h0lle h0lle skrev:
Tack då vet jag. Tänkte om den följer guideslingan slaviskt så man kunde lagt den högra guide-slingan dikt "väggen" och på så vis fått passagen mer åt höger.
Gör en skiss på en av dina bilder och visa hur du har tänkt dig.
Klipparen följer guiden slaviskt vid ut och hemgång, med en variation på avstånd till kabeln för att undvika spårbildning i gräsmattan.
 
E etompau skrev:
Gör en skiss på en av dina bilder och visa hur du har tänkt dig.
Klipparen följer guiden slaviskt vid ut och hemgång, med en variation på avstånd till kabeln för att undvika spårbildning i gräsmattan.
Snabbt skissat utan korrekt mått. Det är såhär jag antar att jag får göra?

Handritade linjer markerar tänkt renoveringsområde på bildserie av gångstig och uppfart utanför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
h0lle h0lle skrev:
Snabbt skissat utan korrekt mått. Det är såhär jag antar att jag får göra?
Ja, det kommer att fungera fint. Var noga med att dra trådarna med rätt mått som "passage". Jag gjöt platta över mina trådar som passage men de ligger lite för brett så ibland får den för sig att "svänga" i passagen när den klipper in mot den och då blir det stopp...
 
anders07 anders07 skrev:
Ja, det kommer att fungera fint. Var noga med att dra trådarna med rätt mått som "passage". Jag gjöt platta över mina trådar som passage men de ligger lite för brett så ibland får den för sig att "svänga" i passagen när den klipper in mot den och då blir det stopp...
Aha, i manualen står minst 60cm, men du menar att man ska försöka hålla den väldigt nära 60 så klipparen inte börja trixa?
 
h0lle h0lle skrev:
Aha, i manualen står minst 60cm, men du menar att man ska försöka hålla den väldigt nära 60 så klipparen inte börja trixa?
Precis!
 
Hej! Nybliven ägare av sileno city 250 och har börjat skissa på placering. Spontanidén var på bilplatsen enligt bild (begränsningskabel svart, likadan till höger, och guidekabel röd). Dock visar alla skisser att begränsningskablarna går ut vinkelrätt BAKOM laddstationen. Någonstans kan man även läsa att laddstationen ska stå på klippområdet. Vad gäller?
 
  • Skiss av en trädgård som visar gräsmatta med begränsnings- och guidekablar för robotgräsklippare nära bilplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där kommer funka bra. Det är lite säkerhetsmarginaler i det som anges. För Husqvarna har jag för mig att det finns instruktioner för hur en sån indragen laddare ska riggas, men funka lär det göra även för Gardena.
 
  • Gilla
Sten-Sture
  • Laddar…
Har en Gardena Sileno Smart Life 1250, och appen gör reklam för två nya funktioner, frostsensor och CorridorCut. Jag har uppdaterat klipparen via appen, men utan att kunna se dessa nya. Gäller det inte förra årets modell, eller behöver jag uppdatera via USB trots smart och app?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det där kommer funka bra. Det är lite säkerhetsmarginaler i det som anges. För Husqvarna har jag för mig att det finns instruktioner för hur en sån indragen laddare ska riggas, men funka lär det göra även för Gardena.
Tack, då provar jag denna metod:)
 
Laddar fortfarande för installationen ((har lite toppdress och annat fix kvar).

Många tipsar om att man får trimma in avstånden för begränsningskabeln efter hand. Fattar dock inte hur man ska göra det. Känns väldigt definitivt när man väl spikat ner kabeln, klippt och kopplat.
 
S Sten-Sture skrev:
Laddar fortfarande för installationen ((har lite toppdress och annat fix kvar).

Många tipsar om att man får trimma in avstånden för begränsningskabeln efter hand. Fattar dock inte hur man ska göra det. Känns väldigt definitivt när man väl spikat ner kabeln, klippt och kopplat.
Är det något som gått kapitalt fel så kan man behöva efterjustera, annars inte. Gör installationen så noggrant som möjligt så blir det bra. Efter några månader har beg.kabeln ätit sig ner i gräsmattan.

På en del klippare går det via menyn ändra hur mycket klipparen ska köra över beg.kabeln.
 
  • Gilla
Sten-Sture och 1 till
  • Laddar…
J jaqob skrev:
Har en Gardena Sileno Smart Life 1250, och appen gör reklam för två nya funktioner, frostsensor och CorridorCut. Jag har uppdaterat klipparen via appen, men utan att kunna se dessa nya. Gäller det inte förra årets modell, eller behöver jag uppdatera via USB trots smart och app?
Svarar på min egna fråga. Det räcker inte att uppdatera via appen, utan man måste uppdatera gräsklipparen via USB från en dator.
Sjukt opedagogiskt, då appen säger "Updating Firmware", men det verkar som att det bara gäller själva radio-delen.

Och lite klagomål på nya androidappen. Om man parkerar roboten så verkar det inte gå att få den att sätta igång att klippa efter schema, förutom att låta den vänta tills nästa schemastart (dagen efter i mitt fall). Trycker man på "Start" får man bara alternativet att sätta igång manuell klippning i x antal timmar.
 
Och en fråga. Jag har områden konfigurerade så att den ska följa hela guideslingan i 15% av fallen, och i resten av fallen börja vid laddstationen. I praktiken väljer den nästan alltid att följa guideslingan innan den börjar klippa. Har inte först statistik, men skulle snarast gissa att förhållandet är det omvända. Någon som upplever något liknande?

Skärmdump av gräsklippares inställningsapp med områdeskonfiguration för klippstart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jaqob skrev:
Svarar på min egna fråga. Det räcker inte att uppdatera via appen, utan man måste uppdatera gräsklipparen via USB från en dator.
Sjukt opedagogiskt, då appen säger "Updating Firmware", men det verkar som att det bara gäller själva radio-delen.

Och lite klagomål på nya androidappen. Om man parkerar roboten så verkar det inte gå att få den att sätta igång att klippa efter schema, förutom att låta den vänta tills nästa schemastart (dagen efter i mitt fall). Trycker man på "Start" får man bara alternativet att sätta igång manuell klippning i x antal timmar.
Hur uppdaterar man via USB?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.