Hej

Jag köpt en lägenhet och noterat att det sitter någon form av tyg duk i alla rum(förutom i en garderob)
Vet någon varför man sätter tyg i taket? detta har tidigare varit en hyresrätt och ombildades för två år sedan till bostadsrätt. Med tyget i taket så är takhöjden 2,50 och utan är det närmare 2,70. Min tanke är naturligtvis att ta bort tyget och se vad som finns ovanför, vill ju gärna ha full takhöjd.
Bilden är halvbra, men ni kan få en uppfattning om hur det ser ut.
Tacksam för konstruktiva kommentarer.
Tack
 
  • Tygbeklätt tak i ett rum med parkettgolv och ett fönster, diskussionsämne för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Taket blir ju helt jämt och fint väldigt lätt.
Tar du bort det kan det behövas reglar, spackel, gips dölja elledningar mm. Alltså mer jobb.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Korrekt benämning borde vara vävspänt tak. Tar du bort det får du förbereda dig på att det kommer behövas fixas nytt tak, gips eller trä.

Men om du vinner 20 cm i takhöjd kan det ju vara värt besväret!
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hej, tack för svaren!
Vävspänt tak, så heter det ja.
Har aldrig sett detta tidigare, därav mina funderingar på varför man sätter upp det i en lägenhet, tänker att är det betongtak så gör det ju inget om det är lite skavt, det blir ju charmigt.
Är det svårt att sätta upp? Min tanke är ju att ta ner för att se hur det ser ut ovanför, sedan kanske det är så att man inte har något annat val än att sätta tillbaka det.

Tack
 
Killgissar nu, men tror att det är svårt att sätta tillbaka väven igen. Skar bort 70 kvm väv i huset när vi flyttade in, och väven satt ju i ”kläm” mot väggen vill jag minnas.

Men om någon med mer insikt/kunskap har något knep så! Googla på vävspänt tak och se vad som kommer upp!

Lycka till!
 
Har du väl tagit ner ett vävspänt tak får du inte upp det igen själv.
Finns bara ett fåtal som klarar av det idag, ett gammalt beprövad variant av tak, men görs sällan idag.
 
Eventuellt kan det ju gå ventilationsrör och sådant där...
 
Kolla bara så att det verkligen är ett vävspänt tak, inte ett plasttak. De var vanliga på 70 talet, och är en fruktansvärd brandfara. Vid en mindre brand kommer hela plasttaket ned och krymper runt allt.
 
  • Gilla
postkontrollen och 1 till
  • Laddar…
Men som sagt att sätta upp ett vävspänt tak är ett gammalt utdöende hantverk, inget man ger sig på som hempulare (om man inte vill räkna med att göra om det några tiotals gånger innan man får det någorlunda bra).
 
Har du den fastsatt på en metallskena eller är den spikad?
Jag har skena och har krokat av någon kvadrat och sen krockat tillbaka den igen utan problem.
Smidigt när man vill dra el till omkringliggande rum.
 
Jag har någon gång hört att det är väldigt viktigt att välja rätt typ av färg om man ska måla ett vävspänt tak. Men jag vet inte vad som är rätt. Men vanlig tak-och väggfärg var tydligen inte ok.
 
Tar du bort väven så räkna med att höra grannens klampande fötter, barnskrik, samt att din lägenhet blir en ekokammare. Som nämnts tidigare går det kanske rör och el i utrymmet.
Finns det någon hörna där man kan föra upp ett endoskop och ta et foto av utrymmet?
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jag har någon gång hört att det är väldigt viktigt att välja rätt typ av färg om man ska måla ett vävspänt tak. Men jag vet inte vad som är rätt. Men vanlig tak-och väggfärg var tydligen inte ok.
Ja, används vattenbaserad färg sväller väven och saggar ner, har man då otur lossar gamla färglager och det blir svårt at tfå snyggt igen (fråga hur jag vet :cry:). Jag skulle köra på en oljefärg, exempelvis en matt linoljefärg - täcker bra och lätt att applicera. Sen måste man vara försiktig med hur mycket kraft man trycker med, så kanske är pensel lämpligare än roller.
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Tar du bort väven så räkna med att höra grannens klampande fötter, barnskrik, samt att din lägenhet blir en ekokammare. Som nämnts tidigare går det kanske rör och el i utrymmet.
Finns det någon hörna där man kan föra upp ett endoskop och ta et foto av utrymmet?
Tack för svar.
Jag har detta i två hallar, köket och vardagsrummet i lägenheten så min tanke är att ta ner det i hallen för att se hur det ser ut under, minst skada. Bor högst upp i huset så kan ju vara till en fördel.
 
raveper raveper skrev:
Har du den fastsatt på en metallskena eller är den spikad?
Jag har skena och har krokat av någon kvadrat och sen krockat tillbaka den igen utan problem.
Smidigt när man vill dra el till omkringliggande rum.
tack för svar
Ser ut som det sitter i en skena, ser likadant ut överallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.