På stora orter där det finns många att lura funkar det nog. Men på mindre orter blir det snabbt känt om man arbetar så. Det gäller även abnorma materialpriser.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Då lär det inte gå så bra för dig där ute. Då väljer marknaden en person som kan planera sitt jobb bättre utan att behöva betala för en massa väntetider.
Varför vill du inte anpassa dig till marknaden om det skulle ske? Varför väljer du den lösningen att kunden ska betala för att du inte kan planera ditt jobb?

Du är som en trotsig unge :)
Jag ska inte planera materialet. Det ska ju kunden som köper grejerna. Jag ska bara koppla och se till att det är rätt och rakt.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Jag ska inte planera materialet. Det ska ju kunden som köper grejerna. Jag ska bara koppla och se till att det är rätt och rakt.
Kunden betalar för att du kan mer än kunden, hur svårt är det att förstå att planeringen är en del av det?
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Kunden betalar för att du kan mer än kunden, hur svårt är det att förstå att planeringen är en del av det?
Kunden betalar för att jag kan koppla ihop grejer, men vill man köpa material själv, varsågod . Är det svårt att förstå

Ni vill ju kapa kostnader och ta en del av min kaka, fine. Då blir det väl så
 
  • Gilla
tomsk och 1 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Kunden betalar för att jag kan koppla ihop grejer, men vill man köpa material själv, varsågod . Är det svårt att förstå

Ni vill ju kapa kostnader och ta en del av min kaka, fine. Då blir det väl så
Nej, kunden betalar för att få hjälp med det den inte kan själv. Hur svårt är det att förstå? Är kakan för liten får du väl justera timpriset.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Vilken firma jobbar du på? Jag skulle gärna vilja varna eventuella bekanta i ditt område.
 
  • Gilla
  • Älska
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
A
M MartinP666 skrev:
Det är väl ganska uppenbart att fungerande marknadsekonomi kräver att du vet priset innan du handlar?
om du köper något utan att veta priset bör du omyndighetsförklaras och få en god man
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
om du köper något utan att veta priset bör du omyndighetsförklaras och få en god man
Ännu en besserwisser som alltid frågar om priset på minsta småsak alltså.

- Något att dricka? - Vad kostar ett glas vatten?

- Vill du ha ketchup på korven? - Ingår det eller kostar det extra, och i så fall hur mycket?

- Vill du ha stark eller svag sås? - Blandad tack. - BOOM! - Omyndighetsförklarad!
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Problemet är att man frågar och får till svar '- Du får 30% rabatt på vårat inköpspris.'. Då tror iallafall dom flesta myndiga personer att man ska få ett bra pris, inte 5 gånger högre än normalt marknadspris...


Och hemma på firman säger hantverkaren så här till sin kollega: '- Du, jag hade en kund idag som inte frågade om priset. Honom ska vi skinna rejält. Hahaa...'
 
  • Gilla
RoAd och 8 till
  • Laddar…
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Då lär det inte gå så bra för dig där ute. Då väljer marknaden en person som kan planera sitt jobb bättre utan att behöva betala för en massa väntetider.
Varför vill du inte anpassa dig till marknaden om det skulle ske? Varför väljer du den lösningen att kunden ska betala för att du inte kan planera ditt jobb?

Du är som en trotsig unge :)
Det är det som är det fina
köparen skall alltid betala
duger inte prissättningen så välj en annan (tjänst/vara).
det är så marknadskraften fungerar, tillgång vs efterfrågan.
sök på internet och köp på ebay, minska antalet hantverkare öka efterfrågan, de som blir kvar kan höja priserna välja och vraka bland kunder tills ingen vill betala.
motsatsen till detta är planekonomin för de som vill ha det som i forna östblocket.
 
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
A
M MartinP666 skrev:
Ännu en besserwisser som alltid frågar om priset på minsta småsak alltså.

- Något att dricka? - Vad kostar ett glas vatten?

- Vill du ha ketchup på korven? - Ingår det eller kostar det extra, och i så fall hur mycket?

- Vill du ha stark eller svag sås? - Blandad tack. - BOOM! - Omyndighetsförklarad!
Vad är du beredd att betala för ett glas vatten?
 
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Problemet är att man frågar och får till svar '- Du får 30% rabatt på vårat inköpspris.'. Då tror iallafall dom flesta myndiga personer att man ska få ett bra pris, inte 5 gånger högre än normalt marknadspris...


Och hemma på firman säger hantverkaren så här till sin kollega: '- Du, jag hade en kund idag som inte frågade om priset. Honom ska vi skinna rejält. Hahaa...'
låter som black friday
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Nej, det säger de inte. De säger 30% på listpris. Något okunniga konsumenter tror är priser som ligger på nivån i handeln. Men det är rena hittepå priser.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det säger de inte. De säger 30% på listpris. Något okunniga konsumenter tror är priser som ligger på nivån i handeln. Men det är rena hittepå priser.
Detta är en ren och skär lögn. Det är tillverkaren som anger sitt rekommenderade pris. Alltså inte hittepå
 
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det är det som är det fina
köparen skall alltid betala
duger inte prissättningen så välj en annan (tjänst/vara).
det är så marknadskraften fungerar, tillgång vs efterfrågan.
sök på internet och köp på ebay, minska antalet hantverkare öka efterfrågan, de som blir kvar kan höja priserna välja och vraka bland kunder tills ingen vill betala.
motsatsen till detta är planekonomin för de som vill ha det som i forna östblocket.
Fast nu finns det en lag som ger kunden rätt ifall den protesterar mot orimliga priser som inte överenskommits i förväg.

Varför ska man hyra en hantverkare för saker man kan köpa billigt på Ebay? Det rimliga är att hyra en hantverkare för det man behöver hjälp med. Kan inte hantverkaren få ekonomi på sina timmar utan att lura på kunden dyrt materiel är det kanske dags att se över affärsmodellen.
 
  • Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.