M Myckling skrev:
Då vill du verkligen fly New York eftersom de förbjudit restauranger att servera Foi Gras. :crysmile:
Gäller verkligen inte stockholm, många ställen har inte ens justerat mängden bord på utserveringarna.
Jag tog en lunch på Tranan precis och fick be kyparen hålla bordet brevid ledigt
 
Jo, fast förbudet i NY har inget med Corona att göra utan att de anser det vara djurplågeri att tvångsmata pippifåglarna på det sätt man gör vid uppfödningen.
 
M Myckling skrev:
Jo, fast förbudet i NY har inget med Corona att göra utan att de anser det vara djurplågeri att tvångsmata pippifåglarna på det sätt man gör vid uppfödningen.
foie gras på gödgås är väl förbjudet även här vad jag vet. Tyvärr mycket godare med den sorten.

edit: Jag brukar köpa Bloc de foie gras, tycker inte den är lika bra som Foie Gras i franrike
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man skulle kunna sätta en stjärna med synlig färg tex gul på armen på Stockholmaren, så bondlurk vet att bondlurk inte ska gå nära
Behövs inga symboler. Det syns på er att ni är Stockholmare lång väg ;)
Förresten så är det väl skillnad mellan er också? Socité från Lidingö och Djursholm vs. Östberga/Västberga arbetarlägenheter eller Rinkeby nysvenskar är ju olika världar.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om tex det blåser och ett träd välter, ser då kommunen till att laga det så det inte regnar in? Osv, ser en del problem med detta.

Om Stockholmaren ser till att inte umgås med bondlurkarna ser jag inget problem (Har med sig mat från staden så man inte behöver handla osv).
Om du får trädet över dig när du tar ner det så tar du en jävligt onödig plats på sjukhuset.
Du får se till att lokalborna kan hjälpa dig att ta bort det.

Hur har du annars koll på din stuga vintertid om du kanske är där max 2 ggr på vintern exempelvis? En del danskar som har stugor i vår kommun har bett närboende att ta en titt och betalar en peng om det är något som behöver göras.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Behövs inga symboler. Det syns på er att ni är Stockholmare lång väg ;)
Förresten så är det väl skillnad mellan er också? Socité från Lidingö och Djursholm vs. Östberga/Västberga arbetarlägenheter eller Rinkeby nysvenskar är ju olika världar.
Och även maten skiljer, t.ex. om man äter gåslever eller inte.
Jag är inte mycket för gås, ofta fett och kladdigt, men grannen gillar kyckling fast han tar nog sig bara någon slutvärpt höna för han håller i kronorna, Själv får det bli en bit kokött av en konstig ras som finns nästan nästgårds, tror de kallar det Wagyu, En bit på grillen, en burk potatissallad och en stor stark så är fredagskvällen räddad.:cool:
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
optimum
Det finns inga sjukhus på Västkusten.
De finns i Uddevalla och Trollhättan.
 
optimum optimum skrev:
Det finns inga sjukhus på Västkusten.
De finns i Uddevalla och Trollhättan.
Så här står det
"Om man skulle dela in västkusten i två stora regioner så är de populäraste orterna, från norr till söder – Strömstad, Koster, Grebbestad, Tanumshede, Fjällbacka, Hamburgsund, Sotenäs (med Hunnebostrand, Bovallstrand mm), Smögen, Kungshamn och Fisketången, Bohus-Malmön, Lysekil, Fiskebäckskil, Grundsund, Uddevalla, Ljungskile, Orust, Tjörn, Käringön, Stenungsund, Marstrand och Göteborgs skärgård i den norra delen (de flesta i Bohuslän). Sedan kommer Varberg, Falkenberg, Halmstad, Tylösand, Mellbystrand, Båstad, Torekov och Ängelholm i den södra delen (i Halland).#"

Så på västkusten har du sjukhus i.
Helsingborg (tar emot även från torekov, båstad, och öster om)
Ängelholm
Halmstad
Göteborg
Varberg
Kungsbacka

Så varför säger du att det inte finns några ? Jag har varit inne på alla dessa sjukhus och de fanns kan jag lova.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
Halmstad är väl inte västkusten, Det är Halland.
Vi var i Kungshamn får många år sedan och dottern cyklade omkull och då fick vi åka till Uddevalla.
Hur gör man idag?
Finns det något Sjukhus närmare än Uddevalla?
 
optimum optimum skrev:
Halmstad är väl inte västkusten, Det är Halland.
Vi var i Kungshamn får många år sedan och dottern cyklade omkull och då fick vi åka till Uddevalla.
Hur gör man idag?
Finns det något Sjukhus närmare än Uddevalla?
Det räknas tydligen till Västkusten.https://www.fritiden.se/vastkusten/

Västkusten är inget eget län.. Kungshamn är ju bohuslän?

men men, vi säger väl olika.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
R Rkarlsson skrev:
Det räknas tydligen till Västkusten.[länk]

Västkusten är inget eget län.. Kungshamn är ju bohuslän?

men men, vi säger väl olika.
Precis.
För mig är Halland = Södra Sverige, platt och tråkigt som Skåne.

Västkusten = Bohuslän, väldigt skillnad på natur och kultur. (min åsikt)
Bohuslänningen en helt fantastiskt personlighet och ödmjuk,
Troligen beroende på klimatets prägling.
Något att se upp till.

Jo jag vet att Västkusten omfattar även platta tråkiga nedre delarna inklusive Halland.
 
Men på östkusten har vi det(y)
 
optimum optimum skrev:
Precis.
För mig är Halland = Södra Sverige, platt och tråkigt som Skåne.

Västkusten = Bohuslän, väldigt skillnad på natur och kultur. (min åsikt)
Bohuslänningen en helt fantastiskt personlighet och ödmjuk,
Troligen beroende på klimatets prägling.
Något att se upp till.

Jo jag vet att Västkusten omfattar även platta tråkiga nedre delarna inklusive Halland.
Tja de beror ju på hur man ser det.
Jag menar Helsingborg som västkusten med.
Och så "platt" är inte vår del av västkusten, vi har ju tex kullaberg, hallandsåsen, söderåsen. Alla jag träffat på är mycket trevliga från typ Ängelholm och upp.
Har inte själv varit på ditt västkusten, inte haft stort intresse av att åka upp dit faktiskt =)
Men varberg, marstrand är fint med.
Men poängen är att det finns sjukhus längs hela västkusten.
 
optimum
R Rkarlsson skrev:
Tja de beror ju på hur man ser det.
Jag menar Helsingborg som västkusten med.
Och så "platt" är inte vår del av västkusten, vi har ju tex kullaberg, hallandsåsen, söderåsen. Alla jag träffat på är mycket trevliga från typ Ängelholm och upp.
Har inte själv varit på ditt västkusten, inte haft stort intresse av att åka upp dit faktiskt =)
Men varberg, marstrand är fint med.
Men poängen är att det finns sjukhus längs hela västkusten.
Givetvis har du rätt.
Men uppåt är det glest mellan sjukhusen.

Sverige är fantastiskt och förhoppningsvis kan många fler semestra i Sverige i år.
Njuta av ett av världens finaste land. Rent och fantastisk luft.
 
optimum optimum skrev:
Precis.
För mig är Halland = Södra Sverige, platt och tråkigt som Skåne.

Västkusten = Bohuslän, väldigt skillnad på natur och kultur. (min åsikt)
Bohuslänningen en helt fantastiskt personlighet och ödmjuk,
Troligen beroende på klimatets prägling.
Något att se upp till.

Jo jag vet att Västkusten omfattar även platta tråkiga nedre delarna inklusive Halland.
Skåne är inte platt. Högsta punkten är nästan dubbelt så hög som Stockholms läns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.