Ja, kanske. Samtidigt bör man väl kunna räkna med de 130cm i diameter bredvid toastolen?
 
BirgitS
Jag har svårt att tänka mig in i hur man kan manövrera ett stor rullstol så att man får den i rätt läge för att en svårt handikappad person ska kunna flytta sig till toastolen. Jag gissar att det är därifrån som de 100 cm framför toastolen kommer (170 står det väl på ritningarna och därav ca 70 för toastolen). Det finns väl också ett mått framför handfatet för att man ska kunna vrida rullstolen 90 grader framför handfatet och så köra fram till handfatet. Men om inget bygglov krävs så finns det ju inte heller något krav från kommunen på tillgänglighet och då kan man ju göra lite som man vill, men visst är det bra att anpassa utifall att något händer.
 
körde in de exakta måtten i sketchup, trots mina ringa kunskaper i sketchup. Då fick jag fram detta.

3D-skiss av badrum med måttangivelser, innehåller toalett, handfat och rullstolsvändyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såg att måtten avvek lite på ikeas ritning.

det torde väl vara anpassat då där finns utrymme för att vända runt en eventuell rullstol?
 
BirgitS
Rullstolscirkeln har jag inte tvivlat på utan de är de andra måtten som gäller avstånd framför toastol och handfat. Men med dubbla handfat varav det ena inte är framför toaletten ska ju i alla fall det gå bra att använda. Att det går att vända bortanför toaletten är ju inte riktigt samma sak som att det går att ställa rullstolen framför och vänd mot toastolen (om det är det som behövs) eller backa in precis bredvid toastolen för att flytta sig sidledes (om det är det som behövs).
 
Ah, missförstod då. Nej, det är sant. Men dubbla handfat löser det ena problemet. Det andra problemet däremot är jag tveksam till om man kollar på länken du länkade. Där är en bild där cirkeln är inritad precis framför toastolen (mellan toastol och handfat). Alla andra bilder så är cirkeln lite bredvid toastolen. Men får laborera lite till :)
 
BirgitS
Det är ju inte just att det är dubbla handfat som löser problemet utan att det finns ett handfat med gott om plats framför.

Du får kolla på den ritningen där det bara finns en toastol med olika mått utskrivna.

Men att ha skåpet närmast dörren och kommoden längre bort tror jag skulle upplevas som ett rymligare badrum eftersom det blir mer plats direkt vid dörren.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Tack för dina inputs BirgitS! Ska kasta om det lite och se vad som händer :)
 
Dubbla handfat känns lite onödigt i ett så litet badrum, bättre med mer avställningsyta tänker jag? Så att en kan sminka sig medan den andra borstar tänderna tex.
 
Tanken med dubbla handfat är främst för att så fort vi är på badrummet, ska ugnarna gärna vara med och plaska med vatten. Tanken är nu att en vask kan vara till ungarnas plaskande och en vask är ledig. Avställningsyta i vårt fall blir oftast belamrat med saker. Men får ta det ett varv till, kan vi få ner storleken på kommoden ifall vi väljer en vask istället för två.
 
Steeldragon
Om du har duscharna på kortsidorna (vad ska du annars ha utrymmet till vid sidan av duscharna?) behöver du knappt ha några glasdörrar. Förläng eventuellt de fasta väggarna lite så har du en betydligt billigare lösning.

Det räcker gott med 80-90 (kan säkert ha ännu smalare) i öppningsbredd för att det inte ska kännas trångt. En vanlig innerdörr t.ex. är ca 90.
 
Ah! Då kanske det räcker med att man sätter 2st glasväggar på 60cm på vardera sida rummet med en öppning på dryga 90cm. Alternativt sätter 2st 70cm men då blir öppningen bara 70cm. Å andra sidan har vi en dörr idag i huset där dörrhålet är 70cm brett. Hur ofta går man in och ur en dusch egentligen?

Glasväggarna gör ändå att man kommer se hela badrummet + de bygger inte så mycket på tjockleken. Dvs kan göra duschen djupare utan att det snor plats från resten av rummet.

Blir ändå en extra kostnad med fasta väggar då mattläggaren får lägga ut mer matta. Klockrent och klara det med glas.

edit:

Alternativt gör man såhär sätter en 140cm duschvägg. Men då kommer man nog stå på varandra i duschen. Dock skönt när man ska duscha barnen och ha dom nära.

Datordesign av badrumsplanering med dimensioner för glasväggar och öppningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En jädra tur man precis har börjat riva, så har man lite tid på sig att bestämma hur det ska se ut.
 
Redigerat:
Steeldragon
En 70-vägg i glas på varje sida låter väl i så fall som en bra och ekonomisk lösning.

Sen skulle även jag slå ett slag för en väggnära golvbrunn. Bra mycket skönare med en sån ränna vid väggen än att stå på en golvbrunn när man duschar.
Antingen en vid varje kortsida, eller en lång som går längs med hela väggen i duschutrymmet.

Fördelen med en lång är att golvfallet blir bättre då högsta punkten blir vid öppningen och motverkar att vatten rinner ut i resten av badrummet.
 
Om du ska uppfylla tillgänglighetskravet måste ju rullstolen komma in i duschen, då är det minst 90 som gäller där också.

Vad gäller "väggnära golvbrunn" så kan man ju tänka sig att ha en sådan ränna mittemellan de två duscharna, då är det enkelt att fixa fallet.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
BirgitS
JLyck JLyck skrev:
Tanken med dubbla handfat är främst för att så fort vi är på badrummet, ska ugnarna gärna vara med och plaska med vatten. Tanken är nu att en vask kan vara till ungarnas plaskande och en vask är ledig.
Tänk på att det är ganska kort tid som det är kul, rätt som det är så är de för stora för det.
 
  • Gilla
JLyck och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Om du ska uppfylla tillgänglighetskravet måste ju rullstolen komma in i duschen, då är det minst 90 som gäller där också.
Men om det blir nödvändigt får man ju ta bort en av duschväggarna.
 
  • Gilla
JLyck och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.