Hemmakatten
En liten kommentar till hempularen: Man behöver inte betala för 2000h i 1,5 lägenhet. Är man så osams får företaget stämma och i rätten utreds antal SKÄLIGA timmar och en SKÄLIG timpenning,vilket knappast kommer att bli 2000h.

Googla på entreprenadjurist Stockholm. I denna länk från 2018 rekommenderade person.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bra-entreprenad-jurist-stockholm.327348/

Välj inte den största byrån = dyrast.
 
  • Gilla
Spikin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Tack! Koll på bra entreprenadjurist? Gärna i Stockholm.

Avtalet är vad jag tyvärr misstänker juridiskt svagt. MEn det är baserat kring en offert med ca-priser beskrivit som "se de uppskattade kostnaderna nedan". Sen en lista med timpriser för sådant som tillkommer. Finns inget någonstans om att det är löpande.
"Löpande" är talspråkligt. Du ska enligt konsumenttjänstlagen betala avtalat pris. Saknas avtal om priset så ska du betala utifrån den beräkningsgrund ni har avtalat om eller om sådan saknas vad som är skäligt. Har ni avtalat om ett visst timpris så ska du betala just det. Har ni inte kommit överens om ett visst antal timmar så är det en rörlig variabel som ska bedömas utifrån skälighet.

Har företaget uppskattat ett pris för arbetet så ska du betala det med maximalt 15% påslag. De uppskattade kostnaderna i offerten är alltså bindande +15%. Men naturligtvis så gäller inte det andra jobb än det som offerten verkligen handlade om.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Men ditt problem, TS, är jag osäker på hur jag skulle hantera. Rent allmänt tycker jag det är ett ohemult pris för en lägenhet på 1,5 rum. Ursprungspriset var högt, men det kan man acceptera om det var ett fast pris. Är det ett fast pris? Förhoppningsvis!

TS, du beskriver fakturor som kommer vecka efter vecka. Är det verkligen ett fast pris du har eller är det nåt ca-pris? Finns detta nedskrivet i något slags kontrakt? Eller i mail, eller inspelad när ni pratar?

Vet inte riktigt vad jag kan råda dig till. Vore det jag skulle jag låta målarna avsluta, om arbetet är bra. Men inte betala fakturorna. När jag tänker efter är nog det inte en framkomlig väg då firman kommer att säga att du betalt och låtit de fortsätta. (Från min synpunkt, med ett gästhus och ett bostadshus med spackling och målning inomhus kostade bara en liten del av vad du betalade.)

Mitt råd, efter att funderat ordentligt är att snarast ta kontakt med entreprenadjurist! Huruvida man ska avbryta eller inte vågar jag inte svara på. Helt säkert är dock att 1. Ta kontakt med entreprenadjurist. 2. Diskutera avbrytande mm med juristen.
Har mailat den firman Martin Wiklundh som det tipsats om på forumet jobbat. Ringer de imorgon om jag inte får återkoppling. Sagt till entreprenaden att jag inte kan ta ställning till någon fortsättning innan helgen då jag är i chock, vilket jag är. Priserna benämns som 'ca priser'. men 303kkr är inte ca 140kkr i min bok. Ursprunget var högt för han hade tagit höjd för den nivån jag ville ha och min petighet, vilket gör det ofattbart att det nu blir dubbelt upp på det.

Allt finns nedskrivet i mail och offert. Då jag kommit lite längre här nu, tack vare all hjälp, kan jag la säga att jag även spelat in mer eller mindre alla möten samt telefonsamtal.
 
  • Gilla
chevalillis
  • Laddar…
Jag uppfattar det som rätt tydligt att du har fått en kostnadsuppskattning. Då borde den + max 15% vara taket för kostnad. Observera att det betyder inte att de skall sluta arbeta när de nått taket, arbetet skall göras klart av dem eller av någon annan till den kostnaden. Om de nu ex. sticker för att du inte betalar, så kan du ta in en annan fiorma som gör klart för ex. 200 000, då blir din första firma skyldig dig pengar. Du har ett avtal där de förbundit sig att utföra arbetet inom kostnadsuppskattningen +15%. I praktiken kommer du dock aldrig att få tillbaka något från firman.

De kommer troligen att hävda att uppskattningen gäller för normal utförande. Och att du har krävt högre finish än vad som är normalt, vilket då ev. kan uppfattas som en ändring av avtalet. Svårt att veta om de kan lyckas med den tolkningen, beror på vad som avtalats. Det finns "branschregler" där det anses acceptabelt med brister i finish som inte går att se på ett visst avstånd (tror att dte är 1m). På samma sätt så "får det finnas" ojämnheter som bara syns i släpljus.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Då du verkar ha god dokumentation på samtal och möten kan det vara en idé att gå igenom den för att se om det finns något som kan tolkas som ändringar och tillägg, dvs sånt som ligger utanför kostnadsuppskattningen.
Mest för att vara förberedd om du tänkt använda dokumentationen.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Herre min jesus. Du har rivit ut allt och tagit bort köket? Vet inte hur stor lägenhet du har men 1.5 Rok. Det tar inte en van skicklig målare många timmar att t.ex. bredspackla och måla ett rum på runt 30 kvm.

140 000 är ett kraftigt överpris bara det enligt min mening. Förstår inte detta med hög finish. Antingen så görs det på ett fullgott hantverksmässigt sätt eller inte. Exklusiva produkter etc ska inte förväxlas med hög finish. Skall sedan en dyckert sitta på millimetern rätt så kostar det.

Jag skulle uppskatta att en målare debiterar att det tar runt 20-25 timmar att spackla och mål ett rum på cirka 30 kvm. Det landar någonstans runt 15 000 - 20 000 kronor i Sthlm i arbetskostnad. Detta är dyrt!!!

Luckor och lådor till köket? Tillverkas nya eller IKEAS som ska sprutlackeras? Att sprutlackera nya köksluckor tar inte många timmar, det är ju nytt. En timme att slipa ner och sedan 1x1 h att sprutlackera. Klart om du inte skall ha något speciellt.

Sätta in ett kök tar en dag om det inte är för stökigt med vinklar och vrår och det är rakt och fint. Det har jag själv gjort ett antal ggr. Ska det sedan monteras ihop innan går det åt ganska så många fler timmar.

404 timmar! Det är 10 veckors effektiv heltidsarbete för en målare. De ska kunna specificera timme för timme vad de fakturerat för
 
  • Gilla
Donn och 10 till
  • Laddar…
Jag och flera med mig reagerar på den mycket höga kostnaden för arbetet (även kostnaden i ursprungsofferten). Jag vet att detta inte är din främsta frågeställning men för att stilla vår nyfikenhet vore det bra om du beskriver vad det är för arbete som de ska utföra och ungefär hur stor lägenheten är!

Som referens, har nyligen målat om hela vår lägenhet inkl tak samt slipat alla golv (5 rok, 117 kvm) och betalat ca 80tkr efter rot, varav målning ca 60tkr. Ett sovrum krävde lagning av trasiga gipsskivor samt bredspackling av samtliga väggar, övriga rum var mer normal spackling av småhål/mindre skador.
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
P postkontrollen skrev:
Herre min jesus. Du har rivit ut allt och tagit bort köket? Vet inte hur stor lägenhet du har men 1.5 Rok. Det tar inte en van skicklig målare många timmar att t.ex. bredspackla och måla ett rum på runt 30 kvm.

140 000 är ett kraftigt överpris bara det enligt min mening. Förstår inte detta med hög finish. Antingen så görs det på ett fullgott hantverksmässigt sätt eller inte. Exklusiva produkter etc ska inte förväxlas med hög finish. Skall sedan en dyckert sitta på millimetern rätt så kostar det.

Jag skulle uppskatta att en målare debiterar att det tar runt 20-25 timmar att spackla och mål ett rum på cirka 30 kvm. Det landar någonstans runt 15 000 - 20 000 kronor i Sthlm i arbetskostnad. Detta är dyrt!!!

Luckor och lådor till köket? Tillverkas nya eller IKEAS som ska sprutlackeras? Att sprutlackera nya köksluckor tar inte många timmar, det är ju nytt. En timme att slipa ner och sedan 1x1 h att sprutlackera. Klart om du inte skall ha något speciellt.

Sätta in ett kök tar en dag om det inte är för stökigt med vinklar och vrår och det är rakt och fint. Det har jag själv gjort ett antal ggr. Ska det sedan monteras ihop innan går det åt ganska så många fler timmar.

404 timmar! Det är 10 veckors effektiv heltidsarbete för en målare. De ska kunna specificera timme för timme vad de fakturerat för
Jag har mängder med kunder till dig om du startar eget och sätter upp ett kök på en dag, bara säg till!
 
  • Gilla
lärjungen och 3 till
  • Laddar…
Jag har gjort en del sådant och det tar inte ens 3 veckor för mig och en kollega om vi gör allt. Spacklat målar golv lister och kök. Alltså inte ens 100 papp skulle det kostat...
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Diablito skrev:
Du säger att de lämnat offert, har du accepterat den så är det ett fast pris.
Bara det inte är en oren accept.
 
Har du en offert med ca priser så får den överskridas med 15%. Har du fastpris så får den överskridas med 0%.

140k för måla en 1.5:a är redan för mycket. Betala inte en krona till och anlita en jurist. Bestrid den fakturan då fått. Skriv bara bestrides på den och skicka tillbaka den, förklara ingenting innan du pratat med en jurist.

/N
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
F faf skrev:
[länk]
Inteä 15% påslag för oförutsedda arbete vid offert! Gäller bara vid prisförslag/uppskattat pris. Upp till 30% faktiskt om det vid exempelvis rivning framkommer att mer behöver åtgärdas, som inte gick att se vid prisförslaget. Men som sagt, detta gäller inte här.
 
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Hej

Har en renovering som havererat. Liten 1.5a där jag själv skrapat rent alla ytskikt och snickerier samt rivit ut köket. De skulle komma in och köra ytskikt i förhall, hall och kök. Samt montera kök samt att ytterligare en finsnickare bygger lådor och luckor till IKEA köket. Ingen raketforskning. Firman i fråga har total-entreprenad.

Börjar med den korta versionen då jag inte vet om det blir något rättsligt och att det då är dumt att skriva detaljer här. Så den korta versionen är att det offererats 140 000.- för målning av snickerier och övriga ytskikt. Sen ytterligare 19 500.- för att måla de tillverkade luckorna och lådor i kök. Utöver det 30 000.- + 7 000.- i materialkostnad för dessa målerijobb.

Jag har från dag 1 sagt i tele och text att jag vill ha löpande avstämning så vi vet hur vi ligger till mot offert. Vi har haft flertalet kris-möten där man lovar förbättring. Men nu utan någon uppdatering den senaste tiden, trots att jag bett om det flertalet gånger, så har de med de fakturor som kom häromdagen nu fakturerat för 404 timmar och 242 400.- bara för målarnas arbetstid och prognosen är att det är runt 61 200.- kvar i arbete. Alltså totalt 303 600 för något som offererats som 159 500.-.

Projektet har varit kantat med strul från dag ett och jag borde dragit i handbromsen för länge sen. Vid senaste uppdateringen jag faktiskt fick i februari, efter ett krismöte, så var det 3 veckor effektiv tid kvar. Med jobb som gjorts sedan dess och det som prognostiseras vara kvar så blir dessa 3 veckor nu istället 7 veckor. Trots att jag bett om uppdatering under dessa veckor så har jag inte fått någon förrän faktura på detta kom. Så förutom allt annat strul som kostat mig så är detta 96 000.- som faktureras utan att jag haft någon chans att bromsa eller stoppa.

Jag känner att detta är orimligt på så många plan. Vad har man som kund för skydd och rättigheter här? Jag kan ju bestrida fakturorna till företaget men baserat på dagens diskussion och tidigare diskussioner kommer jag inte komma någonstans med bara med det.

Kan man ta in en opartisk besiktningsman som kontrollerar utfört jobb och ställer det i relation till fakturor? Eller ska man koppla in en jurist? Har man ens någon chans att komma någonstans? Ja, hur fasen kan man ta detta vidare?

Jag har väldigt bra “bevisläge” på alla turer som varit och över vad som sagts och skrivits. Kan skriva en bok om allt strul som varit här så detta är väldigt förenklat och nedkortat.

Stort tack på förhand
Det jag känner kan bli problem vid strid, det är "tillkommande arbete". Har du riktigt noga uppspaltat vad som enligt offerten skall göras, och det bara är detta som är gjort då har du ett ypperligt bra läge att vinna en strid.
Däremot har du ett halvluddigt kontrakt, där det finns utrymme för "hantverkaren" att vara ful för han har insett att det går åt helsicke, då kommer han försöka få till att du ändrat, flyttat lagt till o påstå att det är tillkommande arbete.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Så fort man uppmärksammar fel så har man skyldighet att informera sin motpart för att begränsa skadan. Vilket innebär att du behöver stoppa arbetet. Du kan inte ha och äta kakan.

Vad som är rimligt pris eller inte kan ingen här på forumet bedöma då tidigare skick och övriga förutsättningar inte framgår utan det är bara vilda gissningar. Oavsett hur stort eller litet jobb du har fått för de pengarna så är det fortfarande en offert(om du har det skriftligt). Så frågan är varför ni ens ska ha en veckovis avstämning mot offerten? Rent juridiskt så behöver företaget ha ett (skriftligt) godkännande för ändrings - och tilläggsarbeten. Så de ska alltså höra av sig till dig om något tillkommer. Om det tillkommer något så är nästa fråga om det är något som du kan förvänta dig att som kund att det tillkommer? Var det något som inte kunde besiktigas vid besök innan du fick offerten

Som företagare är det ytterst viktigt att ha en detaljerad offert om man vill undvika missförstånd. Enkelt förklarat som till exempel står "målning av lägenhet" så kan du som kund anta att hela lägenheten skall målas. Vad skulle då rimligtvis kunna tillkomma om man har räknat på att utföra målning i hela lägenheten?

(Edit) Spela in alla samtal som du har med din motpart om du tror att det kan leda till ytterligare bevisning.

Endast en entreprenajurist kan göra en helhetsbedömning utifrån allt bevis du har. Endast det som är skriftligt kommer att vara intressant. Så lägg inte mer tid på ett forum utan bestrid fakturorna och kontakta jurist. Sammanfatta alla bevis i ett dokument.så du enkelt kan skicka det till juristen. Kontakta 2-3 jurister för att ta den som du får bäst intryck av.

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
connywesth och 5 till
  • Laddar…
Jag instämmer med inlägg ovan. Hur ser offert/faktura ut?

300tkr för det du beskriver låter ju helt orimligt. Elarbeten eller dra om vatten/avlopp i köket? Är stora delar av köket specialanpassat? Andra fördyrande åtgärder?

Det måste ju varit hantverkare hemma hos dig under lång tid. Hur har arbete förflutit på dags basis?

///H
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.