyanser och en personskugga, vissa brädor ännu ej grånat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träaltan med brädor i varierande grå nyanser och en personskugga, vissa brädor ännu ej grånat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.