Hejsan Alla.

Vi är i förstadiet för vårat kommande husbygge.
Och när det kommer till golvet så vill vi ha ett betonggolv.
Våran markentreprenör har ett samarbete med HTC Superfloor. Dock tycker vi att det sticker iväg välldigt mycket i priset för deras jobb.

Ca 1125kr/m2 för en BRONSbehandling, och vi vill behandla ca 70-100m2.

Efter lite googlande tycks det vara många som har åtagit sig slipningen/behandlingen själv med ett bra resultat, trots utan kunskaper.

Så frågan är då, vågar man sig på detta jobb själv? Vi vill ha den enklaste behandlingen, ett grått betonggolv utan ballast.
Vi har möjlighet att låna alla maskiner gratis, dock tillkommer resterande matrial.

Hur länge ska man slipa ?
Vilken typ av grit ska man ha på slipskivorna?
Hur många olika typer av slipskivorna behöver man ha?
Hur vet man att slipningen blir bra ?
Vad händer efter slipningen ?
Hur många veckor måste man vänta innan behandlingen ?
Vilken primer/dammbildning skall man ha?
Vax eller inget vax?
Vad skall man tänka på ??

NOTIS: När skalet står på plats och diffusionspärren är uppe så kommer vi ta över arbetet.
Så allt på insidan skall vi själva göra så som elen, innerväggar, måla, spackla etc utom vvs,ventilation och plattsättning.
Har själv jobbat som elektriker i många år, så att jobba och slita ses inte som en nackdel.

Tack på förhand
 
Vad är syftet med behandlingen? Varför ser ni inte till att allt detta utförs under gjutningens utförande?
Inget illa ment, men det känns lite hål i huvudet att planera för att gå tillbaka och behandla golvet senare istället för att göra det när betongen är fin och formbar efter utläggning.

Själva gjutningen blir ju lite dyrare, men resultatet blir också betydligt bättre än att göra jobbet vid ett senare tillfälle.
 
C C.Lundin skrev:
Vad är syftet med behandlingen? Varför ser ni inte till att allt detta utförs under gjutningens utförande?
Inget illa ment, men det känns lite hål i huvudet att planera för att gå tillbaka och behandla golvet senare istället för att göra det när betongen är fin och formbar efter utläggning.

Själva gjutningen blir ju lite dyrare, men resultatet blir också betydligt bättre än att göra jobbet vid ett senare tillfälle.
Syftet med behandlingen? Vi vill ha ett betonggolv och inget trägolv.
Det känns som du missförstår hela frågan här.

Det finns kanske en anledning till varför vi väljer att behandla några m2 när stommen står på plats?! Konkreta svar önskas istället för en massa följdfrågor.
 
  • Gilla
Fixarpappa
  • Laddar…
Pjeriksson Pjeriksson skrev:
Syftet med behandlingen? Vi vill ha ett betonggolv och inget trägolv.
Det känns som du missförstår hela frågan här.

Det finns kanske en anledning till varför vi väljer att behandla några m2 när stommen står på plats?! Konkreta svar önskas istället för en massa följdfrågor.
Jag missförstår inte frågan, men däremot verkar det inte som att du är så insatt i just betongarbeten.
Ja, men ska man ha färdig yta så skurar och stålar man ytan vid utläggning och behandlar inte vid ett senare tillfälle. Givetvis kan man göra det, men det blir som sagt sämre resultat och betydligt mer jobb.
Du sa ju själv att det var uppåt 100 m2, så det bör väl vara större delen av plattan.
 
  • Gilla
snowballtwo
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Jag missförstår inte frågan, men däremot verkar det inte som att du är så insatt i just betongarbeten.
Ja, men ska man ha färdig yta så skurar och stålar man ytan vid utläggning och behandlar inte vid ett senare tillfälle. Givetvis kan man göra det, men det blir som sagt sämre resultat och betydligt mer jobb.
Du sa ju själv att det var uppåt 100 m2, så det bör väl vara större delen av plattan.
Jag har ingen koll på betong och allt vad det innebär, jag är bara en dum elektriker.
Där av alla frågor i mina inlägg.

Tydligen så har många fått ett bra resultat när dom har slipat under tak, så jag vet inte hur dom lyckats.
Hur kan resultat bli sämre när man jobbar i en skyddad miljö?
Ytan som skall behandlas är mellan 70-100m2, kan även vara mindre.

Entreprenörerna som skall gjuta plattan vet om att plattan skall behandlas/slipas för att sedan användas som betonggolv, så dom kommer förbereda för det.

Betongen måste väl ändå härdas för sedan gå på med slipmaskinerna?!
 
Pjeriksson Pjeriksson skrev:
Jag har ingen koll på betong och allt vad det innebär, jag är bara en dum elektriker.
Där av alla frågor i mina inlägg.

Tydligen så har många fått ett bra resultat när dom har slipat under tak, så jag vet inte hur dom lyckats.
Hur kan resultat bli sämre när man jobbar i en skyddad miljö?
Ytan som skall behandlas är mellan 70-100m2, kan även vara mindre.

Entreprenörerna som skall gjuta plattan vet om att plattan skall behandlas/slipas för att sedan användas som betonggolv, så dom kommer förbereda för det.

Betongen måste väl ändå härdas för sedan gå på med slipmaskinerna?!
Vet inte vad de har sagt till dig, men det finns egentligen ingenting man kan göra för att "förbereda" för att slipa en platta.
Antingen så skurar och stålar man den, alltså fixar till ytan om du så vill, när man gjuter. Det vill säga innan betongen härdat.
Eller så slipar man den vid senare tillfälle och då låter man det i princip vara efter man lagt ut och slodat betongen.

Jag vet inte om mina kommentarer kunde tolkas som dryga och påhoppande, det var i alla fall inte syftet. Ville bara tipsa om någonting som det inte verkat som du fått info om.
 
C C.Lundin skrev:
Vet inte vad de har sagt till dig, men det finns egentligen ingenting man kan göra för att "förbereda" för att slipa en platta.
Antingen så skurar och stålar man den, alltså fixar till ytan om du så vill, när man gjuter. Det vill säga innan betongen härdat.
Eller så slipar man den vid senare tillfälle och då låter man det i princip vara efter man lagt ut och slodat betongen.

Jag vet inte om mina kommentarer kunde tolkas som dryga och påhoppande, det var i alla fall inte syftet. Ville bara tipsa om någonting som det inte verkat som du fått info om.
Nej det är ingen fara, inga hard feelings.
Nu får du rätta mig om jag har fel.

Som jag har förstått det måste plattan förstärkas med mer armering, även vibbas extra mycket för att få bort luften samt få alla stenar att sjunka längre ner så ballasten inte syns när man slipar.
När detta är gjort så slodar man och glättar plattan.
Om man glättar mycket så blir ytan slätare och mindre slipning behöva göras?

Så fort plattan har härdat kan man gå på med diamantslipningen?
Detta borde göras innan huset ställs på plats för att det underlättar arbetet, men kan även göras när huset är på plats men att det försvårar arbetet ?

Eller missar jag något?
 
Pjeriksson Pjeriksson skrev:
Nej det är ingen fara, inga hard feelings.
Nu får du rätta mig om jag har fel.

Som jag har förstått det måste plattan förstärkas med mer armering, även vibbas extra mycket för att få bort luften samt få alla stenar att sjunka längre ner så ballasten inte syns när man slipar.
När detta är gjort så slodar man och glättar plattan.
Om man glättar mycket så blir ytan slätare och mindre slipning behöva göras?

Så fort plattan har härdat kan man gå på med diamantslipningen?
Detta borde göras innan huset ställs på plats för att det underlättar arbetet, men kan även göras när huset är på plats men att det försvårar arbetet ?

Eller missar jag något?
Utförandet för utläggningen är riktigt, även om vibbningen egentligen inte har med ballasten att göra. Den får du ner under ytan när du slodar och skurar sen.
Om man glättar tillräckligt så behöver du inte slipa plattan alls sen, det var det jag menade om än kanske lite otydligt.
Du kan ståla plattan såpass att den blir blank så du kan spegla dig i den om man vill, det kommer du aldrig uppnå om man slipar en platta när den väl härdat. Dessutom blir ytan hårdare om man stålar några vändor.

Du har egentligen två alternativ.
1. Gör som du tänkt från början.
Låt dem gjuta och sloda, kanske skura plattan en eller två gånger. Sen kan du gå på med en slip modell större och göra detta i vilket skede du vill, men givetvis lättare innan alltför många väggar/tak är uppe då maskinerna väger några hundra kg.
2. Berätta för betongarna som gjuter att du vill ha färdig yta på plattan och ungefär vad du förväntar dig för utseende. Då kommer de ha med sig maskiner och utföra allt detta i samband med gjutningen och du behöver ej gå tillbaka senare. Enda nackdelen är att det ej går att åstadkomma detta om det skulle ösregna.
Säg även till att du vill att de dammbinder. Det sistnämnda brukar göras ändå då membran som även håller kvar fukten används, vilket är lättare än att vattna/lägga plast.
 
C C.Lundin skrev:
Utförandet för utläggningen är riktigt, även om vibbningen egentligen inte har med ballasten att göra. Den får du ner under ytan när du slodar och skurar sen.
Om man glättar tillräckligt så behöver du inte slipa plattan alls sen, det var det jag menade om än kanske lite otydligt.
Du kan ståla plattan såpass att den blir blank så du kan spegla dig i den om man vill, det kommer du aldrig uppnå om man slipar en platta när den väl härdat. Dessutom blir ytan hårdare om man stålar några vändor.

Du har egentligen två alternativ.
1. Gör som du tänkt från början.
Låt dem gjuta och sloda, kanske skura plattan en eller två gånger. Sen kan du gå på med en slip modell större och göra detta i vilket skede du vill, men givetvis lättare innan alltför många väggar/tak är uppe då maskinerna väger några hundra kg.
2. Berätta för betongarna som gjuter att du vill ha färdig yta på plattan och ungefär vad du förväntar dig för utseende. Då kommer de ha med sig maskiner och utföra allt detta i samband med gjutningen och du behöver ej gå tillbaka senare. Enda nackdelen är att det ej går att åstadkomma detta om det skulle ösregna.
Säg även till att du vill att de dammbinder. Det sistnämnda brukar göras ändå då membran som även håller kvar fukten används, vilket är lättare än att vattna/lägga plast.

Det låter som det var ett missförstånd i början från båda hållen.
Men nu är jag med på noterna, dock har jag aldrig förstått att man kan glätta plattan så pass mycket att den blir spegelblank.
Om dom nu kan köra några extra svängar med helikoptern så borde jag kunna spara väldigt mycket jobb.

Kan man inte polera platta med en slipmaskin/polermaskin så den blir ännu blankare ( se länk ) när den har härdat, för att sedan vaxa ytan för framtida fläckar ( rödin tex ) ?

https://igsab.se/betongslipning/
 
Pjeriksson Pjeriksson skrev:
Det låter som det var ett missförstånd i början från båda hållen.
Men nu är jag med på noterna, dock har jag aldrig förstått att man kan glätta plattan så pass mycket att den blir spegelblank.
Om dom nu kan köra några extra svängar med helikoptern så borde jag kunna spara väldigt mycket jobb.

Kan man inte polera platta med en slipmaskin/polermaskin så den blir ännu blankare ( se länk ) när den har härdat, för att sedan vaxa ytan för framtida fläckar ( rödin tex ) ?

[länk]
Väljer du att ståla så kommer du inte kunna göra någonting alls på ytan i princip, den kommer att vara för hård. Det är därför man aldrig gör både och. Men å andra sidan kommer du heller inte att behöva det.
Du kan ju be dem färga det också om det är andra nyanser du är ute efter.
 
C C.Lundin skrev:
Väljer du att ståla så kommer du inte kunna göra någonting alls på ytan i princip, den kommer att vara för hård. Det är därför man aldrig gör både och. Men å andra sidan kommer du heller inte att behöva det.
Du kan ju be dem färga det också om det är andra nyanser du är ute efter.
Jag vet inte vad som innebär när man stålar.
Men en polering/ytbehandling behövs väl alltid göras så att betongen klarar sig mot fläckar.

Ren betongfärg är just det vi vill ha, så ingen färgning kommer ske.
 
Får känslan av att C.Lundin inte riktigt förstår vad Pjeriksson vill uppnå på grund av kanske fel användning av ordet slipad betong.
I folkmun säger man nog att man har slipat betonggolv då det är polerat och fint till parkettglans, Och dit kan jag inte tänka mig att det går att komma utan att efterbehandla golvet i hårt tillstånd.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Får känslan av att C.Lundin inte riktigt förstår vad Pjeriksson vill uppnå på grund av kanske fel användning av ordet slipad betong.
I folkmun säger man nog att man har slipat betonggolv då det är polerat och fint till parkettglans, Och dit kan jag inte tänka mig att det går att komma utan att efterbehandla golvet i hårt tillstånd.
Det stämmer, det vart lite fel ordval. För att uppnå ett glansigt betonggolv så krävs det att man polerar betongen i olika steg, med olika grits 25-3000. Är ytan oslät efter gjutningen blir man tvungen att slipa, för att sedan gå över till polering.

Och då är frågan, vågar man på sig detta själv? För som jag förstår det är det ingen raketforskning att polera när man har pratat med vänner som är betongare.
 
Golvet är nu färdigt, jobbet utförde jag själv. Och resultatet vart vi otroligt nöjda över.

Då det var första gången jag behandlade/slipade ett betonggolv på 150m2 så vart det väldigt bra.
Har även fått bra kritik ifrån en som jobbar med detta, vilket är positivt

Hade vi lejt för arbetet hade det kostat ca 1400kr/m2 för HTC Superfloor Guld.
Ett slutpris på ca 210.000kr.
Något vi inte tyckte var försvarbart när vi kunde få samma resultat för 35.000kr.

Då vi har en betongplatta på 180m2 så uppstod en del sprickor på 1-2mm breda i hela huset när golvvärmen startades.
Även dessa kunde jag lägga igen.

Om ni har några funderingar/frågor är det bara att skicka ett PM.

.
 
  • Gilla
UlfAr och 1 till
  • Laddar…
Lite bilder är ju alltid kul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.