L Lenza skrev:
Ja jag kan hänvisa till ett examensarbete på området intressant läsning, [länk]

Ja i egenskap av god granne. Inte som en random fiberkund.
Just nu i egenskap av god granne så borde det se så jävligt ut som det gör för kompensation tycker jag. Eller vad tycker du?
 
M -MH- skrev:
Okej, jag trodde vi diskuterade fråga om Telia kan få ledningsrätt om de önskar.

Det är inte tillåtet att gräva upp ledningar som finns på din tomt, oavsett om de har ledningsrätt eller ej.

De du kan göra är att stämma Telia till tinget. Antagligen faller detta inte under allmänt åtal, så det är ltie uppförsbacke. Skadeståndet som man kan yrka torde inte vara så stort heller.
Jag ifrågasatte påståendet att man utan ledningsrätt kan gräva över privat mark utan att den som blir utsatt kan göra något alls. Jag ser inga problem om företaget har ledningsrätt utan jag uppfattade att det handlade om TS fall där Telia och deras underleverantör grävt över grannens tomt utan att först skaffat ledningsrätt eller tillstånd. I det exjobbet som hänvisades till hittade jag i alla fall inget stöd för detta (med reservation för att jag snabbt skummade igenom det)
 
  • Gilla
Bruk
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Jag ifrågasatte påståendet att man utan ledningsrätt kan gräva över privat mark utan att den som blir utsatt kan göra något alls. Jag ser inga problem om företaget har ledningsrätt utan jag uppfattade att det handlade om TS fall där Telia och deras underleverantör grävt över grannens tomt utan att först skaffat ledningsrätt eller tillstånd. I det exjobbet som hänvisades till hittade jag i alla fall inget stöd för detta (med reservation för att jag snabbt skummade igenom det)
Dettta stämmer, de har enligt grannen på intet sätt försökt kontakta honom. Notera även att jag skrev kontraktet med Telia oktober 2018. Det här funnits tid att kontakta alla inblandade.
 
Att man utan ledningsrätt kan gräva över privat mark är väl ställt helt utom tvivel. Telia gjorde just det.

Vad kan du göra? Du kan anmäla dom till polisen eller stämma dom civilrättsligt.
 
B Bruk skrev:
Dettta stämmer, de har enligt grannen på intet sätt försökt kontakta honom. Notera även att jag skrev kontraktet med Telia oktober 2018. Det här funnits tid att kontakta alla inblandade.
Vad sa grannen när du berättade att du föreslog att Telia skulle gräva in till dom med? Tyckte han det var bra eller dåligt?
 
M -MH- skrev:
Att man utan ledningsrätt kan gräva över privat mark är väl ställt helt utom tvivel. Telia gjorde just det.

Vad kan du göra? Du kan anmäla dom till polisen eller stämma dom civilrättsligt.
Jaja, du förstår förhoppningsvis mycket väl vad jag menar.

I det här fallet tror jag det räcker att ta dialogen med Telia för att de ska lösa problemet. Jag är helt övertygad att de i avtalen med sina underleverantörer har reglerat hur de får agera när de gräver ner fiber och har de exempelvis inte skaffat tillstånd så har jag svårt att tänka mig att Telia skulle obstruera för att lösa situationen smidigt utan bara ställa krav på underleverantören att fixa det hela så den drabbade blir nöjd.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Jaja, du förstår förhoppningsvis mycket väl vad jag menar.
Hur skall jag kunna veta vad du menar, om du inte skriver det?

Tror inte det är underleverantörens ansvar att skaffa ledningsrätt eller andra avtal, utan de skrivs med ledningsägaren.

Vilken kompensastion tror du grannen kan räkna med?
 
M -MH- skrev:
Vad sa grannen när du berättade att du föreslog att Telia skulle gräva in till dom med? Tyckte han det var bra eller dåligt?
Jag har inte föreslagit att de ska gräva in till dom. Det jag föreslog var att om jag blir ansluten så borde se ansluta de enda två husen brevid samtidigt. När det var det fina projekteringsmötet som ni pratar om så var det att en kille kom över i 10 min och frågade vilken vägg jag ville ha fiberdosan på. Han gick ut kollade och kom tillbaka och sa "Vi fixar detta". Inga kartor eller eller planer visades. Jag var bara glad att något hände efter 2 år typ.
 
M -MH- skrev:
Hur skall jag kunna veta vad du menar, om du inte skriver det?

Tror inte det är underleverantörens ansvar att skaffa ledningsrätt eller andra avtal, utan de skrivs med ledningsägaren.

Vilken kompensastion tror du grannen kan räkna med?
M mr_bygg skrev:
Jag ifrågasatte påståendet att man utan ledningsrätt kan gräva över privat mark utan att den som blir utsatt kan göra något alls.
OK, jag trodde inte i min enfald att ovanstående gick att missförstå och tolkas som att det gällde om man teoretiskt kan gräva på någons privata tomt utan lov. Självklart kan man det! Diskussionen handlar väl om man utan ledningsrätt eller tillstånd kan gräva över privat mark utan att den drabbade har några rättigheter.

Om vi övergår till din andra fråga som är mer relevant för tråden så tror jag att grannen har en god möjlighet att kräva att fibern flyttas om han skulle vara på det humöret. I annat fall så tror jag att både en återställning och kompensation kan bli aktuellt. Beloppet på kompensationen är förmodligen inte någon större summa men ligger rimligtvis på en nivå där underentreprenören tjänar på det jämfört med att behöva gräva en annan sträckning och att grannen blir nöjd.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Diskussionen handlar väl om man utan ledningsrätt eller tillstånd kan gräva över privat mark utan att den drabbade har några rättigheter.
Med tanke på att jag fler gånger har skrivit vilka möjligheter det finns att ta detta vidare, så undrar jag vem`du för den diskussionen med?

M mr_bygg skrev:
Beloppet på kompensationen är förmodligen inte någon större summa
Näe, typ en säck gräsfrö och kanske en kratta.

Jag tror Telia kan kräva att ha ledningen kvar. Om det är värt besväret för dom vet jag inte.
 
  • Gilla
Lenza
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Med tanke på att jag fler gånger har skrivit vilka möjligheter det finns att ta detta vidare, så undrar jag vem`du för den diskussionen med?
Driver du med mig? Gå tillbaka i tråden och titta! Du citerade ju en del av examensarbetet som diskussionen gällde. Vi har uppenbart olika åsikter om möjligheten för grannen att ta det vidare och det har jag inget problem med. Vill du märka ord eller föra en privat diskussion kring mitt sätt att delta i tråden så föreslår jag att du tar det via PM och inte skräpar ner tråden med den typen av inlägg.
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte sett någon som påstått att granen inte har några rättigheter, jag har definitivt inte gjort det, utan föreslagit hur grannen kan gå vidare rättsligt.

Att Telia kan få ledningsrätt innebär ju att grannen i så fall får kompensation (en halv liten påse gräsfrö).
 
  • Gilla
Bruk
  • Laddar…
L
M mr_bygg skrev:
det exjobbet som hänvisades till hittade jag i alla fall inget stöd för detta
Det stod bland annat att det fanns ett stort mörkertal där nätägaren skippade ledningsrätten. Det var för övrigt en lag som kom på 70-talet, innan det drogs det utan dess like över fastigheter. Så lite bättre kanske det har blivit. Jag har själv provat att prata med Skanova gällande att flytta en luftledning över tomten. Det var tuffa ord från dem må jag säga, även om jag erbjöd mig gräva en kanalisation på min egen tomt som de kunde flytta ledningen till skulle jag få betala 5000:- för att de kom dit och flyttade en ledning utan någon ledningsrätt eller annat servitut. Så jag skippade helt enkelt flytten, det är därför jag menar att jag som god granne hade kostat på mig lite medlidande med grannen och hjälpt denne, när man sen gå in och vara nöjd med sin fiberuppkoppling som var den faktiska anledningen till grannens bekymmer.

Ja förringa examensarbetet som källa, men kom med relevant bevisföring för dina teser i så fall.
 
Ta inte illa upp kring kommentaren om examensarbetet men som jag ser det är inte ett examensarbete en tillförlitlig källa då det kan finnas stora variationer i kvalitet både vad gäller innehåll och slutsatser. Att det fanns ett stort mörkertal där man inte utnyttjade ledningsrätten betyder som jag ser det inte att det är OK att gräva på privat mark utan ledningsrätt eller tillstånd.

Mitt tips på källa kring vad som gäller är Ledningsrättslagen. Vid en snabb googling så har Lantmäteriet också bra informationsmaterial

LEDNINGSRÄTT FÖR BREDBAND

Vid byggnation av bredband behövs åtkomst till marken. Någon generell rätt att med automatik få rätt till någons mark finns inte i Svensk lagstiftning. En ledningsägare som ska bygga ledningsnät behöver på något sätt markägarens medgivande eller en officialrättighet beslutad av lantmäterimyndigheten. En sådan officialrättighet som är vanlig för myndigheten att besluta om är det som kallas för ledningsrätt.


https://www.lantmateriet.se/globalassets/fastigheter/andra-fastighet/ledningsratt-for-bredband.pdf



 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
L
M mr_bygg skrev:
betyder som jag ser det inte att det är OK att gräva på privat mark utan ledningsrätt eller tillstånd.
Ur min synvinkel handlar det inte om vad som är OK utifrån ett perfekt regelverk. Det handlar om att svara på frågan vad TS bör göra och inte göra respektive vad granne ska göra och inte göra enligt hur ledningsrätt tillämpas och vad som de tillsammans tjänar mest på. Att du citerar vad lantmäteriet skriver hjälper inte mot det faktum att ledningsrätt är en lag som hjälper nätägaren, dvs Telia. Om Telia ser att de kan spara några kronor för att de gräver nära en tomtgräns där mark utnyttjas som grannen har svårt att hävda att hen har jättestor nytta av vid en rättegång, så är det inte så konstigt att det kan bli så här. Telia skulle mycket väl kunna säga, ja vi grävde på din mark utan ledningsrätt, vill du mer ersättning än det vi kan erbjuda får du gå till domstol. När ledningen nu ligger i marken är det enligt mig bara att vara nöjd, tänk om det vore luftledning 3 m från marken, som det var i mitt fall, det kan man säga är 7 resor värre i att störa sig på. Det är väl ganska naturligt att Telia klarar av att bedöma vad de behöver söka för ledningsrätter och inte, det är ett vinstdrivande företag och borde knappast sätta sig generellt i situationer där de riskerar skadestånd. (Visserligen har det förekommit med gällande mobilnät i andra länder, så det ska vi inte blanda in.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.