J Jimman811 skrev:
Vet du hur han underhåller det mellan behandling?
Har han "vanlig" tryckimpregnerad trall ?
Hon gör ingenting! Det är det som jag tycker är så bra, efter att ha haft ”vanlig” behandling med bara olla. Och det håller sig snyggt hela tiden!
 
banjoragge banjoragge skrev:
Hon gör ingenting! Det är det som jag tycker är så bra, efter att ha haft ”vanlig” behandling med bara olla. Och det håller sig snyggt hela tiden!
Glömde: det är vanligt tryckimpregnerat.
 
  • Gilla
Marcus Malmros
  • Laddar…
Väldigt intressant, många frågor nu.

Vet du om hon gör några förberedelser inför strykning?

Har precis tvättat och "oljat" med såpa, har du nån uppfattning om de krävs nått förarbete innan denna behandling?
 
J Jimman811 skrev:
Väldigt intressant, många frågor nu.

Vet du om hon gör några förberedelser inför strykning?

Har precis tvättat och "oljat" med såpa, har du nån uppfattning om de krävs nått förarbete innan denna behandling?
Träet ska ha legat ca 2 år, vara torrt och rent. Stryk ut blandningen 2 ggr med mjuk borste. Lite bakgrund till detta recept: Grannens farfar var målare och blandade sin egen färg. När min granne växte upp, använde hennes far detta för att stryka på altanen. När grannen blev vuxen och hade eget hus skulle hon behandla sitt trädäck, men hade glömt recepetet. Som den kemiingenjör hon är, kunde hon ta fram det igen och nu finns det nedskrivet! Linoljesåpan tränger in i träet, zinken hindrar påväxt och titandioxiden spärrar ut UV-strålningen. Rätt logiskt, eller hur?:thinking: Ni som använder detta, lägg gärna ut bilder:)
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Kanon, tack för ytterligare info.

Nu är det tvättat och inoljat med såpa, så det borde ju vara att betrakta som rent. Men kanske borde slipa innan, är ju ändå ca 8 år nu. Blir de behandling så kommer det bilder.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
J Jimman811 skrev:
Kanon, tack för ytterligare info.

Nu är det tvättat och inoljat med såpa, så det borde ju vara att betrakta som rent. Men kanske borde slipa innan, är ju ändå ca 8 år nu. Blir de behandling så kommer det bilder.
Jag tänker gå över mitt med slipen innan innan jag behandlar. Vi har barnbarn och hund som springer på däcket och vill undvika stickor i fötter/tassar. Även kolla så inge skruvskalla krypit upp.
 
  • Gilla
Jimman811
  • Laddar…
Aldrig slipat altan innan, har du tänkt nått på utrustning ?
 
J Jimman811 skrev:
Aldrig slipat altan innan, har du tänkt nått på utrustning ?
Jag har både bandputs för att jämna om någon bräda sticker upp och vinkelslip med papper för att ta mindre stickor och ev. skruvskallar. Bara att känna med handen över om det är jämt och fint.
 
  • Gilla
Jimman811
  • Laddar…
Nu när jag läser tråden igen ser jag att jag inte alls följde receptet.

Jag tog en liter vatten
Tre dl linsåpa
2dl zinkvitt
1dl titanvitt.
 
Jsg tror inte det är avgörande alls. Kolla hur det ser ut om några år. Blir det fult så dra på ett lager till!
 
banjoragge banjoragge skrev:
Jsg tror inte det är avgörande alls. Kolla hur det ser ut om några år. Blir det fult så dra på ett lager till!
Mer borde ju vara bättre
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Katarsis Katarsis skrev:
Intressant! Vet du hur många m2 en sådan laddning räcker till?

Jag har ett gammalt trädäck av lärk som jag ska slipa och vill behandla för att hålla ljust och snyggt.
banjoragge banjoragge skrev:
Ett annat recept för behandling av tryckimpregnerat, är följande:
Zinkvitt 1 dl
Titanvitt 1/2 dl
Linoljesåpa 2 dl
Vatten 1 L
Vänta 2 år innan första behandlingen och se till att träet är rent och torrt innan. Styrk på med en mjuk boste. En granne har ett däck som är behadlat vart femte år och är i nyskick fortfarande! (Ligger på sydkusten).
Måste man rengöra med sånt där starkt medel för trallrengöring. Jag har precis försökt med mitt staket och det löste upp träfibrerna.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Snyygt! Det ser ut som grannens som faktisgt är ca 10 år nu! Det håller denna nyansen hela tiden. Jag ska på mitt lite senare i år.
Katarsis Katarsis skrev:
Halva däcket är struket en gång nu.
Jag följde receptet men adderade en extra dl såpa till varje liter. Det gick tre satser till 25m2[bild] [bild]
Snyggt, men en fråga , rengjorde du däcket innan då förstås och med vad, med linoljesåpa?? Hade trallen legat i 2 år? Hade det inte börjat gråna. Det sägs att det kan bli flammigt av de där färdiga produkterna och att det kanske har att göra med att det grånade träet kan man inte behandla och då det gråna fläckvis kan det bli fläckvis behandling.
 
Vad använde du för trallrengöring? Många innehåller Natriumhydroxid vilket är samma som kaustiksoda eller lut. Det är starkt frätande och tillräckligt för att förstöra trä. Algtvätt och såpa räcker gott.
 
M Maria Palm skrev:
Snyggt, men en fråga , rengjorde du däcket innan då förstås och med vad, med linoljesåpa?? Hade trallen legat i 2 år? Hade det inte börjat gråna. Det sägs att det kan bli flammigt av de där färdiga produkterna och att det kanske har att göra med att det grånade träet kan man inte behandla och då det gråna fläckvis kan det bli fläckvis behandling.
Funkar med såpvatten. Lägg på, låt verka en stund, skura rent, spola av. Låt torka ordentligt så blandningen tränger in ordentligt. Behandla 2 gånger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.