Hej alla kunniga, tänkte höra med er kan man använda ytterpanel 22x95 som råspont? Har en hel pall över och tänkte i så fall använda den till råspont om det inte medför några problem. Tacksam för alla svar
 
Vad ska du använda råsponten till? Tak?

Har din ytterpanel någon fasning?
 
  • Gilla
nombz
  • Laddar…
Ja tak till garaget, ingen fasning i panelen
 
Är ingen expert men ser inte att det skulle vara något problem, det är ju i princip samma sak.
 
Jag skulle iaf använda det om jag hade en hel hög över. Råsponten är av en mycket sämre kvalitet än din panel, så man kan ju säga att det är lite slöseri med fint virke, men om det ändå är över är det ju bättre att det kommer till användning.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Utan spont behöver det vara tätt mellan takstolarna för att få bärighet.
Sponten gör ju att det bildas en sammanhängande "skiva" med hög bärighet.
Kan bli ett väldigt "wobbligt" tak om brädorna inte har nån spont...
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Khalil Ibrahim Khalil Ibrahim skrev:
Hej alla kunniga, tänkte höra med er kan man använda ytterpanel 22x95 som råspont? Har en hel pall över och tänkte i så fall använda den till råspont om det inte medför några problem. Tacksam för alla svar
Till innertak, inga problem alls. Yttertak blir onödigt svagt (trycket fördelas inte på rätt sätt)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Utan spont behöver det vara tätt mellan takstolarna för att få bärighet.
Sponten gör ju att det bildas en sammanhängande "skiva" med hög bärighet.
Kan bli ett väldigt "wobbligt" tak om brädorna inte har nån spont...
Går väl att sätta bräda på insidan för att binda ihop det... sen när papp/läkt/plåt/... kommer på lär det inte spela nån roll...

/ATW
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Till innertak, inga problem alls. Yttertak blir onödigt svagt (trycket fördelas inte på rätt sätt)
Vilket tryck?

/ATW
 
Vad ska du ha ovan trätaket, det har ganska stor betydelse?
 
A ArneTW skrev:
Vilket tryck?

/ATW
Egentligen är trycket nog inte ett problem förutom punkttryck om amn går på det.

Men för ett bra svar behöver man veta hur taket ska se ut, papp (risk för problem), plåt och tegel (troligen inga problem).

Estetiskt så kan det bli fult om undersidan är synlig och det blir skarvar och brädor slår sig (takfot o gavlar)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Som Autodidakt skriver så är det inte lämpligt om du ska ha papptak. Med ett tak som ska reglas upp så spelar det ingen roll, det finns ju sådana tak som bara har duk som undertak och det funkar ju.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Vad ska du ha ovan trätaket, det har ganska stor betydelse?
Jag tänkte ha papptak och tänkte skruva alla brädor på alla takstolar.
 
Khalil Ibrahim Khalil Ibrahim skrev:
Jag tänkte ha papptak och tänkte skruva alla brädor på alla takstolar.
Kommer du åt innefrån att sätta en bräda mellan takstolarna tror jag det skulle fungera.

Som det nämnts tidigare.
Det är ju en risk att om man trampar på en bräda mellan takstolarna att den trycks ned så långt att pappen skadas.

/ATW
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Kommer du åt innefrån att sätta en bräda mellan takstolarna tror jag det skulle fungera.

Som det nämnts tidigare.
Det är ju en risk att om man trampar på en bräda mellan takstolarna att den trycks ned så långt att pappen skadas.

/ATW
Jag ska ha 60 CC på takstolar och skruv i varje takstol och brädda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.