B bookie56 skrev:
Hej på er!
Jag skrev några kommentarer om denna produkt på en annan tråd: [länk] men efter att ha pratat med en vän beslutat att starta en ny...
Det är viktigt att de som tänker köpa denna produkt är medvetna om fakta som de verkligen är...
Jag borde börja i början ... har byggt en liten sommarstuga 2018 och det var det hetaste året i cirka hundra år så förhållandena var väldigt bra!
Minsambo och jag åkte till den lokala målarbutiken för att få råd om behandlingar för fasaden. Min partner letade efter en någonting som skulle ge oss en silvergrå yta som fjällstugor har och då nämnde personalen på butiken Sioo:x.
Sioo:x har funnits ett bra tag men de hade utörkat sitt sortement för att inkludera fasadbehandlingar.....
Precis då fick vi aldrig höra att det var något negativt med produkten och personalen i butiken fick oss att känna att detta skulle vara rätt val för oss ...
Ett plus var om vi bestämde oss för att måla över sioo:x sedan det skulle inte vara ett problem...
Hösten kom regnet och mycket mögel....
Vi var väldigt chockade ... det var inte vad vi hade förväntat oss...
När jag tog kontakt med Sioo:x i början var det bara bort kastat tid...Sioo:xs respons var att vi måste ha haft mögel på virket innan vi behandlade det med sioo: x ... vi hade lagrat virket fel var deras slutsats...
Då tog vi kontakt med butiken där vi hade köpt produkten....
Sioo:xs respons till butiken var nästand detsamma....vi skulle behöva behandlar stugan med Jape prickfri för att åtgärda problemet.
Vi kom överens med butiken att det var försent att göra något åt det nu men till våren skulle man gå vidare med någon behandling...
Min första tanke var vem skulle betala för behandlingen.....ingen hade nämnt någonting om mögel när vi köpte produkten....varför skulle vi betala för det?
Vår butik skulle kontakta Sioo: x om problemet och det beslutades att butiken skulle komma ut på våren och behandla stugan med Jape prickfri....vi hade ingen idé att our butik skulle göra detta själv....
Efter behandling ifjolåret skulle vi bara vänta och ser...
Det blev lite bättre och sedan sämre...och efter många diskussioner igen med butiken...bestämde vi att överlämna problemet till ARN.....
Och det är inte klart ännu....
Det som är väldigt viktig....Sioo:x har ändrat etiketterna på produkten som säljes vidare till butiker....tre gånger....
Motverkar mögel, Reducerar mögel...och senast Minska uppkomst...
Så här ska de inte kunna hålla på....?!
Jag ville bara att medlemmarna här skulle vara medvetna om vad Sioo:x håller på med!!
Om ni vill veta mera...fråga bara

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

bookie56
Hej,

Jag har själv använt sioo i många många år på vår 155kvm stora altan med mycket gott resultat. Vad jag kan se på dina bilder så ser det knappt ut som att du har använt Sioo eller i vart fall inte gjort det ordentligt. den ljusa träfärg du har där är inte hur det ska se ut efter ett par veckor efter behandlingen. Det som sker är att träets övre skikt dör och blir ljusgrått och det är inga träfibrer som är i andra färger eller så utan hela utan får samma gråa nyans.

Det jag kan se på dina bilder är knappt behandlade ytor ser det ut som.
Jag laddar upp en bild iofs ifrån en av våra övervakningskameror men det syns ganska tydligt hur det ska se ut. betydligt gråare än den lite gulaktiga nyans jag tycker mig se på era bilder.

Delen jag har markerat med rött är där det är ytlig smuts bara det är inte mögel utan det försvinner med en vanlig borste och inget vi har hunnit med denna vår.

Mvh
Christopher
 
  • Altan behandlad med Sioo, visande enhetlig ljusgrå nyans med områden markerade i rött för smuts, inte mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Ingen expert men...
Tyvärr kan det nog stämma att möglet fick fäste när materialet låg under presenning.
Har ni provat med ånga? En klassiker mot mögel. Och ättika.
Svårt att hålla trä helt rent.
Vi har järnvitriol på vårt hus. Det är därför grått och eventuellt mögel syns inte.
Lycka till!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Duttarmajster
Inte heller expert, men min uppfattning av den produkt du använt att den är lämplig för altaner och liggande trä där det är hyffsat enkelt att få på tillräckligt mycket och jämnt av produkten för att den ska skydda trät mot röta som jag uppfatttat att den är till för. Har läst mycket och detta inför att jag själv köpte Organowood på en liten altan/trappa där det fungerat bra, dock inte grånat speciellt mycket på två år, det är inte heller priämärt det som är syftet med kiselbehandlingarna av trä om jag har förstått det rätt.
Vi har också några små ytliga mögelprickar som jag tror är helt svårt att skydda som mot med dessa produkter.

Jag tror ni blev pålurade fel produkt till fel användningsområde.
 
  • Gilla
ahaglund och 1 till
  • Laddar…
Hej. Målade eller va nu de kallas när man blöter ner en bräda med en vattensubstans. På ett nybyggt attefalls mitt livs största misstag ser nu För jävlig ut. Dyrt är de åxå. Färg affären rek prick fri mot betalning...
 
  • Närbild av en trävägg med ojämnt applicerad grå färg som ser sliten och fläckig ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävägg på ett nybyggt attefallshus som behandlats med en missfärgande vattensubstans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikedigitize
  • Laddar…
"Själva kiselformeln döda träet"

Har du fått förklarat vad de menar med detta?
B bookie56 skrev:
Hej Utdelning!
Själva kiselformeln döda träet....

bookie56
Har du fått förklarat vad de menar med detta?
 
J
C chriz___ skrev:
Hej,

Jag har själv använt sioo i många många år på vår 155kvm stora altan med mycket gott resultat. Vad jag kan se på dina bilder så ser det knappt ut som att du har använt Sioo eller i vart fall inte gjort det ordentligt. den ljusa träfärg du har där är inte hur det ska se ut efter ett par veckor efter behandlingen. Det som sker är att träets övre skikt dör och blir ljusgrått och det är inga träfibrer som är i andra färger eller så utan hela utan får samma gråa nyans.

Det jag kan se på dina bilder är knappt behandlade ytor ser det ut som.
Jag laddar upp en bild iofs ifrån en av våra övervakningskameror men det syns ganska tydligt hur det ska se ut. betydligt gråare än den lite gulaktiga nyans jag tycker mig se på era bilder.

Delen jag har markerat med rött är där det är ytlig smuts bara det är inte mögel utan det försvinner med en vanlig borste och inget vi har hunnit med denna vår.

Mvh
Christopher
Ditt trä är väl vanligt impregnerat virke som du sedan behandlat för att få en grå nyans, eller ser jag fel?
 
En reflektion; Om man har frågeformulär, inför klagomål, på sin produkt så är det en indikation att detta inte är en nyhet för företaget. Byter man dessutom ut etiketten på produkten (flera ggr) så ligger definitivt en hund begraven... my 50 cent!
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
B bookie56 skrev:
När vi fick leveransen av stugan var den lindat i plast...och den förpackning flyttade vi med en traktor till precis utanför vår tomt...kunde ej göra bättre....vi flyttade hela last in på tomten och täckte över den med en presenning..MEN vi gjorde det med tanke på att luft ska komm in osv...
Kan inte bedöma vad som är anledningen till att möglet växer på din stuga.

Men det är ett klassiskt fel att förvara trävaror under presenning. Det går, men det måste vara väldigt luftigt och det är lätt att göra fel. Markfukt som dunstar samlas gärna under presenningen. Många nybörjare på vedhantering har fått erfara att presennigar och plastdraperingar förstör mycket mer än de avhjälper.

Som sagt jag vet inte om det är produkten som är dålig eller din hantering av stugan. Säger bara att risken är mycket stor att träet tar mögel åt sig om det står ute inplastat eller under presenning.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag har behandlat min altan med Sioo (den tidigare versionen innan ”x”).
Får mögel och ”grönt” på altanen inför varje vår. Men går bara över den med en vanlig plastig tryckspruta som jag fyllt med vanligt ättika 12% (från Willys, Eldorado 12:-/lit)
Låter det vara, och efter ett par dagar är allt borta.

Testa spruta på lite ättika så ska ni se att allt försvinner.

Sedan tar det ett tag för det ”silvergrå” att komma, tog några veckor för mig.
 
  • Gilla
Solar53
  • Laddar…
SIOO:X kan inte visa något testresultat som visar att produkten fungerar. Kisel har ingen effekt mot vare sig, alger, mögel eller röta. Detta visar det senaste testet på bryggorna i Malmö. Dessutom har många fått problem med att träytan förstörs. Blir luddig och flisig. I tralltestet i Malmö var det bara ett trallvirke som hade ruttnat: Organowood.
Alltså två bluffprodukter.
 
  • Gilla
Oldboy och 3 till
  • Laddar…
C chriz___ skrev:
Hej,

Jag har själv använt sioo i många många år på vår 155kvm stora altan med mycket gott resultat. Vad jag kan se på dina bilder så ser det knappt ut som att du har använt Sioo eller i vart fall inte gjort det ordentligt. den ljusa träfärg du har där är inte hur det ska se ut efter ett par veckor efter behandlingen. Det som sker är att träets övre skikt dör och blir ljusgrått och det är inga träfibrer som är i andra färger eller så utan hela utan får samma gråa nyans.

Det jag kan se på dina bilder är knappt behandlade ytor ser det ut som.
Jag laddar upp en bild iofs ifrån en av våra övervakningskameror men det syns ganska tydligt hur det ska se ut. betydligt gråare än den lite gulaktiga nyans jag tycker mig se på era bilder.

Delen jag har markerat med rött är där det är ytlig smuts bara det är inte mögel utan det försvinner med en vanlig borste och inget vi har hunnit med denna vår.

Mvh
Christopher
Stugan har behandlats enligt hänvisningen....
Eftersom Sioo:x kan inte bestämma sig för hur de vill marknadsföra produkten....svårt att har förtroeende för det...

bookie56
 
T tompaah7503 skrev:
Kan inte bedöma vad som är anledningen till att möglet växer på din stuga.

Men det är ett klassiskt fel att förvara trävaror under presenning. Det går, men det måste vara väldigt luftigt och det är lätt att göra fel. Markfukt som dunstar samlas gärna under presenningen. Många nybörjare på vedhantering har fått erfara att presennigar och plastdraperingar förstör mycket mer än de avhjälper.

Som sagt jag vet inte om det är produkten som är dålig eller din hantering av stugan. Säger bara att risken är mycket stor att träet tar mögel åt sig om det står ute inplastat eller under presenning.
Stugan hade mycket luft under pressenningen....Hade inget spår av mögel när jag byggde stugan eller behandlade den...
Jag vet hur man förvarar under pressenning....

bookie 56
 
M Mikasw skrev:
"Själva kiselformeln döda träet"

Har du fått förklarat vad de menar med detta?


Har du fått förklarat vad de menar med detta?
Jag har inte förklarat detta pga det inte jag som påstår det...Sioo:x förklarar detta...

bookie56
 
  • Gilla
Snicklas
  • Laddar…
B bookie56 skrev:
Hej på er!
Jag skrev några kommentarer om denna produkt på en annan tråd: [länk] men efter att ha pratat med en vän beslutat att starta en ny...
Det är viktigt att de som tänker köpa denna produkt är medvetna om fakta som de verkligen är...
Jag borde börja i början ... har byggt en liten sommarstuga 2018 och det var det hetaste året i cirka hundra år så förhållandena var väldigt bra!
Minsambo och jag åkte till den lokala målarbutiken för att få råd om behandlingar för fasaden. Min partner letade efter en någonting som skulle ge oss en silvergrå yta som fjällstugor har och då nämnde personalen på butiken Sioo:x.
Sioo:x har funnits ett bra tag men de hade utörkat sitt sortement för att inkludera fasadbehandlingar.....
Precis då fick vi aldrig höra att det var något negativt med produkten och personalen i butiken fick oss att känna att detta skulle vara rätt val för oss ...
Ett plus var om vi bestämde oss för att måla över sioo:x sedan det skulle inte vara ett problem...
Hösten kom regnet och mycket mögel....
Vi var väldigt chockade ... det var inte vad vi hade förväntat oss...
När jag tog kontakt med Sioo:x i början var det bara bort kastat tid...Sioo:xs respons var att vi måste ha haft mögel på virket innan vi behandlade det med sioo: x ... vi hade lagrat virket fel var deras slutsats...
Då tog vi kontakt med butiken där vi hade köpt produkten....
Sioo:xs respons till butiken var nästand detsamma....vi skulle behöva behandlar stugan med Jape prickfri för att åtgärda problemet.
Vi kom överens med butiken att det var försent att göra något åt det nu men till våren skulle man gå vidare med någon behandling...
Min första tanke var vem skulle betala för behandlingen.....ingen hade nämnt någonting om mögel när vi köpte produkten....varför skulle vi betala för det?
Vår butik skulle kontakta Sioo: x om problemet och det beslutades att butiken skulle komma ut på våren och behandla stugan med Jape prickfri....vi hade ingen idé att our butik skulle göra detta själv....
Efter behandling ifjolåret skulle vi bara vänta och ser...
Det blev lite bättre och sedan sämre...och efter många diskussioner igen med butiken...bestämde vi att överlämna problemet till ARN.....
Och det är inte klart ännu....
Det som är väldigt viktig....Sioo:x har ändrat etiketterna på produkten som säljes vidare till butiker....tre gånger....
Motverkar mögel, Reducerar mögel...och senast Minska uppkomst...
Så här ska de inte kunna hålla på....?!
Jag ville bara att medlemmarna här skulle vara medvetna om vad Sioo:x håller på med!!
Om ni vill veta mera...fråga bara

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

bookie56

Tråkigt att Sioo:x ej verkar ha funkat.

Vad är det för träslag?

Sioo:x behöver fukt/regn på träet som har behandlats för att aktivera färgskiftandet ska komma igång.

Har behandlat ett tralldäck med lärk med denna produkt. Efter en veckas regnande kom grånandet igång ordentligt på de horisontella plankorna medan de vertikala tog ca 0,5-1 år på sig att bli silvergråa.

Hartserna i lärken gör att de kan bildas svarta prickar på träets yta.

Inget mögel på tre år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.