A AndersS skrev:
Du får nog läsa syftet i texten utifrån vad rekommendationen utgår från.
* du ska inte bidra till smittspridning
* du ska inte utsätta dig för ökad smittrisk
* du ska inte belasta andra sjukvårdsområden

Och om du fördjupar i vad FHM säger och precis nu i TV av en smittskyddsläkare i GBG, inte resa mellan regioner som är huvudsyftet.

Sen får var och en fatta sina beslut utifrån egna förutsättningar.
Kan inte hitta programet. Kan du ge en länk?
 
Var mellan 20-21 i SVT1 och ett debattprogram "Sverige möts" med bl.a. Agnes Wold, en smittskyddsläkare, m.fl.
 
@AndersS Satte "huvudet på spiken".
Den risk man utgör för sig själv och andra är komplex och beror på livsstil, vad man gör och hur man beter sig. Inte bara på vilken ort man befinner sig.
Själv har jag krysspanelat ett tak mest hela dagen där det ska sitta gips. Har gått upp och ner, snubblat till flera ggr och delvis jobbat på en liggande stege i en trappuppgång.
Inte helt riskfritt vad gäller att belasta sjukvården. Förmodligen hade lite krattande vid fritidshuset varit säkrare och mer ansvarsfullt av mig i dessa ansträngda tider.
 
  • Gilla
hjulia
  • Laddar…
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
M MagHam skrev:
@AndersS Satte "huvudet på spiken".
Den risk man utgör för sig själv och andra är komplex och beror på livsstil, vad man gör och hur man beter sig. Inte bara på vilken ort man befinner sig.
Själv har jag krysspanelat ett tak mest hela dagen där det ska sitta gips. Har gått upp och ner, snubblat till flera ggr och delvis jobbat på en liggande stege i en trappuppgång.
Inte helt riskfritt vad gäller att belasta sjukvården. Förmodligen hade lite krattande vid fritidshuset varit säkrare och mer ansvarsfullt av mig i dessa ansträngda tider.
Samma här. Vi håller just nu på att bygga nytt kök och ny tvättstuga så det blir mycket klättrande upp och ner för stegar och användande av maskiner. Nästan varje dag snubblar/missar jag ett steg på väg upp eller ner från stegen eller är på väg att sätta ner foten på något verktyg eller liknande. Och förra veckan lyckades jag köra in knivspetsen hela vägen in till tumbenet, men kunde själv tejpa ihop det. Så mina kvällar är inte direkt riskfria så krattande i en eventuell stuga hade nog vart mycket bättre ur sjukvårdssynpunk. Vi har visserligen en trädgård jag skulle kunna pyssla med istället för renoveringen, men jag anser faktiskt att det är nödvändigt att vi gör klart det vi har börjat. Att ha ett byggkaos med en nyfödd anser inte jag är vettigt eller bra för bebisen och med bara några månader kvar tills dess så kan vi inte pausa renoveringen tills denna kris har blåst över.
 
Vi som inte lider av självskadebeteende är extra försiktiga för att om det skulle hända något så belastar man vården i onödan och tar tid och resurser för viktigare patienter och dessutom skulle vården inte ha tid att lägga timmar mindre viktiga operationer så vården är betydligt sämre dessa dagar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Snart kommer det verkliga problemet som måste tacklas :worried:
Campinggästerna!
Först anländer "säsongarna" som vill grilla och dricka vin i trånga förtält och husvagnar vid återseendet av sina bekanta.
Därefter kommer fler semesterfirare.
Alla delar samma gemensamhetsanläggningar som toa, vattenkranar, dusch, disk och tvätt.
 
M MagHam skrev:
Snart kommer det verkliga problemet som måste tacklas :worried:
Campinggästerna!
Först anländer "säsongarna" som vill grilla och dricka vin i trånga förtält och husvagnar vid återseendet av sina bekanta.
Därefter kommer fler semesterfirare.
Alla delar samma gemensamhetsanläggningar som toa, vattenkranar, dusch, disk och tvätt.
Jag antar att även husvagnscampingar kommer att stängas, precis som skidorterna till sist tvingades göra.
 
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
Om tex det blåser och ett träd välter, ser då kommunen till att laga det så det inte regnar in? Osv, ser en del problem med detta.

Om Stockholmaren ser till att inte umgås med bondlurkarna ser jag inget problem (Har med sig mat från staden så man inte behöver handla osv).
 
Man skulle kunna sätta en stjärna med synlig färg tex gul på armen på Stockholmaren, så bondlurk vet att bondlurk inte ska gå nära
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Eller så stängslar man helt enkelt in Stockholm a la Flykten från New York så kan du leka Snake Plisken.:devilish:
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D09
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man skulle kunna sätta en stjärna med synlig färg tex gul på armen på Stockholmaren, så bondlurk vet att bondlurk inte ska gå nära
Man kan byta stjärnan mot ens postnr och alla som har fel nr får en omgång.

givetvis får man inte vara fler än 50 i mobben.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
För er som är för unga att sett bilar i verkligheten med nummerskyltar som hade stads/länsbokstaven först så fanns före 1973 det systemet, Stockholm stad A, AA och AB. ;)
 
M Myckling skrev:
Eller så stängslar man helt enkelt in Stockholm a la Flykten från New York så kan du leka Snake Plisken.:devilish:
En helt annat form av Snake Plisken, denna sitter och äter Foi Gras och sveper sauterne :p
 
Då vill du verkligen fly New York eftersom de förbjudit restauranger att servera Foi Gras. :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.