Hej,
Vi ska dränera huset själva men få hjälp med grävningen. Vi ska bl.a gå efter den fina guiden som finns här på byggahus. Vi känner även några som ska hjälpa till. Men jag är lite fundersam över en grej.

Tjäran som är på fasaden, den behöver vi skrapa bort. Vad för typ av maskin/vertyg ska man använda smidigast för att få bort det?

Jag tänker spontant på en brännare, som du använder för tjära papptaket. För att smälta de? Tar fasaden stryk?
 
Apako Apako skrev:
Hej,
Vi ska dränera huset själva men få hjälp med grävningen. Vi ska bl.a gå efter den fina guiden som finns här på byggahus. Vi känner även några som ska hjälpa till. Men jag är lite fundersam över en grej.

Tjäran som är på fasaden, den behöver vi skrapa bort. Vad för typ av maskin/vertyg ska man använda smidigast för att få bort det?

Jag tänker spontant på en brännare, som du använder för tjära papptaket. För att smälta de? Tar fasaden stryk?
Hej
Bränna bort går inte.
Hugga eller slipa bort funkar men är jobbigt
Själv körde jag med en proffshögtrycktvätt med rotorjet. Det blir skitigt men funkar bra
Det bästa är torrblästring men då får man hyra utrustning
Mvh
Tony
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Ge en länk till guiden, det med tjäran, behövs inte ta bort allt , skrapa bort så det blir ränder uppifrån och ner ca 10 15 cm breda
 
J jonaserik skrev:
Ge en länk till guiden, det med tjäran, behövs inte ta bort allt , skrapa bort så det blir ränder uppifrån och ner ca 10 15 cm breda
Bl.a https://www.byggahus.se/renovera/dranera-grunden-sjalv-steg-steg ,
Sen finns det en till guide som jag har hemma. Sitter på jobbet nu.

Det du skriver har jag också läst lite på olika forum, att allt behövs inte skrapas bort. Men önskar o utföra detta på ett så bra o korrekt sätt som möjligt.
 
T Turbin skrev:
Hej
Bränna bort går inte.
Hugga eller slipa bort funkar men är jobbigt
Själv körde jag med en proffshögtrycktvätt med rotorjet. Det blir skitigt men funkar bra
Det bästa är torrblästring men då får man hyra utrustning
Mvh
Tony
Torrblästring kanske inte är något vi kommer göra. Men högtryck med rotorjet har vi även funderat på, hittade o hyra billigt då ingen äger en.
 
Bläster är ju inte dyrt att hyra, bara skitigt. Köp/hyr en friskluftmask. Sedan skruva upp en pressening för att minska dimman av sand som kommer yra runt.
 
  • Gilla
Apako
  • Laddar…
Asfalten är i begynnelsen ett tätskikt för att inte grunden ska bli blöt, numera sätt det en skiva mot grunden och det ska kondensera ut där, det som är bra är att ha en platon eller liknande utanför som går ner förbi sulan, har man en duk så blir en massa rötter och jord som täpper till duken, sista biten nere på grunden ska det vara tjock med asfalt va 20 - 25 cm upp från sulan och sulan smörjes ordentligt med, det är i skarven mellan sula och mur som det inte är riktigt tätt och vatten kan komma in den vägen. Bara egna erfarenheter på utförandet, eget hus och andras
 
  • Gilla
Apako
  • Laddar…
Läs eller ring tillverkaren så hjälper de till med hur man skall göra dräneringen just för ditt hus.
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Läs eller ring tillverkaren så hjälper de till med hur man skall göra dräneringen just för ditt hus.
Klar dom svarar SÅ HÄR , dom vill sälja sitt system , men i bland så går det att göra på ett bättre sätt.
 
  • Gilla
Apako
  • Laddar…
Kleta på nu kallasfalt. Det har fungerat förr och fungerar även nu. Billigt är det också.
Jag förstår inte riktigt denna dräneringshysteri som råder i landet, undrar om den är släkt med asbestnojjan :)
 
  • Gilla
largab och 3 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Kleta på nu kallasfalt. Det har fungerat förr och fungerar även nu. Billigt är det också.
Jag förstår inte riktigt denna dräneringshysteri som råder i landet, undrar om den är släkt med asbestnojjan :)
En av fördelarna med att köra på isodrän/pordrän är ju att man även isolerar vilket gör att man behöver mindre värme i källaren på vintern samt att det håller kylan lite bättre på sommaren
 
  • Gilla
larsson r och 2 till
  • Laddar…
Apako Apako skrev:
Torrblästring kanske inte är något vi kommer göra. Men högtryck med rotorjet har vi även funderat på, hittade o hyra billigt då ingen äger en.
Du behöver en stor maskin. 3 fas 180 bar med högt vattenflöde cirka 800 liter /h.
jag körde med en Kärcher 895 sx
 
  • Gilla
Apako
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
En av fördelarna med att köra på isodrän/pordrän är ju att man även isolerar vilket gör att man behöver mindre värme i källaren på vintern samt att det håller kylan lite bättre på sommaren
Trams, jorden isolerar fullt tillräckligt och är värmetrög. I min källare på 110m2 har jag två element drivna av värmepumpen som värmer ytterligare 200m2 oisolerat plan och timmerhus. Skulle tro att Temperaturen varierar från 15-20 grader över året. Fullkomligt bortkastade pengar om man inte ämnar att inreda källaren till bostadsyta. Se till att återställa asfaltstrykningen som dunstat bort av ålder på ett gammalt hus, det räcker mer än väl. Dräneringsrören blir inte utslitna, speciellt inte om det är en högkvalitetsdränering av tegelrör. Den skall man aldrig ta bort då den har flera hundra års livslängd. Men däremot 70-80-talets fuskbyggen, där en dräneringsslang trampades ner och befintliga massor fylldes tillbaka, kan helt klart behöva en större åtgärd.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Om man vill ha isolering så kan man (som jag har gjort)
1 kallasfalt för täthet
2 billigaste s80 eps isolering
3 plastmatta typ Platon utanpå eps för att skydda den mot direkt blöta

Visst det funkar nog för det mesta med isodrain också om man vill spendera mera
 
J jonaserik skrev:
Klar dom svarar SÅ HÄR , dom vill sälja sitt system , men i bland så går det att göra på ett bättre sätt.
Så du menar att du har bättre kun skap än tillverkaren av materialet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.