Tar en fråga till. Tror ni att jag kan minska på kostnaden genom att göra lite av jobbet själv? Gräva lite, borra hål i fasaden osv?
 
Helt beroende av operatör, men oftast tyvärr Nej.
Däremot om du har speciella önskemål om placering, grävning, drar kanalisation ute/inne, etc, kan du få det precis som du önskar till samma pris som standard installation.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vill du ha det på ett speciellt sätt så förbered själv med hål, dike, slang etc. Jag drog VP rör till mitten av huset och har omvandlaren/routern där i ett skåp
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fiber är stabilt och med obegränsad datamängd.
Jag hade 4G i 12 år och dom få gångerna det inte fungerade kan räknas på ena handens fingrar. Mitt fiber från Telia lade ned redan första veckan. Kanske otur eller nått men det börjar ju inte bra:D
Och jag var tydligen inte ensam i landet..
https://www.byggahus.se/forum/threads/telia-fiber-nere.370226/#post-3634013
 
En fråga som dykt upp flera gånger här på forumet och något vi oxå funderade på när vi köpte hus (på landet). Vi hade ADSL via Telia (2gig) men så la de ner den lilla mängden som vi var jättenöjda med och då behövde vi ta ett nytt beslut. Läste på en del då och kom fram till att det får vara en fråga om hur nära jag tror att vårt hus hamnar en mast och om man bor i stad eller på landet. Vad jag kunde läsa då trodde experter i intervjuer att det skulle dröja ganska många år innan det fanns 5g över hela landet. Fundera också på var du kan placera mottagare för 5g/fiber och vilket som passar bäst. Hur ska internet fördelas till rummen och vilka saker måste du köpa till nya för det val du gör. När vi grävde in fiber sa bolaget bara "ni kan sätta den var ni vill där den inte är så mycket ivägen..." Det stämde inte! Så centralt i huset och så lite skymt som möjligt...

Kan oxå tillägga att vårt internet tappar täckning ganska ofta men om det beror på våra olika kopplingar (pga placeringen av fiberingången) eller något annat är svårt att säga. Höjde hastigheten men märker ingen skillnad så det blir nog att sänka den igen.
 
Sirtomtom Sirtomtom skrev:
Tar en fråga till. Tror ni att jag kan minska på kostnaden genom att göra lite av jobbet själv? Gräva lite, borra hål i fasaden osv?
Det beror nog på vad du kan förhandla om med företaget. Vi fick i princip inte göra något själv men hade jag sett hur de borrade i förväg hade vi vägrat låta dem borra! Så jag tror du kan få göra massor (särskilt gräva) men osäkert om de går ner i pris på det. Vi hade sjuk tur att vår kommun körde en drive med "koppla in er omgående så får ni göra det till samma pris som för 10 år sedan..." Utöver det priset skulle vi betala för/ombesörja grävning från tomtgräns till huset. Vi gjorde det själva för hand. Astrist men möjligt... (vi har två bostadshus på tomten så det blev många meter...)
 
Nja, 12 år med 4G låter väl bra men mobilt kanske du haft;) Telia var en av de första i världen att lansera 4G för ca 10 år sedan och lokalt i Stockholm fanns inte så många som körde bredband utan det tog ytterligare några år. Jag var en av de första som fick en mobilrouter för att kunna testa 4G som bredbandsfunktion.
Men jag började med GSM och sedan 3G, även här fick jag en av de första instickskort för dator och efter det USB-dongel.
Körde parallellt ADSL och den var mycket stabilare.
Sedan blev det VDSL och 4G, där 4G gjorde stor skillnad mot de äldre mobilteknikerna.
Och fiber sedan 5-6 år tillsammans med 4G, säger samma sak som i många tidigare inlägg att de kompletterar varandra.
I 99,99% av fallen är fiber stabilare och har färre avbrott(y)
 
Ska erkänna att 4G i fritidshuset är betydligt stabilare efter att man grävde fiber här på landsbygden 2019, tyvärr blev vår leverans inställd.
 
MmeMim MmeMim skrev:
Kan oxå tillägga att vårt internet tappar täckning ganska ofta men om det beror på våra olika kopplingar (pga placeringen av fiberingången) eller något annat är svårt att säga. Höjde hastigheten men märker ingen skillnad så det blir nog att sänka den igen.
Fast det är ju inte fiberns fel om din router ger dålig täckning i huset... Kör ni mest trådlösa enheter skulle jag överväga en mesh-lösning (ex Google WiFi) istället för er nuvarande router. Har du en bakant som är lite hemma med datorer och liknande alternativt är beredd att läsa på lite själv skulle jag dra lite kabel och sätta upp en accesspunkt (förslagsvis Ubiquiti UniFi AP AC Lite).
 
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag hade 4G i 12 år och dom få gångerna det inte fungerade kan räknas på ena handens fingrar. Mitt fiber från Telia lade ned redan första veckan. Kanske otur eller nått men det börjar ju inte bra:D
Och jag var tydligen inte ensam i landet..
[länk]
Jag har haft 4G tidigare, både på landsbygden och i Göteborg. Funkade väldigt bra för lätt surf men streamar man så går datan fort
 
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har haft 4G tidigare, både på landsbygden och i Göteborg. Funkade väldigt bra för lätt surf men streamar man så går datan fort
Jag har obegränsad surf på mitt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
M
A AndersS skrev:
Nja, 12 år med 4G låter väl bra men mobilt kanske du haft;) Telia var en av de första i världen att lansera 4G för ca 10 år sedan och lokalt i Stockholm fanns inte så många som körde bredband utan det tog ytterligare några år. Jag var en av de första som fick en mobilrouter för att kunna testa 4G som bredbandsfunktion.
Men jag började med GSM och sedan 3G, även här fick jag en av de första instickskort för dator och efter det USB-dongel.
Körde parallellt ADSL och den var mycket stabilare.
Sedan blev det VDSL och 4G, där 4G gjorde stor skillnad mot de äldre mobilteknikerna.
Och fiber sedan 5-6 år tillsammans med 4G, säger samma sak som i många tidigare inlägg att de kompletterar varandra.
I 99,99% av fallen är fiber stabilare och har färre avbrott(y)
Du har säkert rätt beträffande 3G/4G men det har fungerat klanderfritt i alla år. Har iofs. typ 200m resp 400m till dom närmaste masterna, osäker dock om jag har tillgång till bägge. Låg på 7-800Gb/mån i datamängd.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har obegränsad surf på mitt.
Obegränsat så länge du inte använder för mycket?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M
useless useless skrev:
Obegränsat så länge du inte använder för mycket?
För mycket? Förstår inte vad du menar. Taket är väl vad jag max kan få ut om det snurrar dygnet runt.
Skärmdump som visar datanvändning per månad med en topp på 552 GB i mars.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av mobilt abonnemang med obegränsad surf i Sverige och 100 GB för utlandet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.