Status
Tråden går ej att kommentera.
B b8q skrev:
Man behöver ju inte ta dit personal förrän det finns patienter där...
Naturligtvis inte, men finns det personal att tillgå, eller har vi en restaurang med plats för 200 matgäster men bara en kock och en kypare?
 
BirgitS
P Pin skrev:
Men hur definierar de en "vårdplats"? Jag anser att det ska inkludera allt som behövs för att vårda en patient, dvs säng, utrustning, (tillgång till) sköterska och läkare. Tyvärr får jag intrycket att det bara är säng och utrustning, medan det inte inkluderar tex sköterskorna som det är brist på.
Har du kunskap om detta och kan klargöra?
Det finns ju möjlighet att beordra sjuksköterskor att jobba på andra avdelningar än de som de är anställda på om det krisar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju möjlighet att beordra sjuksköterskor att jobba på andra avdelningar än de som de är anställda på om det krisar.
Absolut, men är inte just IVA sköterska en specialkompetens? Finns de i tillräcklig antal (för att matcha antalet sängar)?
 
B b8q skrev:
Man behöver ju inte ta dit personal förrän det finns patienter där... Jag killgissar att OM man behöver öppna Älvsjö så kanske man får kalla in personal från andra sjukvårdsregioner, för de som jobbar i Stockholm är nog redan fullt upptagna på de vanliga sjukhusen. Många jobbar 60-70 timmarsvecka och sköter nästan dubbelt så många patienter som man normalt tar hand om. Så undvik gärna att bli skadad eller sjuk just nu.
Är nog lättare att flytta stabila IVA-patienter till andra regioner, än att flytta personal, vilket ju redan görs. Flertalet regioner, inklusive Sthlm, har ju tagit emot patienter från Sörmland.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju möjlighet att beordra sjuksköterskor att jobba på andra avdelningar än de som de är anställda på om det krisar.
det görs redan i stor skala. Min partner och mer än halva hennes avdelning inom psykiatrin har blivit omplacerade till alla möjliga ställen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
Intressant att det står som mycket där som stödjer de milda restriktioner vi har och brukar få skäll för.

"There is no significant risk of catching the disease when you go shopping. Severe outbreaks of the infection were always a result of people being closer together over a longer period of time, for example the après- ski parties in Ischgl, Austria.”

He could also not find any evidence of ‘living’ viruses on surfaces. “When we took samples from door handles, phones or toilets it has not been possible to cultivate the virus in the laboratory on the basis of these swabs….”
“To actually 'get' the virus it would be necessary that someone coughs into their hand, immediately touches a door knob and then straight after that another person grasps the handle and goes on to touches their face.” Streeck therefore believes that there is little chance of transmission through contact with so-called contaminated surfaces.
Vi får hoppas att det kommer fler studier som validerar denna, det vore väldigt positivt om det inte smittar via ytor.

Man skriver i artiklar om det första fallet med smitta i Tyskland och där nämns det i artikeln att smittan spreds via ett saltkar vilket indikerar att det skulle vara smitta på saltkaret och så fall stämmer inte studien. Förhoppningsvis är det inte så utan det kanske är när man frågade efter saltkaret som man smittades.
https://news.upday.com/sv/tyska-lakare-smittsparar-pa-detaljniva-corona-spreds-via-saltkar/
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tål att upprepas :
En bofink och en blåmes sitter på en gren ansikte mot ansikte, som om de samtalar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tergo och 14 till
  • Laddar…
BirgitS
T TAR12 skrev:
Man skriver i artiklar om det första fallet med smitta i Tyskland och där nämns det i artikeln att smittan spreds via ett saltkar vilket indikerar att det skulle vara smitta på saltkaret och så fall stämmer inte studien. Förhoppningsvis är det inte så utan det kanske är när man frågade efter saltkaret som man smittades.
[länk]
Det verkar väl rimligare att det var via utandningsluften från patient 4 än själva saltkaret:
"Patient fem satt med ryggen mot patient fyra – men bad vid ett tillfälle om saltet från den coronasmittade personen – och det var så hen blev smittad."
 
T
Idag har varit en dag med flera positiva nyheter och en negativ för mig.

Positivt:
  • Man ska äntligen börja testa i stor skala i Sverige som man pratat om i flera veckor. Nu får man bara hoppas att man förbereder smittspårningsrutiner inför nästa utbrott.
  • Några forskare tror att de kan ha ett vaccin klart till i höst: https://www.bbc.com/news/health-5232965. Första testet på 500 kommer redan att ske under maj.

Negativt:
  • Fick höra av en vän idag att dennes mor precis gått bort i Covid-19. Förvisso en person som tillhörde riskgrupperna men likväl tragiskt.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
M
Måste fråga här om någon vet om Adam alsing hade några sjukdomar? Titan höft vet jag om då han sagt det i radio, men annars var han vel aldrig sjuk. Någon som vet?
 
Vet inte. Om jag haft den kunskapen skulle jag inte sprida den.
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Måste fråga här om någon vet om Adam alsing hade några sjukdomar? Titan höft vet jag om då han sagt det i radio, men annars var han vel aldrig sjuk. Någon som vet?
Känns inte värdigt eller viktigt att spekulera kring enskilda individer, kända eller inte. Även personer som är helt friska kan ju avlida även om det är väldigt ovanligt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Är det detta Anders Tegnell visste då han i NRK talade om att flockimmuniteten skulle uppnås i maj ?

Undrar hur läget är om en vecka.
Sluta nu med dessa felaktiga påhopp! Var glad för att vi inte stängt ner, då hade du inte kunnat bygga och renovera i någon stor omfattning!
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
93407174_10207206630121604_3885630060555665408_n.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 11 till
  • Laddar…
T Tabors39 skrev:
[bild]
Håller med, att inte politikerna agerar på det här...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.