M molndal skrev:
Åååååhhh
Min gamla polarvagn....
Inte mycket kvar efter tre turer till tippen
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
B bergenudd skrev:
Jo, det kan ändå räknas som en bygglovspliktig byggnad:
titta under varaktig placering på
[länk]
Ja men det är betydligt enklare att flytta på samt att komma undan med.

Hur som...

Kul projekt och lycka till TS
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
Uppskattar alla kommentarer.

Tung, tja kanske det men den blir absolut flyttbar om det skulle behövas. Dock inte tyngre än andra byggen som jag har sett här på forumet. Hade ju kunnat köra 45x95-reglar, grövre takstolar, isolering, grovt golv, större ugn osv..

Nu tror jag dock inte att det blir syn eftersom det här ligger avsides och vi grannar är på god fot. Har inte varit något tjafs på 35 år.

Men ifall att så är plintarna lösa och inte fasta. Två domkrafter som lyfter upp så att man kan plocka bort terass-stöden. Ett par OSB-skivor får väl hjälpa till så det rullar lättare. I värsta fall får man plocka ur ugnen och stenarna. Jo, nog är den flyttbar allt.

I värsta fall får man väl låna en kraftigare bil med lite pulver under huven... ;-)
 
  • Gilla
claym och 3 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Man kan ju också riva ut allt i en husvagn och göra den till bastu så kommer det inte vara några bygglovsproblem.
Det är samma bygglovsregler som gäller för det också, men det anmäls inte bara.
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Det är samma bygglovsregler som gäller för det också, men det anmäls inte bara.
Men skit i bygglovsregler ¿¤¥÷×.
Detta här bygget är ju en kul grej som är väl värd uppmuntra... ( och kopiera):D (y)

Du kan säkerligen starta en egen tråd om bygglovsregler - kanske hittar du någon likasinnad...
Alla bor inte i storstaden eller har griniga grannar
 
  • Gilla
Carraro och 6 till
  • Laddar…
M molndal skrev:
Men skit i bygglovsregler ¿¤¥÷×.
Detta här bygget är ju en kul grej som är väl värd uppmuntra... ( och kopiera):D (y)

Du kan säkerligen starta en egen tråd om bygglovsregler - kanske hittar du någon likasinnad...
Alla bor inte i storstaden eller har griniga grannar
Har jag sagt att man inte ska bygga bastu? Skulle aldrig falla mig in att avråda någon från att bygga en bastu eftersom jag själv är finne!

Fördelen med att ha ett svartbygge på hjul är man kan flytta det enkelt ;)

Och som KA tycker jag det är viktigt att kunna bygglovsreglerna, då kan man göra mycket konstiga saker på lagligt sätt och även bedöma om det är värt att ta en risk om man vill bryta mot regelrna.
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
kan inte mycket om detta, men måste inte släpet besiktas ibland?
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
Nej, inte när det klassas som efterfordon.
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
Morron. Har för mig att jag läst någon stans att regler och lagar är skapade för att man skall kunna kringgå dem.
Alltså man skall veta vad man får göra. :rolleyes:
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
Skit i det nu!! Jag vill se byggbilder och glada katter och hundar
 
  • Gilla
Monteras och 3 till
  • Laddar…
Flyttbar bastu placerad på grönt gräs nära en sjö med träd i bakgrunden och en hund framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett gammalt husvagnschassi under denna flyttbara bastu från 2013.
 
  • Gilla
Monteras och 5 till
  • Laddar…
L leifa.k skrev:
[bild]

Ett gammalt husvagnschassi under denna flyttbara bastu från 2013.
”flyttbar” Stiligt
 
  • Gilla
leifa.k och 1 till
  • Laddar…
Seså mina vänner. Klart att den är flyttbar och att jag vet att det inte är riktigt enligt konstens alla regler att bygga såhär...

Men ok då, behöver jag flytta på den så tar jag två garagedomkrafter och lyfter upp den i bakänden, tar bort plasten kring hjulen och tar bort de bakre 6-8 plintarna. Plintarna är, som jag skrev i det första inlägget, betongplattor och sten samt terrasstöd så att de lätt kan demonteras eller justeras vid behov.

Så sänks ekipaget ner för att därefter lyftas i framänden där kvarvarande lösa plintar tas bort. Bilen backas ner och så lägger man ut två OSB-skivor så att man får rull. Ergo = flyttbar.

Tyvärr kan jag inte bjuda på vare sig hundar eller katter men däremot en bild på lite framsteg...
 
  • Främsteg på ett flyttbart byggprojekt, träkonstruktion stödd på plintar och betongblock i skogen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kolboll och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.