richardtenggren
Det finns ju 4-d transporter med flak, de borde kvala in? :)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej nej nej, det där rör endast relationen mellan arbetsgivare och anställda. Det har inte ett dyft med kunden att göra!


Nja, det enda som är solklart är att kunden ska betala för arbetstid (så länge det är rimligt med tanke på tjänstens art och omfattning).
Det är inte alls hugget i sten att man kan ta betalt för restid utan att det är avtalat innan.
Jag skulle nog vilja påstå att det aningens mer lutar år att man inte kan ta betalt för restid.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej nej nej, det där rör endast relationen mellan arbetsgivare och anställda. Det har inte ett dyft med kunden att göra!


Nja, det enda som är solklart är att kunden ska betala för arbetstid (så länge det är rimligt med tanke på tjänstens art och omfattning).
Det är inte alls hugget i sten att man kan ta betalt för restid utan att det är avtalat innan.
Jag skulle nog vilja påstå att det aningens mer lutar år att man inte kan ta betalt för restid.

Därför meddelar jag alltid vid ROT-jobb att bilersättning kommer tillkomma, för annars godkänner inte skatteverket avdraget. När det inte är ROT-jobb så tar jag aldrig någon form av bilersättning eller restid för att göra det enkelt för mig och kunden. Dvs ingen diskussion. Undantaget är i de fall då jobbet ska ske långt utanför mitt normala arbetsområde, men då meddelar jag vad som gäller redan innan jag vi startar något arbete.

Läs gärna teknikavtalet gällande arbetstid
och skatteverkets regler för servicebil


Därför meddelar jag alltid vid ROT-jobb att bilersättning kommer tillkomma, för annars godkänner inte skatteverket avdraget. När det inte är ROT-jobb så tar jag aldrig någon form av bilersättning eller restid för att göra det enkelt för mig och kunden. Dvs ingen diskussion. Undantaget är i de fall då jobbet ska ske långt utanför mitt normala arbetsområde, men då meddelar jag vad som gäller redan innan jag vi startar något arbete.[/QUOTE

har du ens läst teknikavtalet och skatteverkets regler för servicebil ?
 
Mikael_L
D Dr.L skrev:
har du ens läst teknikavtalet och skatteverkets regler för servicebil ?
Finns ingen direkt anledning då jag vare sig har anställda eller är anställd samt kör egen privat bil "i tjänsten" och nöjer mig med skatteverkets avdrag på 18:50/ mil.
Skatteverkets regler har jag väl något lite koll på, men det som inte berör mig har jag allt ifrån lite lättare kunskap om till noll koll.
Vad det gäller bilar har jag kollat såpass mycket att jag valt att använda privat ägd bil, och ev redovisa en del mil som skattefri bilersättning, inte för att det är gynnsamt för ekonomin (det täcker inte hela bilkostnaden naturligtvis) utan mitt val beror på att jag vill ha frid i sinnet, inte behöva gå och oroa mig för att någon inte tycker att jag inte skött körjournalen korrekt. Ju mindre moment jag måste hålla på med, desto större frid känner jag, helt enkelt.


Men det är helt Offtopic i trådens ämne, framförallt teknikavtalet som endast berör arbetsgivare/anställda - kunderna har inget med det att göra.
 
  • Gilla
sunqan och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det finns ju 4-d transporter med flak, de borde kvala in? :)
Men poängen är att den som kör omkring med en 2-sitsig Kangoo, Caddy etc skåpbil, eller en lite större Transporter NV200 osv har valt en firmabil som passar företagets verksamhet perfekt, men passar inte det privata alls.
Och det är ju det allra mest kostnadseffektiva för företaget, och gynnar, eller kan åtminstone gynna, kunderna på sista raden.

Den som åker omkring i Dodge RAM kan helt enkelt inte driva företaget lika ekonomiskt, utan kunderna kommer tveklöst få betala mer för att företaget ska ha den bilen (nu gäller det ju inte alla hantverkargrupper, för någon enstaka är ju detta rätt bil som är mest kostnadseffektiv, men för de allra flesta är det ett dåligt val avseende kostnadseffektivitet). Och om den dessutom används mycket privat för att ge privata ekonomiska fördelar så ska även det betalas av oss andra, antingen i högre timpenning eller som mindre skatteintäkter.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men poängen är att den som kör omkring med en 2-sitsig Kangoo, Caddy etc skåpbil, eller en lite större Transporter NV200 osv har valt en firmabil som passar företagets verksamhet perfekt, men passar inte det privata alls.
Och det är ju det allra mest kostnadseffektiva för företaget, och gynnar, eller kan åtminstone gynna, kunderna på sista raden.

Den som åker omkring i Dodge RAM kan helt enkelt inte driva företaget lika ekonomiskt, utan kunderna kommer tveklöst få betala mer för att företaget ska ha den bilen (nu gäller det ju inte alla hantverkargrupper, för någon enstaka är ju detta rätt bil som är mest kostnadseffektiv, men för de allra flesta är det ett dåligt val avseende kostnadseffektivitet). Och om den dessutom används mycket privat för att ge privata ekonomiska fördelar så ska även det betalas av oss andra, antingen i högre timpenning eller som mindre skatteintäkter.
När jag jobbade som röris så körde jag runt i en transporter t5 som servicebil. Med väggskåp och ett golvskåp. Den var verkligen bara till och från jobb. Inget annat. Stora jobb utgick jag från hemmet annars kontoret.
 
Fairlane
connywesth connywesth skrev:
Det är upp till hantverkaren hur denne sätter sina egna priser, oavsett om det gäller material eller arvodet. Det är fri prissättning enligt lag. Kunden måste givetvis begära offert och skriva ett avtal med hantverkaren/leverantören. Men det står ju kunden fritt att anlita hantverkaren eller välja en annan, man kan inte komma i efterhand och kräva en massa som inte står i avtalet.
Nja, helt fri prissättning är det inte. Man kan inte ta 10000 kr för ett vägguttag bara för att kunden inte frågat innan och sen hänvisa till fri prissättning.

Att begära in en offert innan och skriva avtal är såklart bra, jag gör det gärna på stora jobb, som när jag la om taket i höstas. Däremot så är det rätt mycket overkill om jag bara vill ha ett uttag i carporten.

Vad ska jag förövrigt få in i avtalet? Timpris såklart, men hur detaljerat ska det vara sen? Pris på varje enskild sak (som jag självklart som kund inte behöver veta vad det är)? Hur många gånger grossisten ska besökas? Var hantverkaren bor (han kanske bor 10 mil bort och tar hem bilen varje kväll)? Hur mycket tid jag ska betala för som jag inte har någon nytta av (lunch, frukost, samtal med andra kunder, samtal med chefen om saker som inte rör mitt uppdrag etc)? Hur noga man än är missar man garanterat något och de fula typerna tar chansen att lägga på några tusenlappar och hänvisar till fri prissättning.

Vi får inte glömma att det nog egentligen är utföraren som har störst behov av ett avtal om man inte är överens. Det är de som måste kunna visa på vad man varit överens om.

Bara för att vara tydlig: Jag högaktar de flesta hantverkare och har själv aldrig blivit lurade, tvärtom har jag haft vettigt folk hos mig. De får jättegärna ta frukost hos grossisten om de vill, men jag vill inte betala för tiden om de sitter ner en timme där. Får de något akut som de måste åka på (annat uppdrag, sjuka barn etc) så är det helt ok också, men då vill jag inte betala servicebil 2 ggr för att de måste komma en gång till. Jag hade en elfirma hemma som var tvungen att åka iväg vid två tillfällen för att komma tillbaka en annan dag. Jag fick en räkning på en resa, inte tre, vilket känns rimligt.
 
  • Gilla
Benzon och 10 till
  • Laddar…
Hade en badrumsrenovering på totalentreprenad och löpande räkning.
Byggjobbarna och elkillarna hade inga saltade räkningar. Men VVS killarna debiterade lika mycket i annan tid än den tid de faktiskt var hos mig. Ifrågasatte det och fick till svar att den tiden hade varit bla. att på rökningen skriva upp exakt antal material på fakturan och köra fram och tillbaka samt göra inköp och då i samband med rast!!!! Hade jag begärt fast pris hade jag enligt uppgift hamnat på samma antal totaltimmar.

Svårt att välja när entreprenören väljer sina underentreprenörer.
 
  • Gilla
Mortsken
  • Laddar…
M
connywesth connywesth skrev:
Samma sak om man monterar lite elprylar fel så huset brinner ner till grunden, aj då försäkringen täcker inte dne här skadan, det blev lite jobbigt nu.....
Finns inte ett enda rättsfall i Sverige där någon blivit nekad ersättning från sitt försäkringsbolag för att ett hus brunnit ned då elen dragits av någon utanför kontrollprogram. Men kan du uppvisa ett prejudikat på detta så välkomnar jag naturligtvis det!

Vidare så finns det en term som heter ”fackmannamässigt utfört” när det gäller VVS, kan inte försäkringsbolaget motbevisa att utförandet inte varit fackmannamässigt utfört så har dom inget case.

https://bostadsjuristerna.se/vad-ar-fackmannamassigt-utforande-de-8-vanligaste-fragorna/

Vad betyder fackmannamässigt?

”Vad som säkert kan sägas är dock att det inte handlar om att det behöver vara en yrkesverksam hantverkare som utför arbetet. Är du händig och själv kan göra ett jobb på ett professionellt sätt så kan det visst vara fackmannamässigt utfört. Det handlar heller inte om att det ska se snyggt ut, utan fokus ligger på funktion. ”
 
Redigerat:
  • Gilla
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Nej, du har inte förstått vad detta handlar om.

Om vi börjar med kvantumet 1 timme, så är det jämfört med att du köper 400 g köttfärs som finns i förpackningen. Du kan inte dela upp förpackningen så du väljer att bara köpa 250 gram. Du måste köpa hela förpackningen på 400 gram. Det är vad kvantumet på 1 tim debitering innebär.

Man kan i vissa butiker köpa "lösvikt" så du får exakt 347 gram köttfärs, men de butikerna har högre priser per kg. Så marknaden har kommit fram till att det blir bättre för både kund och leverantör när man har färdiga förpackningsstorlekar, då administrationskostnaden blir lägre men kunden får mer värde för pengarna. Men det finns självfallet flera andra val, om man som kund är beredd att betala det högre priset.

Restauranger köper oftast större volymer vid varje beställning, därför får de lägre pris än en konsument kan få. Det är så marknaden fungerar.

Sen är det så med vilken tid man som hantverkare (eller de flesta andra timbaserade "konsultjobb" som det än gäller) så är det normal arbetstid man debiterar för, ungefär som i fotboll, det är inte som i ishockey om du förstår den jämförelsen.

Sen finns det många som helt enkelt debiterar minst en halvdag för det är inte värt att åka ut till en kund för att göra ett jobb på 1 timme och inget mer, det kostar för mycket för hantverkaren att göra det, så därför brukar de flesta tacka nej till så små uppdrag, det är bättre att jobba minst en heldag eller 3 veckor med ett och samma uppdrag. Det är ju mycket jobb med administration av varje uppdrag, som att skriva offert, förhandla, skriva avtal, tidrapportera, hantering av kvitton, reklamationer till leverantör, fakturera, reskontra, avstämning av betalningar m.m.
Köttfärsen i fast förpackning om 400g blir då en matlåda också, dvs du kan nyttja de 400g som köpts. Däremot om man vill impulsköpa lite godis köper man det i lösvikt till högre kilopris för att kunna välja exakt det man vill till lägre totalkostnad än tio olika påsar som man kastar 80% av innehållet i.

Det verkar finnas en omfattande intern ineffektivitet hos många hantverksföretag. Använd moderna hjälpmedel och tjänster för raportering mm istället och sluta administrera bort tid!

Om man på ett jobb som tar 1h lägger 3h på "skriva offert, förhandla, skriva avtal, tidrapportera, hantering av kvitton, reklamationer till leverantör, fakturera, reskontra, avstämning av betalningar" är man ute och cyklar fullständigt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Om du debiterar 400% mer än vad vanligt folk kan köpa produkten för (400% mer var din siffra) så är du antingen girig eller helt okunnig om varorna och köper på helt fel ställe, vilket inte är professionellt. Så antingen är du girig eller oprofessionell, välj själv.

Det ligger ju i ditt intresse också att hitta lågt inköpspris. Får du tag i grejerna billigare än konkurrenterna så kan du vinna affärer för att du kan hålla längre pris än dina konkurrenter, alternativt så håller du samma pris som konkurrenterna och tjänar mer. Om du envisas med att köpa på ett ställe där prylarna kostar flera hundra procent mer än på andra ställen (du lägger på runt 20% om jag minns rätt?) så kommer du hamna på 400% överpris och då är du rätt usel på ditt jobb. Du må vara en hejare på att veta vilka delar som behövs och hur man får ihop det, men inköp är en del av jobbet också.
Så du tycker att man skall bygga upp ett eget lager av billiga grejer från näthandeln, för du vet, billigtvvs och cdon har inte en butik där jag är verksam, men det har Ahlsell.
 
MultiMan
Henrik Nordlander skrev:
Ge fan i och anlita oss då om vi är överdebiterande svullon som bara äter mackor på privat kunders bekostnad.

Gör jobbet själv istället och köp dina prylar på nätet som är så himmelskt billigt.

Tar inte åt mig ett dugg, de är bara så skönt och slippa alla dessa privatkunder som ska ha allt gratis "kan du bara" "kollar du på de" " de får snabbt" "de är inget stort"

Som sagt alla här borde ju utföra sina egna jobb och sluta anlita oss. Ni är ju världsmästare
Efter att ha haft upprepade dåliga erfarenhet av hantverkare, både på stora och små jobb så gör jag just det, gör allt själv. VVS, el och snickeri med mycket bra resultat.

Eftersom många av er verkar sakna all form av självkritik lär det inte ändras i närtid även om jag tror samhället tjänat på att varje medborgare jobbar med det de kan bäst.
 
  • Gilla
  • Älska
VärhultsVargen och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
C Calore skrev:
Så du tycker att man skall bygga upp ett eget lager av billiga grejer från näthandeln, för du vet, billigtvvs och cdon har inte en butik där jag är verksam, men det har Ahlsell.
Du får väl göra precis som du vill.
Men är du inte intresserad av att effektivisera din verksamhet och/eller arbeta på att sänka din utgiftssida så blir du ett lätt byte vid nästa lågkonjunktur.

Och tar du dubbelt betalt mot för vad alla vet att de kan köpa sakerna för själva så kommer du självklart lägga mycket tid på att bråka för att få in dina pengar.

Men det är ditt eget val.
 
  • Gilla
bulten66 och 9 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Så du tycker att man skall bygga upp ett eget lager av billiga grejer från näthandeln, för du vet, billigtvvs och cdon har inte en butik där jag är verksam, men det har Ahlsell.
Tror inte menar att man ska ha lager hemma med allt möjligt, för att hålla nere priserna. Men självklart ska man vara medveten om prisbilden - Ahlsell kanske lurar arslet av dig, tar överpriser - men du vet inte. Det drabbar inte dig, direkt, men kanske indirekt om du uppfattas för dyr. Men som alla vet verkar det vara hantverkarens marknad...

Man undrar dock, vad är problemet att vara effektiv - tex när hantverkaren kommer till kunden en dag, ser han aktuellt läge, vad som finns, vad som behövs, mäter in sig osv. MEN istället för att åka iväg så går man direkt in på telefonen och beställer exakt vad som behövs och får det levererat nästa dag - till kund. Sen kanske man ägnar dagen till att montera ned det gamla, förbereda osv och kommer tillbaka nästa dag när allt är levererat.
Fasiken, tom Ahsell har ju webbutik, med leverans nästa dag....!

Vill man som hantverkare lägga en timme på "shopping" för varje kund?

Ok, ibland är det mer akuta saker eller andra anledningar som gör att man måste åka direkt.
men jag upplever inte att denna effektivitet finns alls i branschen. Eller?
 
  • Gilla
Stibbadrill och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
richardtenggren richardtenggren skrev:
Gelia är väl ändå ett ”varumärke” som ingår i Ahlsell?
ClasO säljer ju Nexans?
Köpte nyligen rätt mycket kabel på Jula samt CO, båda var svenska amokabel
 
C Calore skrev:
Så du tycker att man skall bygga upp ett eget lager av billiga grejer från näthandeln, för du vet, billigtvvs och cdon har inte en butik där jag är verksam, men det har Ahlsell.
Har du bra och konkurrenskraftiga priser hos din grossist finns ju ingen anledning till det. De flesta hantverkare vittnar ju om att deras inköpspriser ligger kring vad webbhandlare tar så då finns ju inte behovet. Du tog ju tidigare upp ett exempel på en värmepump som du hade ungefär samma inköpspris på hos din grossist som om du köpt den på CDON. Men om ditt inköpspris på pumpen hade varit 20 000:- högre hos din grossist än andra vanliga butiker så är det nog smart att överväga att köpa pumpen hos någon annan för att du ska ha ett konkurrenskraftigt erbjudande på pump + installation till dina kunder.
 
  • Gilla
Lajnus och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.