Nytt rekord i att jämföra äpplen och päron....

Apotek är ett produktföretag, det dem säljer - vinsten de får skall betala hyra, personal och lager. Ett apotek måste nog anses ha bra koll på sitt lager. Det är kanske inte stort till ytan, men värdet är högt på en butiks lager....

Hantverkare är tjänsteföretag. De ska, iallafall anser jag det, skall finansieras med inkomster från arbetstid.
Ser inte alls behovet av att dra in pengar på material...för alla argument är ju bara svepskäl för att kunna tjäna mer pengar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
MultiMan
@Fairlane Påstår du att det bara finns ett undantag eller vill du ha en fortsatt debatt om dina felaktigheter? Säg då till din vapendragare @useless att ta det lugnt medan jag ger fler exempel.

Eller så tar du tillbaka vad du skrev och erkänner att efter avregleringen så varierar apotekens priser stort på en stor mängd varor, inklusive de du får via recept.
 
  • Gilla
tomsk
  • Laddar…
Fairlane
C Calore skrev:
Treo kostar 39,90 på Willys och över 60 på Preem
Preem är ett Apotek?
Mjölk och läsk kostar mer på bensinstationen än på Ica.
Det vet alla människor. Alla människor vet inte att uttaget som kostar 100 kr på valfritt ställe kostar 500 kr via vissa elföretag.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag handlade lite grejer till min flaggstång igår på ett större företag, jag har en vän som jobbar där och fick då personalrabatten. Det som skulle kostar 963 betalade jag 434 för. Och NEJ, jag tror inte att det stora företaget skänkte bort grejerna till personalen utan de tjänade på det priser med.
 
Fairlane
MultiMan MultiMan skrev:
@Fairlane Påstår du att det bara finns ett undantag eller vill du ha en fortsatt debatt om dina felaktigheter? Säg då till din vapendragare @useless att ta det lugnt medan jag ger fler exempel.

Eller så tar du tillbaka vad du skrev och erkänner att efter avregleringen så varierar apotekens priser stort på en stor mängd varor, inklusive de du får via recept.
Självklart påstår jag inte att det vara finns en vara. Dock besöker jag apotek av olika slag rätt mycket och skillnaderna på pris jag ser är rätt små, för att inte tala om att jag SER priset.

Receptbelagd medicin har jag genom åren hämtat ut mängder av och skillnaderna i pris brukar vara små för samma vara. Däremot finns ibland ersättningsvaror som kan skilja rejält i pris.

Poängen är dock att i ett fall kan jag jämföra priset i det andra fallet, men inte i det andra. Priset som sådant var en bisak, men vill du fastna på det så varsågod.
 
Fairlane
C Calore skrev:
Jag handlade lite grejer till min flaggstång igår på ett större företag, jag har en vän som jobbar där och fick då personalrabatten. Det som skulle kostar 963 betalade jag 434 för. Och NEJ, jag tror inte att det stora företaget skänkte bort grejerna till personalen utan de tjänade på det priser med.
Hur stor timpenning var det för tjänsten?
 
Inte så stor,,mest ett enormt påslag på materialet
 
Fairlane
Kanske för att de inte kan ta en timpeng, utan påslag på material är den enda intäktskällan?

Dock, jag är inte emot att du också lägger på flera 100% på materialet, så länge du är tydlig med det.
Säg rakt ut till kunden att du vill ha 350' för en lvvp-, för att du vill lägga på 400% på ditt inköpspris, för att andra företag i andra branscher gör så. Du kan nog till och med dra ner timpengen till noll då, men det finns ändå en risk att det är en dålig affärsmodell.
 
  • Gilla
  • Haha
Puhnallen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske för att de inte kan ta en timpeng, utan påslag på material är den enda intäktskällan?

Dock, jag är inte emot att du också lägger på flera 100% på materialet, så länge du är tydlig med det.
Säg rakt ut till kunden att du vill ha 350' för en lvvp-, för att du vill lägga på 400% på ditt inköpspris, för att andra företag i andra branscher gör så. Du kan nog till och med dra ner timpengen till noll då, men det finns ändå en risk att det är en dålig affärsmodell.
Det gör jag, jag lämnar alltid offerter och det tillkommer 0 öre extra
 
  • Gilla
tomsk
  • Laddar…
C Calore skrev:
Såklart TS inte gör, det fanns ju ingen riktig person bakom, utan det är ju bara ett troll för att få igång hantverkar hatet .
Yepp och fakturan infogad är photoshoppad..
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Marknadspris är vad kunden är villig och betala, här är ju kunden lyckligt ovetande om vad denne ska betala tills fakturan kommer.
Det är det som kallas "asymmetrisk information" och som får marknadsekonomin att sluta fungera. Det var till och med några ekonomer som fick Nobelpriset för teorier om det där.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
T tomsk skrev:
Angående punkt 2.
Har du varit inne på ett apotek och dom sagt...du ska du inte handla på apotek x dom tar bara en 1/3 del av priset för samma produkt. Så helt ointressant är det inte ???????
Nä trodde inte det...
Kallas eget ansvar
Nej, men jag har varit på apotek och hämtat ut medicin då de har sagt "Du har fått läkemedlet X utskrivet, men läkemedlet Y har exakt samma effekt och är N kronor billigare. Vill du ha det i stället?"
 
Jag kom att tänka på ett fall i marknadsekonomins förlovade land. En läkare skulle behandla en patient för cancer. Cancermediciner är dyra så hon letade på internet och hittade medicinen till ett mycket bättre pris och beställde över internet. Medicinen var dock fake.
Tror detta är ett annat fall i Arizona med ett Canadensiskt företag inblandat som köpt medicinen från Turkiet.
the tragic story of Arizona grandmother Betty Hunter, who in 2011 sought treatment for her lung cancer at an oncology clinic in Chandler Arizona.”
”our mom had a reaction and got sick during the infusion of medication.”

Det kan ju ta rätt lång tid att upptäcka att en vara är fake. Kranvatten och mögel. :cry:
 
Fairlane
C Calore skrev:
Det gör jag, jag lämnar alltid offerter och det tillkommer 0 öre extra
Ok, så du kör 100% fastpris och det är rörmokeri, bland annat värmepumpar.

Varför sitter du då och försvarar andra hantverkare som skapar missnöjda kunder som känner sig lurad (tacka faen för det när de tar 3-4 ggr priset för prylar mot vad alla kan köpa de för).

Inser du inte att du bidrar till ett hantverkarförakt när du försvara dessa eller låtsas om att det inte finns? Tror du ärligt talat att det här beteendet inte existerar?

Rötägg finns i alla brancher, men vanligen brukar branchkollegor fördöma dessa. Många hantverkare fördömer också branschens rötägg, men förvånansvärt många försvarar de eller ger sig på de drabbade kunderna och säger att de får skylla sig själva.
 
  • Älska
kashieda
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, så du kör 100% fastpris och det är rörmokeri, bland annat värmepumpar.

Varför sitter du då och försvarar andra hantverkare som skapar missnöjda kunder som känner sig lurad (tacka faen för det när de tar 3-4 ggr priset för prylar mot vad alla kan köpa de för).

Inser du inte att du bidrar till ett hantverkarförakt när du försvara dessa eller låtsas om att det inte finns? Tror du ärligt talat att det här beteendet inte existerar?

Rötägg finns i alla brancher, men vanligen brukar branchkollegor fördöma dessa. Många hantverkare fördömer också branschens rötägg, men förvånansvärt många försvarar de eller ger sig på de drabbade kunderna och säger att de får skylla sig själva.

Jag försvarar inte skojare.
Men ofta så är det inte så som ni tror, visst om man lägger pp 400% så, ja då är man en idiot.
Men ofta så är det på det sättet. Och det tar mer tid än ni tror osv .
Jag diskuterar även generellt och inte mitt specifika fall.
 
  • Gilla
tomsk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.