I Ickedickedoa skrev:
Jag har mängder med kunder till dig om du startar eget och sätter upp ett kök på en dag, bara säg till!
Vi har ett rätt stort kök från Vedum. En egenföretagare, som bara sätter upp deras kök, satte upp det komplett med bänkskivor och vask på två dagar, och tog 8000:- för besväret. Så i en liten lägenhet .. inte orimligt.
 
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
Just att sätta upp köket klarar jag som amatör också på typ en dag. Men det brukar ju vara en del annat, passbitar som skall sågas med precision fogning mot bänkskiva, osv. Och ofta finns det något som strular, en vägg som lutar, ett hörn som är allt annat än 90 grader. Men även då fixar jag det som amatör på ett par tre dagar. Är man proffs så har man förhoppningsvis en helt annan vana att lösa den lutande väggen, vet vad som blir bra eller inte.

Hjälpte min son med hans lilla kök för ett par år sedan. Där var problemet att väggarna var av något konstigt material. Omöjligt att få någon plugg att sitta. Lösningen efter ett par dagars försök blev ankarmassa. När jag väl fick Ikea skenorna att sitta fast, så fick jag upp ca 10 stommar, monterade lådor ock luckor på en eftermiddag. Men sedan var det finlir med bänkskivan och passbitar på kvällarna i en vecka. Tog mått i köket, men sågade här hemma i villan, så det blev en bit per kväll.
 
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
I ihaveabike skrev:
Det är ju väldigt kul att de har satt en finsnickare att montera ihop lådorna till Ikea-köket. Det kan vilken lärling som helst göra.
Utgår från att det är ett nyköpt ikeakök. Varför köpte du inte ett med rätt färg från början?

Vi renoverade vårt kök förra året. Förvisso målade jag själv men lejde ut montering av kök, el, vvs samt golvläggning. Kök och golv betalades separat.

Rivning och bortforsling av gammalt kök + ren montering av nytt kök och golvläggning + nya golvlister och foder = ca 28 000 kr efter rot.

El + vvs = ca 5000 kr (det mest på samma ställe som innan).

Nu var detta under sommaren så det drog ut lite på tiden. Men när golvet var lagt så tog det max två dagar att montera själv/QUOTE]
Förstår att man betalar för att montera(sätta upp köksskåp mm) men att sätta ihop skåpen/ stommarna är inte raketforskning och där kan man spara mycket pengar på att göra det själv.
 
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Hej

Har en renovering som havererat. Liten 1.5a där jag själv skrapat rent alla ytskikt och snickerier samt rivit ut köket. De skulle komma in och köra ytskikt i förhall, hall och kök. Samt montera kök samt att ytterligare en finsnickare bygger lådor och luckor till IKEA köket. Ingen raketforskning. Firman i fråga har total-entreprenad.

Börjar med den korta versionen då jag inte vet om det blir något rättsligt och att det då är dumt att skriva detaljer här. Så den korta versionen är att det offererats 140 000.- för målning av snickerier och övriga ytskikt. Sen ytterligare 19 500.- för att måla de tillverkade luckorna och lådor i kök. Utöver det 30 000.- + 7 000.- i materialkostnad för dessa målerijobb.

Jag har från dag 1 sagt i tele och text att jag vill ha löpande avstämning så vi vet hur vi ligger till mot offert. Vi har haft flertalet kris-möten där man lovar förbättring. Men nu utan någon uppdatering den senaste tiden, trots att jag bett om det flertalet gånger, så har de med de fakturor som kom häromdagen nu fakturerat för 404 timmar och 242 400.- bara för målarnas arbetstid och prognosen är att det är runt 61 200.- kvar i arbete. Alltså totalt 303 600 för något som offererats som 159 500.-.

Projektet har varit kantat med strul från dag ett och jag borde dragit i handbromsen för länge sen. Vid senaste uppdateringen jag faktiskt fick i februari, efter ett krismöte, så var det 3 veckor effektiv tid kvar. Med jobb som gjorts sedan dess och det som prognostiseras vara kvar så blir dessa 3 veckor nu istället 7 veckor. Trots att jag bett om uppdatering under dessa veckor så har jag inte fått någon förrän faktura på detta kom. Så förutom allt annat strul som kostat mig så är detta 96 000.- som faktureras utan att jag haft någon chans att bromsa eller stoppa.

Jag känner att detta är orimligt på så många plan. Vad har man som kund för skydd och rättigheter här? Jag kan ju bestrida fakturorna till företaget men baserat på dagens diskussion och tidigare diskussioner kommer jag inte komma någonstans med bara med det.

Kan man ta in en opartisk besiktningsman som kontrollerar utfört jobb och ställer det i relation till fakturor? Eller ska man koppla in en jurist? Har man ens någon chans att komma någonstans? Ja, hur fasen kan man ta detta vidare?

Jag har väldigt bra “bevisläge” på alla turer som varit och över vad som sagts och skrivits. Kan skriva en bok om allt strul som varit här så detta är väldigt förenklat och nedkortat.

Stort tack på förhand
Hej! Som ni har skrivit tidigare så om du har offert på jobbet som vilket jag tycker är väl tilltagen i pris. Så vill det mycket till och begära mer om det inte uppstår saker i renoveringen som man måste tillsammans titta på kunden och entreprenör. Ser inte att du skall betala mer än ni har kommit överens om i offert.
Lycka till!
 
  • Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
Fy vad tråkigt att läsa!

Vi råkade ut för en ohederlig hantverkare för några år sedan och har fortfarande inte kommit helt igenom det hela. Se till att prata med jurits/advokat omgående och betala inget mer. Inte en enda krona till.
Vi blev stämda av elfirman som vår hantverkare anlitade och tog en vända i tingsrätten med denne. Väl där förlikade vi till att betala offererat pris +15% vilket var det vi erbjudit oss att betala från början.
Nu har vi stämt hantverkare eftersom det är mycket fusk som behöver göras om. Vi har även dragit det till ARN som beslutat att han ska betala oss, vilket han inte gjort och är därmed svartlistad.
Många timmar som lagts ned på detta och mycket stress... Jag skrev av mig i en "blogg" i form av en dagbok.
Tyvärr är vi (konsumenterna) de stora förlorarna. Vår hantverkare har nu startat ett nytt bolag med sin son så vi lär nog inte vinna mycket även om vi vinner i rätten (därav, BETALA INGET MER!!).

PMa mig om du inte hittar advokat så kan jag skicka nr till vår (om du är i stockholm).

Lycka till!!
 
Firman håller väl på att gå i putten så nu fakturerar de allt som går och försvinner med pengarna. Betala inte en spänn förren de är klara och då Max 15% över de pris pris ni kommit överens om. Pengarna är ditt enda påtryckningsmedel!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tack! Bra svar! Kan tillägga lite om skicket. Jag hade skrapat alla snickerier trä-rena själv och rivit ner till putsen på väggarna och tvättat av. Så för de var det bara att börja att bygga upp ytskikten från "en ren grund".

Det har tillkommit saker som INTE påverkar målning. Det jag diskuterar här är BARA målningsarbeten. Bytt och EL har jag inga egentliga åsikter om annat än att det varit struligt. Ekonomiskt är det dock rimligt förutom en liten liten tvist som jag undviker att förvirra denna tråd med.

Ingen har sagt till mig om dröjesmål och om att saker kommer ta längre tid och kosta mer. Eller, jo... När fakturorna kom sa man det. :surprised:

Har efter tidigare tips kontaktat jurist och behöver ta ställning till hur jag ska fortsätta under helgen. Kommer uppdatera här löpande så folk vet hur det går. bra förslag att kontakta fler jurister, fick på tele bra intryck av den första dock.

B Byggdinframtid skrev:
Så fort man uppmärksammar fel så har man skyldighet att informera sin motpart för att begränsa skadan. Vilket innebär att du behöver stoppa arbetet. Du kan inte ha och äta kakan.

Vad som är rimligt pris eller inte kan ingen här på forumet bedöma då tidigare skick och övriga förutsättningar inte framgår utan det är bara vilda gissningar. Oavsett hur stort eller litet jobb du har fått för de pengarna så är det fortfarande en offert(om du har det skriftligt). Så frågan är varför ni ens ska ha en veckovis avstämning mot offerten? Rent juridiskt så behöver företaget ha ett (skriftligt) godkännande för ändrings - och tilläggsarbeten. Så de ska alltså höra av sig till dig om något tillkommer. Om det tillkommer något så är nästa fråga om det är något som du kan förvänta dig att som kund att det tillkommer? Var det något som inte kunde besiktigas vid besök innan du fick offerten

Som företagare är det ytterst viktigt att ha en detaljerad offert om man vill undvika missförstånd. Enkelt förklarat som till exempel står "målning av lägenhet" så kan du som kund anta att hela lägenheten skall målas. Vad skulle då rimligtvis kunna tillkomma om man har räknat på att utföra målning i hela lägenheten?

(Edit) Spela in alla samtal som du har med din motpart om du tror att det kan leda till ytterligare bevisning.

Endast en entreprenajurist kan göra en helhetsbedömning utifrån allt bevis du har. Endast det som är skriftligt kommer att vara intressant. Så lägg inte mer tid på ett forum utan bestrid fakturorna och kontakta jurist. Sammanfatta alla bevis i ett dokument.så du enkelt kan skicka det till juristen. Kontakta 2-3 jurister för att ta den som du får bäst intryck av.

Lycka till!
 
Mikael_L
schnyggve schnyggve skrev:
Max 15% över de pris pris ni kommit överens om
Nej, inga 15% över, snarare 15% mindre isåfall.
 
Klipper lite i ditt svar. Mycket bra svar. (y)

Mmm. Så sa juristen också, ang bryta avtal. Det enda jag kan göra är egentligen att bestrida fakturorna och då ligger bollen automatiskt hos hantverkaren. Då är det upp till denne att ta det vidare om vi inte kan komma överens och förlika. Om jag däremot INTE bestrider fakturor utan betalar de så måste jag ta det vidare själv till domstol.

Även då ska den hantverkaren få en chans att utföra det jobb avtalet säger. Vilket kan bli jobbigt för mig då det ju inte lär vara en munter stämning och man kommer ju inte veta om någon tvättat pungen eller röven med tandborsten. :rolleyes::poop:

Tycker det är en bra idé med att låta någon värdera det, både för mig och hantverkarens del. Är det en vanlig besiktningsman man tar in då? :thinking: Måste som sagt vara någon som kan anses helt opartisk.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Frågan är väl lite vad du ska ta dig till nu.
Först och främst ska du vara mycket försiktig med att avbryta arbetet, att bryta avtalet, ty då kanske du begår avtalsbrott, vilket naturligtvis inte är bra.
Man kan avbryta arbetet på juridiskt korrekta vis, men ta reda på hur du gör.
Vill du avbryta, vilket jag misstänker att du vill så tycker jag att du kan kontakta firman och lägga fram det som att vad som nu skett är i strid med ert avtal och att du kommer ta strid för detta, så att du anser att firman kan tillfälligt ta hem sina arbetare ett tag ifall de vill, fram tills en lösning kommit.

Du kan agera på en rad olika vis.
Du kan låta någon kunnig värdera vad hittills utfört arbete har för värde, och betala det beloppet, och sen försöka häva jobbet/avtalet på korrekt sätt. Eller välja att låta de jobba vidare och hålla tummarna.
Du kan börja med hävning.

Men hur du än gör så är du skyldig att betala för värdet av redan utfört arbete, dvs inte deras timmar, men för vad det skulle ha kostat dig med en normal firma. Så ett eller annat försök till värdering av arbetet kommer du inte ifrån. Och skulle det gå till rätten är det en stor fördel ifall värderingen gjorts av någon oberoende från dig som kan anses ha kunskap i området, en besiktningsman, en annan hantverkare osv.
 
Oooh! Intressant! Det är skönt att höra för jag har aldrig blivit tillfrågad eller informerad om att vi drar över på målning. Jag har fått information om att budget på hela renvoveringen inte håller men då upplistat med de bygg-moment som tillkommit, de påverkar inte målningen alls. Tack.

S Sunken#14 skrev:
Ett fastpris är ett fast pris. Ska entreprenören ha mer än sitt lämnade pris krävs en godkänd ÄTA. Dvs att omfattningen förändrats på något sätt. Det är löpande räkning mot budget där entreprenören har skylldighet att meddela och varsla om man överstiger budget och inte har rätt till mer än 15% över budget om man inte kommunicerar denna avvikelse och redogör för den.
 
Det var väl förmedlat och finns i text och tal samt tydligt uttalat från hantverkare att han tagit i för att säkra upp för mina önskemål. Detta är vad som skrivits om det och sen har jag inte hört något mer "Jag hoppas definitivt att jag tagit tillräckligt med hit nu så vi slipper några extra påslag utöver beräknad tid!"

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag håller med. Enligt konsumenttjänstlagen 4 § ska tjänsten utföras fackmannamässigt. Det inkluderar i praktiken också estetiska hänsyn. Har du andra krav än fackmannamässighet i utförandet, t ex extremt höga krav på finishen och inte meddelat detta före företaget gav prisuppskattningen så gäller ju inte prisuppskattningen för denna del.
 
Blandat. Har varit ett par irakier eller något där i början som "mikrolitade" och spacklade. Sen svenskar som "finmålar".
 
För att förtydliga. Jag pratar bara priser för måleri. Hängning av kök, finsnickeri av kökslyckor till stommarna, vitvaror och allt annat ligger utanför allt jag skrivit om här. Jag pratar bara färg. Hoppas du inte satte kaffet i vrångstrupen nu. :oops::crysmile:

Vanligaste enligt jurist är att man förlikar just pga det du skriver. Jag har rättsskydd med en 20% självrisk i hemförsäkringen. Vinner man så kan man ju få det från motparten. Men ja, det kan bli dyrt. De täcker advokat upp till 1700.-/timmen.

Besiktning och rimlighetsbedömning känns som ett bra steg. Men behöver nog bestrida först så att man har en process igång.

Har inte orken att dra längre i det själv. Finns en bakomliggande story där osså som jag kan uppdatera med senare. Därför jag vill ha in någon som för min talan då min hjärna är lite trasig.

quoten pajjade så har klippt lite i ditt svar.

connywesth connywesth skrev:
Om det går till tingsrätten kommer det sannolikt kosta dig minst 300 000 i advokatkostnader (gissning baserat på befintliga kostnader) och motparten lika mycket, så då drar kostnaderna iväg rejält. Det kan ta ett par år att lösa en tvist genom TR (Tingsrätten). Då gäller det att båda parter har bra ansvarsförsäkringar.
 
Förtydligande... Finsnickaren bygger lådor och luckor till ikea-stommarna. Han monterer inte ihop ett ikea-kök. :crysmile: Mycket nöjd med honom och hans jobb. Enda jag har synpunkter på och diskuterar i denna tråd är målerijobb av kök och lägenhet.

I ihaveabike skrev:
Det är ju väldigt kul att de har satt en finsnickare att montera ihop lådorna till Ikea-köket. Det kan vilken lärling som helst göra.
Utgår från att det är ett nyköpt ikeakök. Varför köpte du inte ett med rätt färg från början?

Vi renoverade vårt kök förra året. Förvisso målade jag själv men lejde ut montering av kök, el, vvs samt golvläggning. Kök och golv betalades separat.

Rivning och bortforsling av gammalt kök + ren montering av nytt kök och golvläggning + nya golvlister och foder = ca 28 000 kr efter rot.

El + vvs = ca 5000 kr (det mest på samma ställe som innan).

Nu var detta under sommaren så det drog ut lite på tiden. Men när golvet var lagt så tog det max två dagar att montera själva köket.

Detta var via svenska, väletablerade, bygg/vvs/elfirmor.
 
Skulle vara kul att se offerten
SÅ jag vet hur jag inte skall skriva om jag får en av hantverkare eller dylikt
Som sagt när man skall beställa ett datorprogram så brukar man räkna med att själva specningen av programmet kostar nästan lika mycket som själva programmeringen ;/

Kanske man skall gör samma sak när man begär in offerter,,,
Om uppskattat pris är 200k så skall det kosta minst 20k att göra offerten Att man har gått igenom allting som skall vara med och att man har skrivit in det som skall ingå i material och arbete samt att allting utöver detta skall vara skriftligt godkänt Samma gäller Ändringar från köparens sida Skriftligt.
Varenda gång jag läser om strul har så värkar det vara väldigt uddiga avtal eller offerter

Någon som är hantverkare eller jurist här som kan ta fram en mall hur man skal göra och hur man bör skriva in i ett vanligt standard kontrakt?
typ beställning av måla om kök tapetsera om sovrum Renovera badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.