Nu har turen kommit till att göra om vår gamla tvättstuga till ett badrum. Måtten blir 3,09x2,1m. Vår tanke är att vi ska ha dusch utrymme längs hela ena väggen som blir 2,1m, med två stycken takduschar. Då tänker vi att vi kan krympa djupet på duschen till en 80-85cm.


Planlösning för badrum med mått, duschområde, handdukstork och utan element eller fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De två små väggarna ni ser vid duschen är för att göra avståndet mindre för glasdörrar. Betydligt billigare med glasdörrar som är 110cm än 2,1m breda. Handdukstorken är kommer gå på fjärrvärme, och vi kommer ha elektriskgolvvärme. Så inget element, och inga fönster.

vad säger ni om planlösningen såhär spontant?
 
BirgitS
Jag tycker det ser bra ut. Det är dock inte så lätt att nå handdukstorken när man står i duschen om man öppnar dörren utåt men å andra sidan finns det nog ingen bra lösning på det. Ha inte skåpet (antar att fyrkanten är det) för nära duschväggen, man bör ju kunna komma åt att göra rent duschväggen och skåpet.
 
Vi hade tänkt ha skjutdörr, bör lösa lite av problemet med handdukstorken. Tanken med skåpet var att placera det såpass nära den väggsnutten att man sätter en liten passbit och sen "glömmer" bort den delen av vägg.

Vi har även tänkt göra en liten nisch i väggbiten mellan de två takduscharna för att kunna sätta schampo, tvål osv. Alternativt gör det inne i hörnen så det inte syns utifrån duschen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nu jobbade Ikeas planeringsverktyg med mig lite. Förutom att belysning ovanför spegeln inte lirar med mig.

Skärmbild av ett Ikea badrumsplaneringsverktyg med dubbla handfat och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modell av ett badrum i ett planeringsverktyg på en dataskärm, utan synlig belysning ovanför spegeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 3D-ritning av ett badrum med dusch, tvättställ och toalett, problem med belysning över spegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk på att en takdusch bygger ut en hel del från vägg, och man står ju då såklart under tallriken, då blir 80-85cm lite trång i mina ögon.
Då skulle det vara bättre att ha duscharna på kortsidorna istället om möjligt, alltså mittemot varandra.
 
Bra tanke Jörgen Ö! Kan ju alltid flytta ut väggarna en 10cm Då får vi ett djup på 90cm, bör kännas bättre. Det enda vi ska ha bredvid tvättstället är små handdukar på krokar.
 
Om det är tekniskt möjligt så skulle jag nog sätta duscharna på kortsidorna ändå. ;)
 
BirgitS
JLyck JLyck skrev:
Vi hade tänkt ha skjutdörr, bör lösa lite av problemet med handdukstorken. Tanken med skåpet var att placera det såpass nära den väggsnutten att man sätter en liten passbit och sen "glömmer" bort den delen av vägg.

Vi har även tänkt göra en liten nisch i väggbiten mellan de två takduscharna för att kunna sätta schampo, tvål osv. Alternativt gör det inne i hörnen så det inte syns utifrån duschen.
Bara det inte blir någon risk med fukt som kan ha svårt att torka upp där bakom passbiten. Det kan ju kondensera vatten lite var stans när man duschar.

Hörnhyllor som inte syns utifrån låter snyggt.
 
Jörgen Ö: Tekniskt möjligt är det absolut! Värre att övertala här hemma, då "Vi" inte vill ha omklädningsrums känsla. Ja, du fattar.

BirgitS: Ah, just det! Fukten. Men tänker att det kommer vara öppet underifrån vid golvet, och uppe vid taket. Men får fundera på den. Iofs inte den viktigaste punkten innan rörmokare och elektriker kommer. Kanske kan placera den mellan handdukstork och toalett.
 
JLyck JLyck skrev:
Jörgen Ö: Tekniskt möjligt är det absolut! Värre att övertala här hemma, då "Vi" inte vill ha omklädningsrums känsla. Ja, du fattar.

BirgitS: Ah, just det! Fukten. Men tänker att det kommer vara öppet underifrån vid golvet, och uppe vid taket. Men får fundera på den. Iofs inte den viktigaste punkten innan rörmokare och elektriker kommer. Kanske kan placera den mellan handdukstork och toalett.
Fattar :) Den frågeställningen har jag faktiskt aldrig fått höra förut, och då har jag byggt ett antal dubbelduschar, tror dock inte man får den typ av känsla oavsett var man placerar dom. Är nog bara en fix ide.....;)
 
Jag röstar också för duschar på kortsidorna.
Då kan man stå med ryggen mot kortsidan och titta på varandra.
För vad är egentligen meningen med att ha två duschar?
 
  • Gilla
Rigor
  • Laddar…
Jörgen Ö: Haha, måste vara en fix idé. Oavsett så sitter den idén väldigt hårt ;)

Låset: Jag håller med. Meningen med 2 duschar är att ungarna ska på ett enklare sätt duscha tillsammans och ha gott om plats, och att vi vuxna kan korta ner duschtiden på morgonen.Men ja, får ta ett snack till med frugan här hemma om detta med duschar på kortsidan.
 
En annan sak att ha med i planen är att takdusch kräver ett ganska högt vattenflöde. TVÅ takduschar kräver rejäla rör. Ni verkar ha fjärrvärme så tillgången på varmvatten är nog ett mindre problem så länge växlaren är ok dimensionerad men rören därifrån bör vara korrekt dimensionerade.

Är detta en längre sträcka så kommer det betyda grova rör med mycket vatten och när du då ska tvätta händerna ska all denna volym "svalnat varmvatten" spolas ut innan det kommer varmvatten. Tar det exempelvis 15 sekunder innan det är varmt och gott i duschen när ni kör 2 duschar kommer det ta 30 sekunder när ni kör en dusch och kanske 2 minuter när ni kör med snålspolande blandaren i vasken.

Det går förstås att lösa på olika sätt men kan vara bra att tänka på nu i början!
 
Skulle även rek en väggnära brunn vid varje kortända, då bryter man fallet precis i mitten.
Gärna med en liten nedsänkning mot golvet utanför.
 
JLyck JLyck skrev:
Jörgen Ö: Haha, måste vara en fix idé. Oavsett så sitter den idén väldigt hårt ;)

Låset: Jag håller med. Meningen med 2 duschar är att ungarna ska på ett enklare sätt duscha tillsammans och ha gott om plats, och att vi vuxna kan korta ner duschtiden på morgonen.Men ja, får ta ett snack till med frugan här hemma om detta med duschar på kortsidan.
Sen får jag bara hålla med om att två duschar är fenomenalt! Oavsett om det är tajt om tid eller ej. När man står med två ungar och ska duscha dem är det perfekt med två duschar, en kan skölja medans den andre tvålas in och du kan ha ena duschen på dig samtidigt så du inte står o huttrar! Vi har en dusch men badkar med slang bredvid, perfekt när man ska duscha samtidigt! Dock har vi 15-rör hela vägen så kör man båda blir trycket lidande. Inte så det egentligen stör men tillräckligt för att frun med tjockt hår ska klaga. Och då är det alltså inte takdusch som kräver betydligt mer vatten. Öppnar man för påfyllning av badkar är det väldigt klent tryck i duschen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.