13th Marine 13th Marine skrev:
Jag försökte hitta en fläck där jag inte haft potatis de senaste tre åren, jag misslyckades, så därav ett nytt land =)
Jag kör potatis på samma ställe varje år, hittills har det inte misslyckas :D Lite ny jord och diverse näring ibland så går det bra.
 
Fadai
Snigla Snigla skrev:
Min nya planteringsspade kom idag, ergonomisk sådan! Hoppas den hjälper handlederna/handen lite.,

[bild]

Den var verkligen rosa.. :cool:
Jätterosa.... men försvinner nog inte så lätt bland planteringarna.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Nu har jag tagit fram lampan också.
Tillväxtlampa över plantor och odlingsutrustning på ett bord framför ett fönster nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Häromdagen kom leveransen av jorden (y) Det var supersmidigt.. kom med kranbil.. lyfte av pallarna som ingenting hehe (inte lika lätt för oss när vi köpt pallar tidigare, även om man får hjälp med truck för pålastning där.. så ska de ju av hemma :oops:)

Stapel med säckar planteringsjord på pall klar för trädgårdsprojekt utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några säckar planteringsjord..

Pall med stablade säckar av planteringsjord, täckbark och gödsel vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fler jordsäckar.. och ite annat (gödsel, täckbark och mylla..)

Vi kommer troligen få köpa ett lass med jord sedan, till trädgården, iaf (släpvagn då).
Men nu har vi nått att börja med .. :cool:
 
  • Gilla
  • Älska
Lill72 och 4 till
  • Laddar…
En annan har tur med leveranserna med :)

En stor hög med hästgödsel i en trädgård bredvid buskar och ett staket med hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag bara klara av några andra projekt innan tre skopor hästgödsel ska rullas ut överallt.
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
En annan har tur med leveranserna med :)

[bild]

Nu ska jag bara klara av några andra projekt innan tre skopor hästgödsel ska rullas ut överallt.
..ja det är förjäkligt va projekten hopar sig och man inte hinner allt på en gång! :cool: (Iof alltid värre på vårkanten, när detkommer till odlingar, man måste få ner fröna i backen/jorden ju).

Får man bara ner dem.. har man tid för annat sedan!

Jag är lite sur på mig själv, jag skulle ju bett grannen om koskit i höstas va tanken.. så det kunnat ligga i kragarna över vintern., men det blev aldrig av och vill jag be nu, har de bara färsk.. och det är ju lite starkt ..

Ska komma ihåg det i höst iaf!
 
Staffans2000
Hejsan!

Jag tänkte odla lite grönsaker i några pallkragar jag fått tag på. Har även ett gäng pallar. Tanken uppstod att jag skulle ställa en pall på gräsmattan, och pallkragar på den. På så vis skulle jag slippa en del ogräs, samt att jorden skulle värmas upp fortare.
Har jag kommit på något nytt, eller är det så man gör?

Herr gurka.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fadai
Ju högre du bygger jorden, desto snabbare blir den varm. Fast jag skulle skippa pallen och istället bottna m kartonger el tidningar. När de multnat bort har du en levande jord m djur och mikroorganismer. Ogräs kommer ändå, tids nog...
 
Staffans2000
Varför är min fullständigt geniala idé kass?
 
Fadai
Den är inte alls kass! Tanken är rätt, men du får samma effekt av att bygga två el tre lådor på varandra som av att lägga pall under. Nu när jag vårstökar m lådorna jag premiärodlade i förra året märker jag att det är fullt med liv i dem, jorden blir bättre och bättre. Det beror ju mest på att de har direktkontakt m marken. Inte mkt ogräs heller, fast det beror mest på att man håller undan hela tiden. Kör m pall, och glöm inte visa resultatet här i tråden.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Inte kass. Men jag tänker att med kontakt med marken får jag även in daggmask o dylikt som jorden o därmed grönsakerna mår bra av. Ställer du pallkragen på en pall kanske din rygg blir glad? Värt mycket det också!
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Staffans2000
Då ordnar jag två. En med pall, och en utan.

Tackar.
 
  • Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Ogräs blir det oavsett. Det är inte bara från marken de kommer, de flyger omkring i luften och siktar in sig på grönsaksodlingar bland annat :)
 
Fadai
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Då ordnar jag två. En med pall, och en utan.

Tackar.
Ska följa!
 
Jag har lagt markduk under pallkragarna och i övrigt låtit dem stå på marken. Det har varken hållit ogräs eller daggmaskar borta. Men jag tänker mig att det i alla fall dämpar ogräset en del. Jag spekulerar nu. Men en lastpall underst kommer att ha kontakt med jorden från två håll utan att vara åtkomlig för solljus. Dessutom skall den bära upp en last på ett annat sätt än vad kragarna behöver göra. Jag tänker mig att det är risk att pallen kollapsar efter inte så många år. Men tro inte att jag sågar idén. Om du tror på idén så kör på och meddela sedan resultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.