Telia söker i regel enbart ledningsrätt när det är av "nöd och tvång", det kostar för mycket.
Eller där man tecknat ett avtal med fastighet/markägare och som innehåller godkännande att avtalet kan användas för ansökan av ledningsrätt.
I ts fall har någon gjort en blunder med grävning på fastighet utan tillstånd och vi har enbart ts beskrivning att utgå från.
Vid något sådant här om ts granne kontaktar Telia så kommer de troligvis att ta det som ett garantiärende mot utförande entreprenör, är lite beroende av vem och hur projektering gjorts för grävning. Och om grannen inte godkänner ett avtal så kommer fiberslangen att läggas om. Det finns mycket tydligt reglerat hur det utförs.
Och ja, har varit i branschen och hanterat liknande situationer, liknande situationer händer och har hänt men det är mycket ovanligt utifrån antalet fastigheter som ansluts.

Men åter igen, det finns garanterat en projektering som även visar grävning som ts fått ta del av och godkänt i samband med genomgång av installation i fastigheten. TS har ju haft dialogen kring ev. anslutning av grannar enligt egna inlägg och skriver själv att om man inte grävt på grannens fastighet hade det blivit betydligt längre grävning för att komma.

Förekommer som jag noterat tidigare att även kartor är felaktiga vilket är den vanligaste orsaken till grävning utan tillstånd/avtal.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Ur min synvinkel handlar det inte om vad som är OK utifrån ett perfekt regelverk. Det handlar om att svara på frågan vad TS bör göra och inte göra respektive vad granne ska göra och inte göra enligt hur ledningsrätt tillämpas och vad som de tillsammans tjänar mest på. Att du citerar vad lantmäteriet skriver hjälper inte mot det faktum att ledningsrätt är en lag som hjälper nätägaren, dvs Telia. Om Telia ser att de kan spara några kronor för att de gräver nära en tomtgräns där mark utnyttjas som grannen har svårt att hävda att hen har jättestor nytta av vid en rättegång, så är det inte så konstigt att det kan bli så här. Telia skulle mycket väl kunna säga, ja vi grävde på din mark utan ledningsrätt, vill du mer ersättning än det vi kan erbjuda får du gå till domstol. När ledningen nu ligger i marken är det enligt mig bara att vara nöjd, tänk om det vore luftledning 3 m från marken, som det var i mitt fall, det kan man säga är 7 resor värre i att störa sig på. Det är väl ganska naturligt att Telia klarar av att bedöma vad de behöver söka för ledningsrätter och inte, det är ett vinstdrivande företag och borde knappast sätta sig generellt i situationer där de riskerar skadestånd. (Visserligen har det förekommit med gällande mobilnät i andra länder, så det ska vi inte blanda in.)
Så bara för att Telia med största sannolikhet skulle få rätt så behöver man inte söka om ledningsrätt?
Och ditt få så ska man stå med mössan ihand.
Har du samma resonamang om gräva upp hela din tomt och lägga kabeln så uselt att du inte längre kan nyttja din tomt? Ditt växthus du alltid drömt går inte att bygga längre?
Du hade bugat och tagit emot.
För de får om de söker?
 
Redigerat:
Undrar vad som står i avtal om återställning. Detta jag det sämsta jobb jag sett gällande det.

eller hade grannen så långt trädgårdsland sedan innan?
 
För att vara tydlig, så länge inte grannen kontaktar Telia och ber om förklaring/åtgärd kommer inget att hända.
Grannen ska gör det NU då det tydligt syns att man grävt och det är grannens fastighet som berörs, dvs kontakt ska tas snarast efter felet har gjorts.
Gör man inget nu och om någon om några år lyckas gräva av fiberanslutning blir det krångligare och i det läget är det inte alls otroligt att Telia ordnar en ledningfsrätt.
Så det enkla svaret är att grannen ska kontakt Telia och ts ska inte agera vidare.
All inblandning från ts krånglar bara till det ytterligare då ts verkar vilja vara inblandad och samtidigt inte vilja vara det.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Har grannarna bestsällt nånting?
Har de inte beställt någonting så ska det inte grävas på deras tomter.
Sen förstår jag inte varför du pratat med Telia om grannarnas eventuella intresse av fiberinstallation? Det ska väl grannarna sköta själva, och du pratar med grannarna och med Telia angående din fiberinstallation.
Telia ska skita i om TS pratar om grannarna eller inte. Ansvaret ifall de gräver ligger hos Telia.
 
B Byggfuskarn skrev:
Telia ska skita i om TS pratar om grannarna eller inte. Ansvaret ifall de gräver ligger hos Telia.
Det är därför ts nu ska sluta blanda sig i felet som gjorts och låta grannen ta dialogen med Telia. Berörd är grannen som ska agera om man vill få det åtgärdat och i dialog med Telia.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L
B Byggdjuret skrev:
Har du samma resonamang om gräva upp hela din tomt och lägga kabeln så uselt att du inte längre kan nyttja din tomt?
Det är väl inget man önskar sig själv eller någon annan, men är allvarlighetsgraden tillräckligt besvärande så måste man flytta kabeln. Som jag skrev kan man som fastighetsägare skjuta till pengar/arbete för att få flytt av kabel, det är sannolikt snabbare, lättare och billigare än att driva en rättslig process i många fall.
 
A ArneTW skrev:
Jag är inte övertygad om att TS kan luta sig tillbaka och hävda att grannen får ta det med telia eller entrepenören.

Om det är så är det ju bara att alltid hänvisa till entrepenören när grannarna klagar på sönderkörda gräsmattor, skador diverse saker och andra markintrång. Jag hade åsikten att jag som beställare har ett ansvar.
A AndersS skrev:
Det är därför ts nu ska sluta blanda sig i felet som gjorts och låta grannen ta dialogen med Telia. Berörd är grannen som ska agera om man vill få det åtgärdat och i dialog med Telia.
Jag är kluven inför de här två alternativen. Tycker att @ArneTW har ett stark case för att grannen inte ska behöva jaga skyldiga, utan om det är TS som beställt arbete och detta går ut över grannen så borde det räcka för grannen att klaga till TS (som i sin tur kan regressa mot Telia som i sin tur kan gå på entreprenören/prospektören).

Å andra sidan pratar vi om utbyggnad av infrastruktur som man som enskild som mest ansvarar för från sin egen tomtgräns. Och då är det kanske oskäligt att blanda in TS.

Helt uppenbart om TS har något delansvar eller inte tycker jag i alla fall inte att det är.
 
Inte ser det så farligt ut, tvärt om tycker jag.
Där under den risiga "häcken" har det väl knappt växt något,
och marken kommer nog snart att täckas av det som vill växa under riset.
 
B Byggdjuret skrev:
Så bara för att Telia med största sannolikhet skulle få rätt så behöver man inte söka om ledningsrätt?
Och ditt få så ska man stå med mössan ihand.
Har du samma resonamang om gräva upp hela din tomt och lägga kabeln så uselt att du inte längre kan nyttja din tomt? Ditt växthus du alltid drömt går inte att bygga längre?
Du hade bugat och tagit emot.
För de får om de söker?
Jag förstår inte vad du menar? De har inte lagt fiber kors och tvärs på en tomt, de har lagt längs en häck som man får anta går i en kant.

Visst kan man tvinga Telia att söka ledningsrätt i efterhand, men vad skulle man tjäna på det? Frivilliga avtal ger högre ersättning.
 
L Lenza skrev:
Det är väl inget man önskar sig själv eller någon annan, men är allvarlighetsgraden tillräckligt besvärande så måste man flytta kabeln. Som jag skrev kan man som fastighetsägare skjuta till pengar/arbete för att få flytt av kabel, det är sannolikt snabbare, lättare och billigare än att driva en rättslig process i många fall.
Varför ska jag acceptera vad som helst för? Även för att de får ledningsrätt så innebär det inte att de får dra hur som helst. Måste de dra så att man drabbas ganska tufft så påverkar det ersättnings nivån. Men den är så lite så det ska man inte acceptera.
Det är inte grannen som gjort och ska stå med mössan i hand. Det är Telia som gjort fel. Kalkylerat fel. Därför att det kostar för mycket och tar för lång tid.
Frågan är varför ska man acceptera att de grävt på din fastighet utan tillstånd? Varför ska jag till och med betala för att de ska flytta kabeln som de själva har dragit galet. Eller så pratar man direkt med ue.
 
L
B Byggdjuret skrev:
Frågan är varför ska man acceptera att de grävt på din fastighet utan tillstånd? Varför ska jag till och med betala för att de ska flytta kabeln som de själva har dragit galet.
Av den enkla anledningen att om varje markägare skulle resonera att man ska strida om varenda intrång som görs går det aldrig att bygga infrastruktur i ett land. Därför finns lagstiftning som reglerar det hjälpligt, men man är ganska liten som enskild fastighetsägare i detta sammanhang.
 
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
Fråga grannen vad han vill ha gjort. Ersättning, borttag av kabel, kopplas in själv. Får han något av detta och ett par groggar så blir det nog bra.
 
M -MH- skrev:
En säck gräsfrö? En fjärdedel av anslutningsavgiften?

Jag tycker det var konstigt att du bad dom gräva hos grannen utan att fråga grannen först.
Du får nog läsa om det han skrev... vad jag kan se så bad han ingen om att gräva på grannens tomt?
 
Ansvaret ligger hos Telia alla gånger. Det var smart av dig att föreslå att gräva åt alla gånger samtidigt.
Grannarna ska vara tacksam att du tänker på dom när dom endå har efterfrågat om fiber.

Men jag kan tycka att grannen bölar lite väl mycket över grävningen, han tycks göra en höna av en fjäder. Det är inte så att han har planterat rosorna där dom grävde :D.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.