M Maledictus skrev:
Jag kan ju tycka visserligen att det kunde framgå på hemsidan att det är svarta lister. Dock om det nu är en så otroligt viktig detalj från kunden så tycker jag att man får fråga för att säkerställa att allting faktiskt är vitt. Man kan inte hänvisa till att man tror eller har sett andra vita väggar.

Det snyggaste vore väl om firman kunde ta tillbaka glasväggen och byta lister. Sen borde kanske kunden i så fall betala hälften eller delar av kostnaden.

Att det är snyggt eller fult med vita respektive svarta lister är ju en subjektiv bedömning och går väl inte riktigt att använda som argument. Jag tycker ju t.ex. att båda alternativen är skitfult.
Du har missat att företaget skickade en genererad bild på hur väggen ska se ut? Och i efterhand försökt friskriva sig med att alla detaljer inte syns på bilden? Då företaget uppenbarligen är medveten om den usla kvalité deras 3D-renderingar håller, borde de upplyst om att bilden endast visar en grovuppskattning på slutprodukten.
 
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
M
F Freiherren skrev:
Du har missat att företaget skickade en genererad bild på hur väggen ska se ut? Och i efterhand försökt friskriva sig med att alla detaljer inte syns på bilden? Då företaget uppenbarligen är medveten om den usla kvalité deras 3D-renderingar håller, borde de upplyst om att bilden endast visar en grovuppskattning på slutprodukten.
Sen när är en elevationsritning i sån hög detalj så att man ser listens kulör? Att detta skall anses som en 3D rendering så skall vyn ligga i perspektiv vilket denna inte gör. Denna handling som ts har fått av företaget redovisar endast utformning och den huvudsakliga kulören. Har aldrig under mina år ritat i sådan hög detalj som du menar att leverantören ska göra. Vem skall isåfall betala för tiden nerlagd för att modellera partiet i 3D? Ts måste ju ha sett tidigare partier från företaget där svarta lister förekommer i verklighet?
Innan du yttrar sig så kanske du skall vara påläst. Mvh
 
  • Gilla
Poen och 2 till
  • Laddar…
P
R roserz skrev:
Hej!

Jag beställde en vit industrivägg av ett företag för 4 veckor sedan. Igår, när den levererades hem till mig, såg jag att innerkanterna av glasen hade SVARTA gummilister. Det här var alltså inte något jag ville ha, då det svarta förändrar hela looken på industriväggen.

Jag hör av mig via mail till företaget o förklarar att dessa svarta lister var inte något jag ville ha, det framgick inte från deras sida att de skulle använda sig av svarta gummilister. Personen på företaget svarar med att glasskivorna är 4mm tjocka och att man måste använda gummilister som är svarta.

Jag blir så irriterad. Jag har betalat flera tusen kronor för något jag inte ens vill ha. Kunde man inte använt vita gummilister? Kan jag kräva tillbaka mina pengar? Hjälp!
Om man Googlar "window glazing rubber seal white" hittar man hur många vita gummilister till fönster som helst.
Så företagets inställning låter lite som lathet från deras sida.
 
F Freiherren skrev:
Du har missat att företaget skickade en genererad bild på hur väggen ska se ut? Och i efterhand försökt friskriva sig med att alla detaljer inte syns på bilden? Då företaget uppenbarligen är medveten om den usla kvalité deras 3D-renderingar håller, borde de upplyst om att bilden endast visar en grovuppskattning på slutprodukten.
På skissen ser väl snarare partiet grått ut? Det är ju en enkel skiss. Ja, kanske borde företaget varit noggrannare med beskrivning/bild men jag hävdar fortfarande att man kunde dela på ansvaret/kostnaden.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
M Marcusskold skrev:
Sen när är en elevationsritning i sån hög detalj så att man ser listens kulör? Att detta skall anses som en 3D rendering så skall vyn ligga i perspektiv vilket denna inte gör. Denna handling som ts har fått av företaget redovisar endast utformning och den huvudsakliga kulören. Har aldrig under mina år ritat i sådan hög detalj som du menar att leverantören ska göra. Vem skall isåfall betala för tiden nerlagd för att modellera partiet i 3D? Ts måste ju ha sett tidigare partier från företaget där svarta lister förekommer i verklighet?
Innan du yttrar sig så kanske du skall vara påläst. Mvh
Nu arbetar inte jag med att rita skisser, så detta överlåter jag till företaget jag beställer ifrån, då dessa rimligtvis är bättre än mig på detta. Jag finner det orimligt att jag i egenskap av lekman ska veta att " företaget redovisar endast utformning och den huvudsakliga kulören". Vart framgår det?

Men du kan inte mena på allvar att det är tidskrävande att lägga till en svart ytterkant? Speciellt när det är så pass framträdande att det ändrar hela designen? Det kan jag göra med fullgott resultat på 5 minuter i MS Paint.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag tror man ska vara noggrann när man beställer och speciellt om det är bara på renderade bilder.

Att en bild gjord i en dator eller reklambild skulle exakt motsvara verkligheten är optimistisk, det är väl bara att gå till närmaste McDonalds och bli besviken på leveransen.

Lägger man ut tusentals kronor på något specialtillverkat får man se till att göra sitt hemarbete.

/ATW
 
  • Gilla
Lövborgen och 3 till
  • Laddar…
Dessutom vet vi fortfarande inte vilka kunder företaget primärt vänder sig till............Deras kundgrupp kanske till 99,9999% varit nöjda med svarta lister i 40 år............De kanske inte ens har en aaaaning om att det finns dom som vill ha vita lister. Ja nu vet dom ju dock......
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Det kanske finns eller borde finnas en checklista att gå igenom vid köp av specialgrejer.

1, Exempelbilder från verkligheten.
2, Färgkod
3, Material
4, Rostskydd
5, osv

Det blir ju ofta fel när förväntningar inte möter verkligheten på ett bra sätt från båda hållen.

/ATW
 
Staffans2000
Hejsan Maria T.
Varför fick jag en arg:thinking: smiley:D?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hejsan Maria T.
Varför fick jag en arg:thinking: smiley:D?

Staffan
Ooops... Är den arg? Jag trodde den var fundersam! (Jag är inte Maria T, men inser plötsligt att jag kan ha gjort bort mig utan att veta om det... Det är därför jag undviker smileys i stor utsträckning!)
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Staffans2000
Hahaha.
Nej. Min fundersamma gubbe var en som grunnade över om det finns arga smileysar.
 
  • Gilla
Sxper
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hahaha.
Nej. Min fundersamma gubbe var en som grunnade över om det finns arga smileysar.
Phu! *suck av lättnad*
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag tror man ska vara noggrann när man beställer och speciellt om det är bara på renderade bilder.

Att en bild gjord i en dator eller reklambild skulle exakt motsvara verkligheten är optimistisk, det är väl bara att gå till närmaste McDonalds och bli besviken på leveransen.

Lägger man ut tusentals kronor på något specialtillverkat får man se till att göra sitt hemarbete.

/ATW
Dålig jämförelse. Detta är ett fönster vars huvudsakliga uppgift inte är att skydda ts från regn eller buller, utan agera snygg rumsdelare. Dvs det är en estetisk produkt.

Ett snabbmatshaks hamburgare är framför allt inte en estetisk produkt, även om det är sant att man delvis äter med ögonen. Du kan jämföra med ilskan mot espressohouse när de på vissa ställen hade undermåligt innehåll jämfört med visningsexet. Det fick de korrigera.
 
Ni håller på och diskuterar den där bilden i början av tråden. Nu tycker jag förvisso att den går att tolka som att det är mörka lister, inte vita i alla fall, men det är nog ganska irrelevant. Den bilden är för att illustrera mått och antal rutor, knappast för att ge en estetisk bild av produkten.
 
  • Gilla
Lucif3r och 3 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Dålig jämförelse. Detta är ett fönster vars huvudsakliga uppgift inte är att skydda ts från regn eller buller, utan agera snygg rumsdelare. Dvs det är en estetisk produkt.

Ett snabbmatshaks hamburgare är framför allt inte en estetisk produkt, även om det är sant att man delvis äter med ögonen. Du kan jämföra med ilskan mot espressohouse när de på vissa ställen hade undermåligt innehåll jämfört med visningsexet. Det fick de korrigera.
ja fast vi vet fortfarande inte vad företaget ts köpt ifrån primärt säljer? Estetisk rumsavdelare säger du samtidigt som man kallar det industriellt......Det finns många sidor av det. Finns ingen standard direkt.
 
  • Gilla
Lucif3r och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.