Bra jobbat. Vilket märke är det på renoveringstapeten? Sitter tapeten skarv mot skarv? Fick ni spackla skarven också före målning?
 
oscarwww oscarwww skrev:
Bra jobbat. Vilket märke är det på renoveringstapeten? Sitter tapeten skarv mot skarv? Fick ni spackla skarven också före målning?
Konkret från Bauhaus, vi har kört med den tidigare och är nöjda med resultatet. Vi sätter den kant i kant, skär upp våderna på golvet så det bara är att limma på väggen och smacka dit våd efter våd. Den döljer ful strukturtapet och ojämnheter otroligt bra.
Den är även utmärkt för att lappa och laga. Under fönster och på smala väggbitar går det utmärkt att sätta småbitar och skära igenom för osynlig skarv.
Ibland krymper det lite till dagen efter och då kan man skrapspackla med antingen sandspackel eller latexfog.
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Fan vad fint!
Intressant med renoveringstapet, ska nog prova det vi också när vi kommer till det momentet!
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Dax för uppdatering! Imorgon går flyttlasset från nuvarande bostad, inte så långt, bara ca 900m fågelvägen. Vi har redan flyttat en massa småskit, det mesta som är kvar är möbler.

Efter målning av sovrummet så vlev det lite golvläggning. Golvet är Ikeas Gräsmark, min fru jobbar på Ikea så finns något vi behöver i Ikeas sortiment köper vi det där eftersom vi har 15% rabatt. Väldigt trevligt golv som känns prisvärt, bra kvalitet för i sammanhanget lågt pris.
Process av golvläggning med IKEAs Gräsmark i ett omålat rum, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverat rum med mörkt Ikea Gräsmark golv, flyttlådor och renoveringsmaterial vid fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter sovrummet blev det golv i dotterns rum, där glömde jag såklart ta bilder. Även minsta sonens rum har fått golv. Samma golv som i dotterns rum, Ikeas Golv. Detta kommer även läggas i hall/tambur. En av Ytong-stavarna i golvet hade satt sig och lämnade en fin 2mm svacka. Lite polyesterspackel fixade biffen, torrt på 10 min.
Golvläggning med Ikeas Gräsmark laminatgolv, polyesterspackel på golvet och en dammsugare i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående golvläggning av trälaminat med verktyg och skyddsplast i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående golvläggning med Ikeas Gräsmark golv, verktyg synliga nära en radiator och en omonterad planka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När golven var lagda blev det då lite tapetni dotterns och minste sonens rum. Fototapet från Komar, köpt på Hornbach, i sonens rum en tapet från Rusta.

Blomstrande fototapet delvis uppsatt på vägg med stege framför, bredvid en ojämnheter målad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vägg med livlig blommig fototapet i nyanser av lila och grått ovanpå ett ljust trägolv av Ikeas Gräsmark i en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymålat sovrum med tecknat djurmönster på tapeten och ljust trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverat rum med nylagt golv och vägg med mönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I källaren har vi målat och lagt in nya heltäckningsmattor. I äldste sonens rum blev det en lite dyrare grå ryamatta-liknande variant från Bauhaus, i lekrummet en billigare nålfilt som vi la direkt på parketten som las in på 70-talet. Betongen under är i princip helt torr här i huset vilket är helt fantastiskt, annars hade jag rivit ut möget.
Nyligen målat rum med trägolv, färgburk, penslar och målartillbehör i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverat rum med nylagd mörkgrå heltäckningsmatta, vitmålade väggar och fönster, samt verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat rum med ny grå heltäckningsmatta och vitmålade väggar, synlig dörr och arbetslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns lite småfix kvar i rummen, tiden har inte räckt trots all hjälp och slit man lagt efter jobb. Men det viktigaste är gjort. Farsan (pensionerad elektriker) har dragit lite ny el och satt nya uttag, något som är en bristvara i 60-tals hus.

Imorgon flyttar vi!
 
  • Gilla
  • Wow
PellePeps och 8 till
  • Laddar…
Här går det undan! Bra jobbat :)
 
Fy fan vad ni sliter! Jag blir alldeles matt bara av att titta! Och fint blir det också!
Där kommer ni garanterat att trivas! :D
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Snyggt, hur gjorde ni i källaren med målningen. Var det någon plastfärg där innan som du slipade bort med vinkelslip? Eller målade direkt på?
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
oscarwww oscarwww skrev:
Snyggt, hur gjorde ni i källaren med målningen. Var det någon plastfärg där innan som du slipade bort med vinkelslip? Eller målade direkt på?
Jag förutsatte att den tidigare färgen var av korrekt typ så jag målade över med Teknos Siloksan. Det var bara på ett ställe som färgen släppt, stort som en gammal femkrona ungefär, och den färgen målades på 70-talet nångång enligt tanten som bodde här innan. Så grunden verkar va bra dränerad.
 
  • Gilla
oscarwww
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Fy fan vad ni sliter! Jag blir alldeles matt bara av att titta! Och fint blir det också!
Där kommer ni garanterat att trivas! :D
Tack! Nu är det full kaos med lådor och saker överallt. Nu ska vi bygga ihop lite nya möbler osv så saker kan komma på plats innan arbetet kan fortskrida. Nästa steg är hallen som ska ha nytt golv och uppfräschade ytskikt. När golvet är lagt hamnar det i nivå med de andra golven så de nya dörrkarmarna kan monteras. Firma för badrumsrenovering ska komma och titta för offert nästa vecka. Undertiden ska jag fräscha upp duschgattet nere i källaren. Låste fixa en temporär lösning för frånluft där också. Bilder på detta kommer när jag går på det.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag förutsatte att den tidigare färgen var av korrekt typ så jag målade över med Teknos Siloksan. Det var bara på ett ställe som färgen släppt, stort som en gammal femkrona ungefär, och den färgen målades på 70-talet nångång enligt tanten som bodde här innan. Så grunden verkar va bra dränerad.
Tur. Vi har en källare där väggarna flagnat väldigt mycket, misstänker plastfärg :/. D.v.s måste slipa bort all färg och därefter måla med silikatfärg som har bra fuktgenomsläpp.
 
  • Wow
mr.Ola
  • Laddar…
oscarwww oscarwww skrev:
Tur. Vi har en källare där väggarna flagnat väldigt mycket, misstänker plastfärg :/. D.v.s måste slipa bort all färg och därefter måla med silikatfärg som har bra fuktgenomsläpp.
Låter inget vidare, men det är väl inte direkt ovanligt heller. Vi är nog ganska lyckligt lottade. Å andra sidan så måste vi renovera badrummet som är original från -64. :rofl:
 
Uppdatering! Efter en stillsam månad med osäkert läge pga Corona och annat börjar det dra ihop sig för badrumsrenovering. Det har varit bokat sen februari men pga Coronaskiten så var kag osäker på om vi skulle dra igång eller avvakta, men läget känns stabilt här i skåne så jag räknar med att firmorna kommer ha folk.

Vi tog in tre offerter, två ”Drakar” och en mindre byggfirma som kör totalentreprenad. Valet föll kanske inte så oväntat på den lilla byggfirman. Inte pga priset, han var lite dyrare än drakarna inledningsvis, men han kom och mätte och tittade tillsammans med rörmokaren. Drakarna kör med en kontorsnisse som kommer it och tar lite bilder och sätter ett schablonmässigt pris, ett pris som jag förmodar ökar rejält när dom sätter spaden i marken.

Byggfirman tyckte även att det kunde vara bra att byta ut fönstret som ju är original 2-glas från -64. Detta var inget som drakarna tänkte på.

Offerten hamnade tillslut på 98000 efter ROT. Badrummet är på ca 4 kvadrat, och då ingår inte inredningen. :sweat:
Men det är väldigt mycket rörjobb som gör att priset drar iväg. Vi byter alla avloppsrör och vattenrör såklart. Ny dragning på utsidan istället för i väggen som i dagsläget. Orsaken är såklart att det blir lite billigare men även för minskat ljud. Minste sonens rum ligger vägg i vägg och det låter jättemycket när man spolar i kranen och toaletten, något som förmodligen kommer att minska rejält med utanpåliggande rör.

På fredag kommer rörmokarn och kopplar bort allting så jag kan riva i helgen. Helst hade jag sluppit det men pga osäkerhet kring asbest i fog/fix så valde jag att göra det själv. Dels slipper man en utgift för provtagning och OM det skulle visa sig va asbest så hade rivningen blivit ännu dyrare. Jag har ingen asbestnoja utan jag har engångsoverall och riktig skyddsmask och äger även en Hilti bilmaskin så det ska inte va nått problem.
 
  • Gilla
mr.Ola och 2 till
  • Laddar…
Kom-ihåg att ta bilder både före och under tiden. (y)

//AA
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Kul projekt! Av nyfikenhet, i vilket region av Skåne befinner vi oss? Nord/väst/öst/syd? :)
 
Åsa Lund
När du ska riva ut ev asbest själv så var noga med att skärma av ordentligt mot resten av huset
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.