Jag tyckte jag poängterade just det att det nog beror på våra kopplingar men man blir ju förvånad när Apple TV på lina hackar till... men som sagt, svårt att hävda att det beror på fibern.

Oavsett vilket, om jag jämför med tidigare så tror jag inte vår andel strömmande material skulle rymts i ngt avtal. Fri surf kan tom ibland innebära att bara en viss mängd har den snabba surfen å resten har långsammare surf. Jag är glad vi drog in fiber. Vid renovering drog vi även nätkabel till alla rum där vi ska ha tv-enhet. Resten tar vi med accesspunkter som stoppas i eluttaget (homeplug). Fantastisk grej å funkar så mycket bättre än våra tidigare repeaters.
 
M
useless useless skrev:
HD-tv drar snart uppemot några hundra Mbit/s. Vill man kunna se på minst en film och göra nånting annat samtidigt så känns snart 2 Gbit/s lite inom en snar framtid.

Som vanligt brukar behovet komma i samma takt som tillgången till ny teknik.
HD-tv drar 5mbit/s. Jag streamar HD på tv’n med mitt 12mbit/s mobila samtidigt som ungarna kollar film på iPad och spelar ps4 online.
Ultra HD-tv har jag förvisso men mitt abbonnemang sänder bara HD så ”några 100mbit/s” har jag ingen nytta av för tv-tittande.

https://www.bredbandsval.se/blogg/vilken-hastighet-behoever-jag-foer-mitt-bredband

”Nedan hittar du rekommendationer för internethastighet per stream för att spela upp serier och filmer och live-sport via de vanliga streamingtjänsterna.

  • 0,5 Mbit/s – lägsta bredbandshastighet
  • 1,5-3 Mbit/s – rekommenderad bredbandshastighet
  • 3,0 Mbit/s – rekommenderas för SD-kvalitet
  • 5,0 Mbit/s – rekommenderas för HD-kvalitet
  • 25 Mbit/s – rekommenderas för Ultra HD-kvalitet”
 
5g kan inte ersätta fiberkabel.
Vad tror ni det är för kablar som går till masterna? :)
5g kommer däremot ge snabbare "mobil"uppkoppling
 
  • Gilla
[SH]
  • Laddar…
M
T TheGame skrev:
5g kan inte ersätta fiberkabel.
Vad tror ni det är för kablar som går till masterna? :)
5g kommer däremot ge snabbare "mobil"uppkoppling
Lustigkurre! Frågan gäller inte vad masterna matas med, det är vad hushållet ska välja.
 
S
M Markarbetaren skrev:
Lustigkurre! Frågan gäller inte vad masterna matas med, det är vad hushållet ska välja.
hoppas och tror dock att detta inte är en reell diskussion för föräldrar, skulle vara smått jobbigt för ett barn att behöva vara ”han/hon som sitter på modem 2020”
 
M
S SueCia skrev:
hoppas och tror dock att detta inte är en reell diskussion för föräldrar, skulle vara smått jobbigt för ett barn att behöva vara ”han/hon som sitter på modem 2020”
Kan du utveckla? Vad har ett modem med 5G vs fiber att göra?
 
M Markarbetaren skrev:
HD-tv drar 5mbit/s.
Det stämmer inte, det finns HDTV som skickas med högre bandbredd.
Minns jag nu rätt skickar SVT hos Telia SDTV på runt 5Mbit/s och HDTV på 10-12Mbit/s.
Här får någon med bättre kunskap rätta mig om jag har fel.
Man kan skicka vad som helst och kalla det HD, men komprimerar du materialet hårt före sändning har du inte någon nytta av vilken typ det skickas som. Det märks speciellt om du har större skärm/TV, men merparten märker inte det då man inte har något att jämföra med i hemmet.
 
Är för lat att i en ny tråd skriva om vad som gäller för 5G gällande teknik, men sök i de stora andra trådarna kring ämnet så finns det förklarat.
Har precis haft en dragning från en av de större operatörerna om status för 5G och planerade tjänster, är vad som kommer att påverka och nyttjande av frekvensband i de högre områdena. Finns inga pengar idag att storskaligt börja ersätta 4G med 5G, utan utbyggnad görs utifrån de nya tjänster och då är det inte teknologi inom "bredband" till folket som avses som kommer att implementeras (finns olika tekniska lösningar inom 5G)
 
S
M Markarbetaren skrev:
Kan du utveckla? Vad har ett modem med 5G vs fiber att göra?
5G jämfört med fiber är som att jämföra 56k med fiber, de spelar inte i samma liga så att säga :)
 
Måste vi verkligen ta en ny 5G vs fiber-diskussion? Den gamla tråden finns fortfarande kvar för den hugade...
 
  • Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
Det kan vara vettigt att vänta. Det blir sannolikt billigare om man väntar in en efteranslutning kampanj. Har man missat första tåget vinner man inget på att vara snabb. 4G funkar bra om man inte använder mycket data.

(Varför skriver nästan alla felaktiga enheter)
 
M
A AndersS skrev:
Det stämmer inte, det finns HDTV som skickas med högre bandbredd.
Minns jag nu rätt skickar SVT hos Telia SDTV på runt 5Mbit/s och HDTV på 10-12Mbit/s.
Här får någon med bättre kunskap rätta mig om jag har fel.
Man kan skicka vad som helst och kalla det HD, men komprimerar du materialet hårt före sändning har du inte någon nytta av vilken typ det skickas som. Det märks speciellt om du har större skärm/TV, men merparten märker inte det då man inte har något att jämföra med i hemmet.
Okej, men det stämmer att HD-tv drar 100-tals mbit/s? Så tolkar jag ditt mothugg mot mitt inlägg men du kommenterar inte fg. talares påstående?

Och nej, jag är ingen teknikexpert, men såpass bra ser jag iaf. så jag ser skillnad på SD, HD och full HD på min 55-tummare! Vidare kan jag bara skriva av egen erfarenhet, jag kan titta på Netflix/Viaplay i HD samtidigt som ungarna kollar youtube och spelar online, med mitt mobila bredband som ligger mellan 10-20mbit/s.
 
D Daniel 109 skrev:
(Varför skriver nästan alla felaktiga enheter)
För att du ska kunna kommentera det, undrar om inte HDTV istället var 10-12 mbit/s!
 
Njae, Mbit/s – HDTV ligger ofta mellan 10-20 Mbit/s.
 
M Markarbetaren skrev:
Okej, men det stämmer att HD-tv drar 100-tals mbit/s? Så tolkar jag ditt mothugg mot mitt inlägg men du kommenterar inte fg. talares påstående?
.
Inget mothugg utan förklarar bara utifrån att du i ditt inlägg gjorde flera uppdelningar, vilket också ger svaret att 100Mbit/s är lika fel om man följer tråden.
Och japp, jag ser skillnad på en hårt komprimerad HD-sändning jämfört med en som inte är det. Sedan finns det otroliga mängder med gammalt material i filmer, serier, program, etc, där ingen HDTV i världen kan ge bättre bild då grundmaterialet är för dåligt.
Men som noterats tidigare, läs gärna de andra trådar så får man mera djupgående svar på skillnaderna.
Huvudsak är att man själv är nöjd med sin lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.