Fairlane
connywesth connywesth skrev:
Fortsätt gärna anlita de hantverkare du är nöjd med, men kom inte och gnäll när DU har slarvat och inte tecknat ett skriftligt avtal med någon leverantör.
När JAG har slarvat?
Du menar såklart när FIRMAN har slarvat?
Eller är det fortfarande oklart med konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen?
Utan skriftligt avtal hur ska firman ens bevisa att jag har beställt något överhuvudtaget?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Vid löpande räkning.
Är det rätt uppfattat att en person som beställer ett materialintensivt jobb bör betala mer än en person som beställer ett icke materialintensivt jobb med samma tidsåtgång?
Borträknat materialanskaffningsvärde och garantipeng på materialet.

Det är fri prissättning, så vill man veta priset så måste man fråga eller avtala om det, svårare än så är det inte.
 
  • Gilla
tomsk
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Tycker alla kunder som läser tråden ska vara fullt medvetna om att vid prispåslag a 400% så är det bara att bestrida fakturan, betala rätt pris för materialet och gå vidare. Inget kommer hända, en ev tingsrätt kommer inte ge företaget rätt.

För det är INTE kunden som har underläget i bristen på avtal, det är företaget.
De ska bevisa att det finns en motivering för ett påslag på 400% vilket de inte kommer lyckas med. Så bestrid bara.

Till slut kanske vi blir av med allt detta sätt lura av kunder pengar.
Det är fri prissättning, så vill man veta priset så måste man fråga eller avtala om det, svårare än så är det inte.

Se till att begära offert, begär prislista, begär fastpris, skriv avtal. Så uppstår inte de flesta av dessa problem över huvud taget.

Det är kunden som har informationsövertaget eftersom det är kunden som är den enda som VET vad denne vill åstadkomma. Men skriv ner alla krav som hantverkaren ska åstadkomma, när jobbet är klart, så blir det enklare för hantverkaren att räkna på material och arbete, samt enklare att lämna offert.
 
  • Gilla
tomsk
  • Laddar…
Och samtidigt har vi en konsumentköplag/konsumenttjänstlag som säger att ÄVEN OM inga priser har kommit överens om, ska hantverkaren ta konsumentens intresse tillvara, och priser ska vara skäliga.

Varför försvarar du oskäliga priser baserade på prislistor som ingen faktiskt behöver betala enligt?
 
  • Gilla
GargamelSE och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
När JAG har slarvat?
Du menar såklart när FIRMAN har slarvat?
Eller är det fortfarande oklart med konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen?
Utan skriftligt avtal hur ska firman ens bevisa att jag har beställt något överhuvudtaget?
Det ligger självklart i båda parters intresse att skriva avtal!!! Ingen tvekan om det. Men nu var det du och jag som kommunicerade så då hade jag bara dig att tilltala, så då är det ju du som har slarvat med DIN del att inte skriva avtal. Självfallet har även hantverkaren gjort det.

Det är BÅDA parters ansvar att se till att skriva ett avtal, så varje part blir nöjd. Annars blir det inget avtal och ingen leverans och ingen betalning. det funkar inte att ha en halvmesyr. men det är ALDRIG den enes ansvar att båda parter blir nöjda, det är ALLTID bådas ansvar!

Hantverkaren vill ju vara säker på att denne får betalt, och måste ju vara noga med att avtala om så hög dröjsmålsränta som möjligt och att denne säkerställer att de kan fakturera ett så högt pris som möjligt.

Ditt ansvar är att förhandla så du får en så bra leverans som möjligt och betalar så låg dröjsmålsränta som möjligt och så lågt arvode som möjligt.

När ni båda har förhandlat klart så båda parter är nöjda så skriver ni ner allt ni kommit överens om på papper och skriver under. Då har ni ett avtal, som båda har åtaganden i. Hantverkaren ska leverera en besiktad/godkänd lösning på kundens önskemål, och kunden ska betala hantverkaren i tid.

Men utan avtal så blir ofta båda missnöjda, eftersom de hade olika förväntningar som de inte kommunicerat till motparten.

Så ser det ut i nära nog alla tvister jag känner till.
 
Redigerat:
  • Gilla
tomsk
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Det är fri prissättning, så vill man veta priset så måste man fråga eller avtala om det, svårare än så är det inte.
"fri" - om du menar totalt fri så nej.

En hantverkare som inte blivit tillfrågad om timpriset. Skrattar hela vägen till banken, för nu vet han att han kommer ta ut 2000kr/h och kunden kommer vara chanslös. Vara tvingad att betala...!
Nej.

Har man inte frågat så är det helt ok, att jobba slött, ineffektivt och fritt sätta ihop en summa sen?
Nej.


Vi pratar om de här fallen där hantverkaren har lite kreativ tidrapportering, justerar priser för inköp till max fördel för honom osv.
Försvarar du sådant - lägger över på kunden att han borde ju frågat....?


Ansvaret med avtal och sköta uppgiften på ett korrekt sätt verkligen ligger på företaget.
Lagen är också utformad på det sättet, att kunden har en "fördel" mot företaget.

Ska man som kund förväntas veta vilka frågeställningar man ska ta ställning till INNAN man startar ett projekt? Man vill ha in en pump, elskåp och har kanske nada kunskap om det - den ska funka, det är allt.
Det är hantverkaren som proffs ska fråga kunden, eller ta upp avgörande händelser under projektet gång.


Sen har jag ju sett dina inlägg om avtal, offert osv. Det är ju rätt väg att gå, BRA!

Men för små uppgifter, om den processen skulle bli 25% av totala projekttiden så förstår jag att företag inte alltid strävar mot att få saker på pränt. Samma sak med kunden, hur fel kan det gå på 1-2 dagar arbete ... MEN det betyder ju inte att man som kund vill bli lurad.

Sedan precis som du också säger, man ingår avtal i alla branscher, och jag vill säga att det ändå är så alla råkar ut för kunder som "krånglar",
vill inte betala för det
det får ni stå för
det tänker vi inte betala då det är nytt
vi kan tänka oss betala

osv.

ALLA har det så, men hantverkarna här i tråden säger "gör det själv då om du tycker vi är så dyra"
De lever i en sådan skyddad verkstad, med den attityden skulle inte vårt företag vara långlivat...
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
connywesth connywesth skrev:
Det är kunden som har informationsövertaget eftersom det är kunden som är den enda som VET vad denne vill åstadkomma
Säg att min mamma vill ha ett extra vägguttag i tvättstugan. Hon har ingen aning om kablar, EK, FK, Wago, IP-klasser, jordfelsbrytare, regelverk, hittepåprislistor, grossister, servicebilar etc. Det enda hon vet är var hon vill ha ett uttag. Den information delar hon med sig av till elektrikern.
Är du helt säker på att hon har informationsövertaget?

När hon nu beskrivit var hon vill ha uttaget så ska elektrikern förklara alla saker som behövs, ge en prislista på varje enskild detalj (så mamma kan reagera på att Wagon, som hon inte vet vad det är, kostar orimligt mycket), priset ska förhandlas, liksom priset på servicebilen och tiden som elektrikern vill ha för att ta fram offert, faktura, hantera rot-avdrag etc. Därefter ska avtalet skrivas ut och under av båda parter. Är det så tanken är även på småjobb som detta?
 
  • Gilla
  • Haha
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Det är fri prissättning, så vill man veta priset så måste man fråga eller avtala om det, svårare än så är det inte.
Ok, hur korrelerar detta som svar på frågan?
 
Redigerat:
D
connywesth connywesth skrev:
Det är fri prissättning, så vill man veta priset så måste man fråga eller avtala om det, svårare än så är det inte.

Se till att begära offert, begär prislista, begär fastpris, skriv avtal. Så uppstår inte de flesta av dessa problem över huvud taget.

Det är kunden som har informationsövertaget eftersom det är kunden som är den enda som VET vad denne vill åstadkomma. Men skriv ner alla krav som hantverkaren ska åstadkomma, när jobbet är klart, så blir det enklare för hantverkaren att räkna på material och arbete, samt enklare att lämna offert.
Nja, jag kikade lite och fick ganska tidigt upp detta i en liknande situation

"I ditt fall hade ni inte avtalat om något pris vilket betyder att näringsidkaren inte översteg någon budget när det använde materialet i fråga, dock om det stämmer som du säger att materialet är väldigt mycket dyrare än vad andra leverantörer tar för samma saker kan priset inte anses som skäligt. Vad som är ett skäligt pris bedöms från fall till fall, bedömningen utgår från vad liknande material och tjänster från andra leverantörer kostar. Är priset oskäligt högt kan du hävda att tjänsten inte utfördes fackmässigt samt att näringsidkaren inte har tagit tillvara på ditt intresse som kund. (Är du vidare intresserad se 4 § och 36 § konsumenttjänstlagen)"

https://www.lawline.se/answers/oskaligt-pris-vid-kop-av-tjanst

Så helt fritt är det kanske inte?
 
Redigerat:
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
A
Ni som småföretagare inom EL eller VVS och som arbetar med privatpersoner:

Hur har ni byggt upp era prismodeller för att få ihop balansräkningen?
- Balans planerade/akuta jobb?
- Olika timdebiteringar?
- Specialiserat er?

Vad är era utmaningar kring privatpersoner förutom alla galna personer som inte förstår er?
 
Utmaningen är att ta sig bort från privatmarknaden så fort man kan.
 
  • Gilla
tomsk
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Och samtidigt har vi en konsumentköplag/konsumenttjänstlag som säger att ÄVEN OM inga priser har kommit överens om, ska hantverkaren ta konsumentens intresse tillvara, och priser ska vara skäliga.

Varför försvarar du oskäliga priser baserade på prislistor som ingen faktiskt behöver betala enligt?
Haha precis som mäklarna är skyldiga att göra......HUR tycket du det funkar?????
Har träffat så många inkompetenta mäklare..som tur också en del kunniga
 
connywesth connywesth skrev:
Det ligger självklart i båda parters intresse att skriva avtal!!! Ingen tvekan om det. Men nu var det du och jag som kommunicerade så då hade jag bara dig att tilltala, så då är det ju du som har slarvat med DIN del att inte skriva avtal. Självfallet har även hantverkaren gjort det.

Det är BÅDA parters ansvar att se till att skriva ett avtal, så varje part blir nöjd. Annars blir det inget avtal och ingen leverans och ingen betalning. det funkar inte att ha en halvmesyr. men det är ALDRIG den enes ansvar att båda parter blir nöjda, det är ALLTID bådas ansvar!

Hantverkaren vill ju vara säker på att denne får betalt, och måste ju vara noga med att avtala om så hög dröjsmålsränta som möjligt och att denne säkerställer att de kan fakturera ett så högt pris som möjligt.

Ditt ansvar är att förhandla så du får en så bra leverans som möjligt och betalar så låg dröjsmålsränta som möjligt och så lågt arvode som möjligt.

När ni båda har förhandlat klart så båda parter är nöjda så skriver ni ner allt ni kommit överens om på papper och skriver under. Då har ni ett avtal, som båda har åtaganden i. Hantverkaren ska leverera en besiktad/godkänd lösning på kundens önskemål, och kunden ska betala hantverkaren i tid.

Men utan avtal så blir ofta båda missnöjda, eftersom de hade olika förväntningar som de inte kommunicerat till motparten.

Så ser det ut i nära nog alla tvister jag känner till.
Nöjdheyem med ett bra arbete eller produkt håller isig längre än nöjdheyem med ett lågt pris (förutsatt att det är en sämre slutlösning)
 
L larka742 skrev:
"fri" - om du menar totalt fri så nej.

En hantverkare som inte blivit tillfrågad om timpriset. Skrattar hela vägen till banken, för nu vet han att han kommer ta ut 2000kr/h och kunden kommer vara chanslös. Vara tvingad att betala...!
Nej.

Har man inte frågat så är det helt ok, att jobba slött, ineffektivt och fritt sätta ihop en summa sen?
Nej.


Vi pratar om de här fallen där hantverkaren har lite kreativ tidrapportering, justerar priser för inköp till max fördel för honom osv.
Försvarar du sådant - lägger över på kunden att han borde ju frågat....?


Ansvaret med avtal och sköta uppgiften på ett korrekt sätt verkligen ligger på företaget.
Lagen är också utformad på det sättet, att kunden har en "fördel" mot företaget.

Ska man som kund förväntas veta vilka frågeställningar man ska ta ställning till INNAN man startar ett projekt? Man vill ha in en pump, elskåp och har kanske nada kunskap om det - den ska funka, det är allt.
Det är hantverkaren som proffs ska fråga kunden, eller ta upp avgörande händelser under projektet gång.


Sen har jag ju sett dina inlägg om avtal, offert osv. Det är ju rätt väg att gå, BRA!

Men för små uppgifter, om den processen skulle bli 25% av totala projekttiden så förstår jag att företag inte alltid strävar mot att få saker på pränt. Samma sak med kunden, hur fel kan det gå på 1-2 dagar arbete ... MEN det betyder ju inte att man som kund vill bli lurad.

Sedan precis som du också säger, man ingår avtal i alla branscher, och jag vill säga att det ändå är så alla råkar ut för kunder som "krånglar",
vill inte betala för det
det får ni stå för
det tänker vi inte betala då det är nytt
vi kan tänka oss betala

osv.

ALLA har det så, men hantverkarna här i tråden säger "gör det själv då om du tycker vi är så dyra"
De lever i en sådan skyddad verkstad, med den attityden skulle inte vårt företag vara långlivat...
Mmm skönt att det är reglerat med ellagen haha
 
Fairlane Fairlane skrev:
Säg att min mamma vill ha ett extra vägguttag i tvättstugan. Hon har ingen aning om kablar, EK, FK, Wago, IP-klasser, jordfelsbrytare, regelverk, hittepåprislistor, grossister, servicebilar etc. Det enda hon vet är var hon vill ha ett uttag. Den information delar hon med sig av till elektrikern.
Är du helt säker på att hon har informationsövertaget?

När hon nu beskrivit var hon vill ha uttaget så ska elektrikern förklara alla saker som behövs, ge en prislista på varje enskild detalj (så mamma kan reagera på att Wagon, som hon inte vet vad det är, kostar orimligt mycket), priset ska förhandlas, liksom priset på servicebilen och tiden som elektrikern vill ha för att ta fram offert, faktura, hantera rot-avdrag etc. Därefter ska avtalet skrivas ut och under av båda parter. Är det så tanken är även på småjobb som detta?
Mmmm ocj hir yror du det funkar på bilverkstan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.