Berkelus
Ok då är bygget officiellt igång! Ingen dramatisk uppdatering direkt men men.

Jag har placerat nio stycken Leca-block och det tog tid men jag har fått allt att se bra ut med vattenpass per block, enda som är kvar nu är att justera höjd, min tanke är att göra detta blev träplattor.

Planen är att sätta igång med bjälklaget nu nästa helg och få det helt klart. Därefter ska A-stolparna resas och ska sitta i en nockbräda. Därefter åker råspont, takpapp och sedan plåttak på.

Efter det så ska kortsidorna reglas och dörr och fönster monteras på varsin sida.
 
  • Nio Leca-block jämnhögt placerade i skogsmark, förberedda för byggstart med vattenpasskontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
oobum och 2 till
  • Laddar…
Om du kör en trästolpe per plint typ 90x90 kan du skruva fast dom i en regel i våg och sedan bara såga av det som sticker upp?
 
  • Gilla
Cpt-Keso och 1 till
  • Laddar…
Berkelus
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om du kör en trästolpe per plint typ 90x90 kan du skruva fast dom i en regel i våg och sedan bara såga av det som sticker upp?
Vet inte om jag missförstår dig nu men jag tänker att det enklaste är att bara få samma höjd på allt med hjälp av träplattor och sedan ska ju 4 stycken 45x70 reglar rama in allting. Sen tänkte jag såklart köra 60 cc emellan och med hönsnät underifrån hålla uppe isoleringen.
 
Vindduk kanske är smidigare än hönsnät? Du tänkte köra plast på marken?
Enkel ritad skiss av konstruktion med stolpar och tvärgående linjer, eventuellt representerande vindduk eller nät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cpt-Keso
  • Laddar…
Berkelus
Jag hoppas du har överseende men nu är jag ännu mer förvirrad. Menar du att jag ska montera stolpar på Leca-blocken? Hur går man tillväga för att göra det?

Jag undrar om vindduk verkligen håller för isolering? Det kanske det gör, ska kolla det!

Nej ingen plast, tänkte bygga precis som det står nu på bilden. Plast skulle väl göra att vattnet bara samlas?
 
Är det inte lite överkurs med 9 leca? Borde vell räcka med att stå på en punkt i vardera hörn för en sån liten stuga.
Eller ska den byggas med ett extremt tunt bjälklag?
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Berkelus
D daugaard skrev:
Är det inte lite överkurs med 9 leca? Borde vell räcka med att stå på en punkt i vardera hörn för en sån liten stuga.
Eller ska den byggas med ett extremt tunt bjälklag?
Jo tänkte vanligt råspont. Och det ska stå en hyffsat tung kamin där inne. Nio stycken kostade liksom 200 spänn så det kändes dumt att snåla.
 
Ja, stolpar då du har blocken i olika höjd, det finns egentligen ingen anledning att skruva fast blocken

Stapla träplattor går ju också men det känns inte lika välbyggt
 
Berkelus
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Ja, då kan du kanske använda stolparna som väggreglar samtidigt
 
Berkelus
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, då kan du kanske använda stolparna som väggreglar samtidigt
Jag satt och klurade lite på själva stolparna. Jag tänkte 70x70 borde räcka (stolphållare från Biltema är 71 x 71 mm) men Byggmax skriver på sin 70x70 regel att den ej får användas i bärande konstruktioner? https://www.byggmax.se/regel-70x70-p08170070

Jag kan ju annars skruva ihop två stycken 45x95 kortregel men då blir det ju 6 mm tomrum men det kanske inte gör något?

Alternativt så
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, då kan du kanske använda stolparna som väggreglar samtidigt
Jag gillar verkligen din idé! Har klurat nu under dagen och vill gärna få din feedback på lite funderingar...

Min första tanke var stolphållaren som jag länkade som då ska vara 71x71, till denna har Byggmax en bra C14-klassad regel som är just 70x70. Kruxet är att det uttryckligen står att den ej får användas till bärande konstruktioner?

Dem har ju även en impregnerad men jag undviker helst det. Biltema har även en stolpsko som heter "TT": https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/stolpsko-tt-2000023548

Men jag undrar om den verkligen håller?
 
Skulle valt den fyrkantiga stålfoten även om det är trevligt med justerbart. Känns stabilare och enklare.

Hur kan C14 virke inte få användas till bärande konstruktioner?! Märkligt

Kanske bygga såhär?
Enkel ritning av en träkonstruktion med stålfötter och vertikala samt horisontella bjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Berkelus
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skulle valt den fyrkantiga stålfoten även om det är trevligt med justerbart. Känns stabilare och enklare.

Hur kan C14 virke inte få användas till bärande konstruktioner?! Märkligt

Kanske bygga såhär?
[bild]
Ok då blir det nog en sådan.

Ja visst är det märkligt, står med stor svar text: https://www.byggmax.se/regel-70x70-p08170070

Du menar att bygga snedtak i stolparna? Hade ju varit hemskt enkelt men jag ska ju bygga A-stolpar och jag vill inte frångå bygglovet.

Det blir likande denna:
 
  • Träkonstruktion av A-stolpar för byggprojekt med person som ger tummen upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah, just det. Jag glömde :oops: en altan med tält ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Cpt-Keso och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.