Jag har som många andra drabbats av grannar med hundar som tror att vår nyinköpta och nyinstallerade brevlåda är en hundtoalett. Jag har satt upp lappar men de ignoreras fullständigt. Har någon ett bra tips på vad man kan strö ut vid brevlådan så att hundarna inte vill kissa där. Jag har för mig att jag hört att man kan strö ut svavel, var köper man i sådana fall det? >:(
 
Du kanske ska måla den nedre halvmetern med extra rostskyddsfärg och sedan lägga ner.
Det är bara att inse att du inte kan uppfostra alla hundägare.
 
  • Gilla
Giuseppe Maglio
  • Laddar…
Jag blir alltid lika förbaskad när jag läser om dessa hundägare som struntar i att det finns andra människor i vårt samhälle!  >:( >:(

Jag fårstår inte varför det skulle vara så svårt att plocka upp efter sin hund (förutom i skogen, förstås) eller att inte låta sina hanhundar kissa på saker och ting. Jag är själv hundägare och det är inte roligt att alltid utpekas som "grupp".

Tyvärr tror jag att "volvo" har en poäng i att "Det är bara att inse att du inte kan uppfostra alla hundägare". För tyvärr skaffar även korkade människor hund!

Men blir du riktigt arg, kan du ju alltid starta ett litet "krig". Är det många som går förbi din brevlåda? Har du NÅGON aning om hur många och vilka de är? Om det inte är alltför många är det lätt att kartlägga dem då det  säkert är samma hundägare som går där varje dag. Fråga någon av hundägarna i området nästa gång du stöter på dem vilka hanhundar som bor i området, de kan säkert ge ett exakt svar eftersom man håller ganska bra koll på de andra. Just i detta fall kan du alltså begränsa dig till hanhundsägare, eftersom tikar sitter ned och kissar... (utom i ovanliga fall).

Lycka till...
 
Jula har elektroniska hund/kattskrämmare.  :D

478301_b.jpg
"Håller effektivt ovälkomna djur borta från din trädgård! Med ultraljud på ca 23 kHz som inte människor uppfattar skräms katter, hundar, ekorrar och kaniner bort. PIR (Passiv Infra Röd) -system övervakar området och sätter automatiskt igång ljudet om ett djur rör sig. Drivs med 1 st 9V-batter (ingår ej), väderskyddad, lätt att montera t.ex. på vägg, träd, eller på det medföljande stativet. Storlek: 114 x 88 x 60 mm"
Pris 399 Kr

Placera den på lämpligt sätt inne i trädgården eller bygg in den i brevlådan och hundarna undviker din låda.  ;)
 
Någon som har provat den? Jag har hört att den inte fungerar, men det kanske är en felaktighet spriden av hundägare som inte vill att man ska använda den.
 
Köp den bara på öppet köp, så borde det inte bli några problem med returen.
Det är väl bara att köpa hem en och prova. Försvinner inte hundarna, så får du lämna tillbaka den.

Meddela i så fall gärna om det blir hundfritt runt din tomt. :D
 
Lite elektronikpulande iofs - men en liten högtalare, batterier, liten förstärkare, två
sladdar som sluter en krets när det blir blött och så en kraftig skällande hund inspelad ?

Varför säljer ingen en skällande brevlåda ? ;D

Gå ut och prata med dom ?
Filma dom och polisanmäl ?
Stäl dig i fönstret och nidstirra - det gjorde vi, fungerade utmärkt. Det är rätt roligt att
se dom febrilt börja leta efter sin plastpåse för att jag inte vill ha hundbajs i gräsklipparen... (Sånt går iofs att plocka upp och följa dom hem med och så dumpa den där den hör hemma - i ägarens brevlåda...)
 
Håller med om att vi hundägare har ett ansvar och hanhundar speciellt har en tendens att slå en sjua typ lite varsom.
Om din egendom blir förstörd tycker jag du skall säga till de som du ser kissar på din brevlåda, att man sedan får varierande svar beror ju helt på ägaren.

När jag rastar min vovve ser jag i 95% av fallen till att han inte kissar på något som kan eller blir missfärgat/förstört, då det själv hade stört mig.

Det jag dock reagerar mest på är att dessa förbannade katter verkar gå oberörda i debatterna som förs..................

Katterna som använder din sandlåda, trådgård och rabatt till toalett....
 
Fördelen med katter är att de kommer ensamma och därmed kan tas itu mer effektivt. De gillar inte att bli duschade med högtryckstvätt tex,,, har jag hört ;)
 
mats_o skrev:
Fördelen med katter är att de kommer ensamma och därmed kan tas itu mer effektivt. De gillar inte att bli duschade med högtryckstvätt tex,,, har jag hört ;)
Borde funka mot hundägaren också... "Hoppsan - jag slant..." ::)
 
De kan bli något aggresiva och beroende på storlek bli något svårhanterliga. En aggressiv katt duschar man bara ett varv till...
 
mats_o skrev:
De kan bli något aggresiva och beroende på storlek bli något svårhanterliga. En aggressiv katt duschar man bara ett varv till...
;D ;D ;D ;D ;D

Så sant så sant.
 
Hej!

Jag har hittad två spännande tips på Internet:

Prova "Ballistol oil" (ibland också "Neo Ballistol"). Det är en hushålls/vapenolja och jag har hört att hundar hatar lukten. Man kan köpa den som spray och spraya in stolpen.

Och så tipsade någon att hänga upp små tygpåsar med hål i, som är fyllda med peppar. Jag skulle också satsa på cayennepeppar eller thailändsk chili... ::)

Lycka till! (och berätta gärna, om det funkar)
Mac Pye (tyska tjejen)
 
Tråden har spårat ur och jag har rensat en del av inläggen. Låt oss diskutera ämnet på ett trevligt och konstruktivt sätt! Hundproblemet är tyvärr inte ovanligt.
 
Det finns jy faktiskt fy-spray man kan köpa i djuraffärerna... Våran tik gjorde sitt lite vart hon vill på tomten innan.. Gick några rundor med fyspray ( man får göra regelbundna behandlingar när de e utomhus ) nu har hon sitt lilla hörn bak garaget .. Lättare att hålla rent så..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.