Hej på er!

Som trogen Byggahus-knarkare älskar jag projekttrådar och tänker nu dela med mig av vårt egna projekt. Vi som bygger är jag själv, min sambo och vår son som fyller 10 i sommar. Vi dyker säkert upp på lite bilder framöver. Och projektet då? En timmerstuga från 1870-nånting som ska byggas ut med typ 150% i två delar. Konstruktionen blir i grova drag lösvirkesstomme på lättklinkergrund som isoleras med skumglas, cellulosaisolering i stomme och tak. Planen är att undvika plast- och skivmaterial så långt som möjligt, även hålla nere betonganvändningen till ett minimum.

Nåväl, så här såg det ut från början: Röd timmerstuga från 1870-talet före renovering, med gräsmatta och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött timmerhus från 1870-tal med vita fönster och solig himmel, före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd timmerstuga från 1870-talet med vita fönster innan byggprojektet startar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd timmerstuga från 1800-talet med takvind, ståltrappa och blå tunna bredvid, innan utbyggnadsprojektet påbörjats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter ett par helgers rivning: Röd timmerstuga under renovering med borttagen veranda och en stege lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt av en gammal timmerstuga med synliga rivningsarbeten på fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verandan är helt borta nu men det hade jag visst inget foto på. Jag har egenhändigt ritade bygglovsritningar som jag tänkte digitalisera och lägga upp också.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 6 till
  • Laddar…
Jag glömde ju att visa mitt favorit-trädgårdsplanerings-verktyg: Gammal gul MF50 traktorgrävare framför röd lada, används för trädgårdsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MF50 anno 1974, ful som stryk men numera helt oumbärlig! Hur klarar man sig egentligen utan?
 
  • Gilla
Mällösagård och 7 till
  • Laddar…
Jag har hittat rejält med röta i en syllstock som går rakt igenom huset. Jag har riktat upp sättningen och pallat upp med en ny stock på ett sätt som jag tror funkar över tid. Nu är jag absolut ingen timmerman, så tips på bättre reparation mottages tacksamt! Rötangrepp i syllstock med synlig skada nära fönster, nypallat för stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad syllstock med rötskador upplyft med domkraft och stöttad av en ny stock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad syllstock med tecken på röta, tillfälligt uppallad med en ny stock och stenar under ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pontus95 och 5 till
  • Laddar…
Spännande projekt, ska bli roligt att följa! Ser emot att få se ritningarna.
 
  • Gilla
0rbitt
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Spännande projekt, ska bli roligt att följa! Ser emot att få se ritningarna.
Kul! Ska försöka lägga upp dem snarast!

En fråga: Jag velar lite angående grunden. Min ursprungliga plan var att gjuta en tunn, armerad betongsula med 2-3 varv lecablock på. Sen funderade jag på Albabalk, då slipper jag gjuta. Är det någon som har erfarenhet av Albabalk i en krypgrund? Jag har bara sett den som kantbalk till betongplatta. Jag tänker främst på bärigheten.
 
Arbetet med att riva panel fortskrider: Trähus med delvis avriven ytterpanel visar den undanliggande träkonstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd trästuga under renovering med borttagen panel och två stegar lutade mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag försökte mig på CAD, men det slutade med att jag köpte en ritbräda istället. Vi är nöjda och byggnadsnämnden är nöjd. Handritad ritning av en husfasad med markerade mått och skala 1:100.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av tillbyggnad till en enbostadshus fasad med skala och noteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av ett tillbyggnadprojekt till en bostad med måttangivelser och materialnotering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad arkitekturritning av en husfasad med skala och materialanteckningar, daterad och undertecknad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad arkitekturritning av en husplan med befintligt hus och tillbyggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av en husplan som inkluderar sovrum, allrum och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
intrestin och 3 till
  • Laddar…
Den gamla verandan satt på sydfasaden, men den ingången sätts igen och en ny tas upp i västgaveln.
 
Ska bli intressant att följa.

Är ni i nutid eller har de pågått ett tag?

Har själv en projekt tråd men var så himla dålig att uppdatera så blir att försöka sätta sig ner 1-2 gånger i veckan och komma ikapp lite =)
 
M Mlindahl skrev:
Ska bli intressant att följa.

Är ni i nutid eller har de pågått ett tag?
Kul att du är intresserad! Arbetet är i stort sett i nutid, planeringen har däremot pågått ett tag. Vi köpte gården 2016 men har inte riktigt kommit till skott förrän nu.
 
  • Gilla
Mlindahl
  • Laddar…
R Redlös skrev:
Kul! Ska försöka lägga upp dem snarast!

En fråga: Jag velar lite angående grunden. Min ursprungliga plan var att gjuta en tunn, armerad betongsula med 2-3 varv lecablock på. Sen funderade jag på Albabalk, då slipper jag gjuta. Är det någon som har erfarenhet av Albabalk i en krypgrund? Jag har bara sett den som kantbalk till betongplatta. Jag tänker främst på bärigheten.
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att bygga krypgrund. När vi byggde till huset föreslog konstruktören att vi skulle använda albabalkar i platta på mark, men vi valde supergrund istället.
 
R Redlös skrev:
Jag försökte mig på CAD, men det slutade med att jag köpte en ritbräda istället. Vi är nöjda och byggnadsnämnden är nöjd.[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Det blir en STOR tillbyggnad, ser bra ut! :)

Ska du bygga allt själv?
 
R Redlös skrev:
Arbetet med att riva panel fortskrider:[bild] [bild]
Vilket roligt projekt...
Några tankar...
Tänk på rörelser i huskroppar och tak är olika beroende på hur du fogar ihop huset
Så du behöver anlita konstruktör för att bygga en dilatationsfog mellan det gamla huset och nya delarna!
Använd inte platta utan fortsätt med torpargrund men modernisera den till varmgrund
Härligt att du använder skumglas och cellulosa...använd EPS också då det är kostnadseffektivt och diffusionsöppet
Som sagt riktigt roligt projekt
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det blir en STOR tillbyggnad, ser bra ut! :)

Ska du bygga allt själv?
Ja, det mesta. Vi har inte bråttom så det får ta den tid det tar. Kör jag fast så tar jag in hjälp.
B byggarätt skrev:
Vilket roligt projekt...
Några tankar...
Ja det ska bli kul! Fogen har jag inte tänkt på, ska ta proffshjälp med det tekniska där. Det blir absolut varmgrund! Dels för att slippa använda betong som är väldigt miljöbelastande, dels för att slippa trögheten i en platta med golvvärme. Jag lägger nog EPS i våtutrymmena i gamla delen, ovanpå skumglas förstås. Golvvärme överallt på bottenvåningen, med trägolv överallt utom våtutrymmena.
 
  • Gilla
U i CAR och 3 till
  • Laddar…
R Redlös skrev:
Jag försökte mig på CAD, men det slutade med att jag köpte en ritbräda istället. Vi är nöjda och byggnadsnämnden är nöjd.[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Alltid fint med rum som har fönster åt två eller tre väderstreck.
 
Redigerat:
  • Gilla
Redlös
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.