Det skulle ha gjorts ett servitut där röret lades ner såklart. Men om det gjordes innan avstyckningen så är det lätt hänt att sånt missas.
 
Ja det är lätt hänt, mitt dagvatten hamnade under grannens växthus. Min tomt styckades och ingen tänkte på röret som farfar lagt ner.

Nu har vi servitut och våra nya grannar kanske tar bort växthuset.

Protte
 
  • Gilla
Jonas Svensson74
  • Laddar…
Peab sa själva att de inte på något sätt är billigast. Men det hade varit smidigt att ha dem till att göra det när de ändå fixade med nya avloppet till den avstyckade tomten. Om försäkringsbolaget betalat...
Nu får det bli snack med säljaren av gården och jakt på billigare entrepenör.
 
Går det inte att koppla det på ditt eget avlopp inom fastigheten då? Jag tolkar att det gäller en komplementbyggnad, så du har en huvudbyggnad också där.
 
Jo, det är ett alternativ. Men den grävningen blir längre och går i så fall över gräsmattan.
 
Men, den här grävningen runt den avstyckade tomten, då kommer väl ditt rör på någon annans mark? Blir det inte problem med servitut osv?
 
Faktiskt inte. P.g.a. detaljplanen fick inte tomten styckas av som önskats. Det blev en liten trekant kvar som sitter ihop med min tomt. Det är parkmark som inte fick styckas av.

Fastighetskarta som visar gammal och ny gränsdragning med en liten trekantig parkmark kvar vid tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Är det otänkbart att låta det ligga kvar? Det är väl rätt vanligt att avlopp går under byggnader.
 
Det kan ju vara en tanke. Om röret går djupt nog för att inte påverkas av nybygget, så borde man ju kunna påbörja bygget, och du kan i lugn och ro ordna med att gräva för en ny ledning.
 
Dum fråga, köparen an den andra tomten, köpte tomten med ett avloppsrör i backen ...
Borde inte han bekosta flytten om den är nödvändig?
Ok att det saknas ett servitut, men kan inte de upprättas i efterhand?
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Eller låta det vara så länge det fungerar, havererar det så gräver man nytt.

Protte
 
  • Gilla
dennis_f och 1 till
  • Laddar…
Röret ligger på 90 cm djup där det kommer ut från byggnaden. Där är en brunn så det var lätt att mäta.
Gissar att det inte räcker när man gräver en grund.

Om vi ska återgå lite till det juridiska.
Tycker M.sandström har en intressant frågeställning här ovanför.
Pratade med köparen av tomten i går och de har köpt en tomt som helt saknade "problem". Bara att bygga.
Men nu visar det sig att det finns hinder.
Ska de dra det med säljaren av tomten?
Vems är röret och vem har ansvar för det?
De får tydligen inte bara gräva av det.
Och jag får inte låta det ligga kvar.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Som redan någon frågat då....vad har du för avlopp till den ordinarie fastigheten och var går det? Kan inte det användas?
 
M M.sandström skrev:
Dum fråga, köparen an den andra tomten, köpte tomten med ett avloppsrör i backen ...
Borde inte han bekosta flytten om den är nödvändig?
Ok att det saknas ett servitut, men kan inte de upprättas i efterhand?
Jag är ute rätt hal is, inget jag vet överdrivet mycket om.

Men i princip så får du inte ha ett rör på någon annans mark, utan servitut.

Men om nu röret finns där, så kan man tänka sig att det går att få till ett tvingande servitut i efterhand, om det är den enda rimliga placeringen av ett rör för dig. jag tror att det är en fråga om att man värderar ditt behov av att ha röret just där jämfört med den skada det innebär för ägaren av den andra fastigheten. Så som exempel, om röret går över något litet hörn av fastigheten där du ändå inte kan räkna med att bygga något, och det skulle vara väldigt dyrt att flytta röret, så är din nytta av att ha röret där mycket större än skadan för den andra fastigheten. Då kan du antagligen tilltvinga dig ett servitut (dyr förrättning).

Men i det här fallet, så är skadan för den andre fastighetsägare troligen mycket större än kostnaden för en flytt av avloppet, då tror jag inte du kan tilltvinga dig rätten. Hade du redan haft ett servitut, så är det en annan femma.

Nu tror jag att man istället kommer in på "vanlig" skadeståndslagstiftning. Du har råkat ha ett rör på grannfastigheten. Du har inte varit försumlig som blivit ägare till detta okända rör. Du behöver rätta till situationen, och skulle du helt ignorera problemet, så är du troligen försumlig. Då kan du bli skadeståndsskyldig. Men exakt hur lång tid som är rimligt att upphandla och få arbetet urfört är svårt att säga. Troligen får du rent juridiskt hålla på längre än den fastighetsägaren vill, vilket skulle kunna vara ett incitament för att dela lite på kostnaden, bara det blir fixat snabbt.
 
Redigerat:
Som sagt är inte mitt område men det jag var ute efter så såldes grann fastigheten med ett avlopp redan nedgrävt på den fastigheten, den försäljningen ser inte vidare reko ut enligt mig, om det sedan finns något att hämta är en annan femma.
Man köper väll i viss mån befintlig tomt och inte en dröm hur det borde se ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.