Jag flyttade in i en fastighet i höstas och har nu egen brunn. Jag tycker att vattentrycket är lite dåligt och skulle vilja ha högre tryck?

Har aldrig haft egen brunn och vet inte alls hur det fungerar :rolleyes: Kan jag köpa en större pump eller kan sätta ytterligare en pump? Det är inte jättedåligt men jag önskar ett högre tryck (typ när man har kommunalt vatten och bra tryck).

Jag kör värmen genom en nibe fighter 1215 om det spelar någon roll?
Brunnlock av betong i ett trädgårdsland med gräs i bakgrunden och skyddsplast till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Seriekoppla pumpar kommer ge högre tryck men generellt är de billigare och bättre att bara sätta in en större pump.
Beroende på typ kan de även vara möjligt att byta motorn eller pumphjul för att få högre tryck.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Hur vet man vilken pump man ska köpa som ger mer effekt? Beror det på antal fallmeter i brunnen samt sträckan från brunnen till huset?

Det lär väl inte gå att se någon info på pumpen som sitter i brunnen :oops:

J Jimmynil skrev:
Seriekoppla pumpar kommer ge högre tryck men generellt är de billigare och bättre att bara sätta in en större pump.
Beroende på typ kan de även vara möjligt att byta motorn eller pumphjul för att få högre tryck.
 
Vad är det för pump du har?
Det kanske går att justera tryckbrytaren.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Förlåt men jag har inte ens lyft på cementlocket än :( Men tänkte att jag dels måste lära mig så klart vad jag har om det börjar att ”klatra”. Men jag är även sugen på att fixa bättre tryck.

Jag som sagt ganska bra idag också men vill ha bättre. Det är ju svårt att visa hur trycket är så jag måste mäta upp det.




13th Marine 13th Marine skrev:
Vad är det för pump du har?
Det kanske går att justera tryckbrytaren.
 
Går pumpen till en hydropress/hydrofor?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det känns som att jag måste lyfta på locket innan jag fortsätter denna tråd :seenoevil:

Hur vet jag om den gör det? Det låter bara svagt från en elmotor i brunnen när jag slår på tappvattnet. Det låter inte som att den går utom den tiden för att fylla upp ett tryckkärl...och något sådant tror jag inte jag sett heller :dizzy:

B boohoo skrev:
Går pumpen till en hydropress/hydrofor?
 
Öppnade locket nu och tog lite bilder Vad har jag för pump ❓
Nedsliten röd pump i brunnsutrymme med slangar och vattenanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal brun pump inne i en betongstruktur med elsladdar och dosa, märkt med 'överhettningssäkrad'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en öppnad brunn med röd pump och rörledningar inne i brunnen, vatten syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet brunnslock visar en brunnen med en rostig pump och sladdar som dyker ner i vattenytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Rostig brun pump i brunnen med kopplade sladdar och rör, vatten synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där sitter det en tryckströmbrytare som man kan öka för att få bättre tryck
 
Vaaaart ❓ Och hur ökar jag den då?

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Där sitter det en tryckströmbrytare som man kan öka för att få bättre tryck
 
Under det grå locket på bild ett där den stålomspunna slangen ansluter
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Är det bara att skruva bort skruven på toppen och ta av locket alltså?

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Under det grå locket på bild ett där den stålomspunna slangen ansluter
 
Japp därunder sitter justeringen ser du vad du har för tryck nu?
 
Nä jag har ingen synlig manometer. Kanske sitter det en på inkommande till värmepumpen.

är det svårt att ställa upp en tryckströmbrytare? Vad är maxtrycket (kanske olika så klart för olika pumpar)? Läst någonstans att det ska vara mellan 4-4,5?

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Japp därunder sitter justeringen ser du vad du har för tryck nu?
 
Ja 4.5 är ok ser ut som det sitter en manometer vid tryckströmbrytaren men vänd neråt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.