R roserz skrev:
Hej!
Jag tycker det är drygt när ett företag erbjuder sig att skicka gråa lister för att jag ska skruva ner hela industriväggen, ta bort dem svarta listerna, och sätta in dem gråa. Man försöker inte ens anstränga sig lite. Jag får istället höra "Det är inte så svårt att montera ner väggen". Ok? Kunde lika gärna youtubat fram hur man gör en industrivägg...
Din skrivning om att "montera ner väggen" kan tolkas som att du redan har monterat väggen på plats. Stämmer det så har du redan använt varan, kanske t.o.m gjort märken/skruvhål i den.
Om man inte är nöjd med utseendet på varan så är det ofta bäst att inte använda den innan man klagar.

.
 
T TobbeWendt skrev:
Din skrivning om att "montera ner väggen" kan tolkas som att du redan har monterat väggen på plats. Stämmer det så har du redan använt varan, kanske t.o.m gjort märken/skruvhål i den.
Om man inte är nöjd med utseendet på varan så är det ofta bäst att inte använda den innan man klagar.

.
Jag har inte använt den. *montera isär
 
  • Gilla
TobbeWendt
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Kan du utveckla det lite grann?
Har redan gjort det, men för Dig, Staffan, gör jag det en gång till!
TS beställer ett vitt glasparti.
TS får en skiss på glaspartiet utan synliga svarta lister, heller ingen skriftlig info om att det finns synliga svarta lister.
TS får produkten och är inte nöjd.
Företaget har haft all möjlighet att informera ovanstående.
Företaget hänvisar till att det inte finns annat än svarta lister, vilket inte stämmer. Deras skiss saknar svarta lister, eller är i så dåligt format att det är omöjligt att se.
Slutsats, kunden/TS har rätt, Du har fel.. Goddag yxskaft!
 
  • Gilla
torkelb och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det tror jag är ett alldeles för vanligt knep.
Stor risk att firman blir än mer bångstyrig och förvandlar ditt ärende till en principsak.
Jag tror att deras Akilleshäl är att de även hade gråa lister. Dvs. du hade ett val, men det nämnde de inget om, och naturligtvis skall inte du sköta listbytet.
Men som sagt vad. Det är inte självklart att du får rätt.

Staffan
Haha, det var mest ett skämt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
C
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men vad skall ts göra ifall firman sätter sig på tvären? Den delen glöms ofta bort.
Så länge TS inte betalat kan de väl sätta sig på tvären bäst de vill?
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Hej.
Min man beställde en dator, Costum config. På denna fanns inget öppetköp. När datorn kom visade den sig vara sönder och vi lämnade tillbaka den. Fick faktura och påminnelse o hot om inkasso. Pratade då med Konsumentverket och hon sa att i varje kommun finns en konsumentombudsman. Mailade till företagen med kopia till ”vår” konsumentombudsman. Skrev att vi inte fått vad vi beställt och därför skulle köpet hävas. Detta hade de sagt på telefon att det inte gick.
Det tog bara några dagar och sen fick vi meddelande om att köpet var hävt. Mitt råd är att kontakta dem och be om vägledning.
Jag tycker inte att du fått vad du beställt och därför bör köpet hävas!
Lycka till och berätta gärna hur det går.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju tycka att tillverkaren borde ha tänkt till en eller två gånger innan man satte svarta gummilister på en övrigt helt vit fönsterkonstruktion. Snacka om att inte ha någon känsla öht.
 
  • Gilla
Misse och 3 till
  • Laddar…
A Annika L skrev:
Pratade då med Konsumentverket och hon sa att i varje kommun finns en konsumentombudsman.
SKA finnas en i varje komun.
Tyvärr så finns det en hel del komuner där ingen finns och man får du prata med en nån grannkomun istället.
 
R roserz skrev:
De har inte fått några pengar, men jag har ingen lust att hamna hos kronofogden, haha.
Du "hamnar " inte hos kronofogden på det sätt du menar för att du inte betalar. Man hamnar hos kronofogden om man inte betalar, och kronofogden skickar ett brev till dig där de ber dig återkomma med din syn på saken, men att man totalstruntar i att höra av sig till kronofogden. Hör du av dig och säger till de att så här ligger det till, detta var inte vad jag beställde så meddelar de säljaren detta. Sedan är det säljarens val att ta det vidare eller släppa det.
 
R roserz skrev:
Hej!

Jag beställde en vit industrivägg av ett företag för 4 veckor sedan. Igår, när den levererades hem till mig, såg jag att innerkanterna av glasen hade SVARTA gummilister. Det här var alltså inte något jag ville ha, då det svarta förändrar hela looken på industriväggen.

Jag hör av mig via mail till företaget o förklarar att dessa svarta lister var inte något jag ville ha, det framgick inte från deras sida att de skulle använda sig av svarta gummilister. Personen på företaget svarar med att glasskivorna är 4mm tjocka och att man måste använda gummilister som är svarta.

Jag blir så irriterad. Jag har betalat flera tusen kronor för något jag inte ens vill ha. Kunde man inte använt vita gummilister? Kan jag kräva tillbaka mina pengar? Hjälp!
Anser både ja och nej för att strula till det. Beställer man ett fönster som skall sitta ute, oavsett om det är trä, plast eller aluminium så tror jag att 99,9% av alla anser att det är svarta lister som tätar mot rutan. Det behöver liksom inte förklaras. Både insida och utsida svart gummi.
Beställer man ett fönster (eller vad man kallar detta) som enbart skall vara inomhus, man har beställt vitt och man kan anta att detta är en inredningsdetalj, det skall vara snyggt o fräckt då tycker jag nog att man tänker till lite extra som säljare och anar att man kanske inte vill ha svarta lister. Sedan undrar jag lite grann, detta känns ju som samma lister som på ett utomhusfönster? Hade de ens behövt lister? Vad händer om man tar bort listerna helt, och en riktigt duktig målare eller någon som bara arbetar med fogning kommer och fogar allt på 2 kanske max 3 timmar? Antar du betalt en saftig slant för detta, om du får ett pris på fogningen kan du kanske börja där, försöka få säljaren betala denna kostnad. Funkar inte det så dela på kostnaden. Även om de beställt detta någon annanstans så har de garanterat en vinst på minst 5000 kronor, så de har lite att ta av. Fattar inte företag som gör så här, tvärvägrar. I dessa tider vill man verkligen inte få ett dåligt rykte. Hade allt varit perfekt hade du talat om vem du beställde av för 1/4 av dina bekanta som kommer o ser det. Är du missnöjd berättar du det för alla dina bekanta med namn på firman o de berättar för... som berättar för...
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Det är klantigt av firman att inte tala om/beskriva fönstret mer i detalj. Gissningsvis har de gjort alla liknande fönster på samma sätt, utan klagomål förrän TS säger "aja baja". Ovan vid kritik, reagerar firmans kvinnliga representant som en bortskämd femåring. Sedan går det prestige i saken.
I detta läge träder forumets självutnämnda juridiska experter fram och pekar med hela handen på vad som är rätt eller fel. Utan att själv behöva stå för konsekvenserna av sina dekret, gör det TS en björntjänst!
Så TS! Eftersom din industrivägg "endast" är estetiskt felaktig, och estetik är en fråga om tycke och smak, där det inte finns någon glasklar☺ skillnad mellan rätt eller fel, är mitt amatörmässiga råd att du står på dig mot firman. Men! Blir det tal om rättsliga processer där torra jurister skall bedömma ifall svarta lister i en för övrigt vitt glasparti åsamkar dig en skada eller inte, ja. Då skulle iallafall jag tänkt en vända till innan jag sporrade min vita springare och vilt viftade med tomahawken.

Staffan Chopra

P.s.
Som yngre dam bör du försöka diskutera problemet med en man istället för firmans tjurskalliga fruntimmer. Min erfarenhet är att de som har svårast att komma överens i en dispyt, är två kvinnor. Så använd din inbyggda "femme fatale" på en karl, så kan du med lite tur och kvinnlig list gå vinnande ur striden.
 
  • Gilla
  • Arg
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Har scrollat igenom tråden men det nämns ingenstans vilket företaget ifråga är och det kanske är naturligt såna här ggr men det jag undrar är mest vad de menar sig sälja? Här låter det nästan som att en "industrivägg" är nån slags vedertagen standard och har man sett andra som har helt vita så är alla vita typ.
Vad säljer de för nåt? Är de nischade på saker för trendiga människor eller säljer de mest rökholkar för industrier? De kanske inte alls ger sken av att sälja nåt för den som vill ha nåt speciellt utan de har standardgrejer de normalt säljer och vet inget annat. Kanske har sålt 10k såna här väggar utan problem tidigare och sen kommer det en som vill ha det helt vitt för att det är snyggt....
 
  • Gilla
jogidlöf och 2 till
  • Laddar…
Googlade på ”vit kronlist”
Kuntze har på lager

Artikel nr 501-0903V
Vit kronlist 9x3mm

Artikel nr 501-0904V
Vit kronlist 9x4mm

Artikel nr 501-1005V
Vit kronlist 10x5mm

Uppenbarligen finns vit list på marknaden. Det är bara lättja att inte göra om. Speciellt när det är en privatkund.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag kan ju tycka visserligen att det kunde framgå på hemsidan att det är svarta lister. Dock om det nu är en så otroligt viktig detalj från kunden så tycker jag att man får fråga för att säkerställa att allting faktiskt är vitt. Man kan inte hänvisa till att man tror eller har sett andra vita väggar.

Det snyggaste vore väl om firman kunde ta tillbaka glasväggen och byta lister. Sen borde kanske kunden i så fall betala hälften eller delar av kostnaden.

Att det är snyggt eller fult med vita respektive svarta lister är ju en subjektiv bedömning och går väl inte riktigt att använda som argument. Jag tycker ju t.ex. att båda alternativen är skitfult.
 
  • Gilla
Bortkommen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.