Khalil Ibrahim Khalil Ibrahim skrev:
Jag ska ha 60 CC på takstolar och skruv i varje takstol och brädda
Jag tror det skulle funka. Jag tänkte mig cc på 120 då skulle det svajat en del men cc 60 är nog ok.

/ATW
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Khalil Ibrahim Khalil Ibrahim skrev:
Jag ska ha 60 CC på takstolar och skruv i varje takstol och brädda
Det är inga problem, välj inte den billigaste takpapoen bara.
 
A Autodidak1 skrev:
Det är inga problem, välj inte den billigaste takpapoen bara.
Tänkte mig icopal takpapp, deras bästa
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Går väl att sätta bräda på insidan för att binda ihop det... sen när papp/läkt/plåt/... kommer på lär det inte spela nån roll...

/ATW
Ja sätta en bräda på insidan låter ju väldigt enkelt....
Är panelen falsad bär den inget alls i längsfogarna. Pappen klipps.
 
Rickard.
Inget ont om icopal egentligen, dom tillverkar för det mesta bra skit men all deras "gör det själv" papp spikas vilket är löjligt omodernt. Matakis och trebolit använder skruv med bricka istället.
 
D doubleH skrev:
Utan spont behöver det vara tätt mellan takstolarna för att få bärighet.
Sponten gör ju att det bildas en sammanhängande "skiva" med hög bärighet.
Kan bli ett väldigt "wobbligt" tak om brädorna inte har nån spont...
Det står väl ingenstans att det är ospontad panel.
 
Jag tolkade detta som att det var panel med spont men utan fasning. Utan spont skulle jag tänka ett varv till....
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Panel utan spont och papptak går inte ihop även med c/c 600! Trampar man mitt på en bräda är det stor risk att pappen spricker.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Panel utan spont och papptak går inte ihop även med c/c 600! Trampar man mitt på en bräda är det stor risk att pappen spricker.
Nja.

Jag skrev ett långt inlägg om risk och vad man kan göra för att minimera den.. sen tog jag bort det.

/ATW
 
Ja, ser du, man får passa sig så man inte drunknar i all info från kunniga nedlemmar.
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Panel utan spont och papptak går inte ihop även med c/c 600! Trampar man mitt på en bräda är det stor risk att pappen spricker.
Det är ju jättesant för ett altan som är gjord av tryckt 22x95 (skräpvirke) trampar man igenom varje gång man går på det.

Och taket är det ju många som går på och jätteofta :p
 
  • Gilla
Khalil Ibrahim
  • Laddar…
Jag beträder i alla fall taket när jag monterar underlagspappen. Har upplevt detta p gr av dålig råspont. Där var stora kvistar och sponten saknades delvis. Pappen sprack lokalt. Därför.
Tak skall monteras med riktig råspont!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Det är ju jättesant för ett altan som är gjord av tryckt 22x95 (skräpvirke) trampar man igenom varje gång man går på det.
Och taket är det ju många som går på och jätteofta :p
Nu var det ju inte frågan om att trampa igenom, det behövs bara svikta lite i en bräda för att pappen ska spricka.
Och ofta behöver det ju inte vara, en gång så är det ju hål i taket!
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Nu var det ju inte frågan om att trampa igenom, det behövs bara svikta lite i en bräda för att pappen ska spricka.
Och ofta behöver det ju inte vara, en gång så är det ju hål i taket!
Med takstolar på CC 600 så är nog inte risken stor jämfört med vanliga råspontluckor (20 mm) på CC 1200.

Går man på styltor så kan man nog få det att svikta så mycket att pappen spricker, men i praktiken är det ingen risk att tala om.

Sen får man se till att skarva panelen över takstolar och sortera bort dåliga brädor.

Sen kan man nog teoritisera hur mycket man vill, men jag har gått på råspontluckor som sviktar mycket mer än ett par panel brädor som ligger på 600.
 
A Autodidak1 skrev:
Med takstolar på CC 600 så är nog inte risken stor jämfört med vanliga råspontluckor (20 mm) på CC 1200.

Går man på styltor så kan man nog få det att svikta så mycket att pappen spricker, men i praktiken är det ingen risk att tala om.

Sen får man se till att skarva panelen över takstolar och sortera bort dåliga brädor.

Sen kan man nog teoritisera hur mycket man vill, men jag har gått på råspontluckor som sviktar mycket mer än ett par panel brädor som ligger på 600.
Fel svar. Råspontluckor är tillverkade av spontad panel. Här är det frågan om falsad som ej har stöd i kanten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.