Mikael_L
connywesth connywesth skrev:
Man stänger inte av taxametern om man går på toa, eller hämtar en kopp fika. för det är i sammanhanget "försumbar" tid. Det skulle bli mycket mer administration om hantverkaren skulle vara tvungen att gå ner på minut eller sekundredovisning av all tid. Kunden skulle inte tjäna något på det.
Det finns jättefina appar och hela affärssystem som gör att redovisningen av en rast sker med två knapptryckningar på mobilen, dvs tar max 10 sekunder.

Men vill man inte hitta lösningar så blir det ganska lätt oerhört svårt.
Har ni skrivare och dator på kontoret? eller skrivs allt för hand med gåspenna på pergament?
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
A agsom44 skrev:
kan också va så att visserligen hantverkaren är ärlig men dålig på att planera, på förhand räkna ut behov av material, räkna rätt på tid: jag har råkat ut får sån, inte kan säga att hantverkaren var oärlig men oerfaren.
Inte lika illa men likförbenat onödigt dyrt
Är bara intentionen god, kan jag ha överseende med det mesta.
Det som står mig upp i halsen är dessa narcissistiska självpåtagna halvgudar, som på fullt allvar påstår att kunden skall acceptera att inte bara hantverkaren Castor kommer. Utan även kollegan Pollux. Trots att det egentligen räcker med en man. När jobbet slutligen är klart, inkluderat materialresor med båda servicebilarna, passar de hjälpsamma på att sno åt sig några tusenlappar ur den tacksamma kundens plånbok. Helt i sin ordning: för de kommer ju hem för att hjälpa stackars menlösa privatpersoner. Skulle kunden våga klaga på tjuveriet. blir svaret -"passa dig, annars får du ingen mera hjälp".

Staffan
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 9 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Nu åkte iofs dess iväg och "handlade", så detta handlar inte ett toabesök, eller en eller annan rökpaus. Det ingår i att man betalar för sådana mindre "breaks".

Men jo, det är "hockey" man debiterar enligt, anser jag, men du som arbetar är domare och tar ansvaret för klockan. Tar jag telefonsamtal, längre fika, svarar på ett mail etc så räknar jag av den stopptiden när jag debiterar. Självklart enligt mig!

Och denna ursäkt - allt som tar tiiid... offert, förhandla osv.
Om du skriver offert och förhandlar om ett arbete på några timmar för att byta några kontakter etc - jag då förstår jag det blir dyrt. Men har aldrig varit med om något sådant.

Sen kan jag förstå att det blir tufft att bara trassla med bara privatkunder, få det att passa ihop med varandra osv.
Men att ha några privatkunder mellan större uppgifter, ta när det passar in... få rätt bra betalt per timme kan inte vara fel.

Stora kunder föredrar ni förstås, fast pris på 200h men att det sedan bara tar 130h... klart som tusan ni jobbar så i 2-3 veckor.
"Vinsten" är ju som kanske 20 privatkunder a' 2h ....

(och angående stora kunder - det funkar ju så för att stora kunder betalar vad det är värt, vad de kan betala inte alltid den tid det faktiskt tar. Även inom IT finns liknande vinster, arbetssätt att göra offert)
Det är lagstiftaren som rekommenderar att det finns skriftligt offert/avtal innan arbetet påbörjas (vid fastighetsaffärer är det en tvingande lag på skriftliga avtal) för att "skydda" konsumentens intressen. Du borde läsa på om detta, det står en hel del på konsumentverkets webbplats. Det finns även en del info i Hantverksformuläret (som du hittar på konsumentverkets webbplats). Det står även en del i Avtalslagen och konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Har du inte det. Har du ingen servicebil. Men åka till grossisten för köp av standardmaterial och samtidigt debitera för "servicebil," det går bra? Hej och hå. Servicebilen kostar hundra kronor i timmen, men tro inte att jag har några delar som passar för ditt hus. Hoppsan! Klockan är nio. Dags att åka till grossisten....
Att kalla folk bombade utan att själv tänka är väl att kasta sten i glashus Staffan?

Ska man hålla så mycket material i bilen skulle vi behöva semitrailers.
Standardmaterial i tiopack betyder hundratals uttag i olika fabrikat samt utföranden. Utöver det krävs hundratals strömbrytare i olika utföranden och serier då för att få kalla det servicebil, samt kabelringar i alla dess utföranden och tillhörande klammer.
 
Staffans2000
elmontören elmontören skrev:
Att kalla folk bombade utan att själv tänka är väl att kasta sten i glashus Staffan?
Hejsan!

Hittar inte längre inlägget. Men, om jag inte missminner mig. Kommenterade jag ett inlägg som påstod att kunden "betalade" för att hantverkaren begrep sig på vilket material som behövde köpas. Att motivera höga priser av den anledningen: -Ja, det är "bombat".

Staffan

Understundom har även jag skrivit helt korkade inlägg, och med rätta fått på moppo.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hejsan!

Hittar inte längre inlägget. Men, om jag inte missminner mig. Kommenterade jag ett inlägg som påstod att kunden "betalade" för att hantverkaren begrep sig på vilket material som behövde köpas. Att motivera höga priser av den anledningen: -Ja, det är "bombat".

Staffan
#148
Menar i huvudsak, ska man kalla folk bombade så kanske man inte ska komma med lika bombade påståenden själv.
 
Staffans2000
elmontören elmontören skrev:
#148
Menar i huvudsak, ska man kalla folk bombade så kanske man inte ska komma med lika bombade påståenden själv.
Helt min mening med!
Men att sätta i system att ha så lite standardmaterial med sig som möjligt, så att man är "tvungen" att åka till grossisten varje dag när det börjar kurra i magen, kan omöjligt gagna kunden.
 
  • Gilla
VärhultsVargen och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
B Byggapålite skrev:
Ja, jag gjorde ju precis ett exempel, vi köper exxact uttag för 80 kr och lägger på 30%= 104 kr, och kunden betalar 129 kr på jula. Om kunden ens köper rätt,
Då är det ju inte så illa. Vi hade en annan tråd där kunden fick 20% rabatt på Ahlsells prislista och så moms på det så kunden fick betala 471:-
Jag antar att ni lägger på moms på 104 kr så hamnar ni väl nära Jula. Helt ok för min del. 471:- är inte ok.

För övrigt var det intressant att se att kunden betalar påslag på materialet för elektrikerns kunskap. Är det inte timpeng som är till för kunskap?
 
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Om man tar ut en elektriker eller röris som kostar 5-600 i timmen , då borde kunden tala om hur och varför det skall fungera.

Om man däremot tar ut en som vet hur man bygger ihop det och varför det fungerar få borde man få betala 5-600 plus 1000 som konsulten egentligen skulle tagit för systemlösningen , den normala elektrikern eller rörisen är en tråddragare, rörupphängare.

Ni resonerar som att en elektriker kan ALLT om el och en röris kan ALLT om VVS och det skall bara ingå.
 
Dessutom, som jag som elektriker köper en grej och lägger på det dubbla. Då betyder inte att jag lagt på 400% för att nån annan firma sålde den grejen billigare.

Måste hantverkare veta alla priser på hela nätet ?

Det lockar mer och mer att bli anställd när man läser era inlägg
 
  • Gilla
vvs facit
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Skulle vara intressant att veta vad du jobbar med själv?
Min egen bakgrund har knappast med den aktuella sakfrågan att göra men OK: jag är pensionerad journalist och har ingen som helst yrkesmässig eller ekonomisk anknytning till byggbranschen. Däremot har jag under drygt 30 års tid renoverat och byggt till mitt hem som från början bestod av en i praktiken oisolerad timmerstomme i gott skick men utan några som helst VVS-faciliteter. Den var dock delvis utrustad med bristfälligt installerad el. Byggjobbet med isolering, nya golv, ny fasad, ny fast inredning etc har jag stått för själv och för det som kräver formell kompetens som VVS och el har jag naturligtvis anlitat fackmän. Detta som svar till Nordlander och Westh om min insyn i frågan.



Jag är privilegierad eftersom jag bor på landet, nära en mindre stad i Norrland. Privilegierad eftersom jag trots regelbunden kontakt med olika hantverkare under alla år aldrig haft något att klaga på. Jpbben har utförts till full belåtenhet inom rimlig tid och till förutsedd kostnad. Detta trots att det sällan förekommit skriftliga avtal. En muntlig överenskommelse har varit tillräcklig.



Är detta en glättad bild av verkligheten? Nej, men det är min erfarenhet - och många andras i min del av vårt land - men det finns säkert också mindre positiva erfarenheter. Vad jag vill säga med detta är att jag inte har några fördomar mot hantverkare i allmänhet. Det jag reagerar starkt på är den attityd som i klartext implicerar att passar inte galoscherna så kan du som gnällig lekman göra jobbet själv och tro inte att du någonsin kommer att får någon hjälp i framtiden!



Jag tror av egen erfarenhet inte att den attityden är särskilt vanlig hos kompetenta yrkesmänniskor, oavsett bransch. Men attityden i sig, som jag kallar arrogant skråtänkande, förekommer ofta i detta forum och bör inte stå oemotsagd.
 
  • Gilla
  • Älska
bulten66 och 15 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Om man tar ut en elektriker eller röris som kostar 5-600 i timmen , då borde kunden tala om hur och varför det skall fungera.

Om man däremot tar ut en som vet hur man bygger ihop det och varför det fungerar få borde man få betala 5-600 plus 1000 som konsulten egentligen skulle tagit för systemlösningen , den normala elektrikern eller rörisen är en tråddragare, rörupphängare.

Ni resonerar som att en elektriker kan ALLT om el och en röris kan ALLT om VVS och det skall bara ingå.
Detta måste vara det konstigaste inlägget i den här debatten.

Övriga hantverkare i tråden verka vilja få fram att man betalar för deras expertis, men du menar att man INTE ska förvänta sig att ni kan saker utan att man ska betala extra för en "konsult" ....?
 
  • Gilla
  • Haha
bulten66 och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
L larka742 skrev:
Detta måste vara det konstigaste inlägget i den här debatten.

Övriga hantverkare i tråden verka vilja få fram att man betalar för deras expertis, men du menar att man INTE ska förvänta sig att ni kan saker utan att man ska betala extra för en "konsult" ....?
Jag avvaktade med att kommentera, eftersom jag hoppades att jag missförstått inlägget. Nej! Hantverkare behöver inte kunna allt. Men nästan allt. Annars är de inga proffs. Professionell = utförs yrkesmässigt och med Skicklighet.

Staffan
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Detta måste vara det konstigaste inlägget i den här debatten.

Övriga hantverkare i tråden verka vilja få fram att man betalar för deras expertis, men du menar att man INTE ska förvänta sig att ni kan saker utan att man ska betala extra för en "konsult" ....?

Exakt. Så funkar den övriga hantverksvärlden . Alltid en konsult firma som gör lösningen, vvs, el firman bara monterar

Men ni förutsätter att man kan allting om allting
 
C Calore skrev:
Exakt. Så funkar den övriga hantverksvärlden . Alltid en konsult firma som gör lösningen, vvs, el firman bara monterar

Men ni förutsätter att man kan allting om allting
Har aldrig varit med om det, aldrig hört, ingen har tagit upp det som en fråga "vad är konsult 4h" osv...

På den här nivån, relaterat till forumet är det en osannolik företeelse. Sen i större projekt, byggnationer, med samverkande mellan yrkesgrupper, mer komplexitet osv DÅ kan det finnas en arkitekt/ingenjör/konsult eller vad man nu vill kalla det, som tar fram en lösning. Absolut.

Men funkar det så här för "vanligt" hantverksjobb?
KUND : "Hej jag behöver hjälp installera min nya panna"
DU: "Ok, vänta jag ska prata med min konsult för att ta reda på hur man gör -
sen ska han göra en ritning...och plan på hur jag ska dra rören och sen... kommer jag och drar rören"
 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.