Hej! Har precis köpt ett hus. Har tidigare alltid haft internet med fiber, men detta var inte framgrävt till mitt nya hus.

det finns draget utanför huset så det skulle kosta ungefär 25.000 att koppla på. (för mig är detta ungefär en månadslön) Min fråga till er är.. vad tycker ni.. är det värt att koppla på och betala för fiber nu, eller tror ni 5g kommer ta över i framtiden? Har inte så bra koll, men vad jag förstår (och hört) så kommer 5g vara ungefär lika snabbt som fiber.
 
Vilket G somhelst måste du dela med dina grannar, i fibern går bara din trafik.

Protte
 
  • Gilla
udihow och 8 till
  • Laddar…
Kapacitet i 5G nätet är mycket mycket bättre än 4G. Och det kan definitivt ersätta fiber, om man bor inom 100m från en basstation och har klar sikt till den.
Med fiber har man normalt sätt ingen begränsning på data mängd, och fiber är oftast billigare månadskostnad, om det inte är monopol fiber, då är det typ samma.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Beror väl lite på vart huset ligger.... Och vad du använder nätet till...

5g har kort räckvidd, så ska du kunna nyttja det som enda uppkoppling behöver du en sådan basstation inom synhåll...
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Är väl relaterat till hur din användning av internet ser ut.
5G lär först byggas ut i tätbebyggda område med många användare och trafik.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Det finns typ ungefär en miljard inlägg i debatten 5G/fiber i minst ett dussin trådar bara i detta forum:

Här är en till att börja med: https://www.byggahus.se/forum/threads/oevertyga-mig-om-varfoer-fiber.341391/

I korthet så beror valet på personliga förutsättningar och behov. För egen del är fiber en självklarhet.
Men du måste kanske inte ta den kostnaden just nu? Du klarar dig kanske utmärkt på 4G ett tag framöver?
 
  • Gilla
Sirtomtom och 2 till
  • Laddar…
Tack alla! Grymma är ni som svarar så fort. Det va dumt av mig att inte söka på forumet innan, men nu känner jag att jag övertalat mig själv. Nu ska jag bara övertala sambon med. Det blir fiber!
 
  • Gilla
[SH] och 8 till
  • Laddar…
Välkommen hit förresten och grattis till husköpet :D
 
tompax
Eftersom 5G aldrig kan bli så snabb som fiber, så borde fiber vara det självklara valet.
Fiber kan förmodligen bli många tusentals gånger så snabbt som 5G, det som begränsar idag är ändutrusningen. Sedan har själva fiberoptiken en viss begränsning, men den är inte nådd i våra nät på långa vägar.

Den som satsar på fiber sitter säker för framtiden.

Fibern är också ganska så oberoende av väder och vind. En 5G mast skulle kunna skadas. Eller möjligen vandaliseras och tändas eld på som det sker på många håll världen över nu under coronakrisen.
 
  • Gilla
Emil_L och 2 till
  • Laddar…
Fiber är stabilt och med obegränsad datamängd. Ska du ha hastighet på 5g när det kommer på riktigt om några år måste du gå på mm våg och då stoppas signalen av minsta hinder. Din antenn måste ha fri sikt till stationen så fiber är den tillförlitliga lösningen.

Min granne skippade fiber och kör 4G. Men begränsad datamängd är dom i stort sett fast i t.ex. reguljär TV med typ 60% reklamfilm
 
tompax
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Min granne skippade fiber och kör 4G. Men begränsad datamängd är dom i stort sett fast i t.ex. reguljär TV med typ 60% reklamfilm
Eller som det också heter, snålheten bedrar visheten.
 
Även gamla NMT450 bandet som Net1 kör data på ska uppgraderas till 5G, så 5G kan lösa många problem, även långa avstånd, men kan inte ge obegränsat bredband till alla. Det sätter naturlagarna sig tyvärr emot, om man inte drar fiber till acccess punkter inom typ 100m från husen.
 
Fairlane
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Men begränsad datamängd är dom i stort sett fast i t.ex. reguljär TV med typ 60% reklamfilm
60% reklam är ju grymt bra. Då kan man lära sig att familjen X har dyra lån på sin bil, roddmaskin, dator etc, men med hjälp av Advisa har de sänkt räntan från 17% till 7% och eftersom de samtidigt ökade avbetalningstiden från 6 år till 12 år så spar de 3000 kr i månaden (totalt efter 12 år har de betalat nästan lika mycket). Måste kännas fantastiskt för familjen X att ha 12 år avbetalning på bil, dator och roddmaskin...
:surprised::cry:
 
  • Haha
  • Gilla
Bonzo2000 och 3 till
  • Laddar…
Det första 5G-området som börjar nyttjas verkar bli 26 GHz, dvs korta avstånd och läs, inomhus.:cool:
 
tack alla för eran input. Kungar är ni

Fairlane Fairlane skrev:
60% reklam är ju grymt bra. Då kan man lära sig att familjen X har dyra lån på sin bil, roddmaskin, dator etc, men med hjälp av Advisa har de sänkt räntan från 17% till 7% och eftersom de samtidigt ökade avbetalningstiden från 6 år till 12 år så spar de 3000 kr i månaden (totalt efter 12 år har de betalat nästan lika mycket). Måste kännas fantastiskt för familjen X att ha 12 år avbetalning på bil, dator och roddmaskin...
:surprised::cry:
hahahah apropå fiber
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.